Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Igår var vi ute på tur och idag har vi ridit lite i ridhuset, syster var med och knäppte nån bild:

72280_1232543666.jpg


95567_1232543527.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Vad kul! Vad är det för någon?? Berätta!! Sedan vill vi givetvis ha kort också..! :laugh:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

KL

så här sur kan man se ut när matte tvingar på en luva... :D
eSP_A0021.jpg



för övrigt så börjar min tappa päls nu (iallafall i pannan). skönt att det är på G!
får se hur långdraget hans fällning blir i år, det tog en himla tid med all päls förra året.
nu är han ju halvklippt i oktober, och det är halvutväxt men resten av kroppen har mkt päls...

funderar på om jag ska klippa honom lite senare, men har aldrig klippt en häst på senvinter/vårkant. kan det "förstöra" sommarpälsen som vissa menar?
vissa klipper ju året om... vill definitivt inte förstöra hans sommarpäls så i så fall struntar jag idet...
någon som har koll på hur pälsen klarar av en klippning i säg februari?
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Om man från början inte satt dessa höjder så pass tidigt så hade man fått lika mkt pengar för hästen i vilket fall om den gått SO i 110 ist för 125 (för då hade man inte vetat annat!) . tror det är sammanhanget - dvs stor tävling och bra prestation, inte själva höjden som är avgörande. man ser ju på en femåring om den har potential eller inte utan att tävla den på 120 OM branschen nu hade tagit det lite lugnt istället för att ha så hiskeligt brått med hästarna som de har.
I ena sekunden manar man folk till att ta det lugnt med sina hästar för att de ska hålla i många år framöver men å andra sidan kräver de att samma häst ska utsättas för rejäla belastningar som dessa höjder innebär. Man ber om klok och eftertänksam ridning men kräver återigen att leder, knän osv ska palla belastningen innan de ens är färdigväxta.

Så ja. Jag tror att pengarna har fått för stor betydelse. man vill att hästarna ska toppas så fort som möjligt för då har de inte hunnit kosta så mycket.

För övrigt så var det en stilig pålle du köpt! Finfin! :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

hahaha ja han såg verkligen inte särskilt nöjd ut:P

jag har också lite samma funderingar som du. Decibells päls har vuxit ut en del och jag vet inte om det "går att klippa" nu utan att det förstör sommarpälsen...
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

och så har han världens längsta öron för att vara ponny ;)

vi ska sätta igång träningen nu i februari och ska träna upp styrka och kondition framförallt denna vår då vi blir utan vare sig ridbana eller ridhus fram till/efter betet.
jag vet hur mkt päls han har och framförallt att den inte var färdigfälld förrän maj.

han har ju mkt päls och i april förra året såg han ut såhär
P4300297.jpg


fortfarande pälsig, här har han väl päls som ett halvblods vinterpäls. skulle underlätta att kunna klippa honom nu i februari :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

har jag förresten berättat att dörren har en dotter?
tydligen har han som unghingst råkat kunna betäcka en ponny på gården, jag vet inte om det är för att han blev könsmogen tidigt eller att dom var sena på att sära unghingstarna från stona? dom verkade inte ha så mkt koll på nånting, "uppfödarna".

iallafall, här är hon;
"Sobrina"
f.2007
sobrina.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Jo fast om SO hade legat på 1,10 så hade det varit ganska så många fler som lyckats kvala och kunna delta - vilket hade tagit alldeles för lång tid, och mindre bra hästar, och även ryttare. Även om de flesta hästar kan kravla sig över 1,20 , så tror jag ändå det är en bra höjd på SO för 5-åringar, för det kräver mer av både ryttare o häst än 1,10. Tre felfria 1,10 hade inte varit svårt för folk att kvala in på. Jag tycker ju faktiskt att det är bra unghästmaterial som skall delta. Annars är ju risken att det blir en väldans massa hästar utan varken teknik eller hopphuvud, som med lite tur lyckats få ett par felfria rundor. Dem är i alla fall inte jag så intresserad av ;)


Tack, jag är väldigt nöjd med henne än så länge =)
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Vad kul! Vad är det för någon?? Berätta!! Sedan vill vi givetvis ha kort också..! :laugh:

Det är ett sto efter Cagliostro - Rambo Dancer xx - Star Appeal xx - Caro xx . ;)
Är inte riden speciellt mkt. Rör sig ganska trevligt, hoppar bra.
Känns jättebra, har ridit henne två gånger sen jag fick hem henne. Sprallig o glad är hon :)
Bilder kommer, har ingen på henne än .
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Åh vad roligt!! Alltid spännande med ny häst! Våran börjar sin 100 mil långa resa till oss på måndag, så vi bör ha honom i stallet på tisdag! Ser verkligen fram emot det!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Det är det verkligen :)

Va skoj =)! hoppas det blir bra !
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

visst är hon :) det är en ponny. mamman är skimmelskäcken som syns i bakgrunden, en korsningsponny.

älskar "bläsen" som går ihop på vänstra sidan.. :love:

önskar jag hade köpt henne när hon var till salu i höstas...
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Den var verkligen superfin. Om du inte redan gjort det kan du ju höra av dig till nuvarande ägarna och säga att du dels har pappan, dels är intresserad om de någon gång ska sälja. Jag tycker alltid det är kul att höra om släktingar till mina pållar. :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

jo jag har redan lite mailkontakt med tjejen som köpte henne och mamman i somras/höstas :) fick ett pm på buke en dag av henne :laugh: då hon hittat på mig här på något sätt, helt fantastiskt kul !
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

*kl*

Måste bara babbla av mig... en kompis häst fick kolik här om natten. Veterinärerna gjorde allt de kunde men enda chansen att rädda henne var operation - vilket innebär en transportresa på 40 mil ned till Strömsholm.
De ställde sin stjärna på släpet och började resan. De kollade till henne med jämna mellanrum, men så vid en av kollarna låg hon ned och ville inte ställa sig. De ringde ortens distriktsvet. som kom ut till vägen... och avlivade hästen :( :( de hann aldrig ned. Hon fick ingen chans... :( egen uppfödning, sex år gammalt sto.

Allt tid, alla framgångar, gemenskapen, framtidsdrömmarna - allt är borta :(

Och något mer som slog mig är att norrland är inte alltid så charmigt. Vi har alltså 40 mil till närmsta hästklinik som bukopererar hästar. Vilken häst med tarmvred fixar 5-6 timmar på transport?!
De ska nu även lägga ned kliniken som ligger 7 mil från oss där de iaf kan göra en del, nu får vi 16 mil till närmsta hästklinik överhuvudtaget.
Nä nu måste vi norrländska hästtjejer göra uppror! Något måste gå att göras - typ jourhavande klinik som kan ta emot extremt akuta fall som kolik. Finns nog för lite hästar för att ha en klink likt strömsholmskliniken.
Om kompisen inte haft 40 mil att resa med sin sjuka häst så har oddsen sett annorlunda ut. Kanske hade slutat på samma sätt, det vet man ju inte förrän hästen är öppnad, men de har ju iaf kunnat göra ALLT för sin älskling.... nu fick hon dö i en hästtransport längs motorvägen :(
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Åh, herregud, så hemskt!:( Det är faktiskt inte OK att det ska vara så långt till närmsta op för hästar! 40 mil! Jag har ungefär 1 h resväg (minns inte hur långt), men det kändes lååångt att köra med sjuk pålla mitt i natten.... (bor i Skåne).

Det behövs ett uppror bland hästägare, tycker jag, det innebär ju ett lidande för de här djuren. Ska man inte kunna ha häst i norra Sverige med mindre än att man är beredd att avliva den p g a kolik?

Kom att tänka på att det gäller även sjukvård för människor. Det ÄR inte lika vård i Sverige. Det beror helt på var man bor om man överlever sin hjärtinfarkt, hur mycket men man får av sin stroke o s v. Något som man borde upplysa befolkningen om och kanske diskutera lite närmare på politikernivå...tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Han ser verkligen inte nöjd ut!


Jag måste bara, angående päls: Jag har också noterat (med stor glädje) att mitt pälsdjur börjat att fälla lite i pannan! Tyckte det var dagens glädjeämne såhär i gråtråkiga januari! Men det var inte bara jag, tydligen:p:D;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 419
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 600
Senast: Fruentimber
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 308
Senast: Madalitso
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 980
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp