Bukefalos 28 år!

Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Det tror jag inte en sekund på! Jag vet flera aktiva hästhandlare - som köper billiga eller gratishästar, och det är minsann inte som sällskapshästar. Du har missat hela expon på TV3, i media och dylikt?

Eller det är mer OK att plåga dem än att slakta dem?

Nu trillade poletten ner, jo sälvklart vimlar det av aktiva hästhandlare, jag menar "ensamma som hästslakteri i skåne"
Men enl uppgift har ju Kvgn också kontakt med dessa aktiva hästhandlare.
De finns säkerligen andra aktiva hästhandlare som skickar hästarna direkt på transport utomlands.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Empati saknas inte utan verklighetens beskådas, de är bara vissa som saknar förnuft och dragit på sig hämndtankar i stället!

Jisses - vilken tur att ingen här på buke har den minsta betydelse i verkligheten. :laugh:

Hämd - ok du tycker så. Vad skall man göra då tycker du? Vänta tills någon annan gör det jag gjort - vänta tills den rättegången varit (som kanske aldrig kommit för ingen vill göra något) - eller vadå? Jag anser att man skall försöka förändara och inte vänta på att "andra" alltid skall göra "något".

Klaga, beskylla och gnälla kan alla göra - men att själv "stoppa ut hakan" och försöka förändra - det är det inte många som gör. Konstigt eller hur? :angel:
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Nu börjar jag bli förbannad - vadå nu trillar poletten ner?! Vad har jag missat hittills, vad i det jag skrev har du skrivit tidigare?

Återigen: problemet är ur världen när folk slutar skänka bort eller sälja billigt. Innan dess så får bara fler och fler sysselsättas (skattepengar) för att reda ut vad andra ställer till med.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Klaga, beskylla och gnälla kan alla göra - men att själv "stoppa ut hakan" och försöka förändra - det är det inte många som gör. Konstigt eller hur? :angel:

Menar du att Havregryn har klagat, beskyllt och gnällt på slakteriet men inte gjort något? Eller är det fler lösa skott på alla i linje igen?

(jag misstänker att du missade Havregryn i förra omgången mot skåningar i allmänhet, jag tror hon kommer norrifrån)
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ja då tycker jag att du ska läsa mitt inlägg till ginnies igen, andemeningen var just att det kunde bli hetsjakt i mitt tycke. Var fick du det till att jag höll med ginnies, det är just sånt här som gör att man undrar lite över om man verkligen förstår vad man läser.

Ok, då förstår jag. Ber om ursäkt! Såg nu att ditt inlägg har en annan betydelse. :)
 
Sv: Mer mot Knorrevången

:

Finns det fler slakterier som gjort fel, som ginnies skriver - så hoppas jag att andra berörda driver detta riktigt ordentligt så även de åker dit.

Nu behövs ingen "konstuktiv empatisk kommentar" om att dom ännu inte fallit.....jag tar mig friheten att vara själaglad ändå :D även om andra tycks må riktigt illa av detta.

Ännu en av dina dåligt valda kommentarer.

Vem mår illa om livsmedelsverket o andra myndigheter sköter sig?:eek:
Jag mår mer illa över djur som hanteras illa eller där man inte vet hur de hanteras före slakt.


Som här:
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=23280&epslanguage=SV

Livsmedelsverket sköter sig, precis som veterinären som har anmälningsplikt här:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Ratt-av-veterinar-att-anmala-misshandel-av-djur-i-slakteri-/

Men det är klart, på Knorrevången är alla mutade alternativt blinda.

Och igen, hur många hästar?, 23 eller fler?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Jag menar MIN polett!!! Jag fattade först inte ditt inlägg vad det var du inte trodde på. Men såg sen (Poletten trillade ner) att du menade Knorrevågnen som var ensamma att håva in hästar, jag menade då att de var "ensamma som slakteri i skåne" men höll med dig om att självklart finns massor av aktiva oseriösa hästhandlare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mer mot Knorrevången

Menar du att Havregryn har klagat, beskyllt och gnällt på slakteriet men inte gjort något? Eller är det fler lösa skott på alla i linje igen?

Nej det menar jag inte - det är i allmänhet lättare att klaga, beskylla och gnälla än att göra något åt saken
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Varför fortsätter du att fråga - du får inga svar av mig. Läs artikeln/arna istället.

Det står faktiskt inte särskilt tydligt- det står att enligt dig har 23 sällskapshästar gått till slakt, men inget om det är VL som lurat till sig alla, eller om det beror på dubbla pass eller vad.
Det kanske fortfarande är som förut 5-6 st som VL misstänkts lurat?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

En tanke...

Om jag köper/får hästar som jag snart kommer fram till är för skadade för att inte lida av att gå som sällskap (eller vad de nu var införskaffade som), och jag därför tar bort dem (och väljer att slakta och därmed får ut en slant).

Riskerar jag att hamna i samma sits som VL? Ursprunligen är min tanke att de ska gå som sällskap/promenad, men säljaren har varit lite väl naiv om deras status, upptäcker jag när de kommer hem. De mår bäst av att somna in. Jag har tagit emot fyra hästar för att det ska vara en liten flock därhemma, tre av dem är rätt illa däran (får jag reda på när hovslagare och veterinär varit där) och den fjärde visar sig sedan få fång.

Var lämnar det mig?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Nej, det var svar på detta



Att tycka att andra tar lätt på sitt hästeri är väl i högsta grad bristande empati?

Det har väl inget med brist på empati att göra? Förmågan att sätta sig in i andra männsikors känslor och handla i enlighet med detta- vad har det med att göra om man tycker att andra tar lätt på sitt hästeri??
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Du ser inte sambandet?

Att ge sig själv tolkningsföreträde ("när du säger så anser jag att du inte bryr dig om hästen") är väl i högsta grad bristande förmåga att sätta sig in i andra människors känslor?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Det har väl inget med brist på empati att göra? Förmågan att sätta sig in i andra männsikors känslor och handla i enlighet med detta- vad har det med att göra om man tycker att andra tar lätt på sitt hästeri??

Då kanske du kan svara på det teres inte kunde- varför tar jag lätt på mitt eget hästeri bara för jag inte lider av situationer där hästar blir slaktade, även om tagaren lurat till sig dem?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Då kanske du kan svara på det teres inte kunde- varför tar jag lätt på mitt eget hästeri bara för jag inte lider av situationer där hästar blir slaktade, även om tagaren lurat till sig dem?

Nej, hur ska jag kunna det, det var inte jag som skrev det, har ingen aning om ditt hästeri.
Man behöver inte lida av, (jag lider inte heller av) men kanske lida med... det gör jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mer mot Knorrevången

Ja, det är ju alltid ett sätt att avfärda andras syn på empati och medkänsla. Inte för att man framstår som någon med empati och medkänsla, men det spelar väl ingen roll? Eller hur var det nu igen?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ja, det är ju alltid ett sätt att avfärda andras syn på empati och medkänsla. Inte för att man framstår som någon med empati och medkänsla, men det spelar väl ingen roll? Eller hur var det nu igen?

vad svamlar du om?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Återigen: problemet är ur världen när folk slutar skänka bort eller sälja billigt. Innan dess så får bara fler och fler sysselsättas (skattepengar) för att reda ut vad andra ställer till med.

Ja och nej. Jag håller med om att hästar, hundar, katter och även andra djur ska betingas ett värde. Både av moraliska och praktiska skäl (är man beredd att betala 900:- för en katt är sannolikheten mindre att man tröttnar och slänger ut den efter ett halvår). DOCK anser jag också att det är viktigt förebygga ren brottslighet, och åtalet som nu kommer väckas är ett sätt att arbeta aktivt mot bedrägerier av detta slag.

En tanke...

Om jag köper/får hästar som jag snart kommer fram till är för skadade för att inte lida av att gå som sällskap (eller vad de nu var införskaffade som), och jag därför tar bort dem (och väljer att slakta och därmed får ut en slant).

Riskerar jag att hamna i samma sits som VL? Ursprunligen är min tanke att de ska gå som sällskap/promenad, men säljaren har varit lite väl naiv om deras status, upptäcker jag när de kommer hem. De mår bäst av att somna in. Jag har tagit emot fyra hästar för att det ska vara en liten flock därhemma, tre av dem är rätt illa däran (får jag reda på när hovslagare och veterinär varit där) och den fjärde visar sig sedan få fång.

Var lämnar det mig?

Då har du handlat rent ur både etiskt, moraliskt och juridiskt perspektiv skulle jag säga.

Om man däremot från början har som uppsåt att slakta och därigenom tjäna pengar på de tre hästarna som skänks, men lovar ägarna att de ska få gå på lösdrift i stora hagar på sin hästgård är det en annan sak. En hästgård som man dessutom inte har. Man har inte ens stallplats till hästarna man övertar utan kör dem direkt till slakteriet. Och lägger upp utrustningen till försäljning på blocket. DÅ skulle jag säga att man har orent uppsåt moraliskt och etiskt. Och jag skulle gissa även juridiskt (om det gällt kontanter eller som i mitt exempel en bil du lurat till dig enligt mitt tidigare exempel skulle jag tro att det är bedrägeri - men jag är ingen jurist).

Problemet kan väl ligga i att bevisa exakt vad du sagt till hästägaren, ord kommer stå mot ord. Precis som i säkert många andra fall av bedrägeri. Och tyvärr är det väl det som kan bli svårt att bevisa vad gäller de här fallen, om jag har förstått det rätt.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

*kn l*

Nu har jag med intresse läst hela tråden, och jag har från och till läst artiklar och andra trådar i ämnet (dock ej alla). Men mitt inlägg baserar sig framförallt på vad som framkommit i denna tråd.

Framförallt är jag förvånad över hur många som INTE anser det brotsligt att lura till sig en gratishäst under falska förespeglingar och sedna tjäna pengar på det. Om vi låtsas för en stund att det inte handlar om en häst utan om kontanter.

Säg att jag träffar en väldigt trevlig person som berättar att hon driver ett hem för omhändertagna barn och är i behov av extra pengar för att kunna bygga ut huset och ge varje barn ett eget rum. Hon berättar ingående och hjärtgripande om hur fint hemmet är och vilken stor förbättring det skulle vara för barnen om hon kunde göra den här förbättringen. Jag känner väldigt starkt för den här kvinnan och hennes engagemang och skänker henne 10 000:-.

Sedan visar det sig att hon inte alls tar hand om omhändertagna barn utan åkte på chartersemester till Grekland för mina pengar. Men det kan väl inte spela någon roll, för jag har ju gett henne pengarna. I samma stund som jag gav henne pengarna så var de ju hennes, och då kunde hon använda dem till precis vad hon ville. För pengarna var ju inte längre mina. Och det kan ju med andra ord inte vara brotsligt?

Istället för kontakter kan man också ta en bil som exempel, säg att jag har en sportbil "över" och är tillräckligt rik för att inte behöva sälja den för att köpa en ny. Jag bestämmer mig för att skänka bilen till ett lotteri där pengarna går till välgörenhet. Men istället använder personen som skulle hålla i lotteriet bilen som sin privata bil år ut och år in. Då är ju inte det olagligt, för i samma stund som personen övertog bilen så är det ju hans och han kan göra vad han vill med den.

Eller?

Det andra jag reagerar mot är det jag upplever som en häxjakt mot de personer som blivit lurade, både i den här tråden och tidigare trådar om samma och liknande fall. Visst, det är jättebra att argumentera för att aldrig skänka bort en häst eller sälja för billigt. Men jag blir ändå illa berörd när jag ser hur de som gjort detta bemöts av sina medsystrar (ja, de flesta är väl kvinnor i de här diskussionerna).

För mig liknar resonemanget lite det man hade förr vad gälde klädsel och våldtäkt. Så som jag ser på världen så ska jag kunna gå runt naken och dyngrak mitt i natten i en skog och inte bli våldtagen. Och blir jag våldtagen när jag gör detta anser jag det är ett lika stort brott som om jag vore klädd i skidoverall, spiknykter och gick i city mitt på dagen. Jag ska inte behöva "skylla mig själv" för att jag har en kort kjol och druckit ett par drinkar. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att berätta för unga kvinnor vilka risker som finns ute i samhället och lära dem att tyda signaler ochta hand om sig. Men samtidigt kan man inte leva på rädsla. Det får inte vara brotslingarna som sätter normen i samhället!

Nu är det säkert en hel del som reagerar på att jag gör en jämförelse med våldtäkt - det är ett ganska grovt brott. Men det är också ett brott som länge har genomsyrats av "skylla sig själv" mentalitet. Precis som jag upplever det i dessa fall. Sedan kan jag också tänka mig att de "offer" som finns här till viss del känner sig mentalt och emotionellt "våldtagna", eller åtminstone att det kan vara ett sätt att beskriva det hela på.

Jag sätter på mig störtkrukan och inväntar den totala känslostormen som brukar genomsyra dessa diskussioner!

Jättebra skrivet, blev själv avstängd ett par dagar för att jag kritiserade moderatorers försvar av att olagligt använda ett och samma pass till flera hästar.
Personligen tror jag att flera av dem som försvarar Knorrevången som ett reko ställe är män.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 522
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 564
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp