Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Ja det är ju en väldigt trevlig fördel med att vara runt 160, att man kan välja lite mindre hästar om man vill. Vet inte riktigt varför jag fastnat för 160+ hästar :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hoppar in i tråden:bump:

Tycker ni att jag låter förstor för att rida en grov shettiskorning på ca 110-115 cm?

Jag är ca 150 cm lång och väger ca 37 kg. Jag rider honom på lektion och mina hälar är väl ca 5-10 cm under hans mage när jag trampar ner dem, men min tränare har inte sagt något än.

Nu senast så hoppade vi 75 cm. Efter ridlektionen så hörde jag några andra tjejer viska/prata om min längd. Jag blev ledsen och rädd att behöva skiljas från min älskling:cry:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Just att gå upp mot 170 eller högre känns väl egentligen lite onödigt (jag hade otur och fastnade för en jättehäst mot min vilja ;)), men typ 165 tror jag absolut inte hade varit något problem för dig :)

Den största skillnaden jag märkt är väl att pallen fått en viktigare roll i mitt liv :rofl:


Edit:

Måste bara tillägga att det trots allt är en annan känsla att rida en stor häst. Gångarterna spelar visserligen in mer, men av två hästar som är likvärdiga gångartsmässigt så upplever jag det häftigare på en större häst! Å andra sidan är det på något vis.... mysigare att rida små hästar/ponnys. Det handlar nog helt enkelt om vad man föredrar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 175 lång och min senaste medis var 163, jag hoppade ändå upp med pall ;) Har man väl vant sig vid det blir det himla svårt att hoppa upp från marken igen... Dessutom är det ju ändå skonsammare mot hästens rygg. Om jag tappade något ute i skogen eller behövde hoppa av så letade jag upp en sten, stubbe eller liknande och satt upp därifrån.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag håller med dig!

Jag sitter upp med pall även när jag ska rida ponny nu (som liten vuxen blir man poppis hos folk som behöver hjälp med sina ponnys ;)). Känns lite fjantigt visserligen, hamnar såpass högt att jag bara kan lägga benet över typ.. Men det är som du säger en vanesak, känns konstigt att sitta upp från marken.

Sitter (eller ramlar..) jag av någon anledning av ute i skogen eller på annat ställe där pall inte finns tillgänglig sitter jag dock upp från marken, är för lat för att leta upp något att stå på ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej det är sant 170 är väl onödigt för mig att titta på...känns som att det finns så mycket stora hästar nu bara! Egentligen vill jag köpa min egen häst fast 16 år yngre har jag insett... :/
Ja en pall har jag i alla fall, så jag är förberedd! :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast det finns jättemånga mindre hästar som är fina också :) Jag tycker snarare att kring 165 är vanligare än över (eller upp emot) 170.

Sedan brukar ju priset sjunka rätt mycket om hästen är under 160 (men fortfarande häst, alltså), så där kan man tjäna lite pengar också om man inte vill ha så stort! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nu kom jag precis på islänningen jag red för flera år sen. 136 och jag hoppade upp med pall :rofl: Red oftast barbacka förvisso för han var så lurvig och go på vintern.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja det låter ju bra om det är som du säger, jag får kolla igen! De jag varit intresserad av hittils har varit över 165 :/ Att det finns många under 160 till bra pris har jag sett men dom känns bara så små...Jag är en sån som vill ha väldigt mycket häst, eller jag vet inte hur jag ska förklara det egentligen! :) I princip skulle jag kunna rida D-ponny lika gärna men det vill jag inte :)
Oroar mig bara för att det kommer se knäppt ut på dressyrbanan på en "för" stor häst...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Att det ska se knäppt ut behöver du troligen inte oroa dig över! Det är så vanligt med små människor som rider stora hästar idag ;)

Hur det ser ut handlar mycket om hästens och människans proportioner, långa ben på människan gör att fötterna hamnar längre ner på hästens sida och då ser man inte så liten ut. Har hästen djup bål ser man mindre ut (av samma anledning fast tvärtom), medan om hästen består mest av ben så ser man större ut (mindre häst att fylla ut ;))

Likaså handlar det om hästens bredd, en bred rygg tar mycket längd. Jag har suttit på fjordingar på 145 som jag ser mindre ut på än jag gör på min nätta häst på 171 :) Likadant med grannens ardenner (där blir det extremt tydligt! Haha) som jag hjälpt till att rida lite, hon är bara kring 155cm, men jag känner mig och ser ut som en flugskit på henne. Där hamnar mina fötter mitt på magen (typ..) jämfört med min egen där jag har fötterna i en mer "lagom position" - precis i nederkant på magen.

Det finns jättemycket som spelar in, men är du rädd för att se stor ut så hade jag satsat på en nätt häst med långa ben, så spelar inte centimetrarna så stor roll :) Dock vill jag rekommendera dig att inte i första hand gå efter hästens kroppsbyggnad - fokusera på personlighet och ridbarhet så att du hittar en häst som passar dig. Som jag skrev är det så himla vanligt med små ryttare på stora hästar numera att jag knappast tror någon kommer reagera :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tack, det var så skönt att få någon annans åsikt! :) Har "lugnat" mig och bestämt mig för att titta på strax över 160 och inte så mycket större. Förutom en som inte alls är vad jag egentligen skulle ha och eventuellt blir 170 som vuxen, hoppas på att jag inte blir kär i just den...
Det är ju precis som du säger att bredden spelar in också så det blir bara till och prova! Kommer självklart gå på hur vi passar ihop i första hand, inte bara storlek, jag funderade mer över om det var ens någon mening med att prova modell högre eftersom jag är rätt kort :)
Har också ridit ardenner en gång, det blev spagat! Det var en upplevelse :)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min förra C-ponny, 135 cm skulle nog kunna bära 55 kg regelbundet ink. utrustning. Jag vägde bara 42 kg då jag hade honom. Men han var 21 år gammal och inte tränad eller tävlad, så han skulle nog kunna bära lite mer om han hade haft musklerna. Han var en skogsmulle för mig, hoppade ibland dock. Min systers häst, 150 cm skulle nog kunna bära max 60 kg ink. utrustning han med p.g.a. hans ålder, 24 år och VÄLDIGT omusklad då han kom till oss, blev bättre sen men han hade svårt att gå upp i vikt och hålla vikten också. Sen p.g.a. hans gamla benskador, han blev halt efter långa ridturer på hårt underlag bl.a. Men då ska man kunna hålla balansen på han också :) Hade han varit yngre, bättre tränad och inte haft sina gamla skador skulle han nog kunna bära 70-80 kg. Han var en liten häst och inte så viktbärande.

Tycker inte det ska vara någon skillnad på islandshästar och andra ponnys när det gäller att rida dom i vikt och längd. Tycker det ser SJUKT fel ut att rida en mindre islandshäst som dessutom inte är så grov, säg 130-135 cm och så själv är man 170-180 cm. FY! Min kompis red min C-ponny en gång, hon var väldigt smal och vägde långt under 50 kg, men hon var närmare 175 cm lång och det såg jätte fel ut. Min häste kunde ju bära henne givetvis men balansen var inte 100 %. Ben som flaxar under magen ;) Och han påminner lite om en tunnare islandshäst i kroppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är ca 155 cm lång och rider alltifrån b-ponny till hästar på 185. För mig spelar det inte någon roll om jag ser lite liten ut, utan det som snarare spelar roll är att jag ibland inte kan inverka så bra på en stor häst, pga för liten storlek.

Om man ska ha en stor häst och vara kort tycker jag det är viktigt att hästen är ganska nätt, att den är lydig och inte tungriden. Om du hittar en häst du gillar och trivs med ridmässigt tycker jag inte att du ska avstå bara för att du ser liten ut på den!

Detta ser väl kanske inte idealiskt ut men det fungerar (jag & en dam på 175cm i mkh)

rdt2.jpg


rdt.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vad kul att få se en bild, det ser ju ut att gå fint! Jag letade efter en bild på mig till häst där man ser hur det ser ut men eftersom det är jag som är fotografen i familjen har jag i princip inga ridbilder...
Jo det är precis som du säger inverkan som kan bli lite annorlunda, det har jag upplevt ibland. Jag tror jag har korta ben dessutom. Men kanske att det skulle funka att titta på strax över 165 också då lite beroende på bredd...jag tycker iofs om lite bredare modell på hästar, kanske är därför jag känner mig kort och inte pga längden!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hoppar in med en fråga.
Det är förstås svårt att säga utan att ha sett bilder på ponnyn i fråga, men... En maxad c-ponny av grövre och mer "längdbärande" modell, hur stor ryttare kan den ridas av en/ett par gånger i veckan tror ni? Om den är i bra kondition och välmusklad.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Som du säger är det jättesvårt att säga, och det beror ju på hur grov du menar. Typ fjording-grov eller en grövre sportponny?

Gissar att du menar det sista, och då skulle jag tippa på att regelbunden ridning nog inte bör ske av en ryttare större än mig själv (165cm, 55kg).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Typ modell motsvarande en genomsnittlig haflinger/"sportmodell" av fjording/den typen av ponny. Vet inte om det räknas som "grövre sportponny"?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hehe ja det är väl så att breda hästar slukar benlängden :D

Jag har själv en dam på ca 165cm mkh och det fungerar utmärkt.
(Hästen på bilden jag lade upp är alltså ej min utan en som jag brukar rida lite då och då..)
Hoppas att du hittar en häst du tycker om =)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tänkte mig en ridponny av det maffigare slaget, men en häst av fjordtyp (men sportig) kan nog bära ytterligare lite.

För en gång i veckan skulle jag nog säga upp till 65 kg.

Vill dock påpeka att jag inte alls har något belägg och jag har ingen verklig ponny att utgå ifrån, så jag vet inte alls hur korrekta mina siffror är ;) Gjorde en uppskattning bara.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min spontana reaktion är att fan vad löjliga ni e.

Vinglig ryttare, skitsadel är ett mycket större problem än att bära en tung ryttare.

Jämför gärna en handväska slängd över ena axeln det blir jobbigt efter ett tag även om den väger väldigt lite. En väl inpassad vandrarryggsäck bär du bekävmt och länge även om den väger 5 dubbelt mot väskan över axeln.

Du som rider shettiskorsningen. go for it,,,!!! du skulle få rida vilken minihäst som helst jag ägt.

Hur e det i quartervärlden. De är ju inte jättestora hästar, sadlar på 8-15kg och ryttare utav vuxen modell och inte minifolk.

Islandsfolk, islandshästarna har ju trots allt överlevt och utvecklats
trots att det är mest män som ridit i alla tider.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 239
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 106
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 025
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp