Hur bekymrad bör jag vara?

Och med detta så drar du slutsatsen att akutsjukvården i sverige "lämnar en hel del övrigt att önska"?

Japp, det tycker jag. Har varit med om fler saker och hört om ändå fler som gör att jag tycker som jag tycker. Har ju liksom själv varit drabbad. Jag kan liksom tycka att med de höga skatter vi har så borde sjukvården fungera mycket bättre än den de facto gör. Du kan kalla det för "jag mötte Lassie" om du vill men tyvärr är det inte så. Önskar att det vore.
Visst är just det om knäet en andrahandsuppgift direkt från berörd person men jag menar - bara häromdagen skickades min bror hem från akuten med rådet "ta en alvedon". Han fick en whiplash för 15 år sedan men har varit symptomfri sedan 10 år typ. Häromdagen lyfte han sin dotter och helt plötsligt bar inte benen. Han fick hjälp att släpas in i bilen och sen in på akuten och kunde inte gå. Svåra ryggsmärtor som gjorde att han nästan kissade på sig av smärta. Ja, hem med en alvedon sa de och ryckte på axlarna. Det är nog bara en sträckning. :crazy:
Men först fick han ju vänta de obligatoriska 5 timmarna innan han fick hjälp såklart. Precis som jag fick göra för två år sedan och de flesta man pratar med också tydligen. De hoppas väl på nåt sätt att man ska tröttna och gå hem till slut (=frisk nog). Men det är väl också bara skrönor trots att jag dessutom själv var med brorsan häromdagen?
Han kan fortfarande knappt röra sig men var hos kiropraktor som knäckte och hade sig så han hoppas på att det ska ge resultat.

Dessutom - sist jag kollade så hade man rätt att tycka som man vill i det här landet så du kan ju kräkas bäst du vill.
 
@Gnist
Du är fortfarande inte röntgad alltså? :confused:

Här röntgar de de flesta för säkerhets skull, ingen vill vara den som skickade hem någon med en skada på någon kota.
 
Nu har ju du redan fått hjälp men tyvärr måste jag säga att akutsjukvården i sverige lämnar en hel del övrigt att önska numera. En kompis till mig krockade med sin bil, blödde som en gris i ansiktet och fick åka ambulans till akuten där de bl.a röntgade hennes ena knä för den hade hon ont i. Inget fel hittades någonstans.
Hon kunde därefter plocka glas både ur sin ena hand och ur huvudet (detta hade alltså missats) i flera veckors tid och när hennes knäbesvär inte gick över så fick hon åka och röntga det igen och man konstaterade att knäet var brutet. I journalen framgick också att man röntgat fel knä på akuten den dagen hon krockade. :eek::crazy::down:

Så hon gick på ett brutet knä i flera veckor???
 
@Gnist
Du är fortfarande inte röntgad alltså? :confused:

Här röntgar de de flesta för säkerhets skull, ingen vill vara den som skickade hem någon med en skada på någon kota.

Fortfarande oröntgad så jag tror min sjukgymnast kommer att bli väldigt upprörd på tisdag när han får höra det. Han var nog upprörd över det idag. Därav den läkartiden som han bokade in, men inte läkaren idag heller verkade tycka att det var nödvändigt och om jag förstod honom rätt så baserade han sin åsikt om icke röntgen på att jag ju inte hade mått illa eller kräkts nånting efter olyckan..
 
Fortfarande oröntgad så jag tror min sjukgymnast kommer att bli väldigt upprörd på tisdag när han får höra det. Han var nog upprörd över det idag. Därav den läkartiden som han bokade in, men inte läkaren idag heller verkade tycka att det var nödvändigt och om jag förstod honom rätt så baserade han sin åsikt om icke röntgen på att jag ju inte hade mått illa eller kräkts nånting efter olyckan..

Om du nu skulle ha en påverkan av C5 och C6 så ger det inte symtom i överkroppen, utan endast i armen.
 
Om du nu skulle ha en påverkan av C5 och C6 så ger det inte symtom i överkroppen, utan endast i armen.

Med tanke på att alla nervreflexer i armen är nedsatta och en inte gav nån som helst reaktion alls när de knackades på så i kombination med känselbortfall och klar nedsatt funktion att trycka/dra/hålla emot osv så är det vad han baserade det uttalandet på och känselbortfallet ner över sidan kan troligtvis bero på att det är tämligen svullet över axel/skuldra och han konsulterade även en annan sjukgymnast som bekräftade vad han kommit fram till.

Svårt för mig att komma ihåg exakt alla formuleringar och möjligt att det blir lite förvirrat formulerat, men jag får försöka räta ut frågetecknen kring mina formuleringar så gått det går :)
 
Med tanke på att alla nervreflexer i armen är nedsatta och en inte gav nån som helst reaktion alls när de knackades på så i kombination med känselbortfall och klar nedsatt funktion att trycka/dra/hålla emot osv så är det vad han baserade det uttalandet på och känselbortfallet ner över sidan kan troligtvis bero på att det är tämligen svullet över axel/skuldra och han konsulterade även en annan sjukgymnast som bekräftade vad han kommit fram till.

Svårt för mig att komma ihåg exakt alla formuleringar och möjligt att det blir lite förvirrat formulerat, men jag får försöka räta ut frågetecknen kring mina formuleringar så gått det går :)


Jo, men du nämnde halva överkroppen. Och nerverna från halsryggen går bara till armen.
 
Ja vänster sida av överkroppen har ett visst mått av känselnedsättningsbesvär med, bara jag som var dålig på att hålla isär dem eller kanske mer orsakerna eftersom han tror att just det kommer släppa helt när alla svullnader lagt sig.

Inte lätt att hålla allt på plats i skrift och få fram allt i rätt ordning och med rätt begrepp, men så är jag ju ingen expert på något vis och har säkert glömt hälften av vad han sa och hur han sa det, men jag är vid gott mod och har förtroende för att de vet vad de pysslar med även om jag virrar till det lite :)
 
@Zoya

Jag blir så ledsen och upprörd när jag läser vad du skriver. Jag jobbar på en akutmottagning och vi jobbar och sliter som dårar för att alla ska få den hjälp de behöver. Det är så fruktansvärt att folk har den inställningen du har när du skriver att ni fått vänta de obligatoriska 5 timmarna.

Många är otroligt irriterade över väntetiderna och det förstår jag. Men jag önskar verkligen att det fanns förståelse för att Agda 86 år kommer in medvetandesänkt efter att ha ramlat och slagit huvudet hårt i backen och står på blodförtunnande medicin, eller att en familj på två vuxna och tre barn varit med i en trafikolycka, eller att anhöriga till Per som vi precis försökt rädda livet på efter ett hjärtstopp behöver all stöttning de kan få.

Det händer så mycket saker på en akutmottagning som folk inte ser. När du eller någon i din närhet kommer in med ambulans kallsvettiga med bröstsmärtor och andningsproblem kommer du vara glad över att vi prioriterar det framför någon med ryggsmärtor.
 
@Guldaskig Här har ni en som uppskattar er och i mitt fall så har jag inga som helst klagomål på att de undersökte dottern först medan jag fick vänta och hon klev från det hela med endast några ytliga skärsår på ena armen och inte något mer, men att hon prioriterades före mig fast hon var lindrigare skadad känns liksom självklart, lika självklart som att andra mer akuta skador/sjukdomar än mina går före mitt akuta ärende de få gånger jag varit nödd att åka in för jag åker aldrig in om det inte är riktigt riktigt illa, så jag behöver oftast inte vänta i några timmatal ändå :up:
 
@Zoya

Jag blir så ledsen och upprörd när jag läser vad du skriver. Jag jobbar på en akutmottagning och vi jobbar och sliter som dårar för att alla ska få den hjälp de behöver. Det är så fruktansvärt att folk har den inställningen du har när du skriver att ni fått vänta de obligatoriska 5 timmarna.

Många är otroligt irriterade över väntetiderna och det förstår jag. Men jag önskar verkligen att det fanns förståelse för att Agda 86 år kommer in medvetandesänkt efter att ha ramlat och slagit huvudet hårt i backen och står på blodförtunnande medicin, eller att en familj på två vuxna och tre barn varit med i en trafikolycka, eller att anhöriga till Per som vi precis försökt rädda livet på efter ett hjärtstopp behöver all stöttning de kan få.

Det händer så mycket saker på en akutmottagning som folk inte ser. När du eller någon i din närhet kommer in med ambulans kallsvettiga med bröstsmärtor och andningsproblem kommer du vara glad över att vi prioriterar det framför någon med ryggsmärtor.

Ingenstans har jag sagt att det är personalens fel. Jag förstår att det är ont om resurser och att personalen gör så gott de kan. Frågan är bara varför det är så här med tanke på det höga skattetryck vi åtnjuter i Sverige.

Oavsett så är det inte rimligt att behöva vänta i fem timmar på en brits i en korridor innan man ens blir undersökt om man, som min bror, har känselbortfall i benen och har så ont så han var tvungen att kissa i ett bäcken (för inte en chans att han hade kunnat ta sig till en toalett).
 
Din attityd är inte uppskattad.

Många som kommer till akuten borde inte vara där, de hade kunnat gå till en vårdcentral istället. Det är en av anledningen till att väntetiderna är så långa. Och det i sin tur beror på att det är så ohyggligt svårt att komma fram till vårdcentralen eftersom det är för få personal även där.

Tillägg: och snacket om att vi låter er vänta så att ni ska tröttna och gå hem är bara bullshit.
 
Oavsett så är det inte rimligt att behöva vänta i fem timmar på en brits i en korridor innan man ens blir undersökt om man, som min bror, har känselbortfall i benen och har så ont så han var tvungen att kissa i ett bäcken (för inte en chans att han hade kunnat ta sig till en toalett).

Kan ju ha varit ex.vis ett flertal olycksskadade/svårt sjuka/medvetslösa människor/barn som kom in strax innan och som behövde stabiliseras innan de kunde skickas vidare. Ingen får vänta "bara för att", man får vänta för att det finns de som är allvarligare sjuka/skadade och betydligt mer illa däran än en själv.

Jobbigt givetvis och säkerligen traumatiskt, men de som är i störst behov av vård måste gå före liksom.
 
Och jag förstår inte varför det gnälls.den kvällen hela länet drabbades av blankisen från hell,bröt jag armen,jag var inne,röntgad,gipsad ,neddrogad och ute på 1 tim o 10 min.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
424
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp