Minns du modet?

Fast flätade pannband finns ju fortfarande, rider med ett själv i terrängen ;) Det är snyggt i terrängen där många rider med landets färger.

Senapsgult är snyggt som bara den! Och repgjordarna saknar jag eftersom jag aldrig hade några problem med skav och så såg man direkt när det var dags att byat

Menar du likadana som dom typiska "ridskolepannbanden"?
Haha, det är tur att vi tycker olika :p
 
Jag har fortfarande chaps (långa) med fransar :angel: känner mig rätt fräck ännu när jag använder dom :sneaky::banana:
Jag har letar och köpt hem många olika chaps, att ha när det regnar. Inga har passat min kropp.
Till slut hittade jag ett par med fransar, och de beställde jag hem från en westernbutik. Jag är otroligt nöjd med skinnet. Mjukt, fint och följsamt. Priset var var runt 800 så jag vart positivt överraskad av kvalitén.
Vet inte än vad jag ska tycka om fransarna. Jag tycker mest att de är i vägen när jag ska dra ned dragkedjan. Men jag tycker det är ganska fint när fransarna rör sig, blush blush.... Skämskudde
 
Jag har letar och köpt hem många olika chaps, att ha när det regnar. Inga har passat min kropp.
Till slut hittade jag ett par med fransar, och de beställde jag hem från en westernbutik. Jag är otroligt nöjd med skinnet. Mjukt, fint och följsamt. Priset var var runt 800 så jag vart positivt överraskad av kvalitén.
Vet inte än vad jag ska tycka om fransarna. Jag tycker mest att de är i vägen när jag ska dra ned dragkedjan. Men jag tycker det är ganska fint när fransarna rör sig, blush blush.... Skämskudde

Mina köpte jag för en 10-12 år sen och de håller ännu. Helt underbara. Och visst är fransarna fina.
Känner mig som en fräck kåbojsare när jag går runt i dom :p
 
Underbar tråd :love:

Jag började rida mot slutet av 90-talet, men det var inte förrän tidigt 00-tal som jag började hänga på ridskolan. När jag tänker tillbaka var det som en annan värld :laugh:

Högsta mode bland ridskoleponnyerna och ridskoleungarna runt 2000-2002:
* Vojlockar i bland annat vinrött, mörkgrönt, senapsgult och klarblått
* Säkerhetsstigbyglar med gummisnodd på sidan (som allt för ofta ramlade bort)
* Vita vävribbtyglar
* Jofahjälmar eller sammetskaskar
* Ribbade ridbyxor, helst beiga
* Tröjor/jackor/västar/vad-som-helst med hästar på :D
* Mountain Horse-skor, bruna med snörning
* Graningestövlar

Något eller några år senare började jag även ha koll på vad privatponnyerna och -ryttarna hade på sig. Då var detta modet:
* Svarta eller mörkblå kavajer med rött eller gult foder
* Flapperboots (heter de så?)
* Pessoabett :(
* Hjälptyglar på varenda ponny, även världens lugnaste
* Fårskinn! Fårskinn på allt!
* Ett litet gosedjur hängande på tränset eller förbygeln inne på hoppbanan :D
* Ett tag red alla fram med ridtäcke liggande över benen och tjock dunväst över kavajen. Alla. Även om det var 10-15 grader varmt och ponnyn oklippt :up:

Jag undrar vad man om 10-20-30 år kommer tänka på och fnissa lite åt när man tänker på 2010-talets ridmode?
 
Klapperboots!
Vi hade en stor ponnytävling på en av klubbarna här för en 5 år sen och varenda ponny hade ju dessa boots, självklart matchade i alla möjliga färgkombinationer. Tyvärr var ju var och varannan ponny livrädd för ljudet och stressade som satan till ljudet av sina egna steg :banghead:
 
Jag älskar mina klapperboots!
Stabila, stryktåliga och lätta att anpassa i storlek.
Har ett par blå och sen vita och gröna bitar så dom blir randiga :crazy:
Är ju nästan omöjliga att få tag på nuförtiden!
Dessutom skitbra för att verkligen tänka på takten i galoppen :D Min kuse blir inte stressad.
Han glor däremot mycket skeptiskt om han får fårskinnsludd på frambenen :rofl:
 
Förresten, såg att en Mountain Horse fleecejacka med små hästar på nämndes tidigare i tråden.
Kom på att jag själv köpte en sådan när jag började rida (vi pratar sensommaren 2008 då!). Eller ja, i alla fall en MH fleece med hästar på. Vet att bildkvalitén nedan inte är strålande, men i verkligheten är den mörkgrön typ.

Passar även på att slänga in min samling av Klara böcker och några av mina typ 100-tals Polluxböcker! :D

10710249_597029070420429_7293574819567010403_o.jpg

MH Fleece i mörkgrönt med hästar på. Storlek 160 cl. Anno 2008 :love:

10599254_597029130420423_4919268239781417626_n.jpg

15 Klara böcker hade jag visst! :D Min första, och favorit, var Klara och Star :D
1380453_597029133753756_5646882394181724227_n.jpg

Ett mindre del av hela min Pollux-bok samling...
Jag är två år yngre än du, har också en massa Klara-böcker, en hel bokhylla med Polluxböcker (känner igen många av dina på bilden!) och en liknande fleece med ljusa och mörka hästar på! :D
 
Jag har ett par bruna jacson chaps som jag har haft i nästan 20 år, använder dock inte. Två kombitäcken har jag också, ett blå/rött och ett Tysklands-färgat. Använde det ena så sent som i söndags. Jag tävlade ponny i slutet på 80-talet. Högsta mode i vårt lag (hoppning) var stubbade ponnyer med en sparad discofläta sparad på mitten.
Den flätade man och satte rosett i hästens tävlingsfärg. Min B-ponny hade rött och min D-ponny blått. Såååååå schnyggt! :D
Någon annan som hade discofläta på ponnyn?
 
Och bokklubben Silverhingstdn! Jag har en hel låda med böcker. Jag har just läst "Min häst Danza" för min son. :)
 
Jag älskar mina klapperboots!
Stabila, stryktåliga och lätta att anpassa i storlek.
Har ett par blå och sen vita och gröna bitar så dom blir randiga :crazy:
Är ju nästan omöjliga att få tag på nuförtiden!
Dessutom skitbra för att verkligen tänka på takten i galoppen :D Min kuse blir inte stressad.
Han glor däremot mycket skeptiskt om han får fårskinnsludd på frambenen :rofl:

Jag ÄLSKAR mina klapperboots :love:

Inga av mina hästar har reagerat på annat sätt än att dom hjälpt till att hålla takten.

Tyvärr är den nya versionen mycket mjukare och klapprar inte :(
 
Jag var barn och red på ridskola på 90-talet. Alla nybörjare hade Jofa-hjälmar i plast, alla som ville vara lite "coolare" hade sammetshjälm med rosett bakpå. Minns att jag var så arg på mina föräldrar för att de vägrade ge mig en sån där "cool" sammetshjälm (jag vågar inte ens skriva ut hur pinsamt länge jag red med Jofa-hjälmen, det var en bra bit in på 2000-talet).

Ridbyxorna i typ manchestertyg minns jag också, jag och min bästa kompis hade likadana beiga, och mina var så stora att jag fick skavsår av vecken. :eek:

Alla hästar hade vojlock istället för schabrak. Jag äger faktiskt fortfarande en vojlock, som används. Födelsedagspresent när jag fyllde tolv år 2001. :D
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 081
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 913
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp