Hur mycket betalar era medryttare?

Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Så läser jag det inte alls. Jag läser det mer som "hästen och jag behöver inte medryttare av tidsskäl - de aktuella personerna lämnar dock en liten ersättning för sin ridning vilket gör att jag ändå får något ut av att ha dem" vilket då skapar win-winsituationen för Cirkus.

Det finns nog ingen som hinner och vill rida sin egen häst fullt ut som tar en medryttare bara för att vara snäll. Om man däremot får en ersättning som kan ge lite guldkant på tillvaron kan det ju vara värt det ändå.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Läs detta nu utan någon anklagande ton, det är en helt ärlig, nyfiken fråga.
Vad är anledningen till att du har medryttare om du egentligen inte behöver? Du skriver att de inte riktigt har tid, vilket låter som att du verkligen är en trevlig medmänniska som erbjuder dem möjligheten. Men sen skriver du också att om de inte skulle vilja betala så skulle du ta in någon annan. Då låter det för mig som att du faktiskt har ett "behov" av att ha någon.

Jag läser det som att det är Cirkus medryttare till den äldre hästen som inte har tid för en egen häst utan har bara tid att vara medryttare?
Å då gör ju Cirkus medryttaren en tjänst att hyra ut hästen några dagar i veckan?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*KL*

Jag känner mig lyckligt lottad, har två hästar själv varav att den ena har medryttare 2 dagar per vecka. Vår medryttare lämnar som sagt ett bidrag till skor enligt eget förslag, förutom det så tar hon även hand om den andra hästens mockning och mat när hon är där. Även det hennes eget förslag, eller hur var det nu hon sa. Men det är ju självklart att du ska utnyttja mig när jag är här, jag får lära mig massor för snudd på inga pengar alls och det är jag glad för.:love:

Vår medryttare är kanske inte den kunnigaste, men till den häst hon rider så behövs inte det längre. För oss räcker det att han får röra på sig vilket är viktigare än att det måste ske med massor av kunskap. Vår medryttare är mycket pålitlig, och vi kommer att behålla henne så långt det är möjligt.:love:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Det är två medryttare det ena är mor och dotter som har en häst, de vill gärna rida tillsammans och nu kan de göra det.
Den andra medryttare är hon som inte har tid att ha egen häst. Jag *behöver* inte någon av dessa, jag klarar mig utan, men det är oerhört trevligt att alltid ha sällskap på tex uteritter när man är ut på sin unghäst. Och det hade inte varit svårt för mig att hitta någon annan om de inte ville betala.

Om vi nu säger att det verkligen fanns ett behov hos mig, tidsmässigt eller ekonomiskt, vilken skillnad gör det ? Den som rider på hästen får en väldutbildad häst att rida på - får man inte ta betalt då bara för att man har ett behov ? Är det plötsligt ovärt att rida på en välutbildad häst ? Du får betala på ridskola, du får betala för att rida på min häst som har bättre kvaliteter än de flesta ridskolehästar i närheten. Jag kan inte se det felaktiga i det oavsett mitt behov av medryttare.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Ja precis, så läser jag det också. Det var därför jag undrade varför hon skulle ta in någon ny om den nuvarande (som hon egentligen inte behöver) inte ville betala.

Ja, det är fullt möjligt att det finns de som kanske inte har ett "behov" av medryttare. Men som har det ändå av olika anledningar och passar på att få lite betalt. Min egna erfarenhet begränsar sig dock (tyvärr?) bara till såna som har ett behov av hjälp, vilket gör att frasen "sponsra någon annans hobby" blir väldigt fel.

Och återigen, det är det enda jag opponerat mig mot. Om det börjar bli tjatigt och ni tycker att jag hakat upp mig på det så är det lätt att sluta argumentera om det med mig :grin:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*kl*
Det är väl ändå upp till varje hästägare/medryttare att ta betalt/betala för det! Finns goda argument för båda sidorna. Tycker inte direkt att någon är den dålig person för att de vill ta betalt av medryttaren :grin:

Jag hade tyckt att det var självklart att betala som medryttare om jag fick rida på en häst jag kunde lära mig på! Däremot hade jag inte tagit betalt om någon hade velat vara medryttare på mina hästar, dels för jag tror att det är svårt att ta betalt där jag bor, dels för att jag har hästarna hemma och de inte kostar så mycket, dels för att de är 3 respektive 5 år ;) Man måste ju göra en bedömning från situation till situation! Och att jämföra medryttare med att passa folks hundar :eek:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jadu min senaste medryttare ville rida min häst, hon sökte upp mig å jag behövde ingen medryttare men hon fick bli det ändå..

Kändes som att min häst likagärna kunde gå å lufsa i skogen med den lilla tanten på sina vilodagar som att bara skrota i hagen..
Då blev tant glad å häst ganska nöjd också tror jag :)

Så man kan ju ha medis för att vara snäll? Denna tant betalade heller ingenting, däremot av egen fri vilja valde hon att lägga till en slant när det var dags för en ny sadel vilket jag uppskattade :)

Om jag hade tagit betalt av henne tycker jag inte det hade varit fult, hon fick ju låna min häst? Som trots allt kostar många 1000 lappar varje månad.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Men jag som hästägare tycker det är väldigt relevant.

Även om jag hade världens bästa människa som ville rida på min häst som skötte allt perfekt (nu är det ju inget mycket kringarbete runt hästarna men ändå) så begriper jag inte varför JAG ska betala för att den ska få rida om den personen nu vill rida. Det är där jag hakar upp mig. Är det en person som tillför hästen något utbildningsmässigt så är det en sak (som på unghästen)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Om vi nu säger att det verkligen fanns ett behov hos mig, tidsmässigt eller ekonomiskt, vilken skillnad gör det ? Om det finns ett behov hos dig så är det inte en fråga om att sponsra någons hobby, utan en överenskommelse för att båda ska få ut vad de vill av det. Om pengar behövs för att göra det till en mer likvärd deal för er är det helt upp till er. Den som rider på hästen får en väldutbildad häst att rida på - får man inte ta betalt då bara för att man har ett behov ? Jo självklart. Är det plötsligt ovärt att rida på en välutbildad häst ? Nej. Du får betala på ridskola, du får betala för att rida på min häst som har bättre kvaliteter än de flesta ridskolehästar i närheten. Jag kan inte se det felaktiga i det oavsett mitt behov av medryttare.

Du fortsätter att argumentera mot mig som om jag påstår att jag tycker att det är fel att betala för att vara medryttare. Är jag tillräckligt tydlig om jag säger att jag tycker att det är upp till var och en att avgöra?
Det är BARA uttrycket "sponsra någons hobby" jag uttalar mig om här.
Jag har en relativt lugn dag på jobbet och kan fortsätta ett tag till om det behövs. Men själv känner jag att jag inte kan förklara det på fler sätt snart...
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*kl*
Det är väl ändå upp till varje hästägare/medryttare att ta betalt/betala för det! Finns goda argument för båda sidorna. Tycker inte direkt att någon är den dålig person för att de vill ta betalt av medryttaren :grin:

Jag hade tyckt att det var självklart att betala som medryttare om jag fick rida på en häst jag kunde lära mig på! Däremot hade jag inte tagit betalt om någon hade velat vara medryttare på mina hästar, dels för jag tror att det är svårt att ta betalt där jag bor, dels för att jag har hästarna hemma och de inte kostar så mycket, dels för att de är 3 respektive 5 år ;) Man måste ju göra en bedömning från situation till situation! Och att jämföra medryttare med att passa folks hundar :eek:

JAAAAAAAAA!!!!! Det det är ju vad jag sagt hela tiden!!!!!
Nu minns jag inte om det var jag som gjorde jämförelsen med att passa folks hundar. Men varför skulle det vara :eek:? Det beror väl på vilket intresse man har? Och återigen, tillgång/efterfrågan?
Du kan jämföra det med precis vad som helst så länge det finns någon som har och någon som vill utnyttja?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Det är BARA uttrycket "sponsra någons hobby" jag uttalar mig om här.
.

Jag kan förstå att du inte tycker att det låter så trevligt att få den frasen slängd i ansiktet av en hästägare som du ev. vill börja rida dennes häst.
Visserligen tycker inte jag att det låter så otrevligt om man säger det på ett snällt och trevligt sett. Men alla tycker vi olika!

Grejen är dock att jag tror att de flesta hästägare resonerar så (alltså vi som vill ha betalt). Jag tycker inte alls det är snålt att anse att en annan person ska betala för dennes hobby. Men jag tror inte att någon hästägare lägger fram det på det sättet för en ev. medryttare. Utan det är nog snarare en fras vi använder här för att förklara varför vi vill ha betalt. Men när man tar det medryttaren så uttrycker vi oss nog mest: "Jag vill ha XXX kr/mån". Men anledningen är nog i grund och botten att man anser att vi delar lika då vi båda utnyttjar hästen som hobby!
Så om du är medryttare och betalar för detta så tror jag att sannolikheten är att du får betala av just den anledningen!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Men nu finns det ju inget behov hos mig. Så om jag då inte tog betalt så skulle jag sponsra någon annans hobby, right ?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Men det är väl helt olika saker?
Att passa någons hund och rida en häst? Ja, kanske bara jag som tycker det då :grin:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag anser iallafall att man kan utnyttja en häst på ett helt annat sätt än en hund, och därav ska betala för det. Man betalar väl för saker man utnyttjar? Skulle jag passa någons hus vattna blommor etc skulle jag kanske få betalt, men skulle jag bo i huset skulle jag betala hyra. Hade jag haft en fin vallhund t.ex hade jag övervägt att ta betalt för att någon skulle vilja låna den och hämta hem sina djur t.ex. Men skulle någon passa den för en dag för att jag inte kunde skulle jag betala!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Men... Du gör ju jämförelser som visar att det är precis samma sak: häst, hund eller hus, någon har och någon vill nyttja.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Men alltså det är väl så gott som samma sak att låna en häst som ngt annat.

Lånar jag kompisens bil - ja då står jag för bensinen, lämnar oftast mer bensin i än vad som fanns när jag tog den.

När svärföräldrarna vill låna min hund - ja då får de lov att gå ut med honom och även köpa/göra mat åt honom.

Vill någon vara medryttare på min häst - ja då betalar man en del av hästens kostnader, för hästen fungerar ju inte utan bränsle och utrustning som kostar - hästens bensin helt enkelt.

Vill du bo i någon annans hus/lägenhet - ja då betalar du hyra..

Vad är skillnaden?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Frågar du mig?
Ingen skillnad alls, det är ju precis det jag sa :confused:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

knapplån

Buke MÅSTE vara det enda stället där folk är helt överens i grund och botten men ändå hamnar i en ändlös diskussion om en formulering :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 705
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp