Hur skulle er hund gissningsvis reagera vid inbrott?

Min ena är ganska skarp, inget ovanligt för rasen, men hon är ganska smärtkänslig så jag är tveksam om hon hade hållt i om de hade blivit våldsamma. Den andra hade stuckit och gömt sig:p

Min gamla som inte finns längre hade INTE backat om jag varit hemma. Hon var verkligen världens snällaste hund, men de få gångerna jag kände mig hotad när hon var nära var hon mycket tydlig med att ingen rör hennes matte. Det var oavsett om vi var hemma eller ej.
 
Jag skulle bli bekymmrad om mina hundar blev förbannade/aggressiva om någon klev in genom dörren på ett "normalt" sätt och inte uppträdde hotfullt. Det är inte ett ok beteende här. Det kan ju komma en dag när räddningstjänst eller annat nödvändigt behöver gå in. Jag hoppas att mina hundar är så pass stabila att de inte biter någon som inte uppträder hotfullt. Om det är en tjuv eller brandman är egentligen inte upp till mina hundar att bedömma.
Men eftersom de är tränade att ingripa mot hotfull attack så skulle nog de göra som ett träningspass om tjuven började gapa och slå mot dem.
 
Ammo skulle nog hopptackla dem och pussa dem i ansiktet som han brukar, iaf om de beter sig som de hör hemma här och inte är hundrädda.
Om de beter sig hotfullt skulle han skälla, morra och ev göra utfall, men hur mkt belastning han pallar vet jag inte och har väl inga eg planer att ta reda på heller.
(Om jag är hemma och skulle bli rädd skulle han nog kunna bli riktig otrevlig. Han är riktigt kaxig med matte i ryggen.)
 
Den ena hade sprungit ut i hallen och först varit superglad, men när han inser att det inte är någon han känner hade han tagit det lite försiktigare men gått fram och hälsat med viftande svans. Är de snälla mot honom kommer han se dem som kompisar men är de dumma kommer han bli rädd, eventuellt skälla och springa in i ett annat rum tror jag. Jag har aldrig varit med om att han mött någon människa som varit dum mot honom så det är en gissning hur han skulle bete sig då.

Den andra hade sprungit ut i hallen, skällandes. Han hade inte kommit fram och hälsat utan fortsatt skälla på några meters avstånd. Han vill inte hälsa på okända så han hade hållt sig på avstånd och inte låtit dem komma nära. Blir han trängd kommer han morra och försöka bitas.
 
Mina brukar generellt tycka att människor som kommit in genom dörren är godkända och får vara här men de skulle helt klart tokskälla under inbrytningen. Sen har hanen en del vakt och osäkerhet så det är möjligt att han, beroende på uppförande, skulle fortsätta att skälla och morra ev. göra utfall. Men vid skarpt läge tror jag absolut att han backar.
 
Fenna hade vrålat som en tok och sedan sprungit under soffan. :angel:

Med tanke på vilka problem Corinne har idag när hantverkare m.m. kommer hem till oss när jag inte är hemma så är jag ganska säker på att hon hade setat i armen på tjuven. Den hunden backar inte när hon känner att någon tränger sig på. :cautious:
 
Jag såg ett veterinärprogram där en hund skadats vid inbrott. Hunden hade upprepade gånger blivit huggen med en skruvmejsel i ansiktet och ena ögat gick inte att rädda. Såret var så djupt så bara en liten bit till så hade skruvmejseln gått in i hjärnan. På övervakningsfilmen ser man hunden gå fram till tjuven med viftande svans, sen tar tjuven tag i hunden och hugger.
ee9947208d7295e13b991d6e5e562408

3fca3cb364aed5de41ff535d91e2cc71


Hur tror ni era hundar reagerat vid inbrott? Mina två kineser hade antagligen hållit sig på behörigt avstånd och skällt som galningar, dansat runt tjuven och skällt. Hade det blivit läskigt hade de nog gömt sig.

Min förra hund, schäferblandning, hade skällt först och sen glatt gått fram för att hälsa. Sen hade han hållit tjuven sällskap i hopp om att få lite kli och klapp.

Kanske vet ni hur era hundar reagerat om ni haft hantverkare med egen nyckel, hur funkade det?

Vovvi hade skällt och hållit sig undan.
Hon är inte social mot främlingar och skulle nog bli lite skraj. Men hon kan larma om okända kliver in.
 
Blir så ledsen av att höra när hundar blivit misshandlade av inbrottstjuvar, utan att de gjort något alls :( Har nog alltid inbillat mig att en hund som inte verkar hotfull är fredad även för inbrottstjuvar, men så är det alltså inte :(

Om vi fick inbrott på natten hade mina hundar snarkat och sovit. Inget väcker dem :D Dagtid beror på, om tjuven hade en likadan bil som någon i familjen eller någon de känner och tycker om, så hade de nog gått fram till dörren för att hälsa. Möjligt att den ena skulle hoppa, och den andra skulle definitivt tigga godis av besökaren :cautious:
Skulle det inte vara en "känd" bil, så skulle de nog bry sig mindre. Speciellt om inte tjuven brydde sig om dem heller.
 
Loppan skulle resa ragg, skälla, tugga fradga och markera att de inte får gå in. Så reagerar hon nämligen när okända rör sig på vår villagata.
Skulle de gå in ändå hade hon blivit överlycklig och velat leka. Hon är vad man kallar stor i orden... :p

Frågan är hur många som chansar när de ser en schäfer uppföra sig enligt första meningen.
 
Ruben hade tittat fram bakom något hörn och blängt. Sen gått och lagt sig igen om det är någon han inte känner.
 
Jag vet bara hur de beter sig om någon är hemma eftersom Bentley känner igen min, min mans och min mammas bil och vi är de enda som går in annars och då är de förstås bara glada redan innan de hör stegen utanför.
Är vi hemma vaktar skäller Bentley både vid dörr och grind och vill gärna hålla koll på besökarna i början och se så allt är lugnt, så jag brukar platsa honom ett tag så att han kan se att besökarna faktiskt är välkomna. Men jag har svårt att tänka mig att han skulle göra mer än skälla, i synnerhet om de var ensamma eftersom jag tror att han larmar mer än vaktar. Om någon ignorerar honom och går in genom grinden så agerar han inte utan fortsätter bara skälla.
Healey studsar jämfota av lycka när det kommer folk, så henne har man inte mycket hjälp av.
 
Bobber är ju som en bulldozer. Först skäller han nått skall sådär och sen ska han fram och hälsa och kramas. Och 40 kg glad vovve kan välta över dem flesta :D Men han hade nog hållt människorna sällskap medans dem grejar.

MEN nu hade vi ju en bil här för ett tag sen och då vrålade han och sprang runt den bilen och dem försvann duktigt fort igen. Så jag tror ( och hoppas) han bär en del respekt med sig om inte jag står bakom och säger till honom att sluta låta.
 
Mopsen skulle vara överlycklig över besök, medan chowarna bredbenta skulle skälla ut inkräktaren och förmodligen upplevas som ganska läskiga. Jag tror inte att de skulle gå till handgripligheter, men de skulle förmodligen ge intryck av att eventuellt kunna göra det...
En valpköpare vaknade en morgon av att det var ett himla liv på deras chowhane. I tamburen stod en främmande man och hunden hade låtit honom komma in men han tänkte inte låta honom lämna huset igen... När husse kom så lyckades mannen ta sig ut och han fick med sig en mobiltelefon.
 
Troligen bara morrat och hållit sig undan. Ser inte att han skulle gå på inkräktare, speciellt inte om de blev våldsamma utan då hade han sprungit och gömt sig.
 
En träningskompis hade inbrott i höstas. 2 schäfrar båda tävla i elitskydd Och en unghund som precis påbörjat sin träning. Tjuvarna gick in med grisfösare. Hundarna gjorde ner sig och låg som paralyserad när ägarna kom hem.
Vågar man ha hundarna ensam hemma längre?

Men ja mina hundar. Jämte skulle prova pussa dom till döds och schäfern 10 månader skulle nog resa ragg och morra men tror inte hon vågar stå för sitt humör än.
 
En träningskompis hade inbrott i höstas. 2 schäfrar båda tävla i elitskydd Och en unghund som precis påbörjat sin träning. Tjuvarna gick in med grisfösare. Hundarna gjorde ner sig och låg som paralyserad när ägarna kom hem.
Vågar man ha hundarna ensam hemma längre?

Men ja mina hundar. Jämte skulle prova pussa dom till döds och schäfern 10 månader skulle nog resa ragg och morra men tror inte hon vågar stå för sitt humör än.
Men fy. Då måste ju tjuvarna haft koll på att det fanns hundar där :(
 
Men fy. Då måste ju tjuvarna haft koll på att det fanns hundar där :(
Sådant har de stenkoll på. De rekar ju i de allra flesta fall innan. Jag är övertygad om att de tränar mycket på att ta sig fram utan att hundar märker dem dessutom. Vi har inbrottsvåg på inbrottsvåg här och förutom att de tar samma saker, sadlar och diverse handmaskiner, så är det inte en enda hund som har reagerat när tjuvarna varit framme. Vi tyckte vid första inbrottet här (första inbrottsvågen med det tillvägagångssättet) att det var konstigt att hunden inte reagerade. Han reagerar annars bara någon kör sakta förbi, går eller befinner sig inom en 100 meters radie från vårt. De hade då varit inne i garaget som är hopbyggt med huset. Vid andra inbrottet i sadelkammaren, dvs. ca fem meter från vårt sovrum (tre meter mellan hus och stall) var vi inte förvånade längre. Då visste vi att inte en enda hund hade reagerat, inte ens när tjuvarna hade gått med skottkärra förbi sovrumsfönstret, och då var flera ändå tränade vakthundar. Hur de bär sig åt för att gå på grus utan att en hund reagerar övergår min fattningsförmåga men bevisligen gör de det, om och om igen. Jag måste ju erkänna att de är skickliga. Tänk om de hade använt sina skills på ett positivt sätt istället :(
 
Usch, inbrott med hundarna inne är en av mina värsta mardrömmar :(
Jag vet inte hur mina skulle reagera, men troligtvis skälla som bara den när det började låta vid dörren och sedan bli överlyckliga för att någon ville hänga med dem typ.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 931
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
11 995
Senast: Exile
·
Övr. Hund Hej! Som rubriken lyder. Har en 6-årig tik som alltid gått på hunddagis. Hon har i stort sett hela sitt liv varit reserverad i möten...
Svar
7
· Visningar
1 779
N
Övr. Hund För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden. Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund...
Svar
11
· Visningar
1 235
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp