Bukefalos 28 år!

Ledigheter - barn och familj långt borta

@Pontevecchio ingen gnäller men om du inte kan se att det är fel att man väljer att yrke där man är fullt medveten om att det innebär helg och helgdags-arbete och sedan ser till att man själv alltid är ledig dessa dagar så andra arbetskamrater alltid måste jobba dom så har vi nog väldigt olika syn på ansvarstagande och rättvishet. Många av dom som gör så har dessutom en partner som kan passa barnen men VILL alltid fira jul och andra helgdagar med barnen och tar därför ut sin föräldraledighet då dom vet att AG inte får neka trots att det inte är nödvändighet att vara hemma med barnen. Motivationen är att "jamen ska barnen inte få fira jul med sina föräldrar.." ofta inte "det är kris och jag kan verkligen inte lösa det på något annat sätt jag är ledsen". Och nu pratar vi om dom som satt det i system inte dom som krisar något år ibland.

VI pratar ju inte om att någon gång behöva ta ut nån extra semesterdag eller liknande för att kunna passa barnen för dagis har stängt en röd dag och ingen kan passa utan dom föräldrar som anser sig ha RÄTT att alltid vara ledig jul, nyår, påsk, midsommar, höstlov, sportlov osv enbart för att dom minsann har barn och ska ha prio över dom som inte har det. Det är det den här tråden handlar om.
 
Vi har semesterstopp över jul och nyår. Nu jobbar jag på bank så vi jobbar ändå inte röda dagar men det har varit problem med semestrar förut pga förskola/fritids är stängt och då MÅSTE man faktiskt vara ledig. Okej så jag som är singel ska ta semester helt själv när ingen av mina vänner får semester för att du som förälder vägrar låta ditt barn gå på den förskolan som faktiskt är öppen det är ju väldigt empatiskt? Förskolor stänger faktiskt inte helt på sommaren man får helt enkelt ha barnet på en annan förskola då.
Min mamma jobbar på förskola och på sommaren slås flera förskolor ihop så det är BS att förskolan är stängd. Säg som det är istället, du vill inte att ditt barn ska gå till någon annan förskola.

När jag var liten fick vi vara på andra fritids och förskolor under sommaren när mamma och pappa inte hade semester. Vi dog inte alls och överlevde nya kompisar och pedagoger utan att få men för livet. Märkligt.

Nu löser sig detta genom att ingen i min grupp har barn, eller en har 2 vuxna barn, och sannolikheten att vi anställer någon med barn i skola/förskola är lika med noll då det aldrig skulle funka med ledigheter, VAB osv.

Jag har inte varit ledig en dag extra under julen de senaste 6 år pga har en kollega som har sin familj i Thailand så vi brukar låta henne få ha semester ändå. Skulle aldrig kräva att hon ska fira jul ensam i Sverige för att jag ska ha en extra dag med min familj/släkt som bor 10 min från mig när vi ändå är lediga på röda dagar.
 
Vi har semesterstopp över jul och nyår. Nu jobbar jag på bank så vi jobbar ändå inte röda dagar men det har varit problem med semestrar förut pga förskola/fritids är stängt och då MÅSTE man faktiskt vara ledig. Okej så jag som är singel ska ta semester helt själv när ingen av mina vänner får semester för att du som förälder vägrar låta ditt barn gå på den förskolan som faktiskt är öppen det är ju väldigt empatiskt? Förskolor stänger faktiskt inte helt på sommaren man får helt enkelt ha barnet på en annan förskola då.
Min mamma jobbar på förskola och på sommaren slås flera förskolor ihop så det är BS att förskolan är stängd. Säg som det är istället, du vill inte att ditt barn ska gå till någon annan förskola.

När jag var liten fick vi vara på andra fritids och förskolor under sommaren när mamma och pappa inte hade semester. Vi dog inte alls och överlevde nya kompisar och pedagoger utan att få men för livet. Märkligt.

Nu löser sig detta genom att ingen i min grupp har barn, eller en har 2 vuxna barn, och sannolikheten att vi anställer någon med barn i skola/förskola är lika med noll då det aldrig skulle funka med ledigheter, VAB osv.

Jag har inte varit ledig en dag extra under julen de senaste 6 år pga har en kollega som har sin familj i Thailand så vi brukar låta henne få ha semester ändå. Skulle aldrig kräva att hon ska fira jul ensam i Sverige för att jag ska ha en extra dag med min familj/släkt som bor 10 min från mig när vi ändå är lediga på röda dagar.
 
Vi har semesterstopp över jul och nyår. Nu jobbar jag på bank så vi jobbar ändå inte röda dagar men det har varit problem med semestrar förut pga förskola/fritids är stängt och då MÅSTE man faktiskt vara ledig. Okej så jag som är singel ska ta semester helt själv när ingen av mina vänner får semester för att du som förälder vägrar låta ditt barn gå på den förskolan som faktiskt är öppen det är ju väldigt empatiskt? Förskolor stänger faktiskt inte helt på sommaren man får helt enkelt ha barnet på en annan förskola då.
Min mamma jobbar på förskola och på sommaren slås flera förskolor ihop så det är BS att förskolan är stängd. Säg som det är istället, du vill inte att ditt barn ska gå till någon annan förskola.

När jag var liten fick vi vara på andra fritids och förskolor under sommaren när mamma och pappa inte hade semester. Vi dog inte alls och överlevde nya kompisar och pedagoger utan att få men för livet. Märkligt.

Nu löser sig detta genom att ingen i min grupp har barn, eller en har 2 vuxna barn, och sannolikheten att vi anställer någon med barn i skola/förskola är lika med noll då det aldrig skulle funka med ledigheter, VAB osv.

Jag har inte varit ledig en dag extra under julen de senaste 6 år pga har en kollega som har sin familj i Thailand så vi brukar låta henne få ha semester ändå. Skulle aldrig kräva att hon ska fira jul ensam i Sverige för att jag ska ha en extra dag med min familj/släkt som bor 10 min från mig när vi ändå är lediga på röda dagar.

Men det ser inte likadant ut över hela landet.

Att man i storstadsområden kan slå ihop förskolorna betyder inte att det fungerar i glesbygd.
 
@lil-sis Nej såklart men jag har klart för mig att det måste erbjudas förskola hela sommaren oavsett var man bor, alltså att kommunen måste fixa det men jag kanske har drömt det.

Sen bor jag ju i Stockholm så kan bara återberätta mina erfarenheter och att folk i Stockholm påstår att förskolor är stängda är BS för det finns alltid en annan förskola som är öppen där man kan lämna sitt barn på sommaren. Föräldrar i Stockholm har ingen rätt som helst att förvänta sig förtur när man jobbar 9-17 och är ledig röda dagar. Sen måste ju alla vara flexibla annars blir det ju sjukt tråkig stämning men att hela tiden bli bortratad för att man inte har barn är fan inte okej.
 
Jag tycker diskussionen över lag är rätt märklig.
Barn ska byta dagis för att singeln inte kan be sina vänner pricka hennes semester?
Sommarsemester brukar man spika i typ april, hur svårt är det att tajma sina vänner?
Hur tror ni man gör när man har en sambo? att man bara "råkar" få semester samtidigt?

Lös problemet istället för att gnälla.
 
@lil-sis Nej såklart men jag har klart för mig att det måste erbjudas förskola hela sommaren oavsett var man bor, alltså att kommunen måste fixa det men jag kanske har drömt det.

Sen bor jag ju i Stockholm så kan bara återberätta mina erfarenheter och att folk i Stockholm påstår att förskolor är stängda är BS för det finns alltid en annan förskola som är öppen där man kan lämna sitt barn på sommaren. Föräldrar i Stockholm har ingen rätt som helst att förvänta sig förtur när man jobbar 9-17 och är ledig röda dagar. Sen måste ju alla vara flexibla annars blir det ju sjukt tråkig stämning men att hela tiden bli bortratad för att man inte har barn är fan inte okej.

På ställen där det lätt blir att andra måste backa hela tiden tycker jag också att man kan hålla sig till att använda föräldraledigheten bara när man MÅSTE. Typ att dagis är stängt och man faktiskt inte har några anhöriga som kan hjälpa till.

På mitt jobb är vi så många att jag tror att de flesta som vill vara lediga över jul och nyår kan vara det, trots föräldraledigheter.
 
fast all semester handlar väl om planering och visa hänsyn?
Nån kan bara få sin semesterstuga v27-28, nåns sambo får bara ledigt v28-29,
jag som pysslar med redovisning kan bara vara ledig mellan bokslut, Sälj stänger under juli. osv osv
 
@Pontevecchio men sluta gnäll själv för det är det ingen annan som gör, vi diskuterar och det är skillnad, vi pratar inte om sommarsemester utan om helgdagar som jul, nyår, midsommar osv där föräldrar förväntar sig att alltid få förtur på ledighet för dom minsann har barn.
 
Jag tycker diskussionen över lag är rätt märklig.
Barn ska byta dagis för att singeln inte kan be sina vänner pricka hennes semester?
Sommarsemester brukar man spika i typ april, hur svårt är det att tajma sina vänner?
Hur tror ni man gör när man har en sambo? att man bara "råkar" få semester samtidigt?

Lös problemet istället för att gnälla.

Alla väljer inte ens semester ;) Vi har fast sådan. Man kan byta med kollegor men det är inte säkert att någon vill. Och VILKA veckor styrs av tidtabellen. Rätt oflexibelt.
 
Fast det är inte asenkelt att få semester samtidigt som sina vänner. De har oftast andra med barn att anpassa sig till som ABSOLUT ska ha de veckorna.
Jag hade problem med detta i typ 9 år på min gamla arbetsplats. Sen tröttnade jag på skiten och det eviga vabbandet och bytte bank och nu har vi som sagt inget problem alls.
 
@Pontevecchio men sluta gnäll själv för det är det ingen annan som gör, vi diskuterar och det är skillnad, vi pratar inte om sommarsemester utan om helgdagar som jul, nyår, midsommar osv där föräldrar förväntar sig att alltid få förtur på ledighet för dom minsann har barn.

Men midsommar? Verkligen?
Är det inte just jul- och nyår som brukar vara problematiska?
 
Vi har haft en hel del problem med midsommar för "det är ju barnens högtid och inte ska väl dom behöva sitta i stan d när ALLA kompisarna är på landstället!"
 
@Pontevecchio men sluta gnäll själv för det är det ingen annan som gör, vi diskuterar och det är skillnad, vi pratar inte om sommarsemester utan om helgdagar som jul, nyår, midsommar osv där föräldrar förväntar sig att alltid få förtur på ledighet för dom minsann har barn.

I min mening gnäller du över nåt du rätt lätt kan ändra på.

Jag svarade jfrelin som pratade om sommarsemester.
Jag tror inte att alla föräldrar förväntar sig förtur, däremot försöker de nog så gott de kan att få igenom det. Att de prioritierar sina barn över sitt jobb har jag all förståelse för.
 
Det ironiska i det hela är att på min mammas förskola i Stockholm Stad så får de endast vara lediga i juni/juli och aldrig annars om inte speciella skäl finns då förskolan måste vara öppen.......
Hon hatar det då hon gärna skulle vilja ha en vecka på hösten t.ex.
 
Sen är tydligen även påsk, halloween, allhelgona, mors dag, fars dag, födelsedagar, jul, nyår och skolloven precis lika viktiga för många för det är "barnens högtider och barnens lov inte ska väl dom behöva lida...."
Oj, vad märkliga arbetsplatser du arbetat på. Jag har aldrig någonsin varit med om att någon vill vara ledig på halloween, mors dag, fars dag eller födelsedagar. Låter ju jättemärkligt. Eller som att du bara överdriver för att få föräldrar att låta som världens jobbigaste människor.
 
I min mening gnäller du över nåt du rätt lätt kan ändra på.

Jag svarade jfrelin som pratade om sommarsemester.
Jag tror inte att alla föräldrar förväntar sig förtur, däremot försöker de nog så gott de kan att få igenom det. Att de prioritierar sina barn över sitt jobb har jag all förståelse för.
Och vad är det jag ska ändra på tycker du?
 
Fast det är inte asenkelt att få semester samtidigt som sina vänner. De har oftast andra med barn att anpassa sig till som ABSOLUT ska ha de veckorna.
Jag hade problem med detta i typ 9 år på min gamla arbetsplats. Sen tröttnade jag på skiten och det eviga vabbandet och bytte bank och nu har vi som sagt inget problem alls.
men varför måste ni ha absolut de veckorna då? om det är lättare för dig och dina vänner att ta tidigare/senare semester so why not?

Jag har jobbat på en mängd olika jobb, stora som små, med eller utan föräldrar och aldrig stött på problemet. Det har alltid gott att pussla ihop så alla blir nöjda.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 630
Senast: Angua
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 552
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 399
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp