Bukefalos 28 år!

Att importera en valp

P

pzyhr

Är det krångligt att importera en valp från utlandet? Jag tänker först och främst på länder som ligger en bit bort (och som ej är medlemmar i EU), t.ex. USA. Hur går det till?
Lastar uppfödaren valpen i en "flygbur". Flyget tar den därefter till Arlanda. Vid Arlanda plockar jag ut valpen ur buren och tar med den hem?

Hur är det med sprutor, vaccinationer o.s.v.? Och måste valpen vistas i karantän eller liknande? Ska man visa upp något papper?

Vilka papper ska följa med valpen?

Hur hög kan den sammanlagda importkostnaden bli?

Borde inte valpen påverkas negativt av att lämna sin familj och allt för att ensam åka i en bur med flyg till ett helt nytt land och till en helt ny familj? Är det vanligt att valpen påverkas negativt och får "men" av detta?

Allt info om att importera valpar mottages tacksamt!
 
Sv: Att importera en valp

Ska du importera från ett land som inte är rabiesfritt, så måste valpen antingen stanna kvar i sitt hemland och bli rabiesvaccinerad med godkänt resultat, eller sitta i karantän i 120 dagar här i Sverige.

Jag har träffat många importerade hundar, både sådana som kommit som vuxna, som suttit i karantän och som blivit importerade på dispens innan 3 mån ålder (Från rabiesfria länder). Ingen av hundarna har betett sig annorlunda, eller haft några men som jag kunnat upptäcka.

Uppfödaren lastar hunden i bur på flygplatsen hos sig, och därefter har personalen hand om hunden på eventuella mellandlandningar, och att få på den på flyget etc. Du "hämtar ut" valpen här i Sverige (Det ska nog gå att ta emot på Landvetter också om jag minns rätt) och får sen ta med dig den hem, om allt är som det ska.

Valpen ska vara rabiesvaccinerad om det är från icke rabiesfritt land, och det är då ifyllt i ett pass numera. Avmaskad och sina vanliga vaccinationer ska den också ah nedskrivet. Vilka avmaskningar kan vara olika beroende på landet den kommer ifrån.

Ja, det var vad jag kom på just nu.
Importkostnaden kan bli rätt så hög. Om man tänker valppris på ca 10 000 kr, och sen tillkommer kostnad för bur (Kan bli rätt så dyrt om det är en valp av större ras, dom har minimimått), flygbiljett och eventuellt att kompensera uppfödaren om den får långt att åka, eller vaccinera/avmaska extra.

Vid en import från Nya Zeeland vi skulle gjort förut, en valp av liten ras och inga rabiesvaccinationer, så skulle det landa på ungefär 19 000 kr allt som allt.
 
Sv: Att importera en valp

Tack för all info! :bow:

Hur lång tid kan det ta innan valpen blir rabiesvaccinerad med godkänt resultat? Man vill ju helst ha hunden så "ung som möjligt"...
120 dagar i karantän är ju jätte - lång tid...Vad innebär karantän egentligen? Vad sker under denna tid?

Finns det folk som importerar in första hunden? T.ex. p.g.a. att rasen kanske är "sundare" i ett annat land. Schäferhundar är ju t.ex. oftare mer sunt byggd i hemlandet Tyskland än här i Sverige...

Vad är skäl nog för att få importera in en hund under 3 månader?
 
Sv: Att importera en valp

Tack för all info! :bow:

Hur lång tid kan det ta innan valpen blir rabiesvaccinerad med godkänt resultat? Man vill ju helst ha hunden så "ung som möjligt"...
120 dagar i karantän är ju jätte - lång tid...Vad innebär karantän egentligen? Vad sker under denna tid?

Finns det folk som importerar in första hunden? T.ex. p.g.a. att rasen kanske är "sundare" i ett annat land. Schäferhundar är ju t.ex. oftare mer sunt byggd i hemlandet Tyskland än här i Sverige...

Vad är skäl nog för att få importera in en hund under 3 månader?

rabiesvaccinering 2 ggr med 1 månads mellanrum och sedan måste man vänta 120 dagar (4 mån) innan man tar blodprov för att se om valpen har tillräckligt med titrar mot rabies. Man kan vaccinera som tidigast vid 3 mån ålder så valpen kommer att vara som yngst 8-9 månader gammal när den kommer till sverige.

Sitter hunden i karantän så tar de en massa prov och annat på hunden under tiden för att se att den inte har några sjukdomar osv. Att den ska itta så länge är för att det kan ta så pass lång tid innan det visar sig ifall hunden är smittad av rabies eller ej. Tror att 4 mån karantänvistelse kostar runt 30.000.

Det är som Bebben sa enbart från länder som varit rabiesfria i minst x antal år (kommer ej ihåg siffran) som får komma in innan 12 veckors ålder med dispens. Tyskland t ex är inte ett sådant land eftersom dom inte är rabiesfria.
Det ges inte dispens från icke rabiesfria länder. SJV vill att man anger skäl när man söker dispens men jag har fattat det som att de flesta får dispensen ändå. Lämpliga motiveringar kan annars vara att man vill få in valpen så ung som möjligt, att man tar in unikt blod till aveln etc.

Som Bebben sa, det är DYRT att importera. Speciellt om valpen ska flyga. Om uppf. sedan ska behålla valpen tills den är 9 mån och vaccinera etc så vill denne säkert ha en slant för det.
Själv skulle jag importera en valp från USA men det sket sig p.g.a att upp. inte ville behålla valpen så länge (var rädd att bli för fäst) så det blev en liten från Finland istället som kom in med diespens.

Alla regler kan du hitta på Jordbruksverkets hemsida
 
Sv: Att importera en valp

Vid en import från Nya Zeeland vi skulle gjort förut, en valp av liten ras och inga rabiesvaccinationer, så skulle det landa på ungefär 19 000 kr allt som allt.

Det tycker inte jag var så speciellt dyrt, hunden kommer ju från andra sidan av jordklotet. :) (får man fråga vad det var för ras?)
Jag antar att det är kostnader för enbart resan?
 
Sv: Att importera en valp

Jag skulle aldrig utsätta en valp för karantän :crazy: Ingen annan hund heller för den delen, om det inte var av nån anledning av nöden tvunget. Det är ju som du säger, sjukt lång tid. Så var noga med regler, papper osv så det inte blir så i alla fall.

Och som sagt, dyyrt kan det bli.. iaf de stora hundarnas flyg kostar massor (i mina fattiga ögon, haha).

Egentligen rätt underligt det här med importering på detta vis, med långväga flyg etc.. Ex från USA är det riktigt långt, ofta med mellanlandningar & tjafs. Och så finns det många uppfödare i sverige som vägrar sätta valpen på ett tåg/flyg själv i några timmar inom landet. En tanke bara, vad olika folk resonerar!
 
Sv: Att importera en valp

Vad är det för länder som man inte behöver testa rabies i?, EU länderna?.
 
Sv: Att importera en valp

Finns det folk som importerar in första hunden? T.ex. p.g.a. att rasen kanske är "sundare" i ett annat land. Schäferhundar är ju t.ex. oftare mer sunt byggd i hemlandet Tyskland än här i Sverige...

?

Det där är inte riktigt sant. Du kan hitta hiskeliga schäfrar i Tyskland, och riktigt schyssta sådana också, precis som det finns båda sorterna i Sverige också. Har du sett osunt byggda schäfrar hos bruksinriktade kennlar i Sverige?
 
Sv: Att importera en valp

Nej, det var inklusive valp också. En väldigt billig import skulle det blivit! Eftersom valpen kunde flyga direkt vid 8 veckors ålder, så tillkom bara valppris + flyg. Vaccinationer (Bara dom vanliga) ingår ju i valppriset, och även hälsoundersökningen och det. Fast det fans förstås flygbiljetter som kostade det dubbla, mycket handlade ju om att hitta rätt plan helt enkelt.
 
Sv: Att importera en valp

Ja, jag håller med Zoya om allt hon skriver.

Och kan tillägga att allra enklast, och skönast som ägare, är att importera från ett land där man kan få dispens.

Min uppfödare har importerat två tikar från land där dom måste vara rabiesvaccinerade, och det har visserligen fungerat hur bra som helst, men det ÄR roligare att få hem dom som små valpar istället för minst 7 mån gamla.
 
Sv: Att importera en valp

Är reglerna anurlunda om man tar in en äldre hund än 4 månader?.

Om man tar en hund till sverige från ett EU-land och där det inte finns någon rabies smitta, då är det bara att skicka hit hunden?
Vad är dispens?
 
Sv: Att importera en valp

Njae, man måste ansöka om dispens hos Jordbruksverket, om att få importera hunden innan 12 veckors ålder. Det är inte alltid man får dispens, och alla papper som krävs måste visas upp för tullen där hunden tas in.

Tar man in en hund äldre än 4 mån måste den vara rabiesvaccinerad, om den inte kommer från Storbrittanien (Irland också alltså), Norge eller Nya Zeeland/Australien. Jag har för mig att det enbart är dom länderna man får importera ifrån utan dispens och utan rabiesvaccination.
 
Sv: Att importera en valp

Nej, det var inklusive valp också. En väldigt billig import skulle det blivit! Eftersom valpen kunde flyga direkt vid 8 veckors ålder, så tillkom bara valppris + flyg. Vaccinationer (Bara dom vanliga) ingår ju i valppriset, och även hälsoundersökningen och det. Fast det fans förstås flygbiljetter som kostade det dubbla, mycket handlade ju om att hitta rätt plan helt enkelt.

OKay. Låter lite för billigt i mina öron..
Meriterade föräldrar osv med då?:o
*funderar*
 
Sv: Att importera en valp

Ibland. Det beror på uppfödarna såklart. Men jag som köpare är villig att betala mer för en hund om avelsdjuren är meriterade. För chansen är större då att man får en "bra" hund. Givetvis kan icke meriterade hundar vara bättre på alla sätt, men hur vet man det när man kanske sitter i ett annat land och letar valp?
 
Sv: Att importera en valp

Ibland. Det beror på uppfödarna såklart. Men jag som köpare är villig att betala mer för en hund om avelsdjuren är meriterade. För chansen är större då att man får en "bra" hund. Givetvis kan icke meriterade hundar vara bättre på alla sätt, men hur vet man det när man kanske sitter i ett annat land och letar valp?

Jag ifrågasätter inte huriuvida man ska köpa hund efter meriterade föräldrar, jag var bara nyfiken på varför de skulle kosta mer?
När jag letade schäfer kostade de mest lovande bruksvalparna nästan mindre än vissa galna blandningar på blocket, men däremot kanske kriterierna för att få köpa en var hårdare, och kön ca ett år lång.
 
Sv: Att importera en valp

Jag ifrågasätter inte huriuvida man ska köpa hund efter meriterade föräldrar, jag var bara nyfiken på varför de skulle kosta mer?
När jag letade schäfer kostade de mest lovande bruksvalparna nästan mindre än vissa galna blandningar på blocket, men däremot kanske kriterierna för att få köpa en var hårdare, och kön ca ett år lång.

Därför att det kostar att meritera föräldra djuren.
Vill man köpa hund från meriterade föräldradjur, tycker jag det är okay att sätta ett högre pris på valparna och från omeriterade djur ett lägre pris.
 
Sv: Att importera en valp

Därför att det kostar att meritera föräldra djuren.
Vill man köpa hund från meriterade föräldradjur, tycker jag det är okay att sätta ett högre pris på valparna och från omeriterade djur ett lägre pris.

Jo, men dessa två prisklasser tycker jag i stort sett redan existerar. Ta schäfer som är den ras jag kan bäst, en valp som kostar 9-10.000 kronor väntar jag mig att tanken bakom valpen ska vara bra. Om valpen blir bra vet man ju inte, men att föräldrarna är meriterade utgår jag nästan ifrån. Kostar valpen däremot 4-5000 på en annonssida kan man ju räkna med att meriterna är i klass med "snäll mot barn, lydig". Är det vanligt bland olika raser att en rejält meriterad hanes avkomma kostar mer? Är det ännu mer om tiken också är meriterad? Så är det ju inom trav tex.

TS får verkligen ursäkta kapningen, dags för egen pristråd kanske?
 
Sv: Att importera en valp

Dom har ungefär samma valppriser som vi har här, och detta var för en del år sen. Så nej, det var inte billigt eller dyrt, utan helt normalt.

Och ja, självklart efter välmeriterade och friska föräldrar. Priserna har stigit med rätt så många tusen dom senaste åren, alldeles för mycket för min smak egentligen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga? Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in. Det jag...
2
Svar
22
· Visningar
10 009
Islandshäst Jag har bestämt mig för att importera en lovande, ung tävlingshäst från Island. För- och nackdelar med eksem osv behöver vi inte gå in...
2
Svar
24
· Visningar
5 772
Senast: Boj
·
Övr. Hund Har fått kontakt med en uppfödare i tjeckien och anmält intresse på valpis som förhoppningsvis föds i mars :bump::bump::bump: (Vill...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 191
Senast: Grana
·
Hundavel & Ras Vi har nu beslutat att köpa hund (äntligen!! :banana:). Men... vi har stora problem att välja ras. Vi är lika kluvna allihopa...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 275
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp