Bukefalos 28 år!

Kuriosa om kända hästar!?!?

Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Idenors Janne tände på sig själv när han levde och var hingst
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Idenors Janne tände på sig själv när han levde och var hingst

Idenors Janne är död nu?? Nyligen? :confused:

Kommer ihåg när han i princip försökte döda Gunnar Melander i samband med lastning. :eek:
Vet att han dessutom var så galen och "på gång" vid hemfärd från tävlingsbanan att de ville ha lugnande från veterinären. :devil:
Behöver jag tillägga att man valde kastration efter denna händelse?
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Han är död sedan den 5:e januari 2007

Vad jag har förstått så var han aldrig svårlastat eller dum på finkan under hela sin karriär. Men han gjorde illa sig i transporten till Sundsvall open Trot 2006 på höften (sårskada) och därefter var han inte sig lik igen vid lastning/på finkan. De fick ge honom lugnande när de skulle åka därifrån för att få hem honom.

Testade att ha honom på Bergsåker ett tag efter de pga transporthinder men han trivdes inte, åkte "hem" igen och trivdes super hos Melander och tränade bra, därefter kastrerades han för att se om det gick att få honom lugnande och visst det blev han det, kunde åka på finkan igen men gjorde bara två starter till innan han avlivades. Gunnar tyckte han kändes kanonfin i de starterna, hästen var liksom löpglad igen men han ville inte släppa på honom så han skulle bli jättetrött. Men ägaren var less...

synd på en sådan hedershäst

tror historian är så om Janne, kompisen jobbar hos Melander... måste ta och höra med henne, är trots allt över 1 år sedan nu.

Men när han levde och var hingst kunde man höra honom skrika och mullra inne i boxen, där stod han lagom tänd och luktade på sig själv, tok :p
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Sånna grabbar är så jäkla fräscha :D Minns Poseidon Hornline ( kanske inte så känd men sprang in några hundra tusen...) som 2 års hingst när han stod inne på Solvalla när tränaren hade stall där inne. Han stod & luktade på sig själv & betäckte boxväggarna... Han såg dessutom jävligt rolig ut just då,var då inne i en otrolig växtperiod & för ögat såg det ut som om rumpan var en halvmeter högre än frampartiet.. HAn blev sen rätt stor & hade även klaustrofobi... :smirk:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Vad jag har förstått så var han aldrig svårlastat eller dum på finkan under hela sin karriär. Men han gjorde illa sig i transporten till Sundsvall open Trot 2006 på höften (sårskada) och därefter var han inte sig lik igen vid lastning

Skrev kanske otydligt. :)
Menade inte att hästen normalt sett var svårlastad utan att han hade blivit stortokig just denna gång.
Allt enligt uppgift från både Gunnar och Mona när de kom ner med honom till Bergsåker.
Mona var skärrad och trodde hon skulle bli utan världens snällaste Gunnar Melander så det var väl tur att allt gick vägen. :love:

Förhoppningsvis så har Janne det bra i sin hästhimmel också. :)
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Fd. Kallblodstravar kungen klippte en stalltjej pannluggen av utan lov i stallet där han stog, gissa om han så dum ut, och om tjejen fick skäll ;) Hon tyckte att han skulle se ut som en ridhäst, innan hade han underbar pannlugg. :eek:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Fd. Kallblodstravar kungen klippte en stalltjej pannluggen av utan lov i stallet där han stog, gissa om han så dum ut, och om tjejen fick skäll ;) Hon tyckte att han skulle se ut som en ridhäst, innan hade han underbar pannlugg. :eek:

gud va arg jag skulle bli! :mad: :mad:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

*kl*

Någon som minns Jealousy? Stall Segerhuva(Menhammar) satte honom i träning hos SHJ, men när han där krossat X antal vagnar så bedömde SHJ honom som alltför farlig för personalen. Jealousy flyttades sedan till Olle Goop. Kanske var det den flytten som gjorde att de i stor utsträckning valde Goop som tränare för sina hästar efter det?

Jealousy fick det stora nöjet att betäcka Hoot Ivory! :eek:
Hur tänker man då? När man parar två av travsportens största ligister...:crazy:

Var det inte den avkpmman som sparkade benen av Micke J ?
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Tjena nu hittar du på ännu mera... Det var inte Demmers som red Selfen utan en kille som var anställd. Och det var ett antal år tidigare... Den olyckan då Demmers blev anfallen var dels beroende av att det var en ny hingst på gården och dels att Demmers inte brukade hantera Selfen alls utan det brukade vara hans syster, just pga att Selfen hade problem att tåla män.
Just denna gång var hon iväg akut som veterinär och hann inte ta in honom själv.

Varför jag vet hur det gick till? För att jag är kompis med de två som var på gården just då förutom Demmers och att jag åkte dit två dagar senare och började jobba eftersom de var kort om folk.

Grejen med Selfen var att han hade något fel i huvudet, om det var pga dålig hantering, avel eller ev hjärntumör omöjligt att säga, men han kunde vara underbar att hålla på med och hur snäll som helst, för att sedan helt plötsligt bli helt svart i ögonen, för att sedan blinka till och inte fatta vad som hade hänt. När han hade attakerat Demmers hade han chansen att döda honom, men helt plötsligt stod han bara blixtstilla och väntade medans den som kom fram fick loss Demmers från Selfens täcke, och stod sedan helt stilla brevid medans han kollade om Demmers levde. Sen gick han lugnt in i stallet som om inget hade hänt. Hade det verkligen varit en attack för att döda så hade han kunnat gjort det utan problem.

Enl Demmers himself så gick det till så med eftermening "det var inte hans fel " :angel:
Dock lämnade han en del avkommor med tvivelaktigt psyke....
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Enl Demmers himself så gick det till så med eftermening "det var inte hans fel " :angel:
Dock lämnade han en del avkommor med tvivelaktigt psyke....

gjorde han säkert.. men.. vi hade betäckningsrätt i honom och fick totalt 4 avkommor efter honom innan han dog.. Alla var änglar :love: även fast deras mamma var världens bitch.. Det var väl våran hantering som gjorde det :angel:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Skrev kanske otydligt. :)
Menade inte att hästen normalt sett var svårlastad utan att han hade blivit stortokig just denna gång.
Allt enligt uppgift från både Gunnar och Mona när de kom ner med honom till Bergsåker.
Mona var skärrad och trodde hon skulle bli utan världens snällaste Gunnar Melander så det var väl tur att allt gick vägen. :love:

Förhoppningsvis så har Janne det bra i sin hästhimmel också. :)

Nej jag förstod att du menade så, men skrev ut det för säkerhetens skull. Nej huuh... tänk om Gunnar hade strukit med :eek: En helt underbar person :bow:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

:bump::bow::banana:
Jisses!! Vad jag har läst, skrattat och fnissat... Guud vilka roliga anekdoter....
Det behövde jag efter en trist dag på jobbet...

Min är väl kanske inte så rolig, snarare sorglig.. Har en valack efter Järvsöfaks. Samma härliga humör, supertrevlig - men kan inte trava en meter...:p
Tur för mig kanske - annars hade inte jag fått honom...
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Ang. Jupiter Hornline
Hade honom i stallet för ett par år sedan, efter ha stått i skåne och det var vad vi också hade hört. Kan tillägga att han var/är supersnäll att både rida, köra, sköta och hand ha vid betäckningen.:love: Han stod med de andra valackerna i stallet och gick med en shettis på dagarna.
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Knapplån

Batong var arg på sig själv:p sprang och bet sig själv om det han egentigen var sur på inte gick att komma åt...

hahahah åh gud sån är min häst med. gissa om man har kul då man ser henne dra fram i hagen jaga sin svans och bita sig själv. hon har även sparkat sig säjlv i somras var det tyvärr rätt illa behövdes inte sy eller gick inte att sy som på kulan på insidan av hasen (vet ej vad det heter) sen hade hon sparkat ett jack över senan med. gick ju bra men men. och sina täcken är alltid full av fradga dr hon biter alltid på samma ställe där bukgjoddarna spänns. hon sparkar sönder bensnören så man får ta bort dom osv. haha.
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

oj då, :oJupiter är fortfarande hingst så vitt jag vet! Men han hade/har nästan psyke som en valack. Var nästan lite svårt att få märrarna att gå igång på honom innan betäckningen, fick ta en tur till en av de andra hingstarna innan.
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Mack Action Ås var en riktig bitch som man fick be om lov för att komma in i boxen hos.

Princess V var inte alls så elak som det sas...

Fast Photo hade en sovklocka vid lunch, han lade sig med hö högen bredvid sig så han kunde fika lite :D, sen kvittade det om det så small en bomb bredvid honom så gick han inte upp förrän det var dags att gå upp :love:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Snacka om att dom hade kontrasterna i sitt stall..
Olav - som skengalopperar 5 varv runt banan innan han stannar..

Var på Umåker en gång när Olav sparkade kusken ur sulkyn och skenade på stallbacken, han gjorde kaffeved av sulkyn vid Team Buchts stall och jag tror att han tom. tog sig ut utanför grindarna och ut på vägen innan han blev infångad av någon...
Kusken klarade sig bra och hästen verkade också helt ok, men han kom inte till start den gången...
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

hahahah åh gud sån är min häst med. gissa om man har kul då man ser henne dra fram i hagen jaga sin svans och bita sig själv. hon har även sparkat sig säjlv i somras var det tyvärr rätt illa behövdes inte sy eller gick inte att sy som på kulan på insidan av hasen (vet ej vad det heter) sen hade hon sparkat ett jack över senan med. gick ju bra men men. och sina täcken är alltid full av fradga dr hon biter alltid på samma ställe där bukgjoddarna spänns. hon sparkar sönder bensnören så man får ta bort dom osv. haha.

haha är du säker på att det inte är min Alice du har hemma?? :angel::eek::D
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
11 126
Senast: Marita73
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 466
Senast: Görel
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp