Bukefalos 28 år!

Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Annonsen på hastnet är borttagen.

Alla sålda eller dålig publicitet?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Säljarna sa att de hade fått ok från länsstyrelsen att transportera dräktiga djur. Och att slakta...
 
Sv: Kronofogden på Lambada

annonsen.. man vet ju aldrig om nan reagerar o ringer... kanske finns det fortfarande en liiiiiiiten chans i helsicket. Kanske.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Enligt folk som har varit där blev många sålda till BRA folk. Men dock fanns det hästar som inte gjorde det. Och som i skrivande stund antagligen är på väg ner till Italien. Men hur kan man som ägare till dessa hästar bara gå med på det ? Varför då inte bara skjuta dom på plats ?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

usch och URK!

..o folk yappar om att hastar blir slaktade har... dags for sverige o sopa rent framfor egen dorr kanske...
 
Sv: Kronofogden på Lambada

man vet aldrig.

Du vet, hoppet e la det sista som lamnar en? onskar jag hittat den har traden mkt tidigare.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Annonsen på hästnet är borta utan säljarnas medgivande!

ALWAYS LEADING
TIT FOR TAT
HAJAT

Finns fortfarande kvar till salu! De kostar 6000:-+moms och jag har kvar deras nr om ngn vill ha det!
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Enligt folk som har varit där blev många sålda till BRA folk. Men dock fanns det hästar som inte gjorde det. Och som i skrivande stund antagligen är på väg ner till Italien. Men hur kan man som ägare till dessa hästar bara gå med på det ? Varför då inte bara skjuta dom på plats ?

Ja jag tycker det är fruktansvärt :( Dräktiga ston där går liksom gränsen..
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag läste nämligen på facebook om denna hemska auktion nu ikväll. Hade jag vetat att Herr Thynell blir glad för 2000 kr hade jag åkt dit och köpt en bara för att. Om det ska vara lönt för dessa vidriga människor att transportera en häst ner till Italien får hästen bara kosta mellan 1000-9000 kr. Vad jag hört iaf. Det är därför många aldrig säljer en häst för mindre än 10.000 kr. Ganska bra att ha i åtanke.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Trist affär. Jag har en kompis som hållit på mycket med galoppörer förr och jag hade ringt henne direkt när jag hörde om detta ett par dagar innan auktionen.

Men tyvärr är hon fn utomlands och jag kunde ej få tag på henne.

( Jag vet att hon hade haft råd att köpa en eller två.)

:cry::cry::cry:

Själv har jag knökafullt i stallet och inga pengisar heller fn.

Sorglig om det nu är så att vissa transporterats iväg till slakt.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

jag vet... +10.000 reglen har funnits laaaange. Och den ar vettig.

I arlighetens namn.. jag ar bade acklad o upprord...

fb kan vara bra till mkt...
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Detta kommer bli ett hett ämne hos alla som är involverade i galoppsporten. Med all rätt, det kan gott diskuteras. Så att det aldrig händer igen.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag hejjar pa for fullt.... diskutioner ar inte fel!!!

Fullblod ar ju inte -bara- intressanta for galoppfolket heller.... en oppen, tydlig och energisk diskution kanske nar utanfor galoppvarlden med, skulle nog inte skada om fler manniskor ser o hor vad som hant menar jag... eh.. jag har lite svart for att lata vettig just nu, hoppas du hanger med pa vad jag menar.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag förstår vad du menar, och det tycker jag också. Jag har redan mejlat diverse djurrätts organisationer. Mest för att ifrågasätta var dom är när sånt här händer. Jag är trött på alla som snackar. "Stoppa det, skriv under här" Dom kunde varit där och köpt loss hästarna från slaktaren. Nejdå, vi viftar med våra protest listor. Anledningen till att jag hoppas att detta blir ett hett ämne inom galoppen, är mest för att markera för Herr Lambada att ingen accepterar det, och att det var fel gjort. För även om han sålt ut sina hästar har han väl nått kvar ? Han kan gott se att folk vänder honom ryggen. Varför inte ge bort sina hästar till någon som tar väl hand om dom ? Nej allt ska handla om pengar. Hellre pengar än ett liv. Men nu kan han ju stå där med sina pengar. Nej fy. Jag vet folk som gett bort sina hästar till nära bekanta, för att utesluta att hästen far illa. Jag har själv hört dom orden "Du får honom för en symbolisk summa för att jag vet att han får det bra hos dig" Varför är folk så giriga ?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Detta kommer bli ett hett ämne hos alla som är involverade i galoppsporten. Med all rätt, det kan gott diskuteras. Så att det aldrig händer igen.
Jag talade i morse med en gammal bekant från Skåne (fd tränare) och hon avrådde mig att köra ner till auktion då jag bara skulle må så illa av att se hur dom stackars hästarna haft det. Tydligen har dom fått lite mer mat inför auktionen, då dom såg ännu värre ut för någon månad sen. Min bekant och några andra har försökt att köpa loss några hästar tidigare av ren bamhärtighet, men Thynell begärde då så höga priser att dom gav upp, och så blev det så här hemskt istället.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

KL

Anledningen till att denna auktion hölls är upprepade anmälningar till miljö och hälsa/ länsstyrelsen om att hästarna ej hade det bra. Ord står mot ord, men säljaren tvingades sälja pga detta. Länsstyrelsen har underlagen, och dessa är offentliga.

Jag har varit där och skulle säga att det ej fanns något att anmärka på, vad gäller hästarnas skick vid auktionstillfället. Vad gäller tidigare, kan jag ej säga något om. Jag kan fota de tre jag hämtat som bildbevis. Hade de dräktiga stona ej fått mat, hade de varit som benrangel!

Men hela historien är tragisk. Fina välmående hästar säljs för struntsummor till högst betalande, oberoende av tilltänkt användning.

OM det nu är så att säljaren tvingades felaktigt till detta av länsstyrelsen, så är det ändå värre då slakt väntar. Då är det ju faktiskt länsstyrelsens fel att ex dräktiga ston går till slakt. Men det ger också betydligt fler reaktioner från omgivningen. Så innan säljaren döms alltför hårt, fundera över vem som har drivit fram försäljningen.

Men visst, som hästälskare tycker jag att det vore bättre att välja att i möjligaste mån inte gynna slaktresor. Själv skulle jag aldrig ens drömma om att ge mina hästar en sådan sista resa för fickpengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Kronofogden på Lambada

Det är så sjukt !! Låta bli att sälja till folk där hästarna får det bra. Klart han ville sälja, men som du skrev, ta överpris. För att sedan stå på auktionen och sälja för 2000-3000 kr till en slaktare. Fy fan
 
Sv: Kronofogden på Lambada

jag blir gratfardig.. o jag ar inte blodig.


Upp for diskution, o dags o oppna ogonen pa en hel del folk....!

Oavsett vad som skett fram till auktionen... sa maste jag saga att det VERKLIGEN inte ar okey att skicka draktiga ston till slakt!!! :mad:

Usch o fy dong.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 986
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 484
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 963
Senast: WBanna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 214
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp