Bukefalos 28 år!

JF PIGNON uppvisning i globen

Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Helt rätt det där med öronen, alla vet väl att en häst är inte ursinnig om öronen ligger lätt bakåt, utan att hästen lyssnar däremot om öronen ligger strykta bakåt då vet man att dem är arga. SKILLNAD . Den boken skulle jag vilja ha :bump: kan man hitta den på internet att köpa hem?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

det beror väl på vad man definerar som "personlighet". jag såg underkuvade hästar som blint följde minsta vink utan en enda liten tanke själv, och dom såg inte glada ut öht...

vet att vissa, särskilt western och nh personer tycker att hästar ska vara så eftersom dom vill ha dom "lugna och trygga", men jag anser att det är ett övergrepp att kuva djur, samma vilken metod man använder.... det ger snabba och enkla resultat men det är inte rättvist!

givetvis är det lika fel att sparka hästen med sporrar och tvinga den att krulla ihop halsen, eller hålla så hårt i tyglarna att den gapar hela tiden. men sånt är lätt att se, det lämnar ärr på utsidan. värre är det men sånt som gör ont på insidan. även om fysisk dominans och våld efter ett tag också ger ärr i själen.

rekommenderad läsning "alla kungens hästar".

Jag håller inte alls med dig, jag blev glad att hästarna var lite fulla ifan och hade kvar sin personlighet samtidigt som dom var lydiga. Jag tyckte inte alls att han var dominerande utan mer att hästarna verkligen tyckte det var kul och hela tiden väntade på nästa signal.

Har du inte sett kuvade NH-westernhästar? Dom rör inte en min och är totalt lobotomerade enligt mig och det gillar inte jag.
 
Senast ändrad:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Åh jag hade så gärna velat ha hans bok. Såg fredags showen, men hittade inte var han var efteråt. :cry:



Nej han var svår att hitta för mig med... Syster och jag sprang runt halva globen innan vi hittade honom.
Men det var det värt, nu är den ju tom signerad, istället för att köpa den via internet.



Pignon himself har rört den... :love:
*stalkervarning och absolut på skämt* :D:p


Kolla på pignongs hemsida, där kanske det finns att köpa.
http://www.jfpignon.com/
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag var också där , fast bakom kulisserna. Följde med en kompis som var med i showen. Så såg även innan showen av JF pignon. Jag har aldrig sett så harmoniska hästar som ïnnan showen. Han har aldrig någon grimma eller grimskaft och hästarna verar älska honom. Han ger dem mycket kärlek och dem är absolut inte kuvade!!!!! Hur harmoniska som helst i showen ,möjligen lite spända i början men dem slappnade av och visade hela globen att dem kan massor. Jag blev kär i hans ena sto Kiowa, tror jag var namnet. Hon var så vacker och passagen hon gjorde när reportarna från svt kom , underbart :love:
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Bra att du skrev det där med öronen :) Det är ju inte så svart eller vitt som folk tror ibland, eller som man (tyvärr) ofta lär sig på ridskolan: Om öronen är framåt är hästen glad, om de är bakåt är den arg. Det finns så många dimensioner iom att hästen kommunicerar med kroppsspråket.

Och ja, det är väldigt nyttigt att ifrågasätta s.k. kändisars hästhantering och ridning, eller i alla fall reflektera över det. För på samma sätt reflekterar man då över sitt eget tillvägagångssätt.



Nej, precis som människans kroppsspignaler så kan en signal betyda flera saker.

Och andra blir helt misstolkade eftersom de tolkas efter människors perspektiv.

Elever till mig frågar ibland "Måste jag sluta nu när hästen börjar gäspa"
nej varför då??? Det är bra, den tänker.
"Jo men tänk om den är trött!"
I tron att hästen gäspar när den är trött, vilket den inte gör (inte som vi människor iallafall).

Andra signaler som kan vara mixade, och som det är ytterst viktigt att avläsa rätt är tex när hästen tuggar.

Ett sorts tuggande är föltuggning och det är Helt fel sorts tuggning, denna eftersträvar Ingen tränare eller hanterare. (förhoppningsvis).

Den tuggning vi eftersträvar är den hästen gör när den tänker. Den är mer avslappnad och inte "lufttuggande"så som föltuggning är, utan tänderna ligger ann mot varandra och det hörs tom ibland när hästen tuggar. "Knarrar".

Kan man inte se skillnaden så kan mycket gå fel om hästen föltuggar och människan inte ser detta. Å andra sidan är det sådan milsvidds skillnad så ser man inte skillnad så är man väldigt dålig på att läsa hästens signaler. :crazy:




Men jag är fortfarande öppen för nya tanker med detta kring att hästarna har öronen bakåt.

En viktig del som Pignon skriver är att om man inte kan känna sig helt trygg med att hästen inte kommer att bita eller sparkas så ska man inte leka med hästen ännu. Grunderna skall dock sättas fortfarande.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

vet att vissa, särskilt western och nh personer tycker att hästar ska vara så eftersom dom vill ha dom "lugna och trygga", men jag anser att det är ett övergrepp att kuva djur, samma vilken metod man använder.... det ger snabba och enkla resultat men det är inte rättvist!

I mitt fall, och många NH fantaster med mig, så är det knappast snabba och enkla resultat. Det kräver År av hantering och kommunikation.
Det sista det är, är snabbt eller enkelt. Det tar mer tid, kräver mer underhåll, och sätter mer press på människan att äga tålamod som en ängel, ork och ett öga för hästen än de vanliga hårda sätten.

Sen har vissa folk använts sig av NHns namn men det är ju inte NH bara för att någon säger att det är NH de håller på med...
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Hehe.. Jo.. Vi vågade inte kuta runt så värst då min kompis är ganska jättegravid.. ;)
Men får hålla tummarna att man får se honom igen, så man kanske kan få tag i en signerad bok menar ja.. :D
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Å andra sidan betyder ofta gäspning att det funnits en spänning som hästen vill gäspa bort.. Så beroende på situation är det inte alltid jättepositivt.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Att hästen vill gäspa bort spänningen är ju bara positivt, det betyder att den börjar slappna av.

En spänning hästen vill gäspa bort är inget den byggt upp över en kvart eller en timma utan under en längre period.
Att den gäspar innebär att den börjar slappna av och känna sig trygg och gilla situationen.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Och för oss som bara såg uppvisningen finns bara en sida av historien...

Va? Vad ville du ha sagt med det?

Det JAG har sett av JF P är:
*föreställning på fredagen på svtplay (som avbröts, dock skulle jag tippa på att man fick se åtm 10 min, kanske 15?)
*bakom kulisserna en del på lördagskvällen på TV (samma gick väl på svtplay tror jag) i deras lilla "sammandrag" mellan hoppning mm mellan 18.21
*föreställningen på lördagen senare mellan 18-21

Utifrån detta tyckte jag den "normala" hanteringen bakom kulisserna såg trevligast ut, där tyckte jag mig se avslappnade hästar som tuggade hö men kom fram när han bad dem. Inte kuvade.

Uppvisningen i sig fanns oxå trevliga bitar men jag är generellt väldigt emot "föreställningar" och gillar inte sådan konstald uppvisning, det ser ofta inlärt och lite oharmoiskt ut. Därför är jag mycket mycket mer intresserad av att se "bakom kulisserna", på hemma plan och framförallt när utövaren tar sig an en helt ny häst. Nu var ju jag dock inte i globen och kunde se det med ridskolehästen.

Så, vad ville du eg med ditt inlägg?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Förtydligar bara att jag var ironisk.

Hästarna som kom tillbaka in efter showen i full fart, busande och bockande med spetsade öron såg enligt min mening allt annat än kuvade och hjärntvättade ut.

Det tyckte jag blad annat var en positivt sak med föreställningen. De var inte blixtlydnad var enda steg utan de busade runt men kom lika glatt tillbaka till honom varje gång.


Ang öronspelet under uppvisnignens "mer krävande" grejer så gillade jag det inte. Jag tycker inte hästar ska slicka bak öronen "bara för att de är koncentrerade", det gör inte en häst i min värld (ja, jag har läst eviga spaltmeter på denna sida om hur naturligt det är vid lek, djup koncentration osv men nej, jag har aldrig sett det på en följsam häst i verkligheten, annat än när den är missnöjd). Och ja, öronen var inte bara "bakåtriktade", det tycker jag absolut inte.

Min sammantagna uppfattning är alltså att jag tror han i grunden är riktigt bra men på föreställning dras allt till sin spets för att visa det yttersta och då, i vissa moment (dock fler än ett par) så visar hästarna lite missnöjde. Men inte så att jag skulle vilja påstå att de var kuvade.

Det är min uppfattning :)
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag var också där , fast bakom kulisserna. Följde med en kompis som var med i showen. Så såg även innan showen av JF pignon. Jag har aldrig sett så harmoniska hästar som ïnnan showen. Han har aldrig någon grimma eller grimskaft och hästarna verar älska honom. Han ger dem mycket kärlek och dem är absolut inte kuvade!!!!! Hur harmoniska som helst i showen ,möjligen lite spända i början men dem slappnade av och visade hela globen att dem kan massor. Jag blev kär i hans ena sto Kiowa, tror jag var namnet. Hon var så vacker och passagen hon gjorde när reportarna från svt kom , underbart :love:

Precis det där tyckte jag man fick en liten glimt av när de sände "bakom kulisserna", jättekul :)
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Vad jag menar är att att hästen gäspar betyder oftast att det funnits en spänning. Tex min häst när man är iväg på nytt ställe, då gäspar hon en hel del efter en stund. Hade hon inte blivit spänd etc av att komma iväg till nya stället, så hade hon inte gäspat då.

Så gäspningen i sig är bra, men ibland ska man nog fundera på varför spänningen/ gäspningen kom.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

KL

Ingen som tänkt igenom hur han fått dessa hästar att göra som dem gör? Det jag hört är att det inte är trevliga metoder man använder för att få hästarna att göra som dessa. Sen att hästarna "lyssnade" på honom när de la bak öronen är ju konstigt eftersom han oftast stod framför dem, därför borde dem ha öronen frammåt. Tror ni verkligen att han alltid stått på avstånd för att få hästarna att göra sådär, det tror verkligen inte jag. Jävligt duktig är han iaf, han är verkligen the master.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag kan svara lite mer på det senare, men inte nu för nu är jag på väg till skolan.

Det jag kan säga är vad jag uppfattat enligt hans bok.
Då arbetar han med hästarna i grimma och väldigt kort grimskaft samt pisken. Själv kan jag tycka att det är en hel del som skulle kunna göras på långt grimskaft, men det är hans sätt och mitt sätt är annorlunda. Och inget är rätt eller fel.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen


:bow::bow::bow: Så otroligt vanligt här.Samma men han/honom
hon/henne.:eek:
Bättre att skriva DOM då, ifall man säger det, och inte vet när det ska vara de eller dem. Blir mycket lättare att läsa då.
(bara en parantes från grammatikhitler ;), INTE riktat mot någon enskild!)
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Hemma från skolan.
Har spenderat hela dagen med att ta upp den rotting jag flätat igår för att jag missat att ta med en kantrotting... *suck* Tur att jag inte kom långt igår.


Så till Pignon och dina frågor.

Jag har tänkt igenom, dock har jag sen tidigare viss insikt i frihetsdressyr (som det kallas) då jag har en bok med en annan hanterare.

Du måste först och främst skilja på frihetsdressyr, cirkuskonster och de osm använder tvång till att träna hästen till det de önskar.

Du Kan använda elaka metoder för att nå upp dit Pignon är, men det är inte nödvändigt, och efter att ha läst Pignons bok (skummat än så länge) så anser jag att han inte använder sig utav grymhet eller våld, snarare har han valt att finna en annan väg.


Att öronen är bakåt innebär inte att hästen kan vara uppmärksam framåt.
Med "lyssnar" så menar vi inte den fysiska övningen att ta in vibrationer i luften som formas om till ljud, utan att vara uppmärksam på människan med ögonen.

Sen kan de också höra vad som händer framför dom trotts att de har öronen bakåt men det var inte vad vi menade. (inte jag iallafall).


Nej, han står inte så långt bort när han tränar in det vi sett på Globen.
Själv tycker jag han står alldeles för nära eftersom det Går att hantera en häst på långt slakt rep en bit ifrån, det första du får göra är att utveckla en förståelse för hästen att den skall hålla avstånd, något de sällan är van vid iom vår vanliga hantering där vi människor är väldigt nära dom.

Men han anvädner sig inte utav våld.

Citatdags från nya boken:
Jean-Francois Pignon. A Path to Liverty!
Sid. 171.

The classic method to lay a horse down is to take his left foreleg and skillfully unbalance him by making him place the leg on the ground and "twisting" his neck to the left untill he falls on his side. This technique often causes defence reactions, because the horse is forced into a position in wich he feels vulnerable.


"Im not criticizing this very effective method, but it is not in line with my type of training. My method has its pros and cons, just as all methods have. Its main drawback is that you need much more time (at first) then with a more energetic method, because it i sbased on the horses goodwill. But once the horse has understood what you want, you gain a lot of timeif you want him to lie down on a vocal cue. For instance, if it takes him five days to lie down, on the sixth day he will be able to do so at liberty. The main objection to my technique is that you need a lot of finess to be able to achieve your goal"



Jag går inte in på hur han lär in att hästarna ska ligga ner, eftersom det kräver en hel del förkunskap om andra övningar (som finns i boken) och det är dumt om någon försöker sig på att lägga ner hästen efter den text jag klistrar in, utan att ha gjort de andra "förövningarna" först.



Vad jag ville med citatet var att påvisa att Pignon är emot tvång.
 
Senast ändrad:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

KL

Ingen som tänkt igenom hur han fått dessa hästar att göra som dem gör? Det jag hört är att det inte är trevliga metoder man använder för att få hästarna att göra som dessa. Sen att hästarna "lyssnade" på honom när de la bak öronen är ju konstigt eftersom han oftast stod framför dem, därför borde dem ha öronen frammåt. Tror ni verkligen att han alltid stått på avstånd för att få hästarna att göra sådär, det tror verkligen inte jag. Jävligt duktig är han iaf, han är verkligen the master.

Hur kan du både tycka att han är "the master" och jätteduktig, samtidigt som du antyder att han använder hårda metoder??
Verkar helsnurrigt :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 073
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp