Lärare avstängd från undervisning

Sv: Lärare avstängd från undervisning

För att återgå till ursprungsämnet. Den stora frågan. Varför vill inte någon anmäla om det varit pågående övergrepp under lång tid? Gäller ju tydligen flertalet personer också. Alltså måste det någonstans funnits laglig frivillig basis?
Och det är där groupietanken föddes hos mig.
För de finns.

Tror att det kan kännas svårt för en elev att anmäla den "store idolen" "ryttarikonen". Tänk dig själv hur snacket kommer att gå. Det var hon som anmälde NN och nu är hans karriär över, fy fan vad taskigt, hon ville säker själv. osv. Vem vill vara orsaken till att en populär tränare måste sluta??
Jag anser att det är läraren/tränaren som har ansvaret. I en makt ställning är det som det blir tränare/elev, lärare/elev vuxen/barn är det tränaren, läraren den vuxne som har ansvaret för att inget händer om så de uppträder nakna framför honom.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Konstigt, varför är de tre sista inläggen borttagna? Har inte nämnt någon vid namn, är det fel på min dator eller har ngn tagit bort mina och en annans inlägg av någon anledning?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag skrev också ett inlägg som togs bort, ämnet är nog ganska känsligt.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Håller med!

Att läraren i fråga ens tackar ja till jobbet på Flyinge med sina missbruksproblem, det är ju lika korkat som om en alkoholist börjar jobba på Systembolaget!

Visst, sexmissbruk är ju ett missbruk, men varför då i hela fridens dar jobba på ett ställe som fullkomligt kryllar av olämpliga "objekt" att missbruka med?! :confused:
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag skrev också ett inlägg som togs bort, ämnet är nog ganska känsligt.

Mm, men fånigt att gå in och cencurera när man inte ens nämner ett namn. Har sett personen namnges på flertalet bloggar och forum nu så det är ingen liten hemlis för någon inre krets direkt.

Folk kommer att få veta och det är bara en tidsfråga innan det kommer ut i ljuset för offentligheten.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

SKånska dagbladets hemsida har en ridsportsblogg där det skrivits två faktiskt mycket bra inlägg om det hela tycker jag, det är Christel Gyllenhammar som skrivit den. Vet inte om man får länka men det är lätt att googla.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag är väldigt nyfiken på hur tidningen ridsport kommer förhålla sig till detta, lägga locket på som de brukar eller skriva om och ta upp problemet och då faktiskt indirekt skriva om andra män på hög nivå inom ridsporten, män som de iaf inte innan velat stöta sig med.

Att skriva om och förfasa sig över "den där ridläraren på ridskolan" som tafsat på sina elever är ju inga svårigheter, men att lägga in samma meningar och när det gäller elit,ja, då är inte jag så himla säker att de har stake.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Tidningen ridsport är väl den mesigaste tidningen på jorden, dom vågar ju inte stöta sig med någon eller ta upp något problem i ljuset.

Detta är ju ett stort problem runtom i sverige. Ridklubbar som tom har dömda pedofiler som ungdomsledare tex.. varför accepteras det av förbundet?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Tidningen ridsport är väl den mesigaste tidningen på jorden, dom vågar ju inte stöta sig med någon eller ta upp något problem i ljuset.

Javisst, minns när en ryttare red med alkohol i kroppen och åkte fast, vad hände i tidningen ridsport??? togs problematiken upp???.....nej, de tyckte att de ville inte skriva om sådant för det gjorde minsann alla andra tidningar så då blev det ju lite synd om ryttaren.

Jag ser verkligen fram tills jag får tidningen nästa gång.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag är väldigt nyfiken på hur tidningen ridsport kommer förhålla sig till detta, lägga locket på som de brukar eller skriva om och ta upp problemet och då faktiskt indirekt skriva om andra män på hög nivå inom ridsporten, män som de iaf inte innan velat stöta sig med.

Att skriva om och förfasa sig över "den där ridläraren på ridskolan" som tafsat på sina elever är ju inga svårigheter, men att lägga in samma meningar och när det gäller elit,ja, då är inte jag så himla säker att de har stake.

:bow::bow::bow:

Jag är så jävla trött på att ridsporten har som rutin att sopa allt som är jobbigt eller obehagligt under mattan. Det är ingen gullig värld, men det är en värld där otroligt många ungdomar vistas större delen av sin tid. Dessutom är det en värld som har på tok för lite granskning utifrån eftersom det fortfarande ses som en ointressant tjejsport...
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

SKånska dagbladets hemsida har en ridsportsblogg där det skrivits två faktiskt mycket bra inlägg om det hela tycker jag, det är Christel Gyllenhammar som skrivit den. Vet inte om man får länka men det är lätt att googla.

Skummade igenom hennes blogg och inlägget verkar väldigt vettigt!
(var fö förbi henne idag med en papperslapp med lite info på och hon är verkligen en trevlig person).
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag är väldigt nyfiken på hur tidningen ridsport kommer förhålla sig till detta, lägga locket på som de brukar eller skriva om och ta upp problemet och då faktiskt indirekt skriva om andra män på hög nivå inom ridsporten, män som de iaf inte innan velat stöta sig med.

Att skriva om och förfasa sig över "den där ridläraren på ridskolan" som tafsat på sina elever är ju inga svårigheter, men att lägga in samma meningar och när det gäller elit,ja, då är inte jag så himla säker att de har stake.

<tjaa, antagligen kommer de mörka tills allt redan är ute.. Skrev ett inlägg i debatten där om ämnet men det togs inte med, inte heller fick jag ngt mejl med någon motivering till varför, vilket man annars brukar få (angav ingen, hintade inte ens utan det jag skrev kan omöjligen härledas till någon alls). så de cencurerar även där trots att man inte ens skriver ngt om personen i fråga alls utan endast om att problem finns.


oerhört fegt. snacka om att stoppa huvudet i sanden när loppet redan är kört. många kan med rumpan lista ut vem det gäller även om de tidigare inte hört ett enda rykte. blir ju bara pinsant när de försöker tysta ner då.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

oerhört fegt. snacka om att stoppa huvudet i sanden när loppet redan är kört. många kan med rumpan lista ut vem det gäller även om de tidigare inte hört ett enda rykte. blir ju bara pinsant när de försöker tysta ner då.

Jag citerar mig själv igen. Det här är troligtvis anledningen till att de inte publicerar namn.

Förmodligen är det de pressetiska reglerna man tar hänsyn till.

T.ex:

"7. Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning."

"15. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges."

"16. Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig."
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag citerar mig själv igen. Det här är troligtvis anledningen till att de inte publicerar namn.

Nu menade jag ju inte att de ska namnge honom. Men att sitta och plocka bort inlägg som faktiskt inte pekar ut någon alls tycker jag är jävligt fånigt. Antingen vet man redan eller så måste man läsa mina tankar för att veta vem jag pratar om. Jag har inte sagt hans namn eller ngt som kan härledas till honom. Att han inte jobbat där i 20 år? Well, vilken lärare på flyinge har det? Ingen väl. Så nej, de ska såklart inte trycka hans namn men att plocka bort inlägg för att tysta ngt vi själva kommer att lyckas få reda på är mesigt.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag angav inga namn eller ens antydningar om vem det kunde vara, ändå ströks inlägget.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Då missförstod jag dig, det jag tänkte på när jag nämnde de pressetiska reglerna igen var detta:

oerhört fegt. snacka om att stoppa huvudet i sanden när loppet redan är kört. många kan med rumpan lista ut vem det gäller även om de tidigare inte hört ett enda rykte. blir ju bara pinsant när de försöker tysta ner då.

*Halv KL

Varför diskussionsinlägg tas bort/inte publicerats kan jag inte svara på, mitt svar var mer baserat på citatet ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag tycker dom ska namnge honom faktiskt, det förtjänar han! Det är lätt att googla namnet på denne personen, finns trådar från många år tillbaka på tex flashback. En lärare ska inte ha sexuellt umgänge med elever, och det är 18 år som gäller vid beroendeställning!Detta är dessutom en stor idol inom hoppvärlden och en av våra största, sjukt är vad det är!
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Det kan man kanske tycka att han gör, men det är inte pressens uppgift att avgöra det.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag tycker dom ska namnge honom faktiskt, det förtjänar han! Det är lätt att googla namnet på denne personen, finns trådar från många år tillbaka på tex flashback. En lärare ska inte ha sexuellt umgänge med elever, och det är 18 år som gäller vid beroendeställning!Detta är dessutom en stor idol inom hoppvärlden och en av våra största, sjukt är vad det är!

Vad man förtjänar eller ej kan diskuteras iofs. Ligger det ett (sex)missbruk i botten vilket ju inte är orimligt att anta, så är ju det att betrakta som en sjukdom ÄVEN om personen kanske ännu inte har sjukdomsinsikt. Och då är frågan om man förtjänar att hängas ut. Men rent sponant, moralisk etc håller jag med dig - såga av glorian och offentliggör namnet.

Men OAVSETT om det görs eller ej, så det ÄR väl till stor del 'inofficiellt offentliggjort' redan. De som inte visste innan kan mycket enkelt nu ta reda på vem allt ståhejet handlar om. Och jag känner mig HELT säker på att vid det här laget VET sponsorer osv, om de nu mot all förmodan inte visste innan, för det är ju knappast så att det bara är Buke som undrar, och pratet går.

Det jag allra helst skulle vilja se är att personen SJÄLV gick ut offentligt med 'det är mig det handlar om och bla bla'. Det skulle ge mig en viss respekt för personen ifråga - och skulle antagligen ge tillbaka en viss respekt i ridsportSverige i allmänhet, i sponsorleden osv och efter den initiala 'stormen' troligen ge viss respekt i 'icke-ridsport'-Sverige.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Finns det ungdomsryttare som tackar nej till ett träningstillfälle med Rolf-Göran Bengtsson? Ridsports krönikör Christel Behrmann fasar...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har stormat kring ridsporten de senaste dagarna då en landslagsryttare stängts av tills vidare. Idag kallade det Svenska...
Svar
17
· Visningar
1 161
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 526
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 667
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp