Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag är ingen 14 åring :eek:;)
(sett den sortens travisägare med, tyvärr)

Ja, det är inte lätt att få ett perfekt stall som travtränare!
Det är väl mest kuskarnas attityd (en del) och själva grejen att folk går på trav för pengar och inte intresse för hästarna alls bla som är upprörande.
Och att många blir väldigt stressade osv.

Spetan? (Malin B) haha, ja hon tycker ju att uteritter är slöseri med tid, så vet inte. Har nog mkt pengar i huvudet, men å andra sidan väger hon ju inget, så hästarna lider nog inte så mkt av att hoppa som dom gör.
Skämt åsido, hon gillar nog sina hästar. Träffat henne en gång men hon stimmade mest runt, kunde ju frågat;)

De jag känner som inte är hästfolk, har stor respekt för hästar o tycker det är superkul med travet som helhet..
Alltså sporten.

Men spelare o travfolk är ju inte samma sak precis...

Jag tycker tvärtom inte alls det är vanligt med stressade travare?
Men ser man det bara på tv så är det klart att det men ser är en upphetsad häst som just vunnit ett lopp... fast det är ju inte stress.

Vi har en ny häst hos oss som är stressad, har blivit bättre på den månad han varit hos oss... Men han är då alltså 1 av 30...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Du menar att vinna då eller?
Skulle vilja se en travhäst som står still i starten & sover, inte vill springa:rofl:

Klart man inte får en storvinnare av en häst som inte vill, men springer gör den nog garanterat!

Nej,jag menar att springa över huvud taget!Du som har jobbat på travet måste väll ha hört om istadig het,eller?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Du menar att vinna då eller?
Skulle vilja se en travhäst som står still i starten & sover, inte vill springa:rofl:

Klart man inte får en storvinnare av en häst som inte vill, men springer gör den nog garanterat!

Jo, men hopphästen hopar ju o dressyrhästen galopperar ju i form...
Protesterna kommer när det gör riktigt ont o tror du travaren springer rent om den är halt??
Vem vinner vad på att slå runt den om den är halt ??
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

"Ramaskrin beror väl på trovärdigheten i det hela stora...
I mitt fall föll teorin när den modiga mannen(?) inför hela svenska folket vågade anklaga Å.S för att träna med el o påstår att Åke beordrat personalen att använda el??
Eh, jo tjena, att han skulle våga riskera det..
"

Åh, härligt, det där ger mig mycket mod att ställa mig upp och berätta vad jag sett inom andra grenar.
Det är sk*tsamma om jag berättar om vad jag sett, för ingen kommer att tro mig ändå- personen ifråga är ju så trevlig och framgångsrik och OM h*n mot förmodan skulle gjort något så skulle h*n väl aldrig berättat det för sin personal, så där föll det också.


Det som gör mig lite ledsen är att jag tycker att jag kommit med väldigt sakliga inlägg där jag inte skuldbelagt travet alls. Jag har t.o.m sagt att jag inte har en aning om hur det står till inom travet- bara att jag är fullt medveten om att det händer skräp inom alla hästsporter och att man borde motta hårdare regleringar med öppna armar, eftersom man ju trots allt ändå själv har rent mjöl i påsen, och väl därför inte har nån risk att åka dit?

Och inlägg med takt och ton var det jag pratade om. Inte vad ÅS har sagt elelr inte sagt till en reporter.
Varför nappa på betet när folk lägger fram fördomar och öser dynga över er? Det skapar ju bara ännu mer hätsk stämning.

Tänk, vad den här diskussionen hade kunnat bli avhjälpt tidigt om man hade sagt "Vad trist att de rotat fram sånt där. Om det är sant eller inte får vi väl veta tids nog. JAG agerar på ett annat sätt"
"Och jag"
"Och jag"
"Och jag"
osv.
Om bukes travfolk hade berättat hur deras hästar har det istället för att säga att allt TV4 kom med är bullshit, att inget av det hänt, och bara slå ifrån sig, så tror jag iaf att de allra flesta vettiga personer inte hade hittat något att hetsa upp sig över.
men det är vad jag tror.


Nåja. Själv tror jag knappast detta leder till något annat än möjligtvis hårdare kontroller. Jag tror knapapst att travet kommer att tappa i popularitet. de flesta jag känner som spelar på trav är INTE samma personer som sitter och tittar på TV4 och gråter och skriker "bojkott".
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

"Ramaskrin beror väl på trovärdigheten i det hela stora...
I mitt fall föll teorin när den modiga mannen(?) inför hela svenska folket vågade anklaga Å.S för att träna med el o påstår att Åke beordrat personalen att använda el??
Eh, jo tjena, att han skulle våga riskera det..
"

Åh, härligt, det där ger mig mycket mod att ställa mig upp och berätta vad jag sett inom andra grenar.
Det är sk*tsamma om jag berättar om vad jag sett, för ingen kommer att tro mig ändå- personen ifråga är ju så trevlig och framgångsrik och OM h*n mot förmodan skulle gjort något så skulle h*n väl aldrig berättat det för sin personal, så där föll det också.


Det som gör mig lite ledsen är att jag tycker att jag kommit med väldigt sakliga inlägg där jag inte skuldbelagt travet alls. Jag har t.o.m sagt att jag inte har en aning om hur det står till inom travet- bara att jag är fullt medveten om att det händer skräp inom alla hästsporter och att man borde motta hårdare regleringar med öppna armar, eftersom man ju trots allt ändå själv har rent mjöl i påsen, och väl därför inte har nån risk att åka dit?

Och inlägg med takt och ton var det jag pratade om. Inte vad ÅS har sagt elelr inte sagt till en reporter.
Varför nappa på betet när folk lägger fram fördomar och öser dynga över er? Det skapar ju bara ännu mer hätsk stämning.

Tänk, vad den här diskussionen hade kunnat bli avhjälpt tidigt om man hade sagt "Vad trist att de rotat fram sånt där. Om det är sant eller inte får vi väl veta tids nog. JAG agerar på ett annat sätt"
"Och jag"
"Och jag"
"Och jag"
osv.
Om bukes travfolk hade berättat hur deras hästar har det istället för att säga att allt TV4 kom med är bullshit, att inget av det hänt, och bara slå ifrån sig, så tror jag iaf att de allra flesta vettiga personer inte hade hittat något att hetsa upp sig över.
men det är vad jag tror.


Nåja. Själv tror jag knappast detta leder till något annat än möjligtvis hårdare kontroller. Jag tror knapapst att travet kommer att tappa i popularitet. de flesta jag känner som spelar på trav är INTE samma personer som sitter och tittar på TV4 och gråter och skriker "bojkott".
Du är välkommen till mitt stall och se hur mina hästar har det!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag har aldrig påstått att någon här är djurplågare, men om jag har vägarna förbi kommer jag gärna och hälsar på :)

Jag menar väl mest diskussionen som helhet... här finns ju många som verkar vara väldigt radikalt anti-trav och speciellt då efter kalla Faktas program. Dessa människor behöver nog vänliga ord och få höra att travisarna i majoritet har det jättebra- inte att ÅS minsann borde stämma skiten ur dem för nåt sånt skulle han aldrig göra, hur kan man smutskasta travsporten såhär, osv, osv.

Oj. Nu svamlar jag saker om och om igen, trött. Hoppas jag inte uppfattas som aggressiv iaf, för det är inte meningen! :D
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Oxå en kommentar som tyder på okunnighet!
Malin B är en hårt arbetande kvinna som rider på elit nivå,så för henne är uteritter säkert slöseri med tid.Sen kan man tycka vad man vill om det.

Eh?:grin: Och varför skulle jag vara okunnig för det? Skärp dig va, det vet jag väl att hon inte tycker det är nödvändigt att rida ut för att vinna. Kanske inte gillar det heller eftersom hon sa det, vad vet vi liksom?
Du vet inget om mig men försöker visst hitta ord att märka på, moget:grin:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

"Ramaskrin beror väl på trovärdigheten i det hela stora...
I mitt fall föll teorin när den modiga mannen(?) inför hela svenska folket vågade anklaga Å.S för att träna med el o påstår att Åke beordrat personalen att använda el??
Eh, jo tjena, att han skulle våga riskera det..
"

Åh, härligt, det där ger mig mycket mod att ställa mig upp och berätta vad jag sett inom andra grenar.
Det är sk*tsamma om jag berättar om vad jag sett, för ingen kommer att tro mig ändå- personen ifråga är ju så trevlig och framgångsrik och OM h*n mot förmodan skulle gjort något så skulle h*n väl aldrig berättat det för sin personal, så där föll det också.


Det som gör mig lite ledsen är att jag tycker att jag kommit med väldigt sakliga inlägg där jag inte skuldbelagt travet alls. Jag har t.o.m sagt att jag inte har en aning om hur det står till inom travet- bara att jag är fullt medveten om att det händer skräp inom alla hästsporter och att man borde motta hårdare regleringar med öppna armar, eftersom man ju trots allt ändå själv har rent mjöl i påsen, och väl därför inte har nån risk att åka dit?

Jag fattar inte riktigt?
Måste jag tro på en anonym person på tv, när jag känner folk som jobbar hos aktuellt tränare personligen?

Som jag sa, jag tror inte en så stor tränare skulel våga riskera exakt allt han har genom att säga åt personalen att köra med el.

Och inlägg med takt och ton var det jag pratade om. Inte vad ÅS har sagt elelr inte sagt till en reporter.
Varför nappa på betet när folk lägger fram fördomar och öser dynga över er? Det skapar ju bara ännu mer hätsk stämning.
Jag är inte typen som backar o rycker på axlarna, jag tycker dte är kul att debattera olika frågor, det är anledningen till att tid fördrivs på Bukefalos, som just är till för det.
Tänk, vad den här diskussionen hade kunnat bli avhjälpt tidigt om man hade sagt "Vad trist att de rotat fram sånt där. Om det är sant eller inte får vi väl veta tids nog. JAG agerar på ett annat sätt"
"Och jag"
"Och jag"
"Och jag"
osv.
Om bukes travfolk hade berättat hur deras hästar har det istället för att säga att allt TV4 kom med är bullshit, att inget av det hänt, och bara slå ifrån sig, så tror jag iaf att de allra flesta vettiga personer inte hade hittat något att hetsa upp sig över.
men det är vad jag tror.
1 Ingen har sagt att allt Kalla fakta tagit upp är Bullshit.
2 hela travsporten tar avstånd från grisfösare.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

"Ramaskrin beror väl på trovärdigheten i det hela stora...
I mitt fall föll teorin när den modiga mannen(?) inför hela svenska folket vågade anklaga Å.S för att träna med el o påstår att Åke beordrat personalen att använda el??
Eh, jo tjena, att han skulle våga riskera det..
"

Åh, härligt, det där ger mig mycket mod att ställa mig upp och berätta vad jag sett inom andra grenar.
Det är sk*tsamma om jag berättar om vad jag sett, för ingen kommer att tro mig ändå- personen ifråga är ju så trevlig och framgångsrik och OM h*n mot förmodan skulle gjort något så skulle h*n väl aldrig berättat det för sin personal, så där föll det också.


Det som gör mig lite ledsen är att jag tycker att jag kommit med väldigt sakliga inlägg där jag inte skuldbelagt travet alls. Jag har t.o.m sagt att jag inte har en aning om hur det står till inom travet- bara att jag är fullt medveten om att det händer skräp inom alla hästsporter och att man borde motta hårdare regleringar med öppna armar, eftersom man ju trots allt ändå själv har rent mjöl i påsen, och väl därför inte har nån risk att åka dit?

Och inlägg med takt och ton var det jag pratade om. Inte vad ÅS har sagt elelr inte sagt till en reporter.
Varför nappa på betet när folk lägger fram fördomar och öser dynga över er? Det skapar ju bara ännu mer hätsk stämning.

Tänk, vad den här diskussionen hade kunnat bli avhjälpt tidigt om man hade sagt "Vad trist att de rotat fram sånt där. Om det är sant eller inte får vi väl veta tids nog. JAG agerar på ett annat sätt"
"Och jag"
"Och jag"
"Och jag"
osv.
Om bukes travfolk hade berättat hur deras hästar har det istället för att säga att allt TV4 kom med är bullshit, att inget av det hänt, och bara slå ifrån sig, så tror jag iaf att de allra flesta vettiga personer inte hade hittat något att hetsa upp sig över.
men det är vad jag tror.


Nåja. Själv tror jag knappast detta leder till något annat än möjligtvis hårdare kontroller. Jag tror knapapst att travet kommer att tappa i popularitet. de flesta jag känner som spelar på trav är INTE samma personer som sitter och tittar på TV4 och gråter och skriker "bojkott".

Kan hålla med dig om att inläggen om att allt var lögn när jag kikade på tråden först fick mig att undra.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag har aldrig påstått att någon här är djurplågare, men om jag har vägarna förbi kommer jag gärna och hälsar på :)

Jag menar väl mest diskussionen som helhet... här finns ju många som verkar vara väldigt radikalt anti-trav och speciellt då efter kalla Faktas program. Dessa människor behöver nog vänliga ord och få höra att travisarna i majoritet har det jättebra- inte att ÅS minsann borde stämma skiten ur dem för nåt sånt skulle han aldrig göra, hur kan man smutskasta travsporten såhär, osv, osv.

Oj. Nu svamlar jag saker om och om igen, trött. Hoppas jag inte uppfattas som aggressiv iaf, för det är inte meningen! :D

Du är jätte välkommen.Jag bjuder på ficka när/om du Kommer,bara att PM mig så kan jag beskriva vägen.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Eh?:grin: Och varför skulle jag vara okunnig för det? Skärp dig va, det vet jag väl att hon inte tycker det är nödvändigt att rida ut för att vinna. Kanske inte gillar det heller eftersom hon sa det, vad vet vi liksom?
Du vet inget om mig men försöker visst hitta ord att märka på, moget:grin:

Och du vet inget om mig!
Men,dina inlägg får mig att undra!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Alla kanske inte skrev det, men av det jag läst så handlar dom flesta inläggen i början om hur vinklat det skulle bli/var osv programmet.
Att det inte stämmer alls det dom sa och vetr osv.
Därför reagerade jag lite & läsa vidare, sen vad som var sant eller inte med grisfösare osv, vem vet...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Tillägg: Vad har jag skrivit om dig då? Har bara skrivit om travet, travhästar och lite om Malin B.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Alla kanske inte skrev det, men av det jag läst så handlar dom flesta inläggen i början om hur vinklat det skulle bli/var osv programmet.
Att det inte stämmer alls det dom sa och vetr osv.
Därför reagerade jag lite & läsa vidare, sen vad som var sant eller inte med grisfösare osv, vem vet...

Fast nu blir jag ju fundersam här.
Darenius fakta stämmer inte på alla punkter, vilket gör honom till en pajas i mina ögon.

Ett anonymt vittne pekar ut att Å.S tränar med el- Trots upprepade oanmälda besök, samtal med personal o likande finns inget som visar på att anklagelserna stämmer.

Ett kort klippt inslag med Hoas, där han talar om en HJÄRTSJUK 4-åring som ska avlivas... Den kommer dessutom direkt från usa o är alltså inte tränad i sverige o vart hjärtfelet kommer ifrån framgår inte? Stor risk det är medfött..

De visar fler gånger närbilder på en häst med luftkäk o halsbygel, en snäll utrustning som ser illa ut eftersom hästen har en kedja under hakan.

Flera gånger vrider de fakta för att få det låta sämre än vad det är..

En timmer interviuv med Travets ansikte utåt Stig H Johanssson och inte en enda minut visas i tv?

Så ja, programmet är uruselt dåligt jornalistik, det är knappast granskande utan enbart smutskastande?
Så, hur bör man reagera då?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Du har nog rätt i dina tankar, det brukar ju gärna tas fram så mkt som möjligt av det man vill framhäva i sådana program, allt behöver ju inte alls stämma.
Det var mer att alla verkade slå ifrån sig så mycket (framförallt med spö och pengar) tillsammans med att jag tänkte på de travare som aldrig får en chans om dom inte passar på travet som jag reagerade på.
Kanske var allt fel eller inte.
Det är ju bra att det kan diskuteras.
Just nu börjar jag bli trött på & försöka tänka tycker jag ;)
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Du har nog rätt i dina tankar, det brukar ju gärna tas fram så mkt som möjligt av det man vill framhäva i sådana program, allt behöver ju inte alls stämma.
Det var mer att alla verkade slå ifrån sig så mycket (framförallt med spö och pengar) tillsammans med att jag tänkte på de travare som aldrig får en chans om dom inte passar på travet som jag reagerade på.
Kanske var allt fel eller inte.
Det är ju bra att det kan diskuteras.
Just nu börjar jag bli trött på & försöka tänka tycker jag ;)

Fast jag tror nog alla är glada att det granskas, om det görs rättvist.

Alla är för hårdare staff för djurplågeri i alla dess former o man ska inte få slå hästar o det får man inte iag heller, men det framgick inte i programmet.

Vi är alltså inte negativa till varken granskning elle rhårdare regler, bara besvikna på att det vart vinklat som att trav är rent o grymt djurplågeri men bara pengar i blicken...

Hade varit roligt med ett program där kunniga personer från båda sidor fått säga sin sak o sen en intressant debatt på det :D
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ja ett sånt program vore bra!
Nu ska jag nog gå & ta mig en dusch innan jag som vanligt suttit framför datorn för länge :D
Sov Gott Humlan :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 063
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
838
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Vertigo
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 592
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp