isärtuggad nätverkskabel

Glimfeather

Trådstartare
Passar en valp som just tuggade sönder nätverkskabeln jag behöver för att kunna se på tv. kan man skala den, tvinna ihop trådarna och tejpa ihop igen? Trådarna är ju täckta med nån plast var för sig så det kanske inte går?

Kan jag rädda den på nåt annat sätt?
 
Sv: isärtuggad nätverkskabel

Har för mig att det kostar ca 50 kr att köpa en ny, känns onödigt att få en stöt när det är så billiga :)
 
Sv: isärtuggad nätverkskabel

Ja, det var ju billigt! Är långa lika billiga? Jag behöver en jättelång :-P
 
Sv: isärtuggad nätverkskabel

Nätverkskablar är omöjliga att tvinna ihop igen! Det räcker med att man gör fel på dryga millimetern när man kontakterar dem för att det inte ska fungera. Så jag lovar att det inte ens är värt att försöka. ;)
 
Sv: isärtuggad nätverkskabel

Klart att det går att tvinna ihop kablarna har hunden tuggat sönder kontakten är det värre ...

Var noggran när du skalar kabeln de är tvinnade i par och kan vara väldigt lätt att blanda ihop.

Kan bli så att du får störningar på tv'n

25meter kabel kostar ca 250kronor finns säkert längre än så om du behöver det.
 
Sv: isärtuggad nätverkskabel

Hur många nätverkskablar har du lyckats laga på detta sätt?? :crazy: Jag gissar på 0.


Kul att du frågar, du har rätt det är 0 stycken för 30minuter sen.:angel:

Jag blev nyfiken så jag klippte av en kabel och tvinnade tåtarna, funka alldeles utmärkt :devil:

Uppkopplad med 1Gbit/s och testade med att kopiera över en fil från den andra datorn resultat över 20000KB/sek:bow:

När du läser detta inlägg så läser du ett inlägg som är skickat med skarvad kabel:bump:

Sen om kontaktering, så är marginalerna större, stiften är längre än så.
Mitt första försök att klämma kontakter är 1par tåtar 2-3 mm korta, den funka även den utmärkt, sen dess har det blivit 5 eller 6 stycken kablar tillverkade av olika längd.

Hur är dina erfarenheter om detta ämne?:)
 
Sv: isärtuggad nätverkskabel

Vill man ha det lite mer "ordentligt" gjort men rädda kabeln så kan man använda ett skarvdon.
Först behövs två RJ-45-kontakter, http://www.clasohlson.com/se/Modularkontakt,-Exibel/Pr381634000, (10-pack) för 29 kr och sedan skarvdonet för 59
http://www.clasohlson.com/se/Skarvdon/Pr328302000
Man får ju i praktiken två kablar, så det är ju bra om man gör dem enligt standarden (ledarnas placering) så kabeln går att använda utan sin "tvilling".

Men vi är också uppe i en kostnad där det måste vara väldigt lång kabel för att pengarna och tiden ska vara värt det.
 
Sv: isärtuggad nätverkskabel

Nätverkskablar är omöjliga att tvinna ihop igen! Det räcker med att man gör fel på dryga millimetern när man kontakterar dem för att det inte ska fungera. Så jag lovar att det inte ens är värt att försöka. ;)

Har man tummen mitt i ...
Det går utmärkt att skarva nätverkskablar så länge som färgerna går till rätt färg ( ganska logiskt för mig som inte har mac iallafall)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 645
Senast: Mineur
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 038
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 151
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp