Klippa ner långa klor.

Sv: Klippa ner långa klor.

Min hund är en riktigt bergsget som tar sig fram överallt i naturen, och hade hon så korta klor som confettis hund skulle det inte funka lika bra för henne. Det är min känsla i alla fall att hon använder klorna till spjärn när hon klättrar på branta klippor odyl. Ibland vill hon upp i träd, men där går hon bet. :)
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Haha, jag förstår vad ni menar :D När han spjärnar ut dom, eller bara står med belastning på tassen kryper som framklorna fram mer, och jag vet inte vad det är men klorna hörs varje steg han tar, det är väl som mest därför jag tänker att dom borde gå att få kortare, för jag tycker inte att andra hundar "lever om" lika mycket med sina klor :D
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Åh vi har samma jäkla problem med Zagas klor, växer som jävla ogräs..

Vi har ju tidigare haft lite problem med kloklippning vilket resulterar i att jag absolut inte vill klippa henne i pulpan, så har hon svarta klor som försvårar.

Jag funderar faktiskt på att låta söva henne och klippa ner dom helt, bränna och sedan köpa en sliptrissa att hålla efter..

Hon har rätt långa klor alltid tyvärr, trots att jag försöker klippa ofta så räcker det inte..
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Det är så jag har gjort hittills, klippt 1g/v och tagit yttersta spettsen på pulpan (inget blod) och visst har klorna blivit kortare men det går så låååångsamt. Funderade på om jag hade rätt taktik.:D
 
Sv: Klippa ner långa klor.

En sliptrissa har jag sneglat på innan. Verkar väldigt smidigt. Låter den? Hunden vill inte bli klippt fram men bak går bra. Klotång = avrättning.:crazy: Tidigare ägaren råkade klippa för långt in på en framklo när hunden var valp. Framklorna är blandat mörka och ljusa, svårt att se var pulpan är och det blir ju inte lättare för att hunden hela tiden vill rycka åt sej tassen...

Min klipptaktik idag är att sitta på knä brevid hunden med huvudet mot dess bakdel. Lägger armen över hundens rygg (vovve ca:50cm i mkh) och håller framtassen under hundens mage. Det är en ställning som fungerar mkt bra för mej, jag ser klorna bra och kan klippa fort. Bak tassarna = samma ställning som när man skor bakhovar (fast jag sitter ff ned :D). Efteråt får hunden mycket beröm och när båda vovvarna är fina om tassarna går vi till godisskåpet.:d Det lärde dom sej väääligt snabbt. :D Generellt är jag emot mutor men då kloklippning har vart (är) något så negativt känner jag att det behövs en stark positiv betingning.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Tack till alla som har svarat! Det är skönt att veta att man alltid kan få hjälp här på Buke. :love:

Disskutera gärna vidare och komma med bra ideer!
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Hennes klor klipptes i förrgår. Imorgon är det alltså dags igen. Finns ca 2 mm att ta nu, gissningsvis.
Hemska klor! Det ska bort MYCKET hos veterinären sen...

DSC01135.jpeg


Det är ingen som tror på att jag klipper henne minst 2 ggr/vecka, och har gjort så i 1 års tid ungefär.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Ja sliptrissan låter, jag provade först med min egen som jag har att fila fötterna med och det fungerade jättebra förutom att hans klor slet ned trissan på nolltid:angel: men då visste jag att han accepterade ljudet även om det inte låter exakt likadant.

På min hund har det fungerat utmärkt, jag kan inte klippa själv pga mina handikapp och det är alltid knöligt att få till att bonusdottern kommer och klipper tillräckligt ofta (sambon vågar inte klippa.)

Min avskyr ju också kloklippning och även vid slipning får man hålla i honom. Jag sitter med honom i ett hörn så att han har stöd mot väggen, han är lugnare ju mindre yta som finns så vi stänger alltid in oss i sovrummet.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Titta på min bild och förfasas... :crazy:

Oj:eek: min gammelhund slet sina klor så bra själv att jag bara behövde få dem klippta två gånger under hans 12,5 åriga liv, båda gångerna var vid sjukdom och då klipptes de under sövning pga annat.
Hans klor var aldrig så långa.

Helt otroligt vad olika det kan vara!
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Ännu kortare? Jag tycker att dom ser ut att vara o kortaste laget?

Tycker som du.. VÄLDIGT korta klor.. ...

Mina dp har rätt långa klor, men enkom för att jag har slarvat lite.. :angel:
Men ändå ser det inte ovårdat ut och de lider då inte, och jag klipper dem korta igen på en månads tid.
Knepet är att klippa ofta och låta hundarna springa lite på hårt underlag och få dem att ta i ordentligt, då kryper pulpan tillbaka snabbt. :laugh:
Frallorna behöver jag typ bara klippa sporrarna på.. :D
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Knepet får du gära prova på Zaga för på henne fungerar det inte, tro mig jag har försökt.

Bebben:
Känns bekant ( tyvärr ), nej när vi kommer hem till Gbg ska hon in till veterinären och få manikyr under sövning..
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Hur har hon klorna i förhållande med marken?
Alla mina har ju klorna så de är vinklade mot marken, hade dock en hund som hade klorna i riktining rakt framåt, henne fick jag klippa jätte ofta på, och motioneras i kuperat underlag så den naturliga slitningen blev.
Hon fick rejält långa klor om jag inte klippte jätte ofta, å andra sidan, det tar ju bara någon minut att klippa..
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Vinklade mot marken ..

Jag klipper ofta och har verkligen försökt nu i 1 års tid att få ner dom till normal längd utan att lyckas sådär lysande bra.

Zaga kutar så gott som alltid i kuperad terräng vs promenader på asfalt.. Hon klättrar och far omkring som en bergsget men inte sjutton hjälper det :/

Nu tar jag lite extra hjälp och sedan så ska dom hållas efter med slip istället.
 
Sv: Klippa ner långa klor.

KL!

En lättnad att höra att jag inte är ensam om problemet. Dvs min Beauceron sliter ner sina klor själv eftersom han är så aktiv och håller igång så mycket. Därför slarvade vi lite med dubbelsporrarna tidigare ... ehm ... och nu är dom alldeles för långa och skulle behöva trimmas till hälften! Han är jättelätt att klippa klor på, inga problem där, men hur vi än smånaggar var och varannan dag så får vi inte ner pulpan. Det är himla pinsamt!! Nu tuggar han ibland själv på sporrarna (!!!) för han tycker väl dom är ett jädra trams, och lyckas ibland splittra dom längs med. Då kan vi klippa liiite till för då ser man ju exakt var pulpan ligger, men framgången går sakta... Jag skäms...
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Jag tänker inte ens visa vrålapans klor. Inte nog med att de växer som ogräs, han har så platta fötter att det verkligen SYNS hur långa de är, eller ja när han är totalt nerrakad alltså.

Han är dessutom inte lätt att klippa klorna på, nu går det sådär om man mutar med godis och han får ligga still men han vill gärna klippa tillbaka med tänderna, resa på sig eller dra åt sig tassarna och därmed klorna som man ändå knappt ser bland allt hår men det är en ENORM skillnad mot när jag fick honom.

Då sprattlade han så att man knappt klarade av att hålla honom (vikt 8.5 kilo) skrek som en halvslaktad gris, ålade sig och högg om man försökte hålla fast tassarna - och då hade man inte ens närmat sig med klotången... Det värsta var att det var mycket lätt att råka klippa fel...

Just när jag återkom till att skriva färdigt inlägget efter att ha klippt klorna på honom så gick han upp och pinkade i sängen efteråt...

Matte må tro att hon kan bestämma över honom när klorna ska klippas, men han ska minsann visa vem som egentligen bestämmer...

*sliter mitt hår*
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Ja man gör ju det, man undrar ju vad fan andra ska tänka om hunden klor :/

Aja veterinären nästa, hon får det i födelsedagspresent :D
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Usch ja, vi har haft likadana hundar tidigare.. Inte just med kisseriet, men med skrikandet, ålandet, huggandet etc vid kloklippning.

Den värsta vi haft var en Fralla, tik, på ca 11 kg. Kom som 8 veckors, och vi klippte aldrig henne i pulpan eller någonting. En dag, runt 1 år gammal sådär, så kom hon på att det var FARLIGT att klippa klorna.
Jag försökte med alla snälla metoder som fanns, jag mutade, jag hotade, filade och fan vet allt. En dag fick jag nog och bestämde mig för attt inte ge mig helt enkelt.
Hon bet hål på mina armar och händer så bloden rann, och det tog en timme att klippa framtassarna.
Jag körde på den hårda metoden i ungefär 1 månads tid, då hon helt enkelt inte fick som hon ville utan skulle ligga hos mig och klippa alla klorna.
Sen ramlade poletten ner, och hon låg fint på rygg i mitt knä och somnade :)

Mina nuvarande är tack och lov snälla och lugna, men den tuffa hanen blir liten som en snabbmakaron när klotången kommer fram :rofl: Detta trots att han klippt klorna 1 gång i veckan i 3½ års tid nu, aldrig blivit klippt i pulpan, aldrig fasthållen eller någonting.. Men den ÄR livsfarlig, det är han helt på det klara med!
 
Sv: Klippa ner långa klor.

KL*

Även på svarta klor kan man lätt se vart pulpan är, kolla på undersidan så ser man vart det bara är klo och vart det är lite mer "köttigt".

För övrigt så tror jag inte att det gör speciellt ont att bli klippt i pulpan, en dag i stallet så sprang en råtta in i en håla i en vägg, jag uppmuntrade henne att gräva då jag viste att klorna var lite långa (betonggolv :p), tänker inte mer på det utan fortsätter fodrar och håller på i godan ro... tillslut ser jag att det är "fullt" med blod på golvet (så fullt som det nu kan bli med en hund på 3 kg ;) ) och undrar vart i fasen det kommer ifrån, fick hon tag på råttan? till slut går ljuset upp för tröga matte att det är samtliga klor på framtassarna som blöder :cool:

Har även klippt i pulpan medvetet för att få ner klorna, och det krävs en viss teknik för att det inte ska göra ont verkar det som (min hund är annars mkt pipplig med sånt där).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver åt en bekants vägnar. De har tagit över en hund som inte fått sina klor klippta på ca 8-6 veckor, men den där mjuka delen i...
2
Svar
23
· Visningar
8 716
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
7 789
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Nu blir det en till Klotråd här men den kanske godkänns ändå. Jag har två frågor om kloklippning så jag hoppas det fins någon duktig...
Svar
10
· Visningar
1 346
Senast: Haukur
·
Övr. Hund Klippte min hunds klor tidigare i kväll och råkade visst klippa för nära pulpan på en klo, hunden sa inget och det började inte blöda...
Svar
6
· Visningar
9 833
Senast: LakritsZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp