Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Det är väl jag som är flertalet män här! Visa gärna ett enda inlägg där jag försvarat Knorrevången som ett reko ställe. Mina invändningar ligger på ett helt annat plan o tydligen utanför de plan där du rör dig.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Mer mot Knorrevången

Du ser inte sambandet?

Att ge sig själv tolkningsföreträde ("när du säger så anser jag att du inte bryr dig om hästen") är väl i högsta grad bristande förmåga att sätta sig in i andra människors känslor?

Det är ju precis det ni gör när ni säger att alla som drabbats av VL får skylla sig själva.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Carina h hittar på om Immer, läs 28,29,30 själv så får du se- hon försvarar inte användandet av dubbelpass- Immer ger bara en förklaring om hur det kan ha gått till.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Jättebra skrivet, blev själv avstängd ett par dagar för att jag kritiserade moderatorers försvar av att olagligt använda ett och samma pass till flera hästar.
Men allvarligt talat, förstår du inte eller spelar du dum? Immer skrev inlägg som Immer, inte som moderator. Och hon försvarade inte att de hanterade passen olagligt.



Personligen tror jag att flera av dem som försvarar Knorrevången som ett reko ställe är män.

Va??
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Då kanske du kan svara på det teres inte kunde- varför tar jag lätt på mitt eget hästeri bara för jag inte lider av situationer där hästar blir slaktade, även om tagaren lurat till sig dem?

Nu var det din vinkling och jag har inte heller problem med att hästar slaktas. Jag var med om en nödslakt så sent som en vecka sen. Så det var inte det jag åsyftade. Men den diskussionen är inte relevant i tråden.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

blev själv avstängd ett par dagar för att jag kritiserade moderatorers försvar av att olagligt använda ett och samma pass till flera hästar.

Du läser ju mina inlägg som f-n läser bibeln!

Jag har trianglat ditt senaste inlägg.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

jorå, jag har också skrivit dumma saker, fast bara till dig, men inte för saker som du gjort i livet utan för att jag retat upp mig på sina tidigare aggressiva inlägg, som faktiskt har blivit bättre. :bow: Med undantag för de till Cissi.


Du hade skitit fullständigt i mina aggresiva inlägg om mina åsikter överensstämt med dina- nu gör de ju inte det-därav irritationen.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Nu var det din vinkling och jag har inte heller problem med att hästar slaktas. Jag var med om en nödslakt så sent som en vecka sen. Så det var inte det jag åsyftade. Men den diskussionen är inte relevant i tråden.

Men svara då avd du menade med detta:

Det är lätt att raljera över andras olycka och kräva att andra ska ha samvete över både det ena och andra. Men för din egen del verkar du ta hästeriet med en axelryckning. Så länge det inte gäller vad andra gör vill säga...

Vad för hästeri tar jag med en axelryckning, bara för jag varken lider av eller med Pjok?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Hon blev avstängd ngn vecka efter sjuka beskyllningar mot mig när jag inte höll med om dödstraff tortyr lynchning! Har nog ingen koll på normala gränser.
PL
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Jättebra skrivet, blev själv avstängd ett par dagar för att jag kritiserade moderatorers försvar av att olagligt använda ett och samma pass till flera hästar.
Personligen tror jag att flera av dem som försvarar Knorrevången som ett reko ställe är män.

Men vilket helt underbart inlägg!
:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Faktum är att det inte skulle vara speciellt svårt att tolka ditt ursprungliga inlägg som ett indirekt försvar för hanteringen av passen på slakteriet.

Det gör du nu kanske inte ändå, men du skrev faktiskt så här:

Immer skrev:
Skogstroll skrev:
Ursprungligen postat av
Ja det är precis så det ska vara,men så fungerar det inte alltid tyvärr.På Knorrevången finns en liten låda där man sparar pass från redan avlivade hästar,å så slaktar man dom igen.

Det är naturligtvis pass som tillhör(de) de hästar de själva äger. Dvs hästar uppköpta som slakthästar från ansvarslösa hästägare som inte bryr sig om vad som händer.
Det du beskriver händer inte i de fall där ägaren själv följer med hästen och ser till att den blir avlivad..

Ansvaret för att hästen slaktas med rätt pass lägger du över på hästägaren som du beskriver som ansvarslös om denne inte själv övervakar och kontrollerar att avlivning och hanteringen av passet går rätt till. Inte något nämns om slakteriets ansvar, bara hästägarens.

Varför skulle det vara orimligt att tolka detta som att du, åtminstone indirekt, försvarar slakteriets passhantering?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

... själv avstängd ett par dagar för att jag kritiserade moderatorers försvar av att olagligt använda ett och samma pass till flera hästar.
Personligen tror jag att flera av dem som försvarar Knorrevången som ett reko ställe är män.

Du blev alltså avstängd för det där inlägget om trådens härskare osv.? :rofl:

Jag tyckte faktiskt det var ganska coolt skrivet. Vasst, men ändå med språklig finess.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

vad svamlar du om?

Att avfärda andras känslor och intryck är väl knappast empatiskt? Och du har precis avfärdat mig i 190 knutar med ett tolkningsföreträde som heter duga.

Gå tillbaka och LÄS vad som skrivits så hoppas jag att du förstår diskussionen och därmed inlägget.

Det är så mycket skrivande om brist på empati, men faktiskt är den hittills största empatiavsaknaden i just detta - att andra inte har rätt till sina åsikter, som ju grundas på erfarenheter och känslor.

Eller det är bara bristande empati när man inte gråter för att folk har gett bort sina hästar och det inte blev som det var tänkt?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ansvaret för att hästen slaktas med rätt pass lägger du över på hästägaren som du beskriver som ansvarslös om denne inte själv övervakar och kontrollerar att avlivning och hanteringen av passet går rätt till. Inte något nämns om slakteriets ansvar, bara hästägarens.

Varför skulle det vara orimligt att tolka detta som att du, åtminstone indirekt, försvarar slakteriets passhantering?

Jag har skrivit många gånger tidigare att jag inte försvarar slakteriets agerande. Men - och det har jag också skrivit dussintals med gånger - om alla följde sina hästar till slakten så ger man inte slakteriet en chans att fuska med passen.
Istället ger folk bort hästar till obekanta, eller säljer dem för en tusenlapp till en som kör runt och köper upp slakthästar. Det är så man blir mörkrädd!
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Faktum är att det inte skulle vara speciellt svårt att tolka ditt ursprungliga inlägg som ett indirekt försvar för hanteringen av passen på slakteriet.

Det gör du nu kanske inte ändå, men du skrev faktiskt så här:


Ansvaret för att hästen slaktas med rätt pass lägger du över på hästägaren som du beskriver som ansvarslös om denne inte själv övervakar och kontrollerar att avlivning och hanteringen av passet går rätt till. Inte något nämns om slakteriets ansvar, bara hästägarens.

Varför skulle det vara orimligt att tolka detta som att du, åtminstone indirekt, försvarar slakteriets passhantering?

Passen som Immer syftade på tillhörde de hästar de själva äger de= Knorrevången

Dvs hästar uppköpta som slakthästar från ansvarslösa hästägare som inte bryr sig om vad som händer.
Det du beskriver händer inte i de fall där ägaren själv följer med hästen och ser till att den blir avlivad..

Knorre köper hästar, säljaren tror att hästen ska bli sällskap, hästen går till slakt dagen efter köpet, passet återanvänds. Har jag fattat rätt?

"kollar" man inte upp köparen av en häst man absolut inte vill ska gå till slakt, samt skriver in i kontraktet att hästen inte får gå till slakt, VL kunde ju givetvis slakta hästen oavsett, men det är svårare att slingra sig ur ett skrivet kontrakt

http://www.allabolag.se/5564739216

(det fetade är citat Immer)
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Bara en snabb googling på ett namn kan ge verkligt värdefull information som man - om man så önskar - kan följa upp och ställa frågor om.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

*KL*

"Allmänt KL"

Hur illa man nu än kan tycka om knorrevångens aggerande så anser i alla fall jag att det för hästen i dess slutskede är mer humant än alla dom som stackars hästarna som skickas på slakt transporter till Italien.

Personligen tycker jag inte det är rätt att kasta skit på Knorrevången utan man kanske borde belysa själva grundproblemet lite mer ingående.

Några :idea: (belysningar)

1. Knorrevången är långt ifrån ensamma om detta förfarande.

2. Om alla hästägare hade lite högre iq så skulle inte dessa slakterier (läs djurplågeri fabriker) få några "kunder" och därmed självsaneras.

3. Om jordbruksverket och även staten (läs jordbruksministern) prioriterade detta problem istället för att sopa det under mattan så skulle hästens välfärd vara mera tryggad.

4. Om alla dagens hästägare inte såg sig blinda på det ekonomiska utan i stället förblindas för hästens välbefinnande så skulle varken jordbruksverket eller staten behöva lyfta på mattan och ta del av skiten.

5. Om även Trav och Galopp satte upp ett lite mera kontrollerat regelverk så skulle inte så många av deras tävlingsindivider som dom i så fina ordalag i sin reklam lovprisar som en investering slippa gå detta grymma avslut i livet när ägarna äntligen har fått upp sanningen och till varje pris vill suga ut den sista kronan.

6. Ja det finns mer,,, mkt mer att tillföra.

Jag anser att det är bra att detta kommit upp till ytan och äntligen börjar ventileras,,

Varför har det tagit så lång tid för folk att förstå att detta är vanligt förekommande och varför ser man sig själv som felfri och skyller över all skuld i god tro ???

Vakna Sverige!!!

P.S. Knorrevången hoppas jag kommer få ett straff lika med livstid,, detta kommer bli ett prediukat och förhoppningsvis ett avskräckande exempel för andra. Både säljare och köpare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Senast: Nox
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 234
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp