Bukefalos 28 år!

JF PIGNON uppvisning i globen

Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag är precis som du väldigt anti kuvade hästar och av den anledningen väldigt kräsen när jag ser "NH-hästar". Därför försöker jag se bortom "uppvisningen" och jag tyckte man fick en bra känsla när man såg honom bakom kulisserna. Iaf klart mer lovande än mycket annat.

Uppvisningen tyckte jag inte såg lika trevligt ut, där gillade jag gettjejens uppsyn på djuren mer.

Och för oss som bara såg uppvisningen finns bara en sida av historien...
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

:confused: Kollade vi på samma hästar? När jag kollade på det som finns på svtplay så såg jag lyhörda och framför allt motiverade hästar. Kuva, det är att få någon att göra något som den inte egentligen vill. Försök göra det med fem nakna hästar i en stor manege.

Du kanske förväxlar "kuvad" med "arbetsvillig"?

Den uppvisningen jag såg innehöll inte direkt glada arbetsvilliga hästar. Även en slav gör det den måste under tvång om den vet att det blir värre om den försöker smita undan.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Om du såg fredagens clinic så bör du kunna koppla ihop hur han tränar hästar, med hur showen är.
Jag är imponerad. Såg inte kuvade hästar, utan lydiga vältränade hästar.

Jag är "allergisk" mot för hårt drillade hästar (en del NH-folk tex), men jag såg inte det i hans hantering/uppvisning.

Min häst gör liknande "min" ibland när hon är djupt konsentrerad.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag förstår verkligen inte hur du och centaur kan se det. Förklara gärna på vilket sätt du tycker dig se att hästarna inte är glada utan kuvade slavar?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Har tittat igenom tråden snabbt, och håller med, hästarna såg inte speciellt glada ut.. Jag tittade genom svt play och kompisars filmer.

Håller med Centaur!
En sak med något som syns på utsidan, men insidan är faktiskt värre..
Det vet man ju själv.
Och en del NH och western människor är för hårda, men en del är riktigt bra, men det tycker inte jag att han är..
Trodde det skulle vara mycket bättre än det var..

Var också helt förhäxad av showen, tills jag också fick se hur han använde spöet..
Jag tränar trick med spö som pekpinne, men ändå tycker jag såhär..
För mig är pekpinnen man endast använder då man vill få hästen att gå i spansk skritt eller något liknande,
inte till buga, ligg och stegra..
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

För mig är pekpinnen man endast använder då man vill få hästen att gå i spansk skritt eller något liknande,
inte till buga, ligg och stegra..
Varför inte?

Frågar dig samma sak som jag frågat centaur och Trollungen: Förklara gärna på vilket sätt du tycker dig se att hästarna inte är glada utan kuvade slavar?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Var också helt förhäxad av showen, tills jag också fick se hur han använde spöet..
Jag tränar trick med spö som pekpinne, men ändå tycker jag såhär..
För mig är pekpinnen man endast använder då man vill få hästen att gå i spansk skritt eller något liknande.

Då hoppas jag att du varken använder hand eller skänkel när du rider.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag undrar också vart någonstans hästarna är kuvade?

Drar hästar slutsatsen; "Om jag inte lyder nu och stannar kvar här utan rep som tvingar mig,
när jag är helt fri och har alla möjligheter att smita undan, så kommer jag att få stryk sedan." ?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Förtydligar bara att jag var ironisk.

Hästarna som kom tillbaka in efter showen i full fart, busande och bockande med spetsade öron såg enligt min mening allt annat än kuvade och hjärntvättade ut.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

lite OT, kanske har nämnts tidigare, har inte läst hela tråden...
Kommentatorn Jan Svanlund, eller vad han heter sa ju i tvsändningarna på lördagen att han var så imponerad av den där lilla hästen som värkligen försökte men inte riktigt lyckades med att vara riktig häst:cool:...


...Jag tycker iaf, att en långhårig, barfota shettis är mer häst än vad de där superavlade, holländska körhästarna var...
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

det beror väl på vad man definerar som "personlighet". jag såg underkuvade hästar som blint följde minsta vink utan en enda liten tanke själv, och dom såg inte glada ut öht...

vet att vissa, särskilt western och nh personer tycker att hästar ska vara så eftersom dom vill ha dom "lugna och trygga", men jag anser att det är ett övergrepp att kuva djur, samma vilken metod man använder.... det ger snabba och enkla resultat men det är inte rättvist!

givetvis är det lika fel att sparka hästen med sporrar och tvinga den att krulla ihop halsen, eller hålla så hårt i tyglarna att den gapar hela tiden. men sånt är lätt att se, det lämnar ärr på utsidan. värre är det men sånt som gör ont på insidan. även om fysisk dominans och våld efter ett tag också ger ärr i själen.

rekommenderad läsning "alla kungens hästar".

Menar du att "lugna och trygga" hästar är lika med "kuvade" hästar då?

Personligen har jag fått lära mig att en lugn, trygg och avslappnad häst är själva grunden för all hantering/ridning....och vill man sedan göra "svåra" saker då är det liksom en förutsättning.

Har man en lugn och avslappnad relation till sin häst så VET den VAD och NÄR det förväntas något av den och den kommer att VILJA prestera, däremellan kan/får den slappna av....jaa...."vila är faktiskt en del av arbetets rutin".:idea:

*kl*
Jag såg visserligen inte showen i Globen i helgen men har då aldrig någonsin uppfattat hans hästar som kuvade eller hans träningsteknik som förslavande:confused: Kan det vara avundsjuka som ligger bakom detta synsätt..:D
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

precis hästar fulla av livsglädje och bus, Som tycker om husse helt enkelt. Hur kan ni andra säga att dem sågs vara kuvade :eek: Hade dem inte velat göra det han bad om hade dem lika gärna sticka ? dem var lösa, men dem valde att stanna hos honom och göra tricken. Alla hästarna hade sina personligheter det syntes. Shettisen var helgo. Fuxen var också jättemysig. Kiowa som han gjorde passage & piaff i stallgången ,tror jag det var iaf såg mer än lycklig ut och med massa personlighet i den hästen) när JF pignon visade reportern).
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

precis hästar fulla av livsglädje och bus, Som tycker om husse helt enkelt. Hur kan ni andra säga att dem sågs vara kuvade :eek: Hade dem inte velat göra det han bad om hade dem lika gärna sticka ? dem var lösa, men dem valde att stanna hos honom och göra tricken. Alla hästarna hade sina personligheter det syntes. Shettisen var helgo. Fuxen var också jättemysig. Kiowa som han gjorde passage & piaff i stallgången ,tror jag det var iaf såg mer än lycklig ut och med massa personlighet i den hästen) när JF pignon visade reportern).

Håller med om detta. :bow:
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

kl

Jag bara funderar på vad det kan vara som en del tydligen tycker är så förskräckligt med att han använder ett spö? Nej, han slår inte hästarna. En häst som aldrig blivit slagen med ett spö förknippar inte ett spö med smärta, så enkelt är det. En häst som aldrig har blivit slagen i ansiktet av en människohand tycker oftast det är trevligt att bli klappad där t.ex. medan en häst som har blivit det troligtvis inte tycker det är så trevligt om du kommer med handen där, även om du själv inte har för avsikt att slå den.
Och så funderar jag även på hur ni tycker att hästarna skulle ha betett sig, ni som tycker de ser kuvade ut? Skulle de ha hoppat omkring med spetsade öron hela tiden och inte lydit? Det jag såg var avslappnade hästar som var totalt fokuserade på vad de skulle göra härnäst. Jag har extremt svårt att förstå hur man skulle kunna tvinga en häst att göra det han gjorde. En häst som lyder är (förhoppningsvis) inte tvingad att göra det, den gör det för att den har lärt sig det och den vet att människan blir glad om han gör det. Likadant när du tränar din häst att bli ledd i grimskaft t.ex. Vill du inte då att hästen är uppmärksam, koncentrerad på dig och inte håller på och kollar på en massa annat? Det är ju så i all hantering av våra hästar.

Jag tycker i alla fall att han är väldigt duktig, såg honom i Globen förra gången han var där och var lika imponerad då :)
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

vet inte om jag överreagerar, men jag gillade inte alls den showen.... hästarna var inte alls harmoniska, verkade de som i alla fall, öronen bakåt, grinande osv. vissa situationer såg de precis ut som innan min häst går till attack.

o så att han var på dem med piskan hela tiden, säg att han knackade dem i huvudet osv...

eller är de jag som har fattat fel




Jag såg Pignons show Söndag och köpte även hans bok (efetr att ha sprungit runt på Hela globen och sökt A18...Vi var rätt från början, han var försenad... :D). *stolt ägare av ett signerat ex av hans bok*


Hur som helst, i boken står det just om detta med öronen.

Vi ska skilja på öron som hålls bakåt pga ovilja/ilska och öron som hålls bak pga koncentration och lek.
Öron som hålls bakåt pga koncentration och lek ska åka framåt när leken avslutas (vilket de gjorde).


Läs citaten ang öron nedan.


När det komemr till pisken så är det inte någon skillnad mellan en pisk och en skänkel. Pisken är ett sätt att kommunicera för Pignon.

Däremot ska den aldrig felanvändas.

Jag såg Pignon "slunga" pisken mot hästar han kommunicerade med och som missade att det var med just den hästen han signalerade till.
Detta i sig Såg först hemskt ut, men när pisksnärten landade var det inte mer än en strykning på hästen, han var väldigt precis och mjuk med den.
När han har 6 hästar inne på banan är det inte så lätt för hästarna att veta Vem av dom han pratar med alla gånger. Speciellt som han inte använder rösten alla gånger och de stod tätt intill varandra vissa stunder.



Dock tycker jag att det alltid är bra att ifrågasätta "kändiasr", tränare och framför allt, sig själv, så länge det görs med öppna ögon, och öppet sinne.
Köp inte allt ni ser och läser, men dissa det inte heller.

Jag tänker inte avsluta med det så många gör som ett sista försvar och påstå att om han använt våld så skulle han inte kunna ha den kommunikation han har med sina hästar, för det kan visst bli så, men jag tror inte att han gjort det.


Citat s 140.A path to liberty, Pignon:

Jean-Francoise, "People ask me, why do you your horses look so aggresive? Their ears are laid back when they´re playing with you. ' And I´m always surprised, because it´s the natural position for play. If their ears are forward, that would mean thet they are worried, and that´s not what I want! But as soon as we stop playing, the ears come back to their initial position, slightly tilted back":



Ovanför finns följande skrivet:

Position of the ears

* Ears pointing forwards:
--> Extreme attention, worry.

* Ears facing forward:
--> Concentration on something nice, like food or a fellow being.

Ears slightly back:
--> The horse is relaxed, resting, indiffrent.

Ears forward and back:
--> The horse is listening and attentive.

Ears back, but not flattened:
--> Willing to play or mock fight with a fellow creature. When the game ceases, the ears go back up.

Ears flatterned back:
--> The horse is aggresive, ready to attack or fight.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Varför har ni en så negativ inställning till spön?!?!??!
Ett spö är ett hjälpmedel för oss ryttare! Visst, många använder det HELT fel men man kan faktiskt använda ett spö utan att det blir synd om hästen :p

Håller helt med. I rätt händer är ett spö inte värre än en strykning med handen.

Precis som kunskapen att ett bett aldrig är skarpare än sin hand, så är aldrig en pisk värre än densamma.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Fö älskade jag nummret med ryttarinnan som hade 4 vallhundar och sina getter.
Det var en positiv överaskning och väldigt roligt att få se.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Åh jag hade så gärna velat ha hans bok. Såg fredags showen, men hittade inte var han var efteråt. :cry:
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Bra att du skrev det där med öronen :) Det är ju inte så svart eller vitt som folk tror ibland, eller som man (tyvärr) ofta lär sig på ridskolan: Om öronen är framåt är hästen glad, om de är bakåt är den arg. Det finns så många dimensioner iom att hästen kommunicerar med kroppsspråket.

Och ja, det är väldigt nyttigt att ifrågasätta s.k. kändisars hästhantering och ridning, eller i alla fall reflektera över det. För på samma sätt reflekterar man då över sitt eget tillvägagångssätt.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 402
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 278
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp