Bukefalos 28 år!

Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Det tror jag inte en sekund på! Jag vet flera aktiva hästhandlare - som köper billiga eller gratishästar, och det är minsann inte som sällskapshästar. Du har missat hela expon på TV3, i media och dylikt?

Eller det är mer OK att plåga dem än att slakta dem?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Rätt, Knorrevången är långt ifrån ensam, ore kött är ett ex och det är inte det enda och var har de fått alla då bevisligen svartslaktade hästar ifrån?

Här verkar alla tro att knorrevången är ensam om att håva in hästar som ingen vill ha.

Men om du med flera vet om missförhållandena på ore som du har sagt nu i flera inlägg varför gör inte du en anmälan?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Och jag blir , precis som du säger, väldigt illa berörd av den bristen på emapti som genomsyrar dessa inlägg.

att de finnd brist på empati är skit snack, alla som sitter på denna site är på ett eller annat sätt en djur vän, vare sig de har med en ko, ödla häst eller vilket djur som och klart alla skulle fälla en tår i samma läge som vissa av dessa hästägare hamnat i.

Men att säga att folk som är förnuftiga och inte bara ojjar med hästägarna, eller gång på gång beklagar sorgen till hästägarna saknar empati är skit snack. Hästägarna i fråga har satt sig själva i denna sits och har ingen än sig själva att skylla. Idag är de i princip omöjligt för någon att dölja sin identitet och där med hade om hästägarna brytt sig kunna ta redan på exakt var vl jobbade, vad hennes familj höll på med etc. en grundlig undersökning och de hade kommigt fram att de fanns ett slakteri i familjen, hur hade hästägarna ställt sig då till att ge bort sin häst ditt den nämnde?

Jag anser att hade hästägarna tagit sitt fulla ansvar som hästägare hade de tagit bort hästen, en död häst lider inte! Det finns massor av sällskapshästar i sverige och de flesta av dem är just vandringspokaler, jag hade aldrig utsatt en häst för en sånt liv. Bättre att ta livet av dem och problemet är ur världen om jag mot förmodan inte kan behålla hästen hemma, men att ge bort är idiotiskt!

Jag tror knappst som jag nämnt tidigare att hästarna farit illa i samband med slaketen, utan de har gått på en shysst sätt och den nämnde personen har ev. tjärnat pengar på slakten.

Empati saknas inte utan verklighetens beskådas, de är bara vissa som saknar förnuft och dragit på sig hämndtankar i stället!
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Men snälla - nu är du väl väldigt OEMPATISK?!

Att få sin man bortryckt i en bilolycka och stå ensam med två barn, att få sin nyfödda dotter dödad av en rattfull - då uppstår lidande.

Vad pratar du om? Har ingen aning om vad du menar med det inlägget! :confused:
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Du talade om LIDANDE. Att ge bort sin häst och inse att det inte blev som man tänkt sig är nog inget jag - precis som ginnies - skulle vilja beteckna som lidande.

Det känns som bristande empati att tala om lidande i dylika sammanhang, när det faktiskt finns folk som verkligen lider. I ordets rätta bemärkelse.
 
Sv: Mer mot Knorrevången


Ha, ha, är du nyfiken? Jag kan tala om för dig att jag vet mycket väl var jag har mitt samvete och vart min gräns går. Men anmälningar tycker jag är viktiga saker som inte nonchaleras bort. Så om jag diskuterar en anmälan så är det med för mig mycket nära och kära vänner vars åsikter är kloka och förståndiga. Men jag har gjort några anmälningar i mitt liv, ja...och välgrundade sådana.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Därför att ginnes skrev inte bara "det är inte så smart att ge bort sin halvdanna häst" som hon förösker påskina. Utan det var mkt anklagande/elaka saker ungefär som en häxjakt mot Cissi. Hade du läst hade du förstått. Hon blev också bannad för det, så gunnar reagerade.
Nog om detta.

Ja då tycker jag att du ska läsa mitt inlägg till ginnies igen, andemeningen var just att det kunde bli hetsjakt i mitt tycke. Var fick du det till att jag höll med ginnies, det är just sånt här som gör att man undrar lite över om man verkligen förstår vad man läser.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Nej, det var svar på detta

Det är lätt att raljera över andras olycka och kräva att andra ska ha samvete över både det ena och andra. Men för din egen del verkar du ta hästeriet med en axelryckning. Så länge det inte gäller vad andra gör vill säga...

Att tycka att andra tar lätt på sitt hästeri är väl i högsta grad bristande empati?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Du är inte precis rätt person att mästra om elakt skrivana saker. Minns du inte? Vill du ha en länk?:D

Boj kan få läsa- det är bara att be mig.

Jag läste det när det fanns kvar, nu är det Gunnar som modererar dessa sidor och inte jag. Dock har jag haft synpunkter på hur folk kan uttrycka sig, och det skäms jag inte för att skriva när jag anser att det blir fel.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Det kommer ALLTID att finnas folk som drar nytta av att någon annan skänker bort eller säljer till underpris. Vissa är bilhandlare, andra är hästhandlare, ytterligare andra är folk som egentligen inte har råd att ha hund.
Problemet är inte löst genom att Knorrevången åtgärdar sina brister. Problemet kommer aldrig att uppstå om folk verkligen känner för sina djur. Och tar sitt ansvar. Istället för att välja att tro på guld & gröna skogar och sedan ge bort till första bästa som kommer och har en snygg historia.

Tar man ansvar för sitt djurägare uppstår inte detta.

Tillägg: jag känner stort medlidande. Med djuren som blir en slit- och slängvara för att det är enklare för ägaren.

Jo, skurkar ligger alltid steget före. det vet jag också. Men man kan ju inte ge upp kampen och låta dom härja fritt för det!
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Just Pjok är nog inte ute efter empati från er. För henne är hästen borta och en död häst lider inte. Men hon kämpar för att det här inte ska fortsätta ske! Att fler ska slippa bli lurade. Du och jag och många med oss väljer att slakta våra hästar men nu finns det fortfarande folk som väljer att ge bort sina hästar för att de på ett eller annat sätt inte kan ha dom kvar. Vi vet inte hur illa situationen ser ut för en hästägare och det kan inte vi döma heller. Alla människor är olika starka psykiskt. Ska man då inte på lagligt sätt försöka stoppa dom bedragare som finns på marknaden? Ska man låta det olagliga ske under parollen att folk får skylla sig själva?

Precis så är det Terese -tack.

Jag är inte själv egentligen. Det var inte svårt att få med sig både polis och åklagare när bevisen kom bordet efter Upddrag gransknings sändning den 11 mars - och jag blev trodd ända in i minsta detalj ;). Det är polis och åklagare som räknas för att få till en förändring i verkligheten.

"Det skall aldrig vara brottslingen som sätter normen" - som någon mycket klok och förståndig skrev i tidigare inlägg. :laugh:

Jag tycker det känns jättebra att polis och åklagare tar tag i detta med Knorrevången - och att de som gjort fel får sitt straff. Finns det fler slakterier som gjort fel, som ginnies skriver - så hoppas jag att andra berörda driver detta riktigt ordentligt så även de åker dit.

Nu behövs ingen "konstuktiv empatisk kommentar" om att dom ännu inte fallit.....jag tar mig friheten att vara själaglad ändå :D även om andra tycks må riktigt illa av detta.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Vem har talat om att skita i vilket? Det jag tycker den nyanserade diskussionen går ut på är just att ÅKLAGAREN har hand om detta. MYNDIGHETERNA gör utredningar.

Det finns en miljon bra anledningar att LÅTA BLI att skänka bort eller sälja billigt. Det finns INGA anledningar att skänka bort eller sälja billigt.

Knorrevången får åtgärda sina brister. Och sedan då? Korsfäst alla hästhandlare? Förbjud oerfarna att skaffa häst? Begär övre inkomstgräns 450 000 kr/år för att få köpa häst?

Kan inte folk bara ta sitt ansvar när det gäller de egna djuren - så djuren slipper lida? Är det verkligen för mycket begärt av folk som hävdar att det är djurvänner?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Det tror jag inte en sekund på! Jag vet flera aktiva hästhandlare - som köper billiga eller gratishästar, och det är minsann inte som sällskapshästar. Du har missat hela expon på TV3, i media och dylikt?

Eller det är mer OK att plåga dem än att slakta dem?

Ja jag mötte en sådan bil i helgen, och den var garanterat inte på väg till Knorrevången utan långt mer söderut var nog målet.:crazy: Jag har lärt mig att känna igen dessa bilar numera, väldigt diskreta och inte alltid svenskreggade.:crazy:
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Jag tycker det är korttänkt och naivt att tro att problemet är ur världen om man jagar ett slakteri (eller flera). Problemet är att folk inte bryr sig tillräckligt om sina djur för att ta sitt ansvar. Och det problemet mynnar ut i en massa elände, elände som djuren får lida för.

Vad är viktigt? Både att myndigheter gör sitt jobb OCH att djuren slipper lida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 528
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 567
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp