Hur avmaskar/testar ni?

@Madick Avmaskning av föl, hur ska man tänka där?
Utan prov med Axilur mot spolmask vid 8-10v och 16-18v ålder. Har man helt rena hagar där det inte gått häst tidigare och fölet bara gått där så kan man vänta och istället börja göra prover vid 12v. Prov vid 6-8 mån ålder för att se om det behövs mer mot spolmask och om det behövs mot blodmask.
 
Jättebra, då bör det inte vara något akut du behöver göra nu, dock odling i vår om du inte behöver avmaska alls i höst.
Hmm, fast nu fick jag reda på att kontakten vi har på företaget hade sagt att "de m Stora blodmasken i våras avmaskas oavsett i höst"
Det verkar väl konstigt????
 
Hmm, fast nu fick jag reda på att kontakten vi har på företaget hade sagt att "de m Stora blodmasken i våras avmaskas oavsett i höst"
Det verkar väl konstigt????
De räknar väl med att hästarna går kvar på smittade marker och då behövs det ju avmaskning igen oavsett eftersom det är för tidigt för att se smittan på prov.
 
De räknar väl med att hästarna går kvar på smittade marker och då behövs det ju avmaskning igen oavsett eftersom det är för tidigt för att se smittan på prov.
Fast vinterhagen har de inte gått i sedan avmaskningen. De ska flytta till den efter maskkollen/avmaskning.
 
Ja, o då förstår jag inte varför de ska avmaskas innan?
Nej det var det jag tänkte att jag skulle förklara fast det är inte alltid det blir rätt i skrift. Rådet fick du för att de trodde de skulle gå på smittade sommarbeten. Nu Grundprov bara.
 
Nej det var det jag tänkte att jag skulle förklara fast det är inte alltid det blir rätt i skrift. Rådet fick du för att de trodde de skulle gå på smittade sommarbeten. Nu Grundprov bara.
Förvisso gick hon i samma sommarhage förra augusti-oktober, alltså 1-3 mån efter hon smittades, som hon går i nu. Men det kom väl inte ut nåt med träcken så snart? (Känner inte jag har full koll på när det smittar)
 
Utan prov med Axilur mot spolmask vid 8-10v och 16-18v ålder. Har man helt rena hagar där det inte gått häst tidigare och fölet bara gått där så kan man vänta och istället börja göra prover vid 12v. Prov vid 6-8 mån ålder för att se om det behövs mer mot spolmask och om det behövs mot blodmask.
Vår fölunge är sent född och blir 6 månader först i januari. Fungerar det att ta träckprov då?
 
Lånar tråden för en fråga om avmaskning. Här där jag bor har det (fram till nu, men jag tror att veterinärerna har blivit mycket hårdare bara sista året) gått att få ut avmaskning till unghästar (upp till sju år) utan att göra något prov innan. Jag har haft unghäst, och alltså fått ut avmaskning utan krångel, vilket har varit egoistiskt skönt när jag har stått i stall där vi fått flytta runt mellan olika sommarbeten och enbart stått i stallet vintertid. Med krav på att hästarna ska avmaskas emellan, ska sägas. Stallägaren har inte nöjt sig med en koll, utan det har varit riktig avmaskning som gällt. Alla hästarna har inte gått på samma bete, och alla hästarna som varit på betet har inte kommit från samma stall.

Flyttade i januari till eget. Det har inte gått några hästar i de hagarna på x antal år (minst fem i alla fall). Mina två har gått i ena hagen som vinterhage fram tills slutet på maj, avmaskades och släpptes ut på sommarbete i andra hagen, där de går kvar. Nu har min tanke hela tiden varit att köra kolla masken på dem inför att de ska tillbaka till vinterhagen (stora ponnyn avmaskades hösten -16 när hon skulle tillbaka till stallet efter betet, och litar faktiskt på att den andra hästen hon gick med då också avmaskades, men shetlandsponnyn som kom till mig först vid flytten har jag noll insyn i vad han har gjort/fått innan), men läste på förpackningen och såg att den bara gäller för vissa sorter? Och att styngflugan inte är en av dem? Båda hästarna har haft mycket ägg på sig i sommar.

Nu har jag ju ett gyllene tillfälle att skapa mina egna regler när det bara är mina hästar, och ingen annan kommer släppas in. Hade ni kört kolla masken? Finns det något annat provtagningkit som innefattar mer? Att bara slentrianavmaska är inte ett alternativ, ens om det hade gått att få utskrivet. Förstår av svaren i den här tråden att många enbart kollar till sommarbetet?
 
Lånar tråden för en fråga om avmaskning. Här där jag bor har det (fram till nu, men jag tror att veterinärerna har blivit mycket hårdare bara sista året) gått att få ut avmaskning till unghästar (upp till sju år) utan att göra något prov innan. Jag har haft unghäst, och alltså fått ut avmaskning utan krångel, vilket har varit egoistiskt skönt när jag har stått i stall där vi fått flytta runt mellan olika sommarbeten och enbart stått i stallet vintertid. Med krav på att hästarna ska avmaskas emellan, ska sägas. Stallägaren har inte nöjt sig med en koll, utan det har varit riktig avmaskning som gällt. Alla hästarna har inte gått på samma bete, och alla hästarna som varit på betet har inte kommit från samma stall.

Flyttade i januari till eget. Det har inte gått några hästar i de hagarna på x antal år (minst fem i alla fall). Mina två har gått i ena hagen som vinterhage fram tills slutet på maj, avmaskades och släpptes ut på sommarbete i andra hagen, där de går kvar. Nu har min tanke hela tiden varit att köra kolla masken på dem inför att de ska tillbaka till vinterhagen (stora ponnyn avmaskades hösten -16 när hon skulle tillbaka till stallet efter betet, och litar faktiskt på att den andra hästen hon gick med då också avmaskades, men shetlandsponnyn som kom till mig först vid flytten har jag noll insyn i vad han har gjort/fått innan), men läste på förpackningen och såg att den bara gäller för vissa sorter? Och att styngflugan inte är en av dem? Båda hästarna har haft mycket ägg på sig i sommar.

Nu har jag ju ett gyllene tillfälle att skapa mina egna regler när det bara är mina hästar, och ingen annan kommer släppas in. Hade ni kört kolla masken? Finns det något annat provtagningkit som innefattar mer? Att bara slentrianavmaska är inte ett alternativ, ens om det hade gått att få utskrivet. Förstår av svaren i den här tråden att många enbart kollar till sommarbetet?
Jag kollar både vår och höst, av anledningen att jag flyttade till eget och ville ha koll på hur det ser ut.
Mina hagar var helt rena vid inflytt. Men faktiskt först nu tre år senare börjar jag se hur balansen ligger hos hästarna.
Så jag kan säkert nöja mej med en vårkoll såsmåningom.

(Vid inflytt på våren köptes en häst som hade för lite för att vi ville avmaska på våren men sen 'mycket' på hösten, en stressad själ som antagligen väcktes till liv av flytten.
Den har varit lite upp och ner sen dess i epg , avmaskats några gånger, men nu ser jag en mer stabil låg nivå hos den.

Häst två blev smittad år två efter att ha nollat i alla år, antagligen av förstnämnda antar jag då den alltså släppte ut endel. Plus att den då också 'utsattes' för en flytt. Lite mindre upp ochh ner på den sen dess men avmaskad en gång eller två ggr och ser nu en mer stabil nivå även där.

Mockar noga och så ofta jag hinner, dvs försöker hålla betena så rena jag kan.)

Har för mej att man rekommenderar att använda samma provtagningsföretag varje gång för att få rättvisast svar. (@Madick ?)
Annars är den nog bara att satsa på nåt av de ledande företagen och sen över tid får man ett hum om hur hästarna ser ut i maskstatus.
Och såklart själv arbeta förebyggande med mockning/växelbete/betesvila etc.
 
Lånar tråden för en fråga om avmaskning. Här där jag bor har det (fram till nu, men jag tror att veterinärerna har blivit mycket hårdare bara sista året) gått att få ut avmaskning till unghästar (upp till sju år) utan att göra något prov innan. Jag har haft unghäst, och alltså fått ut avmaskning utan krångel, vilket har varit egoistiskt skönt när jag har stått i stall där vi fått flytta runt mellan olika sommarbeten och enbart stått i stallet vintertid. Med krav på att hästarna ska avmaskas emellan, ska sägas. Stallägaren har inte nöjt sig med en koll, utan det har varit riktig avmaskning som gällt. Alla hästarna har inte gått på samma bete, och alla hästarna som varit på betet har inte kommit från samma stall.

Flyttade i januari till eget. Det har inte gått några hästar i de hagarna på x antal år (minst fem i alla fall). Mina två har gått i ena hagen som vinterhage fram tills slutet på maj, avmaskades och släpptes ut på sommarbete i andra hagen, där de går kvar. Nu har min tanke hela tiden varit att köra kolla masken på dem inför att de ska tillbaka till vinterhagen (stora ponnyn avmaskades hösten -16 när hon skulle tillbaka till stallet efter betet, och litar faktiskt på att den andra hästen hon gick med då också avmaskades, men shetlandsponnyn som kom till mig först vid flytten har jag noll insyn i vad han har gjort/fått innan), men läste på förpackningen och såg att den bara gäller för vissa sorter? Och att styngflugan inte är en av dem? Båda hästarna har haft mycket ägg på sig i sommar.

Nu har jag ju ett gyllene tillfälle att skapa mina egna regler när det bara är mina hästar, och ingen annan kommer släppas in. Hade ni kört kolla masken? Finns det något annat provtagningkit som innefattar mer? Att bara slentrianavmaska är inte ett alternativ, ens om det hade gått att få utskrivet. Förstår av svaren i den här tråden att många enbart kollar till sommarbetet?
Det finns inget prov som ser styngfluga eftersom träckproverna visar ägg och styngflugans ägg sitter på utsidan av hästen, inte i bajset. kollamasken finns en med röd cirkel på som innehåller alla prov du kan få. Om du avmaskat för mindre än 6 månader sedan ska du inte avända den eftersom det är för tidigt för att se stor blodmask, utan då tar du den med gul cirkel så får du med bandmask.
 
Men varför sån ångest ?

Det är liksom inte pestsmitta när det finns parasiter på andra individer eller bland individer på ett bete . ..
hästar har alltid mask - även när provet visar noll ... det finns en symbios mellan hästen/masken om vi pratar lilla blodmasken vilken är den det avmaskas /kollas för generellt på rutin .

Hästar under normala förhållanden har som sagt en symbios med masken - de kan dela hage med andra med mycket mer mask och de blir inte pestsmittade för den skull utan behåller sin status .

Det är ju precis utifrån detta faktum som lagdirektiven från JBV finns mot att ta träckprov! Inte på rutin avmaska .

Det finns ingen som helst motivering fö att träckprova 2 ggr per år om hästen stadigt visar noll -100 .
Det räcker att kolla en gång /år och då görs det innan släpp till sommarhagarna.
Jag är glad att jag testar två gånger om året, som sagt stadigt visat på låg förekomst av mask men nu i höst visade plötsligt proven på högre förekomst . Nu slipper jag att mina hästar släpper ut mask hela hösten och vintern utan jag avmaskar nu och tar ett nytt prov till våren. Om jag känner ett behov av att testa två gånger per år så är det väl min huvudvärk, inte din.
 
Men när du sen avmaskar är det nere i magen redan där de inte gör någon skada (min forskarkompis har skurit upp 200 hästar och inte sett en enda som haft skador av styngflugelarver i magen, trots att det funnits larver). Om grannarna och kompisarna ändå inte gör något så kommer det finnas flugor ändå, meningslöst att du avmaskar bara för styngfluga då.
Måste bara inflika att jag ett år hade ett dräktigt sto som fick kolik mitt i vintern, de gjorde gastroskopi på henne och hittade några magsår och fullt med styngflugelarver i hennes mage. Enl kliniken hade de sett en ökning av magsår och utan att ha vetenskapligt belägg för det så misstänkte de stygnfluga för denna ökning. Nåt du hört om @Madick
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
660
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 116
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 180
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp