Klippa ner långa klor.

Kaktuzblomma

Trådstartare
Hur lång tid tar det att få hundens klor, säg ca:1cm kortare? Vill inte klippa så att det blöder.

Hur ofta ska man klippa? 1g/dag, 1g/vecka?
Hur mycket ska man ta för att pulpan(?) ska börja dra sej tillbaka? Yttesta spetsen av klon? Yttersta spetsen på pulpan?:confused:

Jag har fått förslaget av en vetrinärstudent att införkaffa blodstillande medel och sen klippa. :eek: Ingen hund skulle någonsin låta en komma i närheten med en klotång efter en sådan behandling!

Det är inte jag som har orsakat den uppkommna "situationen" så pekpinnar är ej nödvändiga.

Hunden mår bra trots sina ngt långa klor, men jag tror inte att det i längden är bra för den och vill därför göra något åt det.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Du kommer inte att få tillbaka pulpan 1 cm, oavsett hur ofta du klipper.

Gå till en veterinär, ge hunden lugnande och klipp sen ner riktigt långt och bränn varje pulpa. Då slutar det blöda, och ingen av hundarna jag gjort det på har haft ont efteråt heller direkt.

Därefter är det bara att klippa en gång i veckan för att hålla efter den nya fina pulpan.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Du kan visst få ner pulpan 1 cm, men det tar kanske ett år? Min hunds klor är fortfarande långa, men ca 6-7 mm kortare än vad dom brukade vara.. Förr kunde jag inte klippa 3 mm utan att det började blöda men nu går det med ganska rejäla bitar. Det kräver en klosax som tar väldigt lite, och finkänsla. Du ska helt enkelt klippa alldeles på gränsen, då drar sig pulpan tillbaka.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Jag har kämpat med min tik i över 1 års tid nu, klipper 2 ggr i veckan minst och tar alltid ända in till pulpan, precis så att den blir synlig men inte börjar blöda.
Hennes har blivit kanske 2-3 mm kortare allt som allt, pulpan är fortfarande äckligt lång.
När hon var nedlugnad sist föra att rycka en klokapsel, så hade vet inget att bränna med så jag kunde inte klippa ner dom då tyvärr. Men hon ska få nanna en stund om någon månad eller så, och bli riktigt kort och fin.

(Btw, vid varje kloklippning kan jag klippa av någonstans mellan 3-5 mm, detta två gånger i veckan då.. Så det är väl inte så konstigt att hennes pulpa växer ut lika mycket som jag lyckas få in den, eftersom det går så sjukt fort.)
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Jag har oxå kämpat länge nu med 1 hund. Och kortare de blir dom, men de tar vääldigt långt tid, men de går iaf. Jag klipper var 3 dag.:)

Hur mkt kostar de att ta hunden till veterinären och söva och klippa kort och bränna?
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa ner långa klor.

Jag har slutat klippa och kör med en sliptrissa istället.
Jag slipper riskera att klippa i pulpan (igen:crazy:) och min hund accepterar trissan betydligt bättre än klotången.
Jag kan slipa ända in tills jag ser att pulpan börjar utan att det börjar blöda.
Hur lång tid det kommer att ta vet jag inte, det tog nästan ett halvår innan det gick att klippa utan lungnande och då var det ändå jobbigt att klippa.
Nu har jag haft trissan ett tag och resultatet är framförallt att klorna inte är lika vassa och jag tycker faktiskt att han sliter dem bättre själv nu.
Numera kör jag bara trissan på bak klorna som terapi, det behövs bara en snabbputs där.

Min hund är omplacering vilket jag gissar att din är med? min hade jättelånga klor när han kom men var enligt förra ägaren såååå lätt att klippa klorna på:grin:
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Hur lång tid tar det att få hundens klor, säg ca:1cm kortare? Vill inte klippa så att det blöder. ...

Jag har fått förslaget av en vetrinärstudent att införkaffa blodstillande medel och sen klippa. :eek: Ingen hund skulle någonsin låta en komma i närheten med en klotång efter en sådan behandling! ....

Hunden mår bra trots sina ngt långa klor, men jag tror inte att det i längden är bra för den och vill därför göra något åt det.


Hej
Det är helt klart individuellt hur lång tid det tar men det går! Det förslag du fick av studenten har jag sett tillämpas irl. Hunden sa inte knyst. Att komma i närheten för kloklipp bakefter var inga som helt problem.

Även här tror jag det är individuellt hur hunden reagerar. Vi har några stycken. De är precis lika individuella när det gäller klor och klippa klor som de är för övrigt. En ser ut som om den var på väg till sin egen avrättning bara den ser klotången och den har aldrig blivit illa klippt eller klippt i pulpan. En som ständigt ska sprattla har blivit klippt ett antal gånger med blodvite som följd och har aldrig ens pipit till. En tredje med mycket mörka klor piper och markerar om man kommer för nära pulpan - så där kan man försiktigt börja trycka med tången och därmed veta hur långt in man kan klippa - på mm. Lika individuella som de är i beteendet när det gäller klippningen lika individuella är klorna i hårdhet och tillväxttakt. Vi har någon som vi egentlgien skulle vilja ha något kortare klor på men det lyckas inte. Sannolikt är det så att den helt enklet har anlag för lite längre variant. OBS att de inte är så långa att de går i golvet eller stör - de är bara lite längre än vad vi vill ha dem.

Håller med dig om att man bör hålla klorna korta. För långa kan de ju växa fel också och de påverkar lite hur tassen vinklar om de går i golvet också.

Ge inte upp utan kämpa på och om du skulle råka klippa så det börjar blöda, ryck på axlarna och fortsätt. Det är inte farligt oftast är det nog vår reaktion som gör att hunden sen tycker det är obehagligt.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Hur mkt kostar de att ta hunden till veterinären och söva och klippa kort och bränna?
När jag gjorde det i samband med tandstensrensning betalade jag 2000 kr. inkl. allt. Häromdagen blev han sederad och kloklippt igen, men inte bränd, vilket allt som allt gick på 1100 kr. inkl. vaccination. Så ruskigt dyrt är det inte.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Vart får man tag på en sådan sliptrissa?
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Thank you! :bow::bow:Detta skall inköpas snarast!
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Jag använder en minislipmaskin.
17-083_l.jpg


Använder rullarna som ser ut som sandpapper och så får man tänka på att man tar i omgångar för det blir varmt. Värmen gör att pulpan drar sig tillbaka och man kan även runda klorna fint så man slipper vassa kanter som det annars blir när man bara klipper.

Har de långa klor så klipper jag först så mycket jag kan sen slipar jag resten. Det kan man göra en gång i vecka.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Jag använder en minislipmaskin.
17-083_l.jpg


Använder rullarna som ser ut som sandpapper och så får man tänka på att man tar i omgångar för det blir varmt. Värmen gör att pulpan drar sig tillbaka och man kan även runda klorna fint så man slipper vassa kanter som det annars blir när man bara klipper.

Har de långa klor så klipper jag först så mycket jag kan sen slipar jag resten. Det kan man göra en gång i vecka.

Min är något liknande men har en "slang" så jag slipper hålla i själva maskinen, himla smidigt när man inte klarar av att hålla i mer än några gram:laugh:
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Japp, ju bättre foder hon får desto snabbare växer klorna.. Ibland är det nästan så att jag funderar på Doggy åt henne *muttrar* ;)
Nej, det blir defintivt ett besök hos vår veterinär senare, men jag tänkte ta det på samma gång som hon ska lugnas för annat. Det kommer säkert hända något :p Hon är inte så lång i klorna att hon inte kan gå, det är bara irriterande att dom ser lite fula och vanskötta ut, fastän dom inte är det.

Min hane växer i normaltakt, jag kan klippa kanske 2 mm om jag kör en gång i veckan. Han har också korta och fina klor, även om jag råkar glömma bort någon vecka här och där ibland.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Jag klipper och filar minst varannan dag, det är ju så roligt :D
Men det blir ju inga mängder som kan tas bort då, kanske typ en halv mm varannan dag?
Filar tills pulpan kommer fram, jycken gör aldrig ett knyst, men ifall man har tänkt knippa för nära så gnisslar han lite, därför putsar jag det sista med filen :D
En gång råkade jag fila så att det kom en pyttepytte droppe blod, men han märkte inget, lillen som tur var :)

Såhär ser hans klor ut nu, är det såhär stor skillnad på "sidoklorna" och "framklorna" på alla hundar?
DSC00028.jpg
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Jo, han har korta klor, konstigt annars, så mycket som jag håller på med dom :D
Men när man bresar ut dom så ser inte alls "framklorna" sådär korta ut.
Skulle gärna ha dom kortare ändå, men det tar nog ett tag...
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att klorna ska vara så långa att hunden kan "ta spjärn" med dem om det behövs. Nu menar jag inte att de ska ta i golvet när de står normalt, utan mer att de ska kunna användas om det behövs. Min hund använder klorna rätt duktigt när han klättrar omkring på klippor och annat. De kanske är 3 mm ovanför golvet när han står bara rakt upp och ner på tassen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver åt en bekants vägnar. De har tagit över en hund som inte fått sina klor klippta på ca 8-6 veckor, men den där mjuka delen i...
2
Svar
23
· Visningar
8 716
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
7 789
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Nu blir det en till Klotråd här men den kanske godkänns ändå. Jag har två frågor om kloklippning så jag hoppas det fins någon duktig...
Svar
10
· Visningar
1 346
Senast: Haukur
·
Övr. Hund Klippte min hunds klor tidigare i kväll och råkade visst klippa för nära pulpan på en klo, hunden sa inget och det började inte blöda...
Svar
6
· Visningar
9 833
Senast: LakritsZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp