Bukefalos 28 år!

Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att sätta det som nu hänt lite i relation till vad Ukraina möjligen vill uppnå med dagens Militära Specialoperation, så kommer här bild och film från missil- och raketkyrkogården i Kharkiv:

Det är alltså det här Ryska övervåldet mot civilbefolkning, som Ukraina vill förhindra.

kharkiv.jpeg
 
Senast ändrad:
På bilderna ovan så finns delar av skrotet från rysk terrorbombning av EN stad i Ukraina, Kharkiv.
Här är totalsiffrorna på mängden raketer och missiler (alltså inte vanliga dumma artilleripjäser) som Ryssland skjutit mot Ukrainsk territorium under de senaste nio månaderna:

(jag saknar uppspecningen där skolor och sjukvårdsinrättningar (vårdcentraler och sjukhus) har egna siffror, men hittar inte någon aktuell sådan just nu...)

 
Och anledningen till att Sverige och Finland nu sedan krigsutbrottet vill gå med i NATO, är naturligtvis att Ryssland under de senaste nio månaderna med emfas visat vilka geopolitiska ambitioner man har i Europa.

Det handlar alltså inte om vilken rysk förmåga som Ryssland har just den här månaden.
Den som vill få det till det, är antingen världspolitiskt efterbliven, en redigt nyttig idiot eller helt enkelt köpt av främmande makt.
 
Och anledningen till att Sverige och Finland nu sedan krigsutbrottet vill gå med i NATO, är naturligtvis att Ryssland under de senaste nio månaderna med emfas visat vilka geopolitiska ambitioner man har i Europa.

Det handlar alltså inte om vilken rysk förmåga som Ryssland har just den här månaden.
Den som vill få det till det, är antingen världspolitiskt efterbliven, en redigt nyttig idiot eller helt enkelt köpt av främmande makt.
Nej de har ju offentligt sagt att de vill lägga hela Europa under sitt styre.
 
Idag finns inte infrastrukturen för en sådan hubb. Turkiet importerar gas från Ryssland men kapaciteten i de ledningar som finns är till större delen täckt av den gas Turkiet behöver inom landet. Det gör att ska man bygga en hubb så måste man även bygga en ny ledning och det är inget man gör på nolltid och inte heller är det gratis.
Till det så lär EU inte acceptera att köpa rysk gas bara för att det är Turkiet som säljer den. Man lär ha rätt bra koll på varifrån gasen kommer och hur mycket som kommer från olika håll då det som sagt krävs rejält med infrastruktur för att det ska funka.
 
Ambitiöst men kanske aningens orealistiskt.
Alltså,
orealistiskt efter att nästan alla skeenden gått Ryssland emot, delvis pga egen inkompetens, egen korruption, eget självskadebeteende.
Men ponera att saker och ting istället gått Rysslands väg i krigsinledningen, och sedan fortsatt i samma anda.
Då är det plötsligt inte så osannolikt med Lissabon längre.

Om du kommer ihåg den där förproducerade artikeln i nättidningen RIA Novosti, som publicerades kl 08:00 Moskvatid lördagen efter krigsutbrottet torsdagen 2022.02.24 (och levde på nätet i ungefär en timme innan den togs bort), så var det ju tänkt som så att Ukraina redan skulle ha fallit.

Och inte bara det, västvärlden skulle ju titta bort, med länder i Europa med Frankrike och Italien i politisk röra och ett Tyskland med gas-ångest i spetsen. NATO skulle börja att slitas isär, och övriga världen ledd av BRICS skulle gratulera och salutera Putin och Ryssland till att de nu på ett snyggt, smidigt och relativt oblodigt sätt tagit tillbaks, nej återförenats med det som egentligen var deras.

I den här världen var ju sedan vägen öppen för att bilda en federation av 'kärn-Ryssland', bestående av Ryssland, Belarus, Ukraina och Kazakstan. (Minns att vid krigsutbrottet 24/2 fanns det ryska styrkor stationerade i Kazakstan, som 'bjudits dit' av CSTO (Ryska NATO, bestående av sex ex-Sovjetiska länder. Samt att Vitryssland-Lukashenka flaggade för i sitt jul/nyårstal 2021/22 om att det nu var dags för ett närmare samarbete länderna emellan.)

Det var dags för en ny tid nu, och USA's världsherravälde skulle vara över.

Efter detta skulle nu vägen vara öppen för att införliva Baltikum i Federationen. NATO var försvagat och osams, och den där ön i Östersjön, som behövdes för att hysa luftvärn i denna nya Baltiska Militära Specialoperationen var ju som vi alla vet måttligt skyddad av sin alliansfria husse. Så vägen mot Tallinn, Riga och Vilnius var rak, plogad och vidöppen.

Ovan sceniario var vad artikeln andades. Sista stycket dock mellan raderna i RIA Novosti-artikeln - men i klartext i ett statligt sänt tv-debatt-program, publicerat i december 2021.


I en sån här värld, med ett Ryskt momentum och en paralyserad, förvirrad och obeslutsam västvärld är vi inte långt borta från att Ryssland fortsätter också in i östeuropa, ta dem på överraskning. Och när Östtyskland tas, då tas också Västtyskland.

Och nu är vi inte så väldigt långt borta från "Vladivostok till Lissabon".


Det här med Vladivostok till Lissabon, det vädrades som ett slutmål av Dmitry Medvedev, vice ordförande i säkerhetsrådet (efter Putin) och tidigare rysk president. Vill minnas att det var i början på april.


Vi ska vara väldigt glada för att Ukraina har stretat emot.
Och det är vår skyldighet att hjälpa dem på alla sätt vi kan. De strider det krig Ryssland hade planerat att föra mot oss.
 
Alltså,
orealistiskt efter att nästan alla skeenden gått Ryssland emot, delvis pga egen inkompetens, egen korruption, eget självskadebeteende.
Men ponera att saker och ting istället gått Rysslands väg i krigsinledningen, och sedan fortsatt i samma anda.
Då är det plötsligt inte så osannolikt med Lissabon längre.

Om du kommer ihåg den där förproducerade artikeln i nättidningen RIA Novosti, som publicerades kl 08:00 Moskvatid lördagen efter krigsutbrottet torsdagen 2022.02.24 (och levde på nätet i ungefär en timme innan den togs bort), så var det ju tänkt som så att Ukraina redan skulle ha fallit.

Och inte bara det, västvärlden skulle ju titta bort, med länder i Europa med Frankrike och Italien i politisk röra och ett Tyskland med gas-ångest i spetsen. NATO skulle börja att slitas isär, och övriga världen ledd av BRICS skulle gratulera och salutera Putin och Ryssland till att de nu på ett snyggt, smidigt och relativt oblodigt sätt tagit tillbaks, nej återförenats med det som egentligen var deras.

I den här världen var ju sedan vägen öppen för att bilda en federation av 'kärn-Ryssland', bestående av Ryssland, Belarus, Ukraina och Kazakstan. (Minns att vid krigsutbrottet 24/2 fanns det ryska styrkor stationerade i Kazakstan, som 'bjudits dit' av CSTO (Ryska NATO, bestående av sex ex-Sovjetiska länder. Samt att Vitryssland-Lukashenka flaggade för i sitt jul/nyårstal 2021/22 om att det nu var dags för ett närmare samarbete länderna emellan.)

Det var dags för en ny tid nu, och USA's världsherravälde skulle vara över.

Efter detta skulle nu vägen vara öppen för att införliva Baltikum i Federationen. NATO var försvagat och osams, och den där ön i Östersjön, som behövdes för att hysa luftvärn i denna nya Baltiska Militära Specialoperationen var ju som vi alla vet måttligt skyddad av sin alliansfria husse. Så vägen mot Tallinn, Riga och Vilnius var rak, plogad och vidöppen.

Ovan sceniario var vad artikeln andades. Sista stycket dock mellan raderna i RIA Novosti-artikeln - men i klartext i ett statligt sänt tv-debatt-program, publicerat i december 2021.


I en sån här värld, med ett Ryskt momentum och en paralyserad, förvirrad och obeslutsam västvärld är vi inte långt borta från att Ryssland fortsätter också in i östeuropa, ta dem på överraskning. Och när Östtyskland tas, då tas också Västtyskland.

Och nu är vi inte så väldigt långt borta från "Vladivostok till Lissabon".


Det här med Vladivostok till Lissabon, det vädrades som ett slutmål av Dmitry Medvedev, vice ordförande i säkerhetsrådet (efter Putin) och tidigare rysk president. Vill minnas att det var i början på april.


Vi ska vara väldigt glada för att Ukraina har stretat emot.
Och det är vår skyldighet att hjälpa dem på alla sätt vi kan. De strider det krig Ryssland hade planerat att föra mot oss.

Jag håller helt med dig i ditt slutstycke! Jag tycker att nu måste väst hjälpa Ukraina ännu mer. Ryssland har gått över så många gränser att nu får det vara nog! Hårt och skoningslöst måste vi slå till mot Ryssland så de åker ut ur Ukraina och så att de lägger ner de där planerna!
 
Igår blev det tydligt hur mycket detta med Ryssland har påverkat mig. Vid 19 tiden så tystnade radion i bilen.

Det stod LARM på hela skärmen. Jag höll fan på att köra i diket.

En röst börjar prata "Detta är ett larm" och det tar några sekunder innan de kommer till att det är en övning.

Min omedelbara tanke är; SHIT det är ryssen!!!! Nu händer det!!! Vart ska jag? Vad gör jag?

Herregud jag måste nog preppa lite till känner jag.
 
Alltså,
orealistiskt efter att nästan alla skeenden gått Ryssland emot, delvis pga egen inkompetens, egen korruption, eget självskadebeteende.
Men ponera att saker och ting istället gått Rysslands väg i krigsinledningen, och sedan fortsatt i samma anda.
Då är det plötsligt inte så osannolikt med Lissabon längre.

Om du kommer ihåg den där förproducerade artikeln i nättidningen RIA Novosti, som publicerades kl 08:00 Moskvatid lördagen efter krigsutbrottet torsdagen 2022.02.24 (och levde på nätet i ungefär en timme innan den togs bort), så var det ju tänkt som så att Ukraina redan skulle ha fallit.

Och inte bara det, västvärlden skulle ju titta bort, med länder i Europa med Frankrike och Italien i politisk röra och ett Tyskland med gas-ångest i spetsen. NATO skulle börja att slitas isär, och övriga världen ledd av BRICS skulle gratulera och salutera Putin och Ryssland till att de nu på ett snyggt, smidigt och relativt oblodigt sätt tagit tillbaks, nej återförenats med det som egentligen var deras.

I den här världen var ju sedan vägen öppen för att bilda en federation av 'kärn-Ryssland', bestående av Ryssland, Belarus, Ukraina och Kazakstan. (Minns att vid krigsutbrottet 24/2 fanns det ryska styrkor stationerade i Kazakstan, som 'bjudits dit' av CSTO (Ryska NATO, bestående av sex ex-Sovjetiska länder. Samt att Vitryssland-Lukashenka flaggade för i sitt jul/nyårstal 2021/22 om att det nu var dags för ett närmare samarbete länderna emellan.)

Det var dags för en ny tid nu, och USA's världsherravälde skulle vara över.

Efter detta skulle nu vägen vara öppen för att införliva Baltikum i Federationen. NATO var försvagat och osams, och den där ön i Östersjön, som behövdes för att hysa luftvärn i denna nya Baltiska Militära Specialoperationen var ju som vi alla vet måttligt skyddad av sin alliansfria husse. Så vägen mot Tallinn, Riga och Vilnius var rak, plogad och vidöppen.

Ovan sceniario var vad artikeln andades. Sista stycket dock mellan raderna i RIA Novosti-artikeln - men i klartext i ett statligt sänt tv-debatt-program, publicerat i december 2021.


I en sån här värld, med ett Ryskt momentum och en paralyserad, förvirrad och obeslutsam västvärld är vi inte långt borta från att Ryssland fortsätter också in i östeuropa, ta dem på överraskning. Och när Östtyskland tas, då tas också Västtyskland.

Och nu är vi inte så väldigt långt borta från "Vladivostok till Lissabon".


Det här med Vladivostok till Lissabon, det vädrades som ett slutmål av Dmitry Medvedev, vice ordförande i säkerhetsrådet (efter Putin) och tidigare rysk president. Vill minnas att det var i början på april.


Vi ska vara väldigt glada för att Ukraina har stretat emot.
Och det är vår skyldighet att hjälpa dem på alla sätt vi kan. De strider det krig Ryssland hade planerat att föra mot oss.
Det här är jätteintressant men jag vet inte om du tänkt det som på något vis ett motargument mot det jag skrev? Eller kanske bara en utveckling ☺️ Självklart ska vi vara glada att Ukraina kämpat emot och självklart ska vi stötta dem, jag håller helt med.

Min poäng är främst att den ryska världsbilden inte är realistisk. Ukrainarna slåss för sina liv, till skillnad från ryssarna. Och jag vet ingen som inte skulle slåss för sitt liv och sin frihet om de tvingades göra det. Så nej jag tycker det är orealistiskt även i sin utgångspunkt, inte bara eftersom det gått som det gått för Ryssland. De ryska beslutsfattarna verkar utgå ifrån att folk värderar sina liv på samma sätt som de själva värderar dem, det vill säga inte särskilt högt.

Sen är det många länder och deras befolkning som har krig i mycket färskare minne än man har här i Sverige. Den där förvirringen som ryssarna kanske hade hoppats på är nog inte särskilt stor. Särskilt om de inte lämnar utrymme för något annat än handlingskraft. Det hade kanske tagit Sverige ett par sekunder extra att processa att det faktiskt händer, lite längre än Tyskland och Estland och Finland och Frankrike och Storbritannien kanske, men inte särskilt länge. För många är det som sker nu väl exakt det man väntat sig av ”Ryssen”.
 
För att sätta det som nu hänt lite i relation till vad Ukraina möjligen vill uppnå med dagens Militära Specialoperation, så kommer här bild och film från missil- och raketkyrkogården i Kharkiv:

Det är alltså det här Ryska övervåldet mot civilbefolkning, som Ukraina vill förhindra.

Visa bifogad fil 107135
Jag tänker tiden som går åt att analysera alla dessa bomber. Nu ligger väl förmodligen usa väsentligt före i teknikutvecklingen men att veta vad motståndaren har för vapen och kunna rekonstruera deras konstruktion är ju enormt mycket värt om vår planet jorden inte blir en fredlig värld. Vilken värld lever Ryssland i om de tänker att allt annat än fred är viktigt? Om jag sansar mig lite så är många likadana men ändå vilket onödigt arbete att behöva göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 784
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 201
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 732
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 548
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp