JF PIGNON uppvisning i globen

vinkelina

Trådstartare
vet inte om jag överreagerar, men jag gillade inte alls den showen.... hästarna var inte alls harmoniska, verkade de som i alla fall, öronen bakåt, grinande osv. vissa situationer såg de precis ut som innan min häst går till attack.

o så att han var på dem med piskan hela tiden, säg att han knackade dem i huvudet osv...

eller är de jag som har fattat fel
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag älskade hans show och tyckte att hästarna var helt fantastiska. Tyckte mer att örona var vinklade bakåt, inte strukna bakåt = inte sura.

Och alltså ett spö är ingen big deal, ett spö är ett hjälpmedel - en förlängning av armen. Det var ju inte så att han tog i av kung och fosterland och drämde till dem på baken ;)

En häst gör inte så som hans hästar gjorde om dem inte själva var med på det, du kan aldrig tvinga en häst till något sådant. Jag är imponerad av hans arbete :bow:
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

dem hade aldrig öronen bakåtsrukna ? Däremot låg dem bakåt som dem gör när dem lyssnar. Sedan använde han spöet som pekpinne mera inte nå mer. Alla hästarna gick kanske inte så ba ihop därav dem blev irriterade, för dem enda gångerna hästarna såg onöjda ut var när dem stod ihop alla hästarna.

Tycer han är himla duktig men hade velat se lite mera än ligg,buga, stå uppe på osv
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Han gjorde mer än så (buga, ligga och vad du mer sa), igår gjorde han bland annat såhär (han på bilden):

caen_007_62895002.jpg


och detta:

phots-spectacle-31_62895151.jpg


Men idag när han skulle göra ett annat nummer som SVT sänder på SVTPlay så bröt dem mitt i och jag blev såhär -> :cry:

Ville bara se mer och mer och mer!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

jag var rätt mållös efteråt, jag tyckte det var fantastiskt.. det var iofs det här och fyrspannet som jag var intresserad utav.. och detta mötte mina förväntningar med råge.

förövrigt så gjorde han det sistnämnda på dina bilder även idag.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag vet bara vad jag såg. Och jag såg harmoniska, lugna hästar (stod med huvuderna sänkta och liksom vilade när han ej gav dem kommando) som visade underkastelsesignaler och lydde hans minsta vink. Spöt användes som förlängd arm som sagt, blir svårt om rösten och kroppsspråket inte räcker hela vägen när man faktiskt har musik i bakgrunden, är på en stor arena och dessutom har 5-6 hästar att dressera och nå med kroppsspråket. Han slog inte vid ett enda tillfälle nån av hästarna. Fuxen såg lite grinig ut men sånt kan man träna in. Han spelade lite på det, att den skulle "jaga" honom (eller om det var shettisen? minns ej) och se ut som att den vill "attackera honom". Har sett ett annat uppträdande med en cowboy som hade en sur häst som sprang efter och jagade honom... på kommando! Ingen aning hur man lär in det och det kanske inte hör till saken. Men JF hade otrolig koll på alla hästarna, de ser honom verkligen som ledare, ordnar sig som han säger även om de ej trivs med hästen bredvid tex, lägger sig och ligger kvar mm.

Nu blev det kanske lite rörigt. Men jag är i alla fall mäkta imponerad!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

vet inte om jag överreagerar, men jag gillade inte alls den showen.... hästarna var inte alls harmoniska, verkade de som i alla fall, öronen bakåt, grinande osv. vissa situationer såg de precis ut som innan min häst går till attack.

o så att han var på dem med piskan hela tiden, säg att han knackade dem i huvudet osv...

eller är de jag som har fattat fel

Jag såg det som du såg. Hade hört så mycket goda ord men när jag såg honom på svtplay såg jag ut såhär :eek: Jag blev lite impad när han red "fritt" tills jag såg att den handen som "hängde avslappnat" innehöll en pisk som piskade varje steg hästen tog.

Det är upp till var och en givetvis men jag såg inte det fantastiska.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Varför har ni en så negativ inställning till spön?!?!??!
Ett spö är ett hjälpmedel för oss ryttare! Visst, många använder det HELT fel men man kan faktiskt använda ett spö utan att det blir synd om hästen :p
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag tyckte han var fantastisk:) Han använde späet på ett bra sätt tycker jag, inte en häst var rädd för det eller skyggade för spöet utan han använde det som en förlängd arm till att röra olika kroppsdelar som signal. De som tycker det är fel borde kanske omvärdera hur de själv använder spö, jag vill att hästarna inte ska vara rädda för det just för att man ska kunna använda det som signal, inte som bestraffning.

Sen angående öronen, har ni inte tittat på hästarnas miner och kroppsspråk när de förflyttar/interagerar med varandra i hagen? Det är klippande öron, bakåtstrukna öron, fråmåtspetsade öron osv om vartannat, oberoende av vem som är ledaren och vilka som är bästisar. Klart det är gulligare med spetsade öron hela tiden men så är oftast inte hästarna när de kommunicerar med varandra. :)
 
Senast ändrad:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Piskade? snarare petade hästen i rätt riktning. Betydligt mildare än en skänkel eller en hand.


Min häst ser spöet som en förlängning av min hand.
Jag kan dra spöet över hennes ansikte, lika väl som jag drar handen över hennes ansikte.

Hon tycker att båda sakerna är likvärdiga.
 
Senast ändrad:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag är minst lika imponerad av "goat ladyn" och hennes djurhantering, som av Pignon.
Tycker det är uppfriskande att se lite bra horsemanship bland alla tävlingsinslag på globen. Så bra förhållande KAN man ha till djuren, så bra KAN djuren må och uppföra sig, även utan kedjegrimskaft och andra "säkerhetsåtgärder".

Kommentattörerna i PLAY-klippet är rent löjeväckande "nej, så går det säkert inte att göra med de flesta hästar, det är något speciellt med dessa."

:grin:

/Migo
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

"hängde avslappnat" innehöll en pisk som piskade varje steg hästen tog.

.

What:o:eek: Jag såg inte en piskning under hela showen jag. Jag såg en person som använde spöet som det ska användas i trickträning, man använder det till att röra olika kroppsdelar som signal till hästen. Hästen ska till exempel söka sig så nära föraren att spöet ligger an i volter osv, inte fly undan från det som många "vanliga" hästfolk gör när de longerar, utan motsatsen. Spöet ska alltså inte driva bort hästen utan hästen ska hålla sig så nära att det kan känna spöet på sin kropp och därmed veta vad den ska göra i de rörelser där man valt att låta beröring vara en signal. I andra trick kanske rösten får göra jobbet, eller kanske kroppsspråket.

Min häst tricktränas av min lillasyster, och dressyrsöet/longerpisken används tex vid spansk skritt, sidvärtsförflyttning osv. Skojsigt när man reagerar så mkt på att spöet används till att röra/knacka på kroppsdelar när man inte hojtar till om hårda sporrstötar och sågning i hoppningen. Där ser man ju mkt starkare reaktioner på hästarnas miner i en vild omhoppningsbana än i den showen, men det är man van vid. Skulle hästarna hoppa till och verka reagera så mkt under showen som de gör ibland i både dressyren och hoppningen hade jag blivit upprörd jag med.
 
Senast ändrad:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Varför har ni en så negativ inställning till spön?!?!??!
Ett spö är ett hjälpmedel för oss ryttare! Visst, många använder det HELT fel men man kan faktiskt använda ett spö utan att det blir synd om hästen :p

Jag har ingen negativ inställning till spöet, jag har inställningen till den delen av uppvisningen som jag såg. Kollade lite på svtplays inspelning nu och där ser det väl något trevligare ut än det som visades efter kändishoppningen. Jag blev riktigt lättad när det tog slut! Kanske var hästarna trötta och lite extra griniga då för det var inte några harmoniska hästar jag såg... En harmonisk lyssnande häst har öron som "spelar" och inte öronen vinklade bakåt i kombination med höjt huvud och "irriterad min".
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

What:o:eek: Jag såg inte en piskning under hela showen jag. Jag såg en person som använde spöet som det ska användas i trickträning, man använder det till att röra olika kroppsdelar som signal till hästen. Hästen ska till exempel söka sig så nära föraren att spöet ligger an i volter osv, inte fly undan från det som många "vanliga" hästfolk gör när de longerar, utan motsatsen. Spöet ska alltså inte driva bort hästen utan hästen ska hålla sig så nära att det kan känna spöet på sin kropp och därmed veta vad den ska göra i de rörelser där man valt att låta beröring vara en signal. I andra trick kanske rösten får göra jobbet, eller kanske kroppsspråket.

Min häst tricktränas av min lillasyster, och dressyrsöet/longerpisken används tex vid spansk skritt, sidvärtsförflyttning osv. Skojsigt när man reagerar så mkt på att spöet används till att röra/knacka på kroppsdelar när man inte hojtar till om hårda sporrstötar och sågning i hoppningen. Där ser man ju mkt starkare reaktioner på hästarnas miner i en vild omhoppningsbana än i den showen, men det är man van vid. Skulle hästarna hoppa till och verka reagera så mkt under showen som de gör ibland i både dressyren och hoppningen hade jag blivit upprörd jag med.

Som jag skrev här efter dig så ser det lite trevligare ut i den inspelade versionen . Det jag reagerar på är att hästarna inte såg ut att trivas med situationen, plus den faktor att man utger sig för att ha en "fri relation" till hästarna och att hästarna gör allt av egen vilja fast det inte är så. Tacka vet jag ryssen (minns ej namnet) som rider med enbart halsring (och pisk som han "petar med"). Hans hästar är dynamiska och har ett helt annat uttryck än dessa hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Du kan inte ha sett samma sak som vi som var på plats såg (utan kommentarer).

Det var inga irriterade hästar, det var koncentrerade hästar som letade signaler.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

jag kollade på svt play och jag såg hästar som lyssnade, spöet petade han med. Harmoniska hästar helt klart.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

kan ju hända att hästarna började vara trötta då jag såg de, såg sista föreställningen på söndag.

MEN jag såg även den som var för barn på lördag eftermiddag, nån som då reagerade på hur han hanterade den lilla flickan ur publiken? när hon var klar så skulle de buga sig, han tar tag om nacken på henne o "tvingar" ner henne i en bugning.

och på söndagens show satt jag rätt nära, 3 raden. och där såg man rätt bra hur han "anväde" spöet (nej, jag är inte emot spön i allmänhet) men skall man slå med den tjockare ändan mellan öronen på hästen?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

En häst gör inte så som hans hästar gjorde om dem inte själva var med på det

dem hade aldrig öronen bakåtsrukna ? Däremot låg dem bakåt som dem gör när dem lyssnar. Sedan använde han spöet som pekpinne mera inte nå mer. Alla hästarna gick kanske inte så ba ihop därav dem blev irriterade, för dem enda gångerna hästarna såg onöjda ut var när dem stod ihop alla hästarna.

så bröt dem mitt i och jag blev såhär -> :cry:

!

DE! :angel:
Och att de hade öronen bakåtvinklade var ju för att de hade uppmärksamheten på honom, vad är det för konstigt med det?
Spöet användes som sagt istället för skänkel. (tänk bara ridhästarna som får SLAG, sparkande skänklar och ryck i munnen, helst samtidigt...detta var ju ingenting sådant, ens jämförbart!)
Det enda jag störde mig på var när han satt upp i stallet och började rida runt, hästarna där behöver lugn och ro. :cool:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp