MELODIFESTIVALEN 2017 - Deltävling 4

Jag tycker att Loreens låt påminner för mycket om förra årets vinnare, som jag inte gillar särskilt mycket.
Jag vill gärna ha något trallvänligt även om jag håller med om budskapet (men vadå veva med handväskan?).
Om vi nu inte kan skicka en förtjusande söt pojke som Frans så skickar vi en förtjusande mysig farbror Ove i stället!
 
men vadå veva med handväskan?

Scenen med handväskan är en referens till en bild tagen av Hans Runesson 1985, då en fanbärare (vilket de representerar i framträdandet) från det Nordiska Rikspartiet blir slagen i bakhuvudet av en kvinna (Danuta Danielsson) med hennes handväska. Bilden blev senare årets bild det året.

original.jpg
 
Fan. Loreens låt växte ju jättemycket efter några lyssningar. Konstig nog att gå bra i Eurovision. Hoppas den går vidare efter Andra chansen och att internationella juryn räddar den sedan.

Annars håller jag nog på Nano. Jag gillar gospel och låten är fin.

Men Fjällgren ... han verkar ta sig själv och sin jojk på så stort allvar att han nästan spricker. När han stod och vråljojkade i låtens crescendo blev jag bara full i fniss. Och båda tog i så att de snarare verkade sjunga mot varann än med varann. Vinner den så kommer jag nog inte att kunna se Eurovision, det blir för skämmigt.
 
Scenen med handväskan är en referens till en bild tagen av Hans Runesson 1985, då en fanbärare (vilket de representerar i framträdandet) från det Nordiska Rikspartiet blir slagen i bakhuvudet av en kvinna (Danuta Danielsson) med hennes handväska. Bilden blev senare årets bild det året.

original.jpg
Jag vet, :) jag hade läst om det innan annars hade jag inte förstått vad som menades. Jag tror att rätt många är konfunderade och jag tycker att just det inslaget kan tas bort, särskilt med hänsyn till damens familj.
 
Jag vet, :) jag hade läst om det innan annars hade jag inte förstått vad som menades. Jag tror att rätt många är konfunderade och jag tycker att just det inslaget kan tas bort, särskilt med hänsyn till damens familj.

Ah, hoppas du ursäktar mitt missförstånd. :D

Ja, det är riktigt olyckligt, direkt när jag såg det kände jag att det knappast kan ha funnits en dialog med hennes familj - jag är inte förvånad över att de protesterar, det var väldigt väntat. :(
 
Jag tänkte liiite att Loreens framträdande plankade Sia:s, inte i sin helhet men med den dansande unga flickan....... Jag tänkte direkt på Sia:s videos.
 
Ah, hoppas du ursäktar mitt missförstånd. :D

Ja, det är riktigt olyckligt, direkt när jag såg det kände jag att det knappast kan ha funnits en dialog med hennes familj - jag är inte förvånad över att de protesterar, det var väldigt väntat. :(
Bilden togs 1985 och Loreens framträdande är en konstnärlig tolkning. Jag tycker inte att det krävs någon "dialog" för det. Förmodligen hade sonen dessutom sagt nej då. Men i hur många år ska han få styra vårt minne av Danuta Danielsson?
 
Bilden togs 1985 och Loreens framträdande är en konstnärlig tolkning. Jag tycker inte att det krävs någon "dialog" för det. Förmodligen hade sonen dessutom sagt nej då. Men i hur många år ska han få styra vårt minne av Danuta Danielsson?

Jag har faktist ingen specifik åsikt angående just rätten till konstnärlig tolkning, jag konstaterade egentligen bara att det inte kan ha funnits en dialog eftersom tolkningen fanns i framträdandet, det hade den ju - som även du säger - förmodligen inte gjort om sonen haft inflytande över scenframträdandet. Det första jag tänkte när jag såg kvinnan med väskan i numret var att delar av Danutas familj säkerligen skulle ta illa vid sig.

Det är en komplex fråga; jag tror att det är svårt att göra alla parter nöjda i just det här fallet - själv tyckte jag att referensen var väldigt kraftfull.
 
@Monimaker jag tror inte att hennes syfte var att göra alla parter nöjda.

Tanken som du beskriver - att nu kommer hennes familj att ta illa vid sig - den utgår ju från familjens tidigare reaktioner. Inte från sättet på vilket historien kring bilden levt vidare. Att bli staty är ju egentligen något fint. Och att refereras till ett nummer av en artist som Loreen skulle nog också vara det, för väldigt många. Men nu vet vi att familjen protesterade mot statyn och därför ligger tanken "nu kommer de att ta illa vid sig" nära till hands.
 
Jag älskar Loreens röst men låten och scenframträdandet var bara konstigt. Jag har inte den blekaste aning om vad låten handlar om för jag hörde inte ett ord och framträdandet fattade jag 0 av.
Jag har precis samma intryck som du.... kändes på något sätt helt meningslöst.....
 
"Det är skittråkigt men de hade säkert kul när de spelade in det" var 12-åringens kommentar till sketcherna. Det kostar ett antal kronor att producera varje sekund av programmet och gårdagens lågvattenmärke måste varit när Hasse delar ut tröjor och David låtsas förtvivlad för det är hans tröja. Trist att få jobb som manusförfattare och sen inte ens kunna ha med det på sitt CV som en positiv merit.

Var på dansföreställning för några månader sen. 11-åringar som var konferencierer och de hade redan innan mellon kommit på idén att låta en av dom vara lite vilsen och göra tokiga saker, precis som Hasse. Deras egenknåpade manus var på samma nivå som igår, med skillnad att det var bättre tajmin på replikerna och lite mer kroppsspråk.

Låtarna ska man tycka sisådär om, det finns en lång tradition av "Fel låt vann"-tänket. Men vi har varit bortskämda med bra programledare och mellanakter under många år som har gjort det till den "familjeunderhållning" det sägs vara, för någon direkt musiktävling är det inte i ordets rätta bemärkelse eftersom det är generalen själv som enväldigt styr det mesta.

Men nu ser jag faktiskt fram emot ännu fler bottennapp av programledartrion. Kan det bli sämre än så här? Hur dålig kan en påkostad sketch i TV bli? Spännande att se de två sista lördagarna!
 
Scenen med handväskan är en referens till en bild tagen av Hans Runesson 1985, då en fanbärare (vilket de representerar i framträdandet) från det Nordiska Rikspartiet blir slagen i bakhuvudet av en kvinna (Danuta Danielsson) med hennes handväska. Bilden blev senare årets bild det året.

original.jpg
Ja, det förklarar varför hennes bidrag kändes mer som en installation än musik... :crazy:
 
Hon är ju väldigt mycket performance artist ... med en röst som slår alla andra som tävlat i år.
Möjligt, men rösten hördes inte igår ;) Den drunknade i ljudmattan...
Undrar om ljudteknikern fått instruktion om att det skulle vara så eller om h*n får skäll... :grin:
 
Bara jag som är förundrad över den fascination de verkar ha över slowmotion effekten ? Tycker mig sett den i överdrivet många bidrag i år :p

F ö tycker jag Fjällgrens bidrag är aningen tjatigt. I mina öron låter det ungefär som hans förra. ( Dock är han jäkligt bra på det han gör, men till mello? nja. )
 
Här är texten (lägger den som spoiler för att inlägget inte ska bli så långt):
Karma karma come and dance with me
read between the lies and set me free
Imagine the beginning of the end
and we don't need to ever talk again
We don't need your way out
We don't need your way out
We don't need your way out
Words cut but I don't care how much it hurts
shades for the blind
can't hear your empty words
We don't need noooooo
We don't need noooooo
Statements

Statements
Mother Mary try to keep it real
save your prayers for peace and let us heal
Did our best but you say otherwise
we're building up for war in paradise
why
We don't need your way out
We don't need your way out
We don't need your way out
We don't need your way out
Words cut but I don't care how much it hurts
shades for the blind
can't hear your empty words
We don't need nooooo
We don't need nooooo
Statements

Statements
Words cut but I don't care how much it hurts
shades for the blind
can't hear your empty words
We don't need noooooooo
We don't need noooooooo
Statements

Statements

Statements
We don't need no
We don't need no
Statements
We don't need nooo
Statements

Tycker den var helt klart bäst i gårdagens startfält & håller alla tummar att den tar sig vidare till finalen. Loreen är en konstnär och det här var ett mästerverk :heart
 
Här är texten (lägger den som spoiler för att inlägget inte ska bli så långt):
Karma karma come and dance with me
read between the lies and set me free
Imagine the beginning of the end
and we don't need to ever talk again
We don't need your way out
We don't need your way out
We don't need your way out
Words cut but I don't care how much it hurts
shades for the blind
can't hear your empty words
We don't need noooooo
We don't need noooooo
Statements

Statements
Mother Mary try to keep it real
save your prayers for peace and let us heal
Did our best but you say otherwise
we're building up for war in paradise
why
We don't need your way out
We don't need your way out
We don't need your way out
We don't need your way out
Words cut but I don't care how much it hurts
shades for the blind
can't hear your empty words
We don't need nooooo
We don't need nooooo
Statements

Statements
Words cut but I don't care how much it hurts
shades for the blind
can't hear your empty words
We don't need noooooooo
We don't need noooooooo
Statements

Statements

Statements
We don't need no
We don't need no
Statements
We don't need nooo
Statements

Tycker den var helt klart bäst i gårdagens startfält & håller alla tummar att den tar sig vidare till finalen. Loreen är en konstnär och det här var ett mästerverk :heart
Ja, den är ett mästerverk.
Riktigt bra.
 

Liknande trådar

Kultur På lördag är det sista deltävlingen i årets Melodifestival. Här är startfältet: 1. Kiana - Where did you go 2. Signe & Hjördis -...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 420
Senast: Lingon
·
Kultur Deltävling 2 på lördag. Startfältet ser ut så här: 1. Wiktoria - All my life (where have you been) 2. Eden - Comfortable 3. Uje...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 520
Senast: cowgirl81
·
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
6 492
Senast: Piaff
·
Äldre Förlåt för jättesen tråd :( Lovar att bättra mig! Hur som helst är det redan dags för deltävling 3 i melodifestivalen!! :nailbiting...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
7 499
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp