Bukefalos 28 år!

JF PIGNON uppvisning i globen

Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Slå? Han använder ju tryck, pet och "retning".

Men ingen som är upprörd över hästen i küren som "ponnysparkades" igång i en piaff? Med sporrar...
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag såg det som du såg. Hade hört så mycket goda ord men när jag såg honom på svtplay såg jag ut såhär :eek: Jag blev lite impad när han red "fritt" tills jag såg att den handen som "hängde avslappnat" innehöll en pisk som piskade varje steg hästen tog.

Det är upp till var och en givetvis men jag såg inte det fantastiska.

Tro mig...hade han använt pisken i negativt syfte hade alla hästarna definitivt inte legat kvar (utslagna) när han drog i med pisken så det ven intill dom. Hästarna litade helt och fullt på honom och var väl medvetna om att den rörelsen inte hade med dom att göra. Jag gillar honom skarpt!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Förstår inte er som tycker att denna show inte var bra :eek:
Jag menar, hur många av er kan få eran häst att gå skänkelvikning genom att bara "vifta med handen" eller lägga sig ner ?
Om ni ska klaga på nått så är det väl hoppning el dressyr på globen :grin: Och inte Pignon!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

*kl*

Jag var inte så imponerad av JF Ps uppvisning utan mer av helheten. Att hästarna lugnt stod o vilade när han inte ville dem ngt, att de direkt svarade på hans små signaler när han ville dem ngt igen, att de var så "med" på ett så avslappnat vis! Samt att de kunde busa runt en sväng och alltid återkom till honom. Tyckte även avlastningen visade detta lugn tydligt, de klev ut allihop en efter en och samlades runt honom och gick sedan till respektive box. Sådant imponerar långt mycket mer än att man står på hästarna i full galopp i mina ögon.

Goat Ladys uppvisning tilltalade mig mer uppvisningsmässigt :)
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag hade dock väldigt gärna sett timmen med ridskolehästen! Ingen som vet om man kan se det någonstans?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag såg när han jobbade med ridskolehästen och blev grymt imponerad.
Visserligen var det lite segt och småtjejerna som satt brevid tröttna efter en kvart (vadååå tålamod, fattar inge, vad mena han?)
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag älskade showen :)

Tänk att hästarna kan ligga ner helt rakt upp och ner i Globen, med 10 000 människor i publiken, helt fantastiskt.

Angående "piskeriet", jag skulle mer kalla det förlängning av armar och att han använde pisk för att visa vad han ville. Aldrig att hästarna skulle gå att hantera så där om de blivit piskade och slagna.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

kan ju hända att hästarna började vara trötta då jag såg de, såg sista föreställningen på söndag.

MEN jag såg även den som var för barn på lördag eftermiddag, nån som då reagerade på hur han hanterade den lilla flickan ur publiken? när hon var klar så skulle de buga sig, han tar tag om nacken på henne o "tvingar" ner henne i en bugning.

och på söndagens show satt jag rätt nära, 3 raden. och där såg man rätt bra hur han "anväde" spöet (nej, jag är inte emot spön i allmänhet) men skall man slå med den tjockare ändan mellan öronen på hästen?

Han tvingade inte?? Han visade med en handgest eller la handen i mot lite lätt ?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

*KL*

Jag tycker att det är intressant hur folk kan störa sig på att han petar med spöt och sedan inte reagera på hur det ser ut inom dressyren och hoppningen med spö och sporrar? Eller friserkadriljen där en av friserhästarna var så hårt hållen i handen så hakan iprincip var i bogen och munnen på vid gavel?

Det går inte att träna en häst med våld och sedan tro att den helt lös ska stå kvar mitt inne på globens arena jämte någon som är elak mot den.

Jag såg i alla fall mycket harmoniska hästar som hade kvar livslustan och fick yttra sin åsikt. Att använda spöt för attt visa och förtydliga kroppsspråket ser inte jag som något fel alls, har ni sett hästar i hagen hur dom säger till varandra? Senast idag var det en utav hästarna här hemma som försökte klättra i rangen över den ranghögsta och tro mig han fick veta att han levde. Då är lite petande och knackande med spöet ingenting.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Vad är det för skillnad med ett spö man lägger an för hjälp än en sporre som ger en hjälp lika ofta?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

spöet finns inget att säga om, han visade ju bara. MEN jag tyckte hästarna verkade extremt kuvade. förutom den lilla shettisen, den hade lite egen gnista kvar.

han säger att han inte använder några hårda metoder. men hård mental dominans är lika hård ur hästens synpunkt som om han skulle tvinga dom ner med rep osv. dominans är dominans samma vilken metod man använder.

jag blir illa till mods när jag ser djur som är så hårt dominerade, det finns liksom inget jag kvar i dom och det är riktigt sorgligt. :(
var mkt mer imponerad av tyskan med getterna!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Interesting. Såg personligheter hos alla hästarna. Tex fuxen som konstant "smet lite" osv.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

det beror väl på vad man definerar som "personlighet". jag såg underkuvade hästar som blint följde minsta vink utan en enda liten tanke själv, och dom såg inte glada ut öht...

vet att vissa, särskilt western och nh personer tycker att hästar ska vara så eftersom dom vill ha dom "lugna och trygga", men jag anser att det är ett övergrepp att kuva djur, samma vilken metod man använder.... det ger snabba och enkla resultat men det är inte rättvist!

givetvis är det lika fel att sparka hästen med sporrar och tvinga den att krulla ihop halsen, eller hålla så hårt i tyglarna att den gapar hela tiden. men sånt är lätt att se, det lämnar ärr på utsidan. värre är det men sånt som gör ont på insidan. även om fysisk dominans och våld efter ett tag också ger ärr i själen.

rekommenderad läsning "alla kungens hästar".
 
Senast ändrad:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag är precis som du väldigt anti kuvade hästar och av den anledningen väldigt kräsen när jag ser "NH-hästar". Därför försöker jag se bortom "uppvisningen" och jag tyckte man fick en bra känsla när man såg honom bakom kulisserna. Iaf klart mer lovande än mycket annat.

Uppvisningen tyckte jag inte såg lika trevligt ut, där gillade jag gettjejens uppsyn på djuren mer.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

En kuvad häst borde rimligen sakna personlighet, bete sig som en robot.

Det tyckte jag inte någon av dem gjorde.

Gillar hästar med starka personligheter men i en skarp situation ska det ICKE diskuteras.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Nu tar jag lite illa vid!
Bara för att man strävar efter en lugn och trygg häst måste det väl inte per automatik innebära hjärntvätt? Att hästen svarar på minsta kommando oavsett situation är väl ändå något man vill? Så kul är det inte att ha en diskussion om precis allt man vill att hästen ska göra!

Visst finns det "rötägg" inom alla discipliner som tillämpar olämliga metoder som leder till inlärd hjälplöshet och liknande, lika mycket som ingen är perfekt i något den gör. Men jag förstår inte varför NH och western skulle vara någon slags målbild för den typen av hantering?
Efter alla mina år "i svängen" har jag bara träffat på två personer som verkade vilja kuva hästen till total lydnad. Alla andra har haft en väldigt mycket mer ödmjuk inställning.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

jag såg underkuvade hästar som blint följde minsta vink utan en enda liten tanke själv, och dom såg inte glada ut öht...

:confused: Kollade vi på samma hästar? När jag kollade på det som finns på svtplay så såg jag lyhörda och framför allt motiverade hästar. Kuva, det är att få någon att göra något som den inte egentligen vill. Försök göra det med fem nakna hästar i en stor manege.

Du kanske förväxlar "kuvad" med "arbetsvillig"?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

spöet finns inget att säga om, han visade ju bara. MEN jag tyckte hästarna verkade extremt kuvade. förutom den lilla shettisen, den hade lite egen gnista kvar.

han säger att han inte använder några hårda metoder. men hård mental dominans är lika hård ur hästens synpunkt som om han skulle tvinga dom ner med rep osv. dominans är dominans samma vilken metod man använder.

jag blir illa till mods när jag ser djur som är så hårt dominerade, det finns liksom inget jag kvar i dom och det är riktigt sorgligt. :(
var mkt mer imponerad av tyskan med getterna!

Kunde inte sagt det bättre själv! Det är inte spöet i sig jag stör mig på som många verkar tro...
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 408
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 577
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 294
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp