Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Kl

Mina perenner växer och frodas, kul att se hur de fyller ut rabatterna. :) Enda bilden jag har är en halvdålig på en av de blommande fingerborgsblommorna.

34EFDAAD-5F22-40D0-A949-86EC5C9403AF-400-0000003AF0E10389_zpsb34491eb.jpg


Penseerna är dock stendöda nu av värmen :meh:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det kan det ju gärna få vara! :)

zassoo - fingerborgsblommor är så otroligt fina! men jag vågar inte skaffa, tänker om jag i framtiden råkar ha barn som stoppar allt i munnen.... de är ju så giftiga... fast går iofs slita upp den dagen det är dags för barn!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hade faktiskt inte koll på att de var så giftiga! :o :o Men sånt lär man ju kolla upp när det blir dags för barn ;) Själv hade jag inte tänkt äta dem, och katterna är bara ute under uppsikt :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Katt har jag iofs också men hon får skylla sig själv om hon är så dum så hon äter giftiga saker i trädgården när hon har åtskilliga andra hektar att springa och äta möss på. Giftigt brukar ju oftast smaka illa och då spottas ut ändå..
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

oj vilken läcker teckning på fingerblomman!

gott pärlband
IMG_0358_zpsb7b54450.jpg


börjar gulna
IMG_0357_zps9eed2b0c.jpg


de lansettformade bladen är blåregnet som inte är vackert i år direkt men växer bra så förhoppningar för nästa vår finns. Jag går och spanar efter blommknoppar redan i år och om jag kisar och använder min fantasi så kanske :cautious:
IMG_0356_zpsfb7e23e1.jpg


oreganon blommar
IMG_0355_zps82b1174c.jpg


kryddrabbatten är riktigt fin i år med det är omöjligt att fånga på bild. I den finns oregano, citronmeliss, salvia, gräslök, gurkört, temynta, malört
IMG_0341_zpse444a93e.jpg


IMG_0340_zps3d713d85.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

snart dax för en av de mest efterlängtade skörderna
IMG_0348_zps5588f5fe.jpg


en av mina favoriter, stortimjan med en liten lavendel. Tyvärr är timjan utblommad här och inte i sitt vackraste skede men fortfarande en god, ljuvligt doftande bi-humle och fjärlismagnet
IMG_0345_zps82ff8268.jpg


nyplanterade new dawn rosen blommar redan första året
IMG_0344_zps58ce3614.jpg


äppleår
IMG_0349_zps4fdde475.jpg


Sågade ner en lönn som inte accepterade att dö så den har skjutit upp en massa skott ur roten, ett av skotten beter sig så här vackert och kommer sparas
IMG_0352_zpse37fbc70.jpg


kaukasisk färgätmigej som marktäckare på skuggig plats, ny för i år
IMG_0351_zps4ce6fac9.jpg


en gul jagvetintevaddetär som skuggig marktäckare
IMG_0350_zpsebcaeac3.jpg


linta hur har det gått med äppleträdet? Överlevde det?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Såhär ser det ut i min trädgård just nu. :)

Malvan som jag sådde som frö i maj har börjat blomma!
20130724_171041.jpg


7WcEbMcL7MlBaaXlnzHq75DDUW2ma7GyjC3X7sy5Zkw=w1144-h858-no


2013-07-26+19.32.56.png


Bonusbild på min älskade fluffboll som tycker det är toppen med en trädgård att lufsa runt i! :D
20130724_170953.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ni gör så fint allihopa!

Idag har jag varit och handlat en del växter till min supertråkiga trädgård. Måste bara hitta en bra sida att förvara bilder på så jag kan lära mig att lägga in bilder här någon gång...
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nej, de får inte gå utanför (går en väg precis utanför vår trädgård och ett par stora vägar går också precis här bredvid). De får inte vara ute utan uppsikt, men det funkar bra. Den svarta brukade hoppa upp på den låga delen av staketet, men slutade med det när vi satte upp rabattstaketet så att det inte blev lika lätt. Det är ganska provisoriskt dock, vi ska klura ut nåt sätt att göra det helt säkert på. Men även om vi skulle näta in trädgården så är det problem med att de kan hoppa från balkongen ner till grannen. Och min sambo är inte så förtjust i att ha allt innätat, så det behövs kluras lite på... Men som sagt så funkar det här bra när vi ändå är där ute och de tycker det är jättekul. :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag var mest nyfiken, katter är ju bra på att klättra och kluriga på att hitta vägar :crazy: och ibland vill man ju att de skall hålla sig inne.

PS här i lägenhetsområdet där jag bor har de som har katt på balkongen nätskärmar mellan balkongerna, det verkar funka för rymmande katter.
 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

a337d3e1-5c34-48f5-badc-52c0707b302b_zps333c8f51.jpg


Jo tack, det lever och frodas! :D Hoppas att det ska klara vintern också.

kl
Det händer inte så mycket i min trädgård just nu, förutom att jag inte gör speciellt mycket med den ligger den även efter något enormt i utvecklingen. Jämfört med min mammas trädgård 1,5 mil bort, som inte heller får någon direkt kärlek, ligger vi ca två veckor efter i bär- och fruktmognad och blomningar. Paradisäppelträdet blommade inte alls i år, förutom några få stackare i toppen. Ser ut att få hälften så mycket vinbär som i fjol, samma gäller krusbär. Har räknat till två(2!) plommon. Så fokus i höst kommer ligga på beskärning och föryngring så fort allt är skördat. Ska bara hitta en lättfattlig handbok först. :angel:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hur har ni det med bin och pollinerande insekter? Det är storskillnad om det finns gott om pollinerare jämfört med om det inte finns (såklart ;)).
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det är som tidigare, massa fjärilar och humlor. Vet inte hur effektiva de är dock, bin kanske är bättre? Det är en aspekt jag inte tänkte på, ska se om jag kan sätta något till nästa år som kan locka ännu mer.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Bin är ju väldigt effektiva polinerare. Mamma och pappa fick massor av mer frukt och bär (faktum är att hela ön de har sitt fritidshus fick mer frukt och bär) när min pappa började odla bin. Men man kan ju gynna bin och humlor genom att göra sk insektshotell. Även nakna sandytor är bra, för det finns massor av sorter av bin som inte lever i samhällen (sk singelbin ;)) ofta bor de då i sandytor istället.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Men du, nu när du säger det! Det var ju en kvinna här i krokarna som hade biodling, hon har nyligen flyttat och tagit bina med sig. Men det förklarar ändå inte riktigt varför grannarna har lika mycket frukt som vanligt. :( Ska googla på insektshotell, tack för alla tips :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det finns hus för de flesta insekter! :) Sätt upp dem och när det bli kallt tar man in dem och förvarar dem i några plusgrader, typ garage eller kallförråd. Sen när det börjar värma på våren sätter man upp dem ute igen, så överlever insekterna vintern lättare. :)

Jag har hittills hittat blandade för olika insekter, samt bibatteri (för solitärbin), fjärilshus och nyckelpigehus. Eller så kan man bygga eget efter tycke och önskemål! Till jordhumlor kan man bygga bon under marken med en nedgrävd låda, med ett ingångsrör från markytan. Ungefär som en nedgrävd vattenkanna. Googla och du hittar inspiration (gärna på engelska, sverige ligger lite efter i jämförelse...). Bin och fjärilar får det allt svårare då äldre blommor med mycket nektar försvinner till fördel för moderna blommor som inte producerar så mycket nektar. Så allt för att gynna våra duktiga pollinerare tycker jag är toppen!

/mvh nörd :angel:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

KL

Hur går det för alla trädgårdsnissar där ute? Har ni börjat fundera på vårlökar, höstträdgårdsjobb och annat?

För egen del så har dräneringen fortfarande inte kommit igång så jag "vågar" inte göra för mycket i trädgården just nu med tanke på att det säkert blir nedkört av en styck grävmaskin i så fall. Har dock börjat planera lite inför våren och därmed tagit lite sticklingar. Det kostar ju ingenting så no harm done om det skiter sig ;)

Har tagit 40 sticklingar av den vintergrön ligusterhäck vi har längs gatan just nu. Häcken i sig ska bort men vi vill ha en liten bit häck som avgränsare i trädgården sedan så det skadar ju inte. I värsta fall får jag köpa häckplantor..

Vi har ett kurelikörsbärsträd som kommer att flyttas ut mot gatan när häcken är borta. Tidigare tänkte jag att jag skulle köpa flera sådana träd (kommer behöva en 4-5 st) men kom på att jag kunde prova att ta sticklingar av den också :p

Våra magnoliaträd kommer troligtvis inte överleva en flytt och de kan inte stå kvar där de står heller.. Jag har läst att det är nästan omöjligt att få sticklingar från magnolia att ta sig men som sagt det kostar ju inget..

I övrigt sitter jag och drömmer om vårlökar just nu och skördar äpplen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp