Bukefalos 28 år!

Hur länge ammade ni ???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge ammade ni ???

Jag skriker inte men det hugger lite i hjartat nar jag ser/hor mer eller mindre lattsamma kommentarer om amning, hur bra det ar att amma sa lange som mojligt, hur mysigt det ar etc etc Jag har haft ett helvete med amning av mina barn. Forsta barnet foddes med katastrofsnitt da hennes hjarta stannade. Da hade jag haft varkar i tva dygn, krystat i 2 1/2 timme. Hela upplevelsen var valdigt traumatisk och en enorm besvikelse sa dar kom depressionen som ett paket pa posten. Jag slet som ett djur, grinade och pumpade, grinade och pumpade, lillan grinade och vagrade suga, for att gora en lang historia kort sa gav jag upp efter en dryg manad. Da blev jag i det narmaste forklarad som direkt olamplig som mamma av bade bekanta och bvc-personal. Jag kan noja mig med att saga att det inte gjorde depressionen direkt battre... :smirk:

Med tvaan gick det battre aven fast det blev snitt aven dar, av andra orsaker. Jag fick fortfarande slita som ett djur for att fa igang en hyfsad produktion, ta tabletter, pumpa, pumpa och ater pumpa. Jag kan an idag hora ljudet av det dar tortyrredskapet *swooosh-slorp, swooosh-slorp* :cool: Visst var det bade mysigt och underbart nar vi antligen fatt det att funka nagotsanar men kanslan av misslyckande, oro och angest slappte aldrig riktigt.

Visst finns det avundsjuka i bakgrunden men aven innan jag skaffade barn sa tyckte jag det inte sag riktigt ratt ut med storre barn som ammades. Jag vill dock an en gang papeka att jag inte ser nagot som helst sexuellt over det, kanner varken obehag eller olust, tycker inte alls det ar motbjudande utan tycker bara att det inte ser riktigt ratt ut i mina ogon. Det sagt sa tycker jag att var och en har ratt att gora som de vill, amma sina barn sa lange de vill och kan men jag har ocksa ratt att ha en asikt om det.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

emma74 skrev:
"små hjälplösa individer"? - hjälplösa=vi tvingar dom att suga på våra bröst????
Nej, de suger på brösten/nappflaskan för att de inte kan något annat. En del kan inte ens det, de får sondas eller skedas (har jag upplevt med min minsta).

och dom lite större inte så fullt hjälplösa individer som mycket väl KAN äta mat men som tycker att mat är pest och pina och vägrar att ta en nappflaska oavsett innehåll i sin mun - dom låter vi svälta ihjäl eller????
Nej, de låter man få välling så blir de mättare och nöjdare och sover längre på nätterna. Och människor som jag behöver inte undra varför folk ammar så stora barn :devil:

varför i hela fridens namn hoppa på dom som har lätt för att amma, som aldrig haft några större problem med det och som tycker att det är ett mysig och bekvämt sätt att ge sina barn mat på?
Tycker du att jag hoppar på dig bara för att du valt att amma länge, för det är väl det vi diskuterar här. Jag har nämligen haft väldigt lätt att amma båda mina barn.
uppenbarligen har ju naturen velat att vi utfodrar våra barn med bröstmjölk, så varför inte göra det i den mån man kan? dessutom antar jag att WHO som rekommenderar amning upp till 2 år (eller hur långt det nu var) har någon slags anledning till det - inte 17 sitter väl dom och hittar på!!!!
Jag har ingen aning om vad som eg. är naturligt i fråga om hur länge. Det kan vi ju bara spekulera i.

Men det är t ex naturligt att äta kött men det finns de som väljer att inte göra det. De skulle aldrig gå i taket så här om jag skulle tycka de vore konstiga som inte äter kött. De tycker förmodligen jag är lika konstig som gör det.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Båda sidor har viss rätt att göra sig hörda tycker jag. Men till motsats till vad du tror är jag ganska säker på att FÅ mammor väljer bort ammningen pga att de inte vill amma. De som ammar kort tid gör det nog snarare för att det inte fungerar att amma av någon anledning. Sedan har ju WHOs rekommendationer ändrats många gånger och kommer att ändras igen. När jag fick mina barn rekommenderades ammning i sex månader, vilket bara det upplevdes väldigt hetsigt för de mammorna som inte kunde amma så länge. Jag tillhörde ju dock den delen av mammorna som kunde amma. Men jag har vänner som fortfarande upplever det som ett misslyckande att de inte kunnde. Sedan är det ju så att vi alla har ideer och principer och du är ju övertygad om att lång ammning är bäst, vilket jag tycker är tveksamt. Däremot tycker du att det är guld värt att kunna lämna ditt barn på dagis så att du kan amma syskonet i fred en period. Personligen har jag áldrig tänkt tanken att lämna bort ett av mina barn till dagis för att ägna mig åt det andra....Jag fick mina tre barn i rask takt men det var en självklarhet att de hade det bäst hemma med sina föräldrar, inte på ett dagis. Alla har sina egna värderingar och gör sina val, rätt eller fel.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

*knapplån*
Jag tycker det är vidrig att amma stora barn. Tom 7 månaders ålder är väl ok sen tycker jag det verkar skumt.
När jag får barn kommer jag aldrig i livet amma dem. Kommer använda pump. Faktum är att amning är något av det mest avskräckande jag vet. Ryser bara jag läser i den här tråden.

Sen fick jag höra för någon dag sen att det inte är helt ovanligt att kvinnor får orgasm när de ammar. Hur äckligt är inte det?
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Ettan helammades i 4 mån och slutade vid 6 mån.
Tvåan helammnades 6 mån.

Mjölken tog slut och jag tyckte ärligt talat det varit rätt skönt att slippa leka mjölkbil :angel:
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Hej

tänkte precis som du innan sonen kom,dvs för bara 5 veckor sen,skulle aldrig i livet amma, fick en sån obehagskänsla av att tanken att ha ett barn ammandes på mig,fick rysningar bara av tanken.
Det suckades ganska högljutt på BB vill jag lova.

Tog med en pump hem från BB och skulle pumpa ut mat till pojken var 4:e timme dygnet runt,sen värma lite & ge Hampus i nappflaska.
Samt att han skulle ha babysemp ibland också.

Efter några dagar kom BM från bvc på hembesök så pratade vi lite på ammning & sånt (hon försökte inte tvinga mig till något inte tjata,eller nästan böka fram tuttarna med våld & placera skrikande bebis där som de gjort på BB)
Tyckte det lät lite intressant då det var JÄTTEJOBBIGT att sitta med pump & flaskor samt koka de där flaskorna samt pumpen hela tiden,sen var man ju tvungen att ligga ett mål före hela tiden,och skulle pappan ge ett flaskmål medans jag sov så var man ett mål efter,så jag provade iaf,hade tur att sonen fattade på en gång vad det var frågan om,sedan ammade jag hemma i lugn & ro kanske ett par gånger om dagen bara i lugn & ro utan att nån störde...
Nu ammas han nästan hela tiden utom 2 gånger då han äter babysemp.
Dessutom är det väldigt praktiskt,man har maten med sig hela tiden i lagom temperatur,inga flaskor & nappar som skall kokas & värmas hela tiden. Man slipper rusa upp mitt i natten och göra iordning allt medans bebis skriker sig hes under tiden och man får panik.

Tycker iaf att det är värt att prova amming går det inte så går det inte men prova kan man,tyckte ungefär som du från början...

Vill inte sitta som en moraltant nu utan ville bara dela med mig eftersom jag tänkte precis som du från början...

LYCKA TILL... MVH Zaria
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Man kan inte pracka på någon amning. Då blir det bara fel. Om narcissa skulle bli mamma en vacker dag kanske hon omvärderar. Om inte går det sannolikt ingen större nöd på ungen.

Det blir eg. värst för den själv som kan amma men som väljer bort det. Som Zaria skriver, det är ett himla meck med lagom varma och rena flaskor i vargatimmarna.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Hon får väl själv göra som hon vill.
Det är hennes meckande och problem.

Men att rysa vid själva tanken och tycka att det hela är äckligt, det är inte nyttigt.
Dessutom så skriver hon ju i princip att jag är äcklig och motbjudande, och det känns ju ganska så förödmjukande faktiskt.
Och att mitt ammande länge dessutom skulle vara skumt.

Jag som ammade i mellan 13-18 månader är hittills ansedd för att vara incestuös, motbjudande, vidrig och äcklig.
Jag vidhåller att man bör söka för sina äckelkänslor inför att andra ammar sina barn på ett alldeles naturligt samt även rekommenderat sätt.
Och jag anser att jag varken är incestuös, vidrig, motbjudande eller äcklig även om jag ammade mina barn länge.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Tycker det är NI som är äcklig då ni kopplar samman -ammning med sin bebis- med sexuella saker som orgasm och incest! :eek: :crazy: :mad:

OM det mot förmodan finns någon som ammar av andra skäl än det normala så få det stå för dom.

Tror dock att dom är av klar minoritet! :cool:
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Jag har inte sagt något om dig personligen bara att tanken väcker äckelkänslor hos mig. Vad andra gör är upp till dem.
Sen tycker inte jag att man behöver amma offentligt heller för vi är många som INTE vill se det.

Det med orgasmen är inget jag hittat på utan bara hörde. Om det stämmer eller ej vet jag inget om.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Narcissa__Malfoy skrev:
Sen tycker inte jag att man behöver amma offentligt heller för vi är många som INTE vill se det.
Då så får du nog söka för det också.
Om alla som inte tycker om att se olika saker skulle få sina viljor igenom, så skulle ingen till slut kunna göra något alls offentligt.

Vi människor tenderar att ha fobier mot olika saker.
Men man kan inte begränsa andra människors frihet p.g.a. sina egna fobier.

Utan man får ta tag i sina fobier.
Jag tog tag i min och har nu kramat Marthas hund.
När skall du ta tag i din?
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Inte_Ung skrev:
Hon får väl själv göra som hon vill.
Det är hennes meckande och problem.

Men att rysa vid själva tanken och tycka att det hela är äckligt, det är inte nyttigt.

Jag kan ha en avslappnad inställning till den kommentaren därför att jag var precis likadan innan jag själv fick barn. Bröst för mig har alltid haft en sexuell koppling och att någon annan än min älskare skulle ha tillgång till dem på det frigjorda sätt som amning innebär var för mig motbjudande. Och innan jag ens kom att tänka på barn var jag nästan 30 år och hade inga planer på att bli mamma alls.

Men för mig var det som att trycka på en knapp när första sonen var född. Jag vågade amma honom och det funkade bra tills vi tyckte att det räckte.

PS, jag var den första, som barnmorskorna som förlöste mig sett, som fött barn i bh :cool:
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Jösses!
Är ni bröstfixerade eller är ni?

Eller är ni kanske mest sexfixerade?
Som att allt som går att koppla till sex, det har mest med just sex att göra?

För inte kan ni känna er störda av att ett föl diar sin mamma?
Eller kan ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge ammade ni ???

Vilken löjlig jämförelse med hästar. Inte håller väl hingsten på och smeker stoets ljuver under betäckningen...annorlunda med människor.

Och vaddå fobi? Jag vill inte ha andra kvinnors blekfeta bröst uppslängda i min åsyn. Det har inget med fobi att göra.
Det värsta är när de gör det i en resturang när andra sitter och äter...örk!
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Men är det bättre att höra på den bebisen som skriker för att mamma vägrar den mat?
Det är mycket mycket mycket mer irriterande än att vara medveten om att någon ammar sitt barn,alla barn tar dessutom inte flaska heller när de ammas,skall man stänga hemma de mammorna tills barnen kan äta själva?

De flesta sköter sin ammning snyggt när de är ute,täcker över så mycket det går och dessutom så döljer barnets huvud det mesta av sjävla bröstet.De tycker förmodligen det är lika otäckt att du tittar på dem när de ammar som du tycker det är att se det (sån är iaf jag,avskyr när folk ska glo när man ammar)
Annars går det ju bra att titta bort...

Då tycker jag det är värre med människor som luktar svett när jag skall äta,och de kan man ju inte undvika genom att titta bort... :crazy:

Mvh Zaria
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Narcissa__Malfoy skrev:
Vilken löjlig jämförelse med hästar. Inte håller väl hingsten på och smeker stoets ljuver under betäckningen...annorlunda med människor.
Nej det gör väl inte hingsten.
Men människobarn likväl som föl, de behöver ÄTA.
Amma och dia har med mat att göra, inte med sex.

Det är du som har låsningen till att bröst hör ihop med sex.
Det är sexfixerat att BARA kunna se bröst som sextillbehör.
Och om jag fortfarande skulle ha ammat, så skulle jag med nöje ghjort det mitt framför ögonen på dig.
Bara för att få nöjet av att se dig spy.

Gör något åt din fobi.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Inte_Ung skrev:
.
Och om jag fortfarande skulle ha ammat, så skulle jag med nöje ghjort det mitt framför ögonen på dig.
Bara för att få nöjet av att se dig spy.
Gör något åt din fobi.

Inte_Ung kanske skulle byta nick? Till Inte_Smidig.... :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 920
Senast: Anna
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 560
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Vår en månad gamla bebis har lite problem med magen. Han är väldigt gasig och har bekymmer med förstoppning. Vi ser på honom att han...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
4 610
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 901
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp