Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

ja jag känner mig manad att kämpa med näbbar å klor ! Dessvärre vet jag inte vart jag ska vända mig ... :(

Min lossar ingenting alls. Men så är det ju VINTER än oxå.... å andra sidan har han knappt nån päls så det är rätt lugnt för vår del.
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

vad tråkigt att höra om din kompis häst! :( är verkligen inte ok att ha 40 mil till närmaste klinik som opererar för kolik! :mad: det är hemskt när något sånt här händer!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

*kl*

Jag måste bara få skryta av min lilla stjärna...

Vi la ut flera vattenmattor och andra presenningliknande mattor i ridhuset i går för lite 'miljöträning'/omväxling.
De andra hästarna (äldre, rutinerade dylika) fick spader så fort de fick syn på dessa hästätande saker. De ville inte gå i närheten, frustade, slängde sig bakåt, kastade sig över osv. Inte ens i slutet av passet fungerade det.

Frasse frustade inte ens när han fick syn på dom. Han var nyfiken och placerade en fot direkt på den stora röda presenningen men blev lite förskräckt över hur det lät och backade 2 steg.
Efter den lilla incidenten var det inte några som helst problem att få honom att följa efter mig upp och över alla presenningarna. :)

När jag började rida brydde han sig inte om hurvida det var presenning eller ridhusbotten han stannade på, skrittade eller travade över. Inga betänkligheter alls. :banana:
(Under hela tiden höll de andra hästarna på att slänga sig jättehögt och långt över dom, kasta sig undan, tvärnita framför osv.. )

Snacka om cool unhäst. :-D Kommer bli perfekt som dressyr- vagnshäst hoppas jag. *s*
:love:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ja det är det, men det blir nog inte med mig på ryggen utan hon kommer att flytta till en kille som skall rida henne.
Jag brukar ha jättestort tålamod med unghästar, har ridit in och till ett ganska stort gäng, men med min egen har jag inget tålamod alls. Vår personkemi går inte alls ihop tyvärr :( Då känns det lika bra att någon annan rider henne, hennes storebror finns redan i den familjen!

Sen får vi se om hon hinner bli klar för championatet men målet är det i alla fall!

Kul att du köpt dig en 05:a till! Ser fram emot att se bilder :d championetet för den med?
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Låter mer som en hopphäst ;) Dressyrhästar brukar ju vara fjompiga men din låter ju som inlandsisen själv :D Kul att han skötte sig så fint trots de andra hästarnas bravader (säkert dressyrhästar hela bunten :D )
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Hehe, tvärt om faktiskt..... de var hopphästar hela bunten förutom Frasse som bara har dressyr i sin stam.. :D (han kanske är en bortbyting från HästBB :o )
:rofl:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Tråkigt att du och din häst inte stämmer med varandra. Men tur då att du har några som du kan vända dig till som du litar på!

Ja det är väldigt spännande med ny häst. Den här passar nog utmärkt för fälttävlan, då han tydligen både ska hoppa bra och röra sig trevligt. Jag har ju tidigare varit inbiten fälttävlansryttare men har mer och mer börjat bli gammal "dressyrtant". :eek: Det är inte så att jag är rädd, utan jag hoppar mer än gärna och fart och fläkt gör det hela ännu roligare. MEN jag har ledsnat på de dyra kostnaderna för anmälning, resor, uppstallning och boende. :mad: Så därför har det blivit allt mer dressyr för min del och det lilla stoet som står hemma i stallet har ju ren dressyrstam och utav det lilla jag har sett så är det nog innanför vita staket som hon ska hålla sig. :angel: Så för henne blir det nog målet att kvala till dressyrchampionaten. Den andra lilla grabben får vi se vart det blir av, han kanske är stel som en pinne och hoppar på tre ben, vem vet? :crazy:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Vad duktig häst du har!! :bow: Nu fick jag inspiration så idag ska den blå vattenmattan och presenningar ut i ridhuset!! :devil: Det som jag har märkt med Flisan är att hon inte är särskilt tittig, men däremot väldigt känslig för ljud och häftiga rörelser. Därför brukar jag skutta fram som en kanin när jag leder henne...:rofl: då tycker hon att jag är jätte läskig och alla andra tycker jag ser jätte knäpp ut förstås. Övning ger färdighet! :idea:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Hääärligt med en sådan häst eller hur! Min tjej är likadan hon går fram överallt och på allt. Det blir så mycket lättare allting då. :laugh::love:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Sån träning skulle min också må bra av. Det är bara att få tummen ur för mig...:grin:

Kan uppdatera lite också: var i ridhuset igår och hon var ovanligt lugn. Var beredd på mycket mer bock o bus med tanke på underlaget i hagen och ute. Förutom "kärringen", (ursäkta uttrycket-men ibland blir jag så trött på dressyrkärringar) som var därinne. Jag räknar mig själv också till dressyrkärringarna men ibland verkar det som om att bara för att man håller på med hästar så försvinner all vanlig hyfs. Det är kutym att säga PRECIS vad man tänker. I vilka andra sammanhang är det ok? Visst är jag för ärlighet, men jag tycker att artighet är också en god egenskap. JAG hade bokat ridhuset och när jag kom dit så red ju hon på min tid, vilket är helt ok. Men när jag går in i ridhuset utan häst för att lägga av mig lite grejer så frågar jag om det ok att dörren står öppen tills jag hämtar min häst - hon stod precis utanför i transporten.
-Ser det ut så? svarar hon tjurigt :eek:
Hur ska det se ut då undrar jag? Hon sitter och rider runt på en volt utan konstigheter. Om hon har problem med sin häst så kan man ändå uttrycka sig på ett annat sätt. Dessutom kan hon boka en egen tid och rida på sina villkor :devil:

Ursäkta långt utlägg, blev bara så irriterad. Men när hon ÄNTLIGEN gick ut så var det himla trevligt därinne. Min lilla häst uppförde sig exemplariskt. Men hon tycker att det är lite onödigt när matte ska börja ställa krav och komma med ett LÅNGT spö som kan peta på rumpan. Då var hon tvungen att kicka ett par gånger. Det här med skänkelvikning är svårt säger hon. Men i övrigt så var hon väldigt avslappnad, lydig och lyhörd. Fick till riktigt bra takt i traven emellanåt...:love:
Kär i min häst - mindre kär i hästmänniskor av en viss sort
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Det här med folk i ridhuset är ett gissel. Vissa ser otroligt sura ut när en unghäst kommer in som är rädd lite då och då och som inte alltid går att rida exakta ridhusvägar med. Jag försöker gå till ridhuset på morgon/förmiddag då där är minst folk. Såklart ska vi vara där med andra också som miljöträning men ibland vill man bara att hästen ska kunna koncentrera sig lite och inte bara kolla in alla andra som min tenderar att göra.

Idag red vi ut och klättrade lite på södra betet. En ganska låååång brant backe tog vi upp och ned 3 gånger, han var kanonduktig! :love: Travade längs gamla järnvägsspåret och han tog raskt täten med spetsade öron.

Mindre kul är att lillasyster Fenja är halt, hovis var där idag och utredde ev. hovböld och hade svårt att se vad hon reagerade på då hon inte alltid står stilla när man lyfter benet en längre tid. Han sa att i värsta fall var det en hovbensfraktur och det är ju lagom kul. Vet. kommer imorgon och får avgöra om vi ska röntga. Håller tummarna för att vi slipper det!

Ny sadel ska köpas och jag har blivit lite nyfiken på om han skulle passa i ljusbrun utrustning. Någon som har en bild på en brun häst med Newmarket-färgad utrustning? (Alltså ljusbrunt), skulle vara roligt att se!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Har nu fått kort på den nya lilla grabben, här har vi ett litet smakprov:
PabloPicasso.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ja visst är han vacker? :love: Jag blev helt såld kan jag lova. Fånigt att man bryr sig så mycket om hur de ser ut, jag är verkligen barnsligt utseendefixerad när det kommer till hästar. :o
Det är precis som Jens Fredricsson sa "Det är riktigt kul att ha en ful häst när det går bra, men det är riktigt tråkigt att ha en ful häst när det går dåligt" :idea:
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ljusbrunt går utmärkt på hoppsadlar, men det är FÖRBJUDET på dressyrsadlar. I alla fall om jag ska bestämma! ;)
Jag vet inte om det syns men jag hade en ljusbrun Amerigo Vega på min förra häst, dock så är han nästan mer svart än brun..
Exnerhopp.jpg

IMG_1761.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Åhhh, vad fin!!! Håller med angående ögonen, den där blicken säger ju lixom bara - köp mig!
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

åhhh jag döör!! Jag har alltid velat ha en häst med stor genomgående bläs!! *kääär!* Han var ju bara äckligt fin! :D Min har bara nå vita små futtiga strån i pannan Kanske går att färga pälsen lika som på folk!?! *funderar*

Riktigt fin! längtar efter en helkroppsbild! Ser ut att vara en häst med god resning och lite massa! Dvs inte krallig/burkig men inte av ädlaste typ heller... *drömmer mig bort*
KAN ju vara så att jag har megafel oxå :p
 
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

jag tycker att din ska ha mörkbrunt eller svart ;)

Men det kan vara för att jag nästan är allergisk mot ljust läder oxå :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 188
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 378
Senast: Fruentimber
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 970
Senast: Madalitso
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 764
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp