Att importera en valp

Sv: Att importera en valp

Men hur är det om man köper valp ifrån Norge då?
Tänkte då på registrering framför allt, reggas hunden tillsammans med hela kullen i Norge eller kan man "bara" regga den i Sverige?
 
Sv: Att importera en valp

Det blir väl samma sak därifrån, med en exportstamtavla som ska skickas in till SKK.

Vet dock inte säkert, jag känner ingen nära som har importerat ifrån Norge, och jag har aldrig frågat dom som gjort heller.
 
Sv: Att importera en valp

Importeras valpen från ett annat nordiskt land krävs inte exportstamtavla, utan man skickar in stamtavlan med en blankett för registrering av import. Sedan får man betala 5-600 för detta.
 
Sv: Att importera en valp

Tar man in en hund äldre än 4 mån måste den vara rabiesvaccinerad, om den inte kommer från Storbrittanien (Irland också alltså), Norge eller Nya Zeeland/Australien. Jag har för mig att det enbart är dom länderna man får importera ifrån utan dispens och utan rabiesvaccination.
Det du skriver är sant. Dock ingår Island och några länder till i den skaran.
Samt, visst går det att få dispens för att få ta in en valp som är mellan 8-12 veckor gammal. Men det är inte helt säkert att frakt eller flygbolagen tar dem.
SAS tar tex inte valpar som är yngre än 12 veckor på deras flygningar, så även om du får dispens från Jordbruksverket att importera en 9 veckors valp från Irland, så sätter SASs regler stopp för det hela. Man får gott vänta tills valpen är 12 veckor gammal.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga? Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in. Det jag...
2
Svar
22
· Visningar
9 997
Islandshäst Jag har bestämt mig för att importera en lovande, ung tävlingshäst från Island. För- och nackdelar med eksem osv behöver vi inte gå in...
2
Svar
24
· Visningar
5 772
Senast: Boj
·
Övr. Hund Har fått kontakt med en uppfödare i tjeckien och anmält intresse på valpis som förhoppningsvis föds i mars :bump::bump::bump: (Vill...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 190
Senast: Grana
·
Hundavel & Ras Vi har nu beslutat att köpa hund (äntligen!! :banana:). Men... vi har stora problem att välja ras. Vi är lika kluvna allihopa...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 275
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp