Jobbig cockerspaniel , står inte ut med raserna!!

Jag har också svårt för den typen av hund. Har dock varit hundvakt åt en Labbe i 1,5 månader och visst att den svansade efter mycket och blev extremt glad när man hälsade på den så var det väldigt duktig på att slappna av, visa respekt till andra hundar och människor och kom inte och attackpussade. Den var uppfostrad helt enkelt.
Jag skulle tacka nej till att passa hunden igen just för att den inte är uppfostrad. Det är inte din sak att lägga ner energi på att uppfostra en annans hund men att sätta upp ramar och regler i ditt hem är väl ett måste för att det ska fungera. Hunden kommer inte lida av att sova i sin bädd bredvid sängen istället.
 
Jag älskar mina föräldrars cocker spaniel just på grund av att han är sån :D Men, extremt lättlärd och jag och hans husse har helt olika regler men det är inga som helst problem. Jag är mer strikt och hunden köpte läget snabbt. Så vill du fortsätta vara hundvakt till den så sätt dina egna regler.
 
Jag förstår att du har svårt för den typen av hund, det har även jag. Men, det finns ju utan tvekan saker du kan göra för att underlätta nu när du har hunden hos dig.

Först och främst: slappna av själv. Acceptera att den här hunden inte är mentalt likadan som dina hundar. Det betyder inte att det är fel på den, bara att den är på ett annat sätt. Dessutom lär hunden få lättare att slappna av ju lugnare du är.

Se till att hundarna äter åtskiljda. De kan tex äta i helt olika rum om det underlättar.

Stör hunden din sömn så kan du göra en kompostgallerhage till hunden i sovrummet, eller sätta ett kompostgaller i dörröppningen så att hunden hindras att hoppa upp på dig.

Prata med hundägaren. Fråga om hen har något tips på hur du kan göra för att hunden lättare ska slappna av.

Och sedan till framtiden: var inte hundvakt åt den här hunden igen. Har de svårt att lösa det med hundvakt så finns hundpensionat.
 
Jag har tre omplaceringar varav en är en cocker och jag förstår inte problemet alls. Alla tre har fått lära sig att inte sova i sängen, de lyssnar när jag säger till, visst följer de efter mig men det brukar hundar ju göra? Går jag in så följer de oftast med mig in även om dörren är öppen, går jag ut vill de följa med, ligger jag och vilar efter ett nattskift så står det dem fritt att vila bredvid sängen eller gå ut själva och de gör det, både går ut själva och kommer in och håller mig sällskap. Den som pockar mest på sällskap är unghunden, inte cockern.

Även jag rekommenderar hundpensionat, jag skulle aldrig i livet vilja att något av mina djur var hos någon som avskyr dem och beskriver dem som vidriga. Berätta det för hundägaren och du har garanterat sett cockern för sista gången. :meh:
 
Var då? Att den t ex går efter kan ju handla om osäkerhet i en ny miljö. Att de är "fjäskiga" hör ju lite raserna till.

Om hunden går att säga till, spelar det ju absolut ingen roll att den vill fjanta efter. Istället ber man den gå och lägga sig. Det är ju inte ett problem med fjäskigheten om den går att lägga.
 
Tror det bästa är att dela upp det som stör i två kategorier; de som hör till personligheten (bara att acceptera att den inte hör till dina favoritraser) och de som hör till fostran/vardagen och där du kan göra nåt åt det, som förslagen med kompostgaller och bädden utanför på natten. Försök bena ut vad som hör till vad och åtgärda de senare. Bit ihop ang resten, inte hundens fel att den inte hamnat hos en som inte gillar spaniels. (Och jag hade inte passat den igen om jag ar du, låter ju hur stressande som helst att känna så.)
 
Jag tycker inte det är konstigt att hunden är fjäskig när du så tydligt finner den irriterande. Den känner självklart av din motvilja.
Inte heller konstigt att den "går igång igen" (blir glad) när du klappar den.
 
Jag giller heller inte cocker men har varit hundvakt åt många gånger. Jag tyckte om honom, men inte alltid sättet han var på, det där fjäskandet, flamset yada yada. Nej absolut ingen ras för mig men ett par dar överlever jag ;)

Du verkar göra det mycket svårare för dig än det är.
Gå ut och lek lite med fjanten kanske har den bara överskottsenergi.
 
Nu klappade jag den lite, och den startade hela proceduren med att börja klänga och slickas. Allt är så överdrivet !!

Måste kännas hemskt för dig!
Tycker du ska låta bli att passa sen hunden mer, tycker mest det känns taskigt mot hunden.. Den märker alla gånger att du ogillar den och brer förmodligen på med ännu mer fjäsk.
 
Jag verkar tycka helt tvärtemot vad alla andra tycker. Oftast brukar hundar dra sig tillbaka om de märker att en människa inte gillar dom, inte fjäska mer.
 
Måste kännas hemskt för dig!
Tycker du ska låta bli att passa sen hunden mer, tycker mest det känns taskigt mot hunden.. Den märker alla gånger att du ogillar den och brer förmodligen på med ännu mer fjäsk.
Ja det är tydligt! Jag lyfter ner den ur sängen och säger stanna och nej och den kastar sig upp direkt, och ska hoppa på mig och slickas och när vi ska gå ut är det ett förbannat studsande och flängande i hallen. Tror ärligt talat inte hunden varit still en sekund sålänge jag rör mig det minsta.
 
Ja det är tydligt! Jag lyfter ner den ur sängen och säger stanna och nej och den kastar sig upp direkt, och ska hoppa på mig och slickas och när vi ska gå ut är det ett förbannat studsande och flängande i hallen. Tror ärligt talat inte hunden varit still en sekund sålänge jag rör mig det minsta.

Men skaffa kompostgaller då! Eller vad som helst som fungerar på samma sätt.
Varför VILL du bråka?
 
Jag har inte kompostgaller här jag är jag bråkar inte. Bara beskrev hur oerhört jobbig den är. Men den var helt enkelt ligga i sängen, vänder ryggen till så jag slipper tungan och stanken. Och uppskattar mina egna hundar man kan skeda med i soffan helt blixtstilla. Bara klappa på magen utan att de far runt som skållade troll så fort man petar på dom.
Men skaffa kompostgaller då! Eller vad som helst som fungerar på samma sätt.
Varför VILL du bråka?
 
Jag har inte kompostgaller här jag är jag bråkar inte. Bara beskrev hur oerhört jobbig den är. Men den var helt enkelt ligga i sängen, vänder ryggen till så jag slipper tungan och stanken. Och uppskattar mina egna hundar man kan skeda med i soffan helt blixtstilla. Bara klappa på magen utan att de far runt som skållade troll så fort man petar på dom.
Gå ut och lek med den då, låtsas för hundens skull att det är det roligaste du vet!
Herre min jesus...
 
Jag har inte kompostgaller här jag är jag bråkar inte. Bara beskrev hur oerhört jobbig den är. Men den var helt enkelt ligga i sängen, vänder ryggen till så jag slipper tungan och stanken. Och uppskattar mina egna hundar man kan skeda med i soffan helt blixtstilla. Bara klappa på magen utan att de far runt som skållade troll så fort man petar på dom.
Men lämna bort hunden! Jag har aldrig träffat en hund som uppför sig du beskriver, stackars hund som är utlämnad till en sån otrevlig hundvakt. :crazy:
 
Jag har inte kompostgaller här jag är jag bråkar inte. Bara beskrev hur oerhört jobbig den är. Men den var helt enkelt ligga i sängen, vänder ryggen till så jag slipper tungan och stanken. Och uppskattar mina egna hundar man kan skeda med i soffan helt blixtstilla. Bara klappa på magen utan att de far runt som skållade troll så fort man petar på dom.

Bara för att den där hunden inte är som dina ska den inte behöva bli behandlad som en paria.

Jag är verkligen inte någon hundmänniska men om jag var hundvakt skulle jag försöka hantera den som den är van vid hemma, dvs gosa med den även om den blir jättepå och överdrivet glad (jag är inte direkt förtjust i hundar som är för på men det bortser jag ifrån i en sådan situation).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 219
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 322
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 720
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp