Klippa ner långa klor.

Sv: Klippa ner långa klor.

Har samma problem. Hunden har alltid varit rädd för klosaxen och dessutom växer klorna snabbt. Ser ungefär ut som din hunds klor Bebben.

Cesar Millan hade bra tips, om hur hunden först ska ligga HELT avslappnad och "undergiven" innan man börjar. Det har funkat bättre efter att jag testat Cesars metoder, men klorna är verkligen för långa ändå (avundas grannen vars hund frivilligt ställer sig vid balkongräcket så att hon där kan fila och putsa medan all smuts ramlar ner).

Måste kolla upp vad det kostar vid vår veterinär, sövning och bränning alltså.:(
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Det är verkligen träligt det här med kloklippning. Jag har klippt i pulpan av misstag och det var tydligt att hon fick ont! Skrek ordentligt och blev allmänt jobbig sen..
Nu går det bra att klippa men jag är ständigt livrädd för att ta för mycket samtidigt som jag vill hålla klorna korta och fina.
Köpte en sån där klippare som lyser grönt, rött och gult men fattar mig inte på den. 500 kr i sjön :cool:

Kanske skulle prova slip..
 
Sv: Klippa ner långa klor.

Vovven ska opereras för sina epulider på tisdag, kortar ner klorna på samma gång och bränner dem. 300 € för hela grejen! Gud va skönt att få allt fixat!:bump:
 
Min schipperke ogillade oxå att klippa klorna, som många andra. Vi hittade en metod som gick hur bra som helst, nämligen att hon fick stå upp och lyfta tassarna lite som en häst när hovslagaren verkar. Stod stilla och gick hur bra som helst, inget svammel alls. Tror själva grejen för henne, och antagligen många andra, var att bli fasthållen och inte klippandet i sig.

Passade på att kapa ner klorna rejält i samband med tandstensborttagning varje år. Mkt smidigt när dom ändå är sövda.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min schipperke ogillade oxå att klippa klorna, som många andra. Vi hittade en metod som gick hur bra som helst, nämligen att hon fick stå upp och lyfta tassarna lite som en häst när hovslagaren verkar. Stod stilla och gick hur bra som helst, inget svammel alls. Tror själva grejen för henne, och antagligen många andra, var att bli fasthållen och inte klippandet i sig.

Passade på att kapa ner klorna rejält i samband med tandstensborttagning varje år. Mkt smidigt när dom ändå är sövda.
Nu är detta visserligen en gammal tråd men iom att du skrev vill jag vara påpeka att - så vitt jag vet - är det förbjuder att kappa och bränna klorna alternativt att veterinärer själva har bestämt att inte göra det pga av smärtan det innebär. För att förtydliga, att medvetet klippa av en bit av pulpan och därefter bränna är inget veteinärer - tack och lov - gör idag. Nu kanske du inte avsåg detta och då ber jag om ursäkt!
 
@Acto Nej så vitt jag vet klippte dom klorna, dock mkt kortare än jag vågade göra hemma. Det är ju lättare att hålla sig exakt i kanten av pulpan på en sövd hund än en vaken skeptisk ;) Hon hade dock inga extrema klor. Tyckte bara det var praktiskt med denna service när hon sov, lättare att hålla efter sen själv.

Men ja, hade missat hur jäkla gammal tråden var :o skumt att den kom upp när jag scrollade:confused:
 
@Acto Nej så vitt jag vet klippte dom klorna, dock mkt kortare än jag vågade göra hemma. Det är ju lättare att hålla sig exakt i kanten av pulpan på en sövd hund än en vaken skeptisk ;) Hon hade dock inga extrema klor. Tyckte bara det var praktiskt med denna service när hon sov, lättare att hålla efter sen själv.

Men ja, hade missat hur jäkla gammal tråden var :o skumt att den kom upp när jag scrollade:confused:
Då är jag med! Och ja, bör absolut vara lättare att klippa nära kanten då! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver åt en bekants vägnar. De har tagit över en hund som inte fått sina klor klippta på ca 8-6 veckor, men den där mjuka delen i...
2
Svar
23
· Visningar
8 716
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
7 789
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Nu blir det en till Klotråd här men den kanske godkänns ändå. Jag har två frågor om kloklippning så jag hoppas det fins någon duktig...
Svar
10
· Visningar
1 346
Senast: Haukur
·
Övr. Hund Klippte min hunds klor tidigare i kväll och råkade visst klippa för nära pulpan på en klo, hunden sa inget och det började inte blöda...
Svar
6
· Visningar
9 833
Senast: LakritsZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp