Bukefalos 28 år!

Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev det tydligt hur mycket detta med Ryssland har påverkat mig. Vid 19 tiden så tystnade radion i bilen.

Det stod LARM på hela skärmen. Jag höll fan på att köra i diket.

En röst börjar prata "Detta är ett larm" och det tar några sekunder innan de kommer till att det är en övning.

Min omedelbara tanke är; SHIT det är ryssen!!!! Nu händer det!!! Vart ska jag? Vad gör jag?

Herregud jag måste nog preppa lite till känner jag.
Jag upplever det likadant. Jag brukar av ren slump oftast vara hemma när Hesa Fredrik övar, men igår befann jag mig mitt på ett torg bland en massa människor. Alla såg ut som att de hade svårt att placera vad det var som hände, och jag med.

Nej, både pandemin och kriget har satt sina spår i mitt nervsystem.
 
Min poäng är främst att den ryska världsbilden inte är realistisk. Ukrainarna slåss för sina liv, till skillnad från ryssarna. Och jag vet ingen som inte skulle slåss för sitt liv och sin frihet om de tvingades göra det. Så nej jag tycker det är orealistiskt även i sin utgångspunkt, inte bara eftersom det gått som det gått för Ryssland. De ryska beslutsfattarna verkar utgå ifrån att folk värderar sina liv på samma sätt som de själva värderar dem, det vill säga inte särskilt högt.
Den ryska världsbilden var realistisk vid krigsutbrottet.
Framför allt de själva var fullständigt övertygade om att Ukraina skulle stå sig i tre dagar, samtidigt som befolkningen skulle välkomna dem med blommor. Den militära personalen i den omtalade stallade sjumilakonvojen hade ingen större personlig utrustning för strid. Däremot hade officerarna sina paraduniformer med, som skulle användas vid festligheterna i Kiev.

Samtidigt var väldigt många i (gamla) västvärlden övertygade om att det skulle gå fort, det här. Så även för oss var det realistiskt vid krigsutbrottet.

De enda som hade andra åsikter var de med egen och nära erfarenhet av Sovjetunionen. Förståss med Ukraina i spetsen, Se'n de baltiska länderna och därefter gamla östblocket.
 
Den ryska världsbilden var realistisk vid krigsutbrottet.
Framför allt de själva var fullständigt övertygade om att Ukraina skulle stå sig i tre dagar, samtidigt som befolkningen skulle välkomna dem med blommor. Den militära personalen i den omtalade stallade sjumilakonvojen hade ingen större personlig utrustning för strid. Däremot hade officerarna sina paraduniformer med, som skulle användas vid festligheterna i Kiev.

Samtidigt var väldigt många i (gamla) västvärlden övertygade om att det skulle gå fort, det här. Så även för oss var det realistiskt vid krigsutbrottet.

De enda som hade andra åsikter var de med egen och nära erfarenhet av Sovjetunionen. Förståss med Ukraina i spetsen, Se'n de baltiska länderna och därefter gamla östblocket.
Okej, jag håller kanske inte riktigt med om din definition av ordet realistisk i så fall. Men sen består som sagt halva min släkt av krigsflyktingar från just baltiska länder resp. gamla östblocksstater 😅
Skrev en del till men såg till tillägg och tolkar det som att du menar att Rysslands bild av hur just angreppet mot Ukraina skulle gå var realistisk, inte resten av deras plan för att annektera resten av Europa.
 
Skrev en del till men såg till tillägg och tolkar det som att du menar att Rysslands bild av hur just angreppet mot Ukraina skulle gå var realistisk, inte resten av deras plan för att annektera resten av Europa.
Nej, jag menade inte ens det.
Jag menade att Ryssarna - och vi i (gamla) väst - tyckte att det var realistiskt då. Även om det inte var så i verkligheten.
De enda som såg igenom den ryska potemkinkulissen var de med direkt erfarenhet av Sovjetunionen.
 
Nej, jag menade inte ens det.
Jag menade att Ryssarna - och vi i (gamla) väst - tyckte att det var realistiskt då. Även om det inte var så i verkligheten.
De enda som såg igenom den ryska potemkinkulissen var de med direkt erfarenhet av Sovjetunionen.
Okej, jag förstod dig nog annorlunda än du menade, på flera plan. Men vidhåller att det är endast en orealistisk världsbild som kan få en europeisk expansion av Ryssland att framstå som realistisk/sannolik/genomförbar.
 
Det här hänger ihop med den här tråden, då det är många ryska trådar som löper in i den här nyheten:
Planerad kupp stoppad i Tyskland.

https://www.bbc.com/news/world-europe-63885028
Enligt aftonbladet (och genom dem APF) så finns det inget som tyder på att Ryssland hade visat intresse dock.
Kan tänka mig att de ville hellre avvakta och se, Tyskland är en rätt stark demokrati i jämförelse med USA. Vad jag vet åtminstone.
 
Nog för att jag föredrar "damer" och "herrar" vad gäller dass, sorry grabbar men killdassen är ofta äckligare, så är det ju komiskt på hög nivå att anse att unisex är inhumant. Undrar om han och frugan har olika dass hemma hos sig (vet iofs inte om han är gift). Det gäller att veta var man lägger sina prioriteringar här i livet dass eller fosfor bomber.... asch de är typ samma lika (eller något sånt i den mannens värld)
 
Enligt aftonbladet (och genom dem APF) så finns det inget som tyder på att Ryssland hade visat intresse dock.
Kan tänka mig att de ville hellre avvakta och se, Tyskland är en rätt stark demokrati i jämförelse med USA. Vad jag vet åtminstone.

Ja, pressekreterare Peskov såväl som den Ryska ambassaden i Berlin har ju sagt å Kremls vägnar att Ryssland absolut inte har något med kuppförsöket i Tyskland att göra. Och, eftersom vi vet att Kreml aldrig ljuger, så måste detta ju vara sant.
https://www.aa.com.tr/en/europe/kre...-coup-plot-in-germany-out-of-question/2757917

Jag sade att
"många ryska trådar som löper in i den här nyheten":

De tre tydligaste av de ryska trådarna:
Tråd 1. Rysk medborgare gripen. Det är en kvinna, som enligt uppgift ska vara partner med kuppledar'n själv, prins Heinrich III. Hon ska ha varit kontakt mellan kuppmakarna och någonting i Ryssland. Inte Ryska ambassaden då, inte heller Kreml - enligt dem själva. Stämmer allt detta, så blir den logiska kontaktytan GRU.
https://www.theguardian.com/world/2...aids-target-far-right-reich-citizens-movement

Tråd 2. Högerextrema populistpartiet AfD är gravt inblandat; de vill splittra EU, är ryssvänliga, vill inte sanktionera Ryssland, anser kriget i Ukraina är en intern Rysk-Ukrainsk angelägenhet, fem AfD-politiker planerade att åka till DPR/LPR i september (men hindrades).
https://en.wikipedia.org/wiki/AfD_pro-Russia_movement

Tråd 3. Inspirerad av QAnon i allmänhet och Capitolium 6/1-händelsen i synnerhet; QAnon är orkestrerat från Ryssland i deras everlasting quest for divide and polarize the west.
https://edition.cnn.com/2022/03/09/...ssia-qanon-false-conspiracy-theory/index.html
 
En sak jag tycker är intressant med propagandan i Ryssland just nu är det här att demonisera (i bokstavlig bemärkelse) Zelensky. Ryssland är trots allt ett land där religion var mer eller mindre förbjudet under decennier och nu är det antikrist och demon osv osv i all oändlighet. Det ger verkligen tyngd åt 1984 och de historieomskrivningar som gjordes i den världen.
För övrigt undrar jag vad man ska ta till i nästa steg när Solovjev i varje rantande sitter och hasplar ur sig sån dynga? Det känns som om propagandan gått från sluttande plan till fritt fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 620
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 832
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 189
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 464
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp