Kameloidtråd

Sv: Kameloidtråd

Jag trodde de åt mycket mindre. Jag trodde inte ökendjur kunde hitta så mycket mat i öknen.

Vad väger dina, Aska?

Det väger mellan 600-750 kg tror vi. Vi är lite nyfikna på den exakta vikten och ska vid tillfälle ta med dem till den stora vågen på Bilprovningen och väga dem:D
 
Sv: Kameloidtråd

Fast å andra sidan så sätter mina shettisar i sig bra mycket mer än dom skulle hitta på Shetlandsöarna :p

Samma här. Dessutom vill vi ju ha "snygga" kameler med stora fylliga pucklar. Skulle vi ha kameler som såg ut som de gått i nån öken och knaprat torra grenar utan vatten i ett halvår så skulle vi nog ha länsstyrelsen på besök rätt omgående, även om det är ett helt naturligt utseende hos en kamel.
 
Sv: Kameloidtråd

Mina kameler ÄLSKAR snö och ligger ute och njuter i drivorna mest hela tiden.
20140119_131258_52dbdfb7ddf2b319cbc6bc8e.jpg

20140119_133706_52dbdfc188e59d63aa81c2a6.jpg


Även kamelernas matte är stormförtjust över allt det vita:)
 
Sv: Kameloidtråd

Mina kameler ÄLSKAR snö och ligger ute och njuter i drivorna mest hela tiden.
20140119_131258_52dbdfb7ddf2b319cbc6bc8e.jpg

20140119_133706_52dbdfc188e59d63aa81c2a6.jpg


Även kamelernas matte är stormförtjust över allt det vita:)

Åh, vilket ursnyggt huvudlag!!! :love::love::love:


I helgen har mina ulltottar vågat sig utanför stallet, men dom går bara på de upptrampade gångarna...:p Nope, några snögubbar blir dom aldrig!;)
 
Sv: Kameloidtråd

Är det någon som har erfarenhet av att kastrera alpackor? Jag menar inte någon som hållit i kniven själv, utan någon som har erfarenhet om allt annat ;)

Jag ska kastrera den yngsta av mina nu i vår, de två andra som är vuxna var det redan när jag fick dem.

Hur var sövningen? Hur mådde de strax efter? Hur länge dröjde det innan det var helt läkt? Tänkte nämligen göra det innan klippningen i maj och vill ha allt helt ok då, fysiskt och psykiskt.

Snälla, berätta allt ni vet och kan :)
 
Sv: Kameloidtråd

Tänkte precis säga samma sak som en annan, vilket snyggt huvudlag! :love: Hur fick du tag på ett sånt? Och läste att du inte använder bett till dem, hur styr du dem? Blev så nyfiken och det måste bli lite varmare om vintern med två pucklar att sitta emellan? :D
 
Sv: Kameloidtråd

Här slösurfar jag runt på buke (fast jag egentligen borde städa, diska...) och trillar in i en random tråd där jag möts av världens coolaste, finaste kamel! :love::love:
Så fantastiskt att få uppleva naturen på hans rygg när helst du känner för det...för det är en himla härligt känsla att sitta där uppe, och vilken utsikt man får! :love:
1426715_585073428225463_87859681_n.jpg


Han är ohotat min Kamel-idol, hälsa honom det från mig! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kameloidtråd

Tänkte precis säga samma sak som en annan, vilket snyggt huvudlag! :love: Hur fick du tag på ett sånt? Och läste att du inte använder bett till dem, hur styr du dem? Blev så nyfiken och det måste bli lite varmare om vintern med två pucklar att sitta emellan? :D

Huvudlagen är köpta i Turkiet och då inte i närheten av de kända turistorterna;). Det är bra med specialintressen för då har man alltid skäl att åka långt bort till annorlunda destinationer och se sig omkring:D

Man kan inte ha bett i munnen på sin kamel, det är för mycket tänder där. Man kan heller inte använda någon form av hackamore för de har för klena nosryggar.
Jag har två korsande kedjor under hakan på dem men det går lika bra att rida dem med bara grimman.

Att sitta mellan två pucklar är både varmt och stabilt om än lite knepigt om man snabbt vill ta sig av:p
 
Sv: Kameloidtråd

Jihoo!
Jag har avslöjat vem ASKAPLASKA är!!
Kan inte förstå varför du bytte om från stallkläder innan du flög till turkiet senast?!
Jag kommer till våren och hälsar på dina snyggingar och lär mig mer om dessa fascinerande djur!
PMa mig gärna din bloggadress!
 
Sv: Kameloidtråd

Jag planerar mig att skaffa en kamel eller två (två till slut, då de behöver sällskap av sitt eget slag precis som hästar) när jag har råd (helst en av varje :d). Och de kostar mycket mer än hästar så det kommer dröja ett tag. ._.

Men de behöver inte verkas eller skos, ska bara äta energifattig mat som gräs och hö (inget dyrt kraftfoder alltså), kan inte stallas inomhus (för stora och för intelligenta?), så kostnaden går nog ned lite i drift där.

För de som vill lära sig mer så finns den här sidan: http://www.camelphotos.com (Kolla in sadlarna och annan utrustning! Det finns även en artikel om kamel vs. häst.)
Och den här tjejen i Arizona gör jätteinformativa filmer om sina dromedarer: https://www.youtube.com/watch?v=XvkoloNYZE4

(Är "kameloid" verkligen ett korrekt ord förresten? Kameldjur räcker väl gott och väl? :P)
 
Sv: Kameloidtråd

Att det skulle vara billigare att äga en kamel än en häst kan du slå ut tankarna med en gång:p
 
Nu har jag hört alpackaljud live, ett helt ridhus fullt med hummande alpackor :love:. Vilka fantastiska djur de är, så milda i sin framtoning. Enormt stora och vackra ögon.

Pratade med en alpackaägare som sa att alpackor till skillnad från lamor inte försvarar sig om de blir angripna av rovdjur. Men hur gör man då som ägare? Betyder det att man inte kan ha alpacka om det finns varg och lo? Eller vilka djur är farliga för alpackan?
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 694
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Gnägg Blir inspirerad av allmänna tråden "vad gör vi" som ligger under allmänt. Varför inte ha en liknande tråd fast med hästar? 🤩 Det är...
63 64 65
Svar
1 295
· Visningar
83 909
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp