Bukefalos 28 år!

Lekar vid middag!

engill

Trådstartare
Jag ska ha en middag för ungefär 15 personer i helgen och då alla inte känner varandra så tänkte jag att det kunde vara lite kul att ha några lekar för att bryta isen :)

Sanning & konsekvens och ölspelet känns ju ganska utdaterat så vad finns det för andra roliga lekar? Charader?
Har ni några förslag? :)
Gästerna är 20-30 år.
 
Sv: Lekar vid middag!

Tipsrunda med frågor om gästerna som är där, och sedan rättas raden med hjälp av lekar/tävlingar under kvällen. Alla får vara med på minst en fråga/tävling.

Exempel:
Vem slår huvudet på spiken? De tre som finns som alternativ får då tävla i att snabbast slå i en spik i en bräda.

Vem är stor i käften? De tre får äta ett antal torra kex och den som kan vissla först blir rätt svar.

Vem är snabb i fingrarna? Plocka upp ett antal makaroner med pincett.

Vem kan hålla bollen i luften? Pingis-boll och rack, vem kan studsa flest gånger?



Kommer inte på fler frågor nu, men lite fler lekar/tävlingar är;

Penna i snöre runt midjan som man sedan genom att huka sig ska få i en tomflaska.

Få ihop något slags pussel/ordgåta m m.

Kasta pingisboll i en rund skål - och få den att stanna där.

Bowling med tennisboll och tomburkar.
 
Sv: Lekar vid middag!

sånglek. Första personen börjar med en sång som innehåller ett namn på A. Nästa en sång med ett namn på B. Den som inte kommer på något åker ut och så fortsätter man tills det finns en vinnare.
 
Sv: Lekar vid middag!

Tipsrunda med frågor om gästerna som är där, och sedan rättas raden med hjälp av lekar/tävlingar under kvällen. Alla får vara med på minst en fråga/tävling.

Exempel:
Vem slår huvudet på spiken? De tre som finns som alternativ får då tävla i att snabbast slå i en spik i en bräda.

Vem är stor i käften? De tre får äta ett antal torra kex och den som kan vissla först blir rätt svar.

Vem är snabb i fingrarna? Plocka upp ett antal makaroner med pincett.

Vem kan hålla bollen i luften? Pingis-boll och rack, vem kan studsa flest gånger?


Skulle också tipsa om den leken jättekul!
Man är alltså i lag - vi var 4 i varje lag.
På varje fråga fanns tre alternativ = namn på folk på festen och man ska alltså ange 1 x eller 2 - vem som klarar uppdraget bäst!
Men man ser bara själva frågan, inte vad själva uppdraget är! Så man får spåna lite, vem klarar "Vem är snabb i fingrarna" bäst? Kan ju betyda vad som helst! Då uppkommer en diskussion i laget och man lär känna varandra! :p
 
Sv: Lekar vid middag!

Hu, jag skulle tycka att det var fruktansvärt jobbigt att leka lekar med folk jag inte känner! I och för sig tycker jag att det är hemskt med lekar överhuvudtaget förutom möjligen frågelekar.

Så jag tipsar om Trivial Pursuit eller något där man kan förutbestämma lag med folk som inte känner varann, blir ni femton så fem lag med tre i varje.
 
Sv: Lekar vid middag!

Håller med..tycker oftast stämningen blir som stelast när det är folk som inte känner varandra som ska klumpas ihop i grupper och leka lekar :p
Det är inte alla som tycker det är roligt och är det blygsamma personer så kan det bli ännu värre om de inte känner sig bekväma.

Så jag tycker hellre folk kan få lära känna varandra om de vill, eller bara umgås för kvällen och kanske någon lek utöver för skojs skull..men inte som isbrytare, låt folk vara som de är :)
 
Sv: Lekar vid middag!

sånglek. Första personen börjar med en sång som innehåller ett namn på A. Nästa en sång med ett namn på B. Den som inte kommer på något åker ut och så fortsätter man tills det finns en vinnare.

Sjunga bland okända människor:crazy: Aldrig i livet:p

Däremot är det rätt kul att göra en liten egen variant på "Gissa låten". Spela in en snutt av ett antal låtar i olika kategorier, spela upp en och en och låt gissa och skriva ner svaren på papper, antingen artisten, låten eller både och :)
 
Sv: Lekar vid middag!

Bra förslag!

Jag tillhör de som avskyr lekar så mycket att om jag blivit bjuden på middag och trott att jag skulle få en trevlig måltid men istället blir tvingad till lekar skulle överväga att gå hem. Det enda sättet lekar kan fungera som isbrytare på för mig är att prata med likasinnade om hur förskräckligt det är att någon skulle få för sig att vi gillar lekar.
 
Sv: Lekar vid middag!

sånglek. Första personen börjar med en sång som innehåller ett namn på A. Nästa en sång med ett namn på B. Den som inte kommer på något åker ut och så fortsätter man tills det finns en vinnare.
Jag skulle . DÖ.

Sållar mig till de senaste som skrivit om sin skräck för lekar. Jag har aldrig förstått hur de ska kunna få en att känna sig avslappnad - så länge inte de blygaste kan få gömma sig i ett lag och ta ett steg tillbaka om de vill.
 
Sv: Lekar vid middag!

Det är förvisso ingen lek, men att ändra bordsplaceringen under kvällens gång?
Sitter man med olika människor under huvudrätt och efterrätt får man iaf några fler att automatiskt börja prata med.
 
Sv: Lekar vid middag!

Jag tror inte heller på lekar. Är visserligen vansinnigt lekförtjust själv men har sett fler misslyckanden än motsatser dessvärre. När det fungerar så är det med människor som redan är bekväma i varandras närhet. Som värd håller jag dessutom benhårt på teorin att det är var och ens ansvar att se till sin egna trevnad. Jag bjuder in de människorna jag vill ha där och gör så mycket jag kan för att mat, dryck etc etc ska vara till allas belåtenhet. Men, jag har helt slutat försöka ta hänsyn till folks sociala preferenser och på olika sätt pussla samman folk. Min umgängeskrets består av vuxna människor och jag litar faktiskt på att de kan ta hand om sig själva. Råkar två personer av femton inte riktigt komma överens så finns det faktiskt tretton andra de kan umgås med. Att med lekar (eller än värre, bordsplacering) tvinga ihop människor som kanske inte alls trivs ihop känns galet.

Då hellre en glad och trevlig värd som tar sig tid till alla och gärna, på ett naturligt sätt, bjuder in till samtal i större grupper. Samt god och intressant mat/dryck/dukning - det brukar vara tacksamma samtalsämnen.
 
Sv: Lekar vid middag!

Med risk för att låta som världens tråkigaste person, så måste jag också säga att jag har väldigt svårt för lekar. Jag förstår liksom inte vad som är roligt med lekar egentligen.
Jag kan tänka mig leka lekar på typ midsommar, kasta boll i hink är inte så allvarligt eller spela sällskapsspel..
Men charader.. hjälp...!

Till TS. Om du ändå vill ha lekar så kanske man ska ha ngt där enskilda personer inte behöver synas så mkt. Dvs frågesport i grupp eller nåt..så de som är blyga eller inte vill synas kan försvinna in i massan. :) Och så bör ju lagen då inte vara för små.. minst 3 eller 4 i varje lag.
 
Senast ändrad:
Sv: Lekar vid middag!

Jag tror inte heller på lekar. Är visserligen vansinnigt lekförtjust själv men har sett fler misslyckanden än motsatser dessvärre. När det fungerar så är det med människor som redan är bekväma i varandras närhet. Som värd håller jag dessutom benhårt på teorin att det är var och ens ansvar att se till sin egna trevnad. Jag bjuder in de människorna jag vill ha där och gör så mycket jag kan för att mat, dryck etc etc ska vara till allas belåtenhet. Men, jag har helt slutat försöka ta hänsyn till folks sociala preferenser och på olika sätt pussla samman folk. Min umgängeskrets består av vuxna människor och jag litar faktiskt på att de kan ta hand om sig själva. Råkar två personer av femton inte riktigt komma överens så finns det faktiskt tretton andra de kan umgås med. Att med lekar (eller än värre, bordsplacering) tvinga ihop människor som kanske inte alls trivs ihop känns galet.

Då hellre en glad och trevlig värd som tar sig tid till alla och gärna, på ett naturligt sätt, bjuder in till samtal i större grupper. Samt god och intressant mat/dryck/dukning - det brukar vara tacksamma samtalsämnen.

:bow:
Instämmer i varje ord.
 
Sv: Lekar vid middag!

Jag hade också blivit riktig förvånad om jag kom till en middagsbjudning och vi skulle leka lekar. Inte för att jag inte gillar lekar, för det gör jag, men på en middagsbjudning för vuxna?? Helt ok om det är sagt att vara middag och spel/lek-kväll, eller om det är midsommar, eller grillkväll utomhus på sommaren med kubb, brännboll el dyl. Men för att bryta isen på folk 20-30 år på en middagsbjudning? Nää :crazy: Eventuellt är en väl genomtänkt bordsplacering ett vettigare alternativ, liksom en drink innan maten innan alla sätter sig, om du vill att dina gäster ska lära känna varandra, trivas och ha en trevlig kväll som inte sätter någon i en obekväm situation.
 
Sv: Lekar vid middag!

Lugn nu allihopa ;) Vet inte riktigt om jag kan kalla oss vuxna för vi är rätt barnsliga hela högen. Ingen har barn osv. Och det är inte heller så att gästerna är helt främmande för varandra. Alla har häst och umgås i samma kretsar, så man har ju träffats men känner inte varandra :)

Tack för alla svar! Älskar själv leken när man ska äta ett kex och sen vissla, som gjort för hysteriskt skratt :D
Nu verkar det dock som att det inte blir några lekar då jag inte hinner sätta mig ner och pyssla ihop något.
 
Sv: Lekar vid middag!

Jag älskar lekar tycker det är jättekul och det gör hela vår bekantsskapskrets också ,så inte alla vuxna fruktar det :)
Vi gjorde en jätterolig gissa sången lek.
Man är på lag och leken går ut på att ens eget lag ska gissa vilken låt man sjunger på.Själv har man hörlurar där man får höra melodin och ens lagkamrater hör bara vad man nynnar.
Brukar bli jättekul och alla gör det ju så det är lika för alla.
 
Sv: Lekar vid middag!

Jag hade vägrat vara med. Efter att ha spytt av rädsla.

Det finns inget värre än lekar på fester. Speciellt då man blir medtvingad.

Frågesport i lag går bra, gärna så att frågorna är uttänkta så att alla har frågor i ämnen som de är bra på.

Jag har varit med i en "lek" där man skulle ställa sig och dansa kända danser (typ Macarena) inför alla, och kunde man inte så fick man stå kvar tills man kunde dansen. Så roligt. Verkligen.:wtf:
 

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 505
Senast: Badger
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 291
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 569
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp