Jultråd 2014

Jag älskar julen och allt som hör där till. Har funderat och börjat skriva lista med julklappsideér. Men jag är av den sorten som längtar och längtar men inget får börjas eller ätas innan 1:a december. Förutom att sätta upp lite adventsstakar/stjärnor i fönstrena kanske beroende på när 1:a advent ligger.
Öppnade mest tråden för att fråga om det blir Secret Santa i år igen, men såg till min stora lycka att jag redan fått det svaret jag ville ha :D
 
Åh, det här var den bästa trådstarten! :love:

Jag blir som vanligt nästan lite nervös för att jag inte ska hinna uppleva julen till max!
BÄSTA sättet att maxa julen (enligt mig) är att starta tidigt...

Dels kan man avnjuta julen länge, men man slipper dessutom stressen veckan innan!

Handlar in mat lite pö om pö, allt som kan frysas kommer först. Köttbullar t ex rullas och steks i oktober/november. Julmaten köps in under hösten och ligger i frysen/kylen. Julmusik vid ev tillagning är bonus:)

Veckan innan jul njuter jag av hetsen runt mig, kan lugnt promenera runt på stan och le åt hetsen runtom.
Välplanerad?? Nä, maxar bara stämningen av JUL!!!!:p
 
Vi har dragit ner det stora julbordet som man bara äter för mycket av :D Nu har vi sill, potatis, köttbullar, prinskorv, jansson, gravlax och ägg :up: Det räcker utmärkt! Sen vägrar mina systerbarn äta andra köttbullar än IKEAs, inte ens hemlagade liksom :eek: så den saken blir ju verkligen enkel. Det räcker att trilla ~20-25 köttbullar till de vuxna vid bordet.
 
@Connemara du är ju knasig. :pJulen kommer tids nog, jag saknar redan sommaren...:arghh: (Å andra sidan köpte jag lite julklappar när vi var på Ullared):angel:
 
Jag älskar julen!!! Har börjat med lite julmust och julmusik:love: Vill ha jul så länge som möjligt och då måste jag ju börja så tidigt som möjligt;)
 
@Texaz Ja, att dra ut på det hela är absolut den bästa lösningen! Förr i världen var jag lite låst gällande att det bara var december som fick lov att räknas, men nu har jag tjuvstartat tidigare och drar dessutom ut på det. Tidigare fann jag julafton vara kulmen och juldagen lite av ett antiklimax. Men nu har jag lärt mig att älska mellandagarna minst lika mycket, på något vis minskar hetsen naturligt, ter sig mer stillsamt och dagarna (eller framförallt kvällarna och nätterna som får ett varmt sken av alla ljus :love:) är underbara.

Min bästa vän har en liknande julböjelse, och för något år sedan så firade vi våran egen "julafton" i oktober/november eftersom att vi skulle vara upptagna på var sitt håll under december. Vi lyssnade på julmusik, tittade på julfilmer, drack must, glögg och åt pepparkakor. Viktigast av allt var nog kanske att vi hade en liten plastgran också :laugh: (den fick i sin tur symbolisera att det bara var en extra julafton, på den riktiga ser jag till att finnas i närheten av en riktig!)
 
Hah, när jag svängde inom affären igår såg jag en jättepall med julmust. Tänkte "Typiskt Netto att hitta ett gäng julmust på nåt gammalt lager, var det slut på utförsäljningen av påskmust eller?". Men nu inser jag ju att det är julmustsäsong på riktigt igen :banana: :love:
 
Att dra ut på säsongen håller jag däremot med om :). Jag startar GÄRNA i november med att börja köpa glögg och julmust. Tar gärna in granen lite tidigare än de flesta (men jag vill däremot slänga ut den precis efter nyår också). Men, som sagt, början av oktober är liiiiiiiite i tidigaste laget för mig. Just nu är mitt huvud inställt på att karva pumpor och att baka Halloween-tårta :)!
 
Åh, jul! *längtar* Men har inte bestämt mig för VAR jag ska fira den, hemma hos mamma som vanligt? Med sambon och hans familj? (vilket förra gången jag gjorde det resulterade i en ångestfylld julafton med helt "fel" traditioner och ordning...) Jobba?
Men men, jag har tid att fundera på det framöver, det viktiga för mig är julklappsinköpen och tomtarna :) första julklappen är en gör-det-själv, en korsstygnstavla till svärmors stuga, den är påbörjad och förhoppningsvis klar om någon månad. I övrigt är det mest lösa funderingar, älskar att tänka att "o, det skulle kunna passa den" osv
Oooooooooo, julkul!!!!!!! :D
 
Julen är underbar!
MEN... Halloween är en lika viktig högtid i mina ögon och lägenheten måste ju hinna vara halloween-pyntad i några veckor innan julmyset kommer fram! Så det så. :D
 
Min dag har spenderats med att lyssna på julmusik samtidigt som jag städat. Ett otippat skönt sätt att varva ner efter gårdagens tenta :D
 
Nåja, jag tänkte fylla år först :p Och fira min mammas födelsedag. Och fars dag för min pappa. En sak i taget liksom :D

Men ja, jul är fint. Särskilt när det blir riktig vinter med snö :love:
 
@LadyCovergirl Jag tänker alltid på ballerina med pepperkakssmak när jag ser ditt nick. Jag hoppas att du talat om det i någon tråd, annars är jag lite mer galen i min associationsförmåga än vad jag redan trodde. :D
 
Här har också första julkappen köpts:D (eller egentligen var det redan i Juli:p) till brorsonen som får sin allra första jul:love:, en pekbok om traktorer med traktorljud:banana: så himla nöjd:D

Nu längtar jag tills man kan sätta tänderna i den första lussekatten:d har dock redan ätit kex med pepparkakesmak:p Förväntningarna och längtan efter denna julen är extra stor:love: eftersom förra hösten och vintern var väldigt tung så det kändes aldrig särskilt juligt och mysigt då.
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 394
Senast: Tilly_85
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: alazzi
·
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 648
Senast: Jeffery
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 005
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp