long reining

Sv: long reining

Tack för komplimangen!:laugh:

Hon verkligen älskar det.

hihi, jag har två longerlinor!:D Lite långt men funkar bra, sen kan man samtidigt köra lite longering. Har heller inget tränspå henne, jag slipper dra henne i munnen hela tiden, det blir ganska mycket med det í början.
 
Sv: long reining

Jättefin häst, verkligen :bow: Verkar samarbetsvillig och gillar vad ni pysslar med! Hur långt är ditt bomullsrep? Verkar som ett smart alternativ till dyra läderdito för 600 spänn ;)

Frågan var kanske till mig? (Fast det är två olika hästar på bilderna. Hästen på översta bilden älskar det här - även när snön yr http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/Hstochhund059.jpg )

Jag tror att repet är ca 6 meter. Hade dock gärna kunnat vara någon meter till. Jag har splitsat ändarna och satt i karbinhakar för att fästa i tränset. Och nej, det kostade inte många kronor.

Lovehorses: din häst ser också fin ut! Visst är det väl en skön känsla när man får igenom lite skolor redan vid de första försöken! Håller med dig att du ska vänta med galoppen - se till att den samlade traven sitter bra först.
 
Sv: long reining

Jag tränar på långa tyglar med min häst. Jag tycker det är ett super bra sätt att bygga upp hästen på. Min häst har blivit mycket smidigare sen vi började träna så. Vi tränar efter Long Reining filmen, har inga tränare i det här uppe i norr:( Filmen rekommenderas starkt:bow:

Gör öppna i skritt och trav, sluta och galopp anslag.

Här är en sluta
th_DSC00917.jpg
 
Sv: long reining

hur ofta kör ni longreing/vecka?
Kan man köra det flera gånder i veckan?
räknas det som vanlig ridning med träningen menar jag.
Man blir kluven på hur mycket man kan köra speciellt i början ´när man är ny på det.

Det är otroligt att man kan hålla på i en timme med det och utan att man vet om det.
Jag menar att jag trodde att man först måste räkna minuterna för att få upp till 30 min åtminstånde.
Sen mitt i träningen tittar man på kl och då har det gått 45 min - en timme. De är så kul.

Mera bilder och kommentarer!:bump:
 
Sv: long reining

Ser jättekul ut!
Bara undrar, Hur "gör" ni?:laugh:


Man bara testar tills det funkar:D. Jag är helt självlärd på tömkörning men rätt vad det var så fick jag till en sluta, den första nånsin. I sadeln kan jag inte alls...
Så till frågan hur man "gör", vet ej..
 
Sv: long reining

Jag bara testar efter filmen jag har. Jag har inte kommit långt, jag pluggar och pluggar så gott det går.
Finns det någon bok i ämnet? Någon som vet? Gärna på svenska..

Hur viktigt är det att man tränar grunderna i rätt ordning? Det är lite svårt tycker jag att memrera precis allt man ser. Hittils har jag kommit ihåg ett eller två moment och provad det på hästen, innan jag går på nästa steg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: long reining

Bilderna och filmerna är ju jättefinna och jag tvivlar inte tat det kan vara ett trevligt kompliment till den vanliga tärniningen.

fast jag funderar ifs på varför de vill vissa upp en sån dålig "piaff" i filmen.

men man behöver ju inte invända sig av klickerträning, som någon var så skeptiskt till, för att long reina, man behöver inte använda sig av klickerträning alls om man inte vill. Även för att hästarna tycker att det är välldigt roligt.

Vissa kanske ser det som att hästarna blir glada för godiset och inte träningen, vilket till en viss del är sant, men att tänka på att hästen får veta direkt att den gör rätt och att den blir motiverad genom att få tydliga svar.
 
Sv: long reining

*kl*

Jag jobbar min häst mycket på långa tyglar, tillsammans med annan träning. Både jag och han tycker det är mycket, mycket roligt.

Bilder från en dag när vi jobbade, nu några pass senare har galoppen utvecklats massor

Bilder från i somras (även några datum framåt) då jag och pålle var i Holland för intensivträning

Finns inga böcker direkt, även om Richard Hinrichs skriver lite i en av sina böcker. Philippe Karl tar mer upp vanlig tömkörning i sin long reining-bok.
 
Sv: long reining

Nu har jag provat också. Jag började visserligen passet med vanlig tömkörning, men tog av selen och kopplade på ett par lättare reptömmar. Jä***r vad bra Thora gick. Hon muttrade ( som hon brukar göra när något är lite jobbigt men känns bra) och mulen blev hur lång som helst. Hon var ännu mer uppmärksam på mig och vi testade lite av varje. Vi gör ju en del sidvärts när vi tömkör och vi provade det också. Det var mycket lättare nu tyckte jag. Traven var lättare, när jag rider är hon superpigg och springig, men nu var hon mycket samlad och koncentrerad. Jag kunde promenera bredvid. URKUL helt enkelt!!! Det här måste jag utveckla mer. Filmen ska jag absolut köpa.
 
Sv: long reining

Jag tycker att det är ett otroligt bra sätt att träna och utveckla saker och ting på.
Det jag ogillar med det är att det är en slags delfinträning, alltså godis som belöning. Känns nästan som att hästarna då gör det för godisets skull, inte för att det är kul.

Min åsikt.
Tvingar ingen att tycka som jag.

Malin

Man behöver absolut inte ha godis, själva disciplinen har inget med godis som belöning att göra.. Detta är dressyr utan ryttare.

Att Piet Bakker använder godis är ju hans grej, inget måste för att gå långa tyglar.
 
Sv: long reining

Jag har tränat en hel del long reining, och en del för Piet Bakker. Jag tycker det är en fantastisk träningsform. Hästarna verkar bli glada av det! Och Piet är jättebra, så himla engagerad och positiv. Jag kan varmt rekommendera alla att prova, som komplement till annan träning, som huvudsyssla, för hästar m ryggproblem eller bara för att det är himla kul.

Ett par bilder

http://thereseisabell.bilddagboken.se/p/editPresentation.html?showOwnPres=1

Therese
 
Sv: long reining

Man behöver absolut inte ha godis, själva disciplinen har inget med godis som belöning att göra.. Detta är dressyr utan ryttare.

Att Piet Bakker använder godis är ju hans grej, inget måste för att gå långa tyglar.

Jag använder aldrig godis när jag tränar. Röst, eftergift eller en skrittpaus och en smekning i pannan eller halsen räcker gott och väl för att min häst ska känns sig duktig.
 
Sv: long reining

Är det någon som tränat galopp med longreinging med en het, obalanserad häst?
hur gör man?

Jag har ett varmblod hon kan galoppera men det går undan men ändå balanserad. Hur gör jag? Jag vill inte att hon ska sticka som ett spjut iväg och jag blir efter....

Såklart måste jag få till traven, sen tänkte jag longera henne och galoppera där så att hon blir lite musklad i det.
Har ni några flera tips jag kan göra för att stärka allt?

Hur många gånger /vecka kör ni det?
 
Sv: long reining

I dag har vi "tömmat" lite i skogen, jag och min syster med våra hästar.
Vi gick på grusvägarna och också en hel del inne i bokskogen bland träna.
Jag lyckades få till någar steg i öppna längs vägen och sen travade vi några meter! Gick jättebra, jag kunde nääästan gå bredvid ;) Jag gick och i slutet fick jag ta några springsteg eftersom hon lätt rinner iväg och blir lite stark i handen när jag bromsar. Men hon travade helt godkänt lugnt.
Stora framsteg för oss i alla fall, tredje gången vi kör med Long Reining.
Nästa gång ska vi va på ridbanan och öva mer öppna :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: long reining

Jag använder aldrig godis bara röst och eftergift som beröm. Min häst hade blivit alldeles tossig om jag hade börjat med godis, det går inte att jobba med henne då. Ska hon jobba ordentligt ska inget ätbart helst vara i närheten.
 
Sv: long reining

Jag rekomenderar dig att hitta piaffen, eller iaf en mycket samlad trav mot tramp, innan du ger dig på galoppen på långa tyglar. Hästen behöver mycket styrka i samlingen för att orka galoppera så långsamt som vi ber den göra. Det kan alltså ta ett år eller mer innan du kan ge dig på det, allt beroende på hur stark hästen är i samlingen innan man börjar jobba den på långa tyglar. Det är ju inte för inte som beridarna på spanska ridskolan börjar jobba sina hästar på lång tygel först när de är högt skolade från ryggen.

Ofta kan man se när hästen själv börjar bjuda på galopp, då _kan_ det vara läge att börja med den. Med min häst har jag dock fått jobba lite mer med piaffen innan jag kunde jobba konstruktivt med galoppen, då han har en väldigt explosiv energi och har lätt för galoppen och därför ofta väljer den före traven/trampet (men till en början inte hade styrkan att bära upp sig i en så kort galopp).
 
Sv: long reining

*kl

I helgen ska jag och räkan på Piet Bakker-kurs :bump:

Vi är TOTALA nybörjare men det här måste vara bästa starten *tycka*
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 257
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 259
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 721
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp