Lärare avstängd från undervisning

Sv: Lärare avstängd från undervisning

eller som lärare själv göra inviterna.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Korrekt, är att kvinnan "i länken" är myndig (=18 år) och kan ha varit så länge. Pointen var att det inte handlar om små flickor.
Vad du gjort eller inte mm framgår klart av dina inlägg. Jag avhåller mig från att dra detta längre och gå in på person.

Jag har i inlägg delgett mina åsikter om hur somliga beter sig i tråden och härmed får var och en själv avgöra vad som är rätt.

LIA
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Ja, problemet med trådar som denna och att man inte går ut officiellt med vem det gäller är att det spekuleras. I denna tråd pekas ju två personer ut rätt hårt, men bara en av dom är avstängd.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Beteendet , menar jag.
I det här fallet togs det tydligen på stort allvar iaf.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Som sagt, vore bättre rent spekulationsmässigt om dom var öppna i det här läget.

Förmodligen är det de pressetiska reglerna man tar hänsyn till.

T.ex:

"7. Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning."

"15. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges."

"16. Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig."
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Det pågår väl ungefär samma saker som överallt.

Gubbar raggar på tjejer på krogen också.
Folk är otrogna och rullar runt i sänghalmen.

Knappast specifikt beteende för ridsporten skulle jag tro.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Gubbar raggar på tjejer på krogen också.

Fast jag ser en jätteskillnad mellan "fri" raggning på krogen, och det som sker mellan elev-lärare eller arbetsgivare-arbetstagare. Gör inte du det?

Jag vidhåller fortfarande att om det hade rört sig om killar i stället för tjejer hade man förfasat sig mycket mer, och det hade hetat att "pojkar och unga män har sexutnyttjats". Nu är det mer i stil med att "jaha, tjejerna får väl sluta att bjuda ut sig då". Det gör mig faktiskt "rätt" irriterad...
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Säger inte att långt ifrån alla tjejer/killar bjuder ut sig.
Men det finns de som faktiskt gör det.

Inte heller är specifikt för hästsporten, det finns sådana på krogen också. Speciellt om det handlar om en idol av något slag.

Ragga kan man väl alltid göra? Men får man avslag/inte intresserad så är det det svaret som gäller.
INGEN beroendeställning skall utnyttjas oavsett.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Har läst igenom tråden och blir såklart nyfiken på vem det är. Tkr det är synd att man börjar spekulera kring vem det kan vara, oskyldiga kan anses vara skylda.

Av trådens inlägg, kan jag bara veta en person. Känd, hopplärare, "äldre", tävlingsryttare. Hoppas verkligen inte det är den personen... :eek:
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

*kl*
Alla ni som har vetat om det här i 20 år - varför har inte ni agerat?

Frågan är också hur allmänt känt det har varit... För hur kan Flyinge har blundat för detta om nu saken har varit allmänt känt i så många år?


Jag har vetat om, men hur ska man agera menar du när tjejerna haft åldern inne och mer därtill och han dessutom inte då arbetat som lärare?

*ställer frågan igen då mitt förra inlägg av någon konstig anledning togs bort*
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Ragga kan man väl alltid göra? Men får man avslag/inte intresserad så är det det svaret som gäller.
INGEN beroendeställning skall utnyttjas oavsett.

Nej. Inte som lärare. Det är etiskt fel att ragga på sina elever. Så kvittar det om det är elever på komvux, gymnasieelever eller högstadieelever. Man gör inte så.
Som lärare upprör detta mig. Och iaf när jag gick lärarutbildningen så fick vi väldigt mycket info om hur man bör förhålla sig till eleverna. (nu gissar jag att den det handlar om här inte har läst till lärare, men det borde ändå vara rätt självklart. Tycker jag)

Som jag sa innan så vore det moraliskt fel att ragga på dessa tjejer om han inte var deras lärare men ändå befinner sig på skolan i någon ställning, men inte lika 'fel'. I min åsikt.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Etik och moral är en sak.
Lagar och förordningar en annan.


Man kan göra saker som av andra anses oetisk och omoralisk utan att det är olagligt.

Du har säkerligen gjort det och säkert jag också.:idea:


Jag har själv kommit på två stycken högstadielärare ha sex med varandra . På skolan!:eek:

Fast olagliga var de inte. Båda fick dessutom behålla jobbet.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag har garanterat inte flörtat med någon elev, raggat på någon lärare eller på något vis haft mitt kärleksliv inblandat med mitt arbetsliv. (men jag antar att du menar i resten av livet? :))

Skulle det vara okej med en läkare som tafsade på patienter? Eller som skickade sms till unga patienter om vad de hade för färg på trosorna?

En chef som skickar sådana sms till en anställd?

Det är sådana människor som ställer till det för alla de män som faktiskt är fantastiska lärare och aldrig skulle tänka tanken men ändå blir misstänkliggjorda. Just för att de är män. (kanske främst i yngre år iofs)
Som lärare så kommer du att ha många som blir förälskade i dig, det är en del av jobbet. Har hänt mig många gånger, men det är min plikt som vuxen/lärare att se till att det inte leder någon vart och inte alls uppmuntra sådant beteende.

Och det här:
Jag har själv kommit på två stycken högstadielärare ha sex med varandra . På skolan!

Fast olagliga var de inte. Båda fick dessutom behålla jobbet.
Har väl inte alls med det här att göra? Två vuxna människor som inte är i beroendeställning till varandra får väl göra vad de vill? Dock inte framför eleverna...
 
Senast ändrad:
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag har garanterat inte flörtat med någon elev, raggat på någon lärare eller på något vis haft mitt kärleksliv inblandat med mitt arbetsliv. (men jag antar att du menar i resten av livet? :))

Ja, jag menade rent allmänt i livet.

Skulle det vara okej med en läkare som tafsade på patienter? Eller som skickade sms till unga patienter om vad de hade för färg på trosorna?


Nej, och jag har upprepade gånger sagt att beroendeställning inte skall utnyttjas.
Dock hävdar flera att det pågått under flera års tid och då har denna person inte varit lärare.


En chef som skickar sådana sms till en anställd?

Det är sådana människor som ställer till det för alla de män som faktiskt är fantastiska lärare och aldrig skulle tänka tanken men ändå blir misstänkliggjorda. Just för att de är män. (kanske främst i yngre år iofs)
Som lärare så kommer du att ha många som blir förälskade i dig, det är en del av jobbet. Har hänt mig många gånger, men det är min plikt som vuxen/lärare att se till att det inte leder någon vart och inte alls uppmuntra sådant beteende.

Och det här:

Har väl inte alls med det här att göra? Två vuxna människor som inte är i beroendeställning till varandra får väl göra vad de vill? Dock inte framför eleverna...

Jag var vid tillfället elev. Visserligen hade de väl inte en tanke att de ville bli upptäckta (hoppas jag) men om man återgår till etik och moral så anser jag att sådan "verksamhet" borde skötas på fritiden och inte på arbetsplatsen.Definitivt inte på arbetstid...

För att återgå till ursprungsämnet. Den stora frågan. Varför vill inte någon anmäla om det varit pågående övergrepp under lång tid? Gäller ju tydligen flertalet personer också. Alltså måste det någonstans funnits laglig frivillig basis?
Och det är där groupietanken föddes hos mig.
För de finns.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Och det är där groupietanken föddes hos mig.
För de finns.

Självklart finns de. Och jag tror säkert att mycket av vad som hänt varit väldigt frivilligt från elevernas sida.

Men som jag ser det så är det återigen så att läraren ska vara professionell. Och även om det nu inte är olagligt så är det ett uppförande som kan (och bör) leda till minst varning/avstängning men kan också leda till uppsägning av den personalen. Som lärare förväntas du följa vissa spelregler, och gör du inte det så blir det konsekvenser, precis som i vilket yrke som helst där man bryter mot 'reglerna'.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Finns det ungdomsryttare som tackar nej till ett träningstillfälle med Rolf-Göran Bengtsson? Ridsports krönikör Christel Behrmann fasar...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har stormat kring ridsporten de senaste dagarna då en landslagsryttare stängts av tills vidare. Idag kallade det Svenska...
Svar
17
· Visningar
1 172
Senast: Asko
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp