Bukefalos 28 år!

När kan man lämna barnet ensamt???

Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Helt utan förberedelse någon gång när de var runt 14-15 år.

Och det kryllar av föräldrar som säger att det inte är särskilt frihetsberövande att skaffa barn :D

Jag har vänner som börjat lämna sina 7-åringar för löprundor, gym, åka en sväng till stallet.
Dealen är närvaro på mobiltelefon.
Är sju år att anse som märkvärdigt tidigt?
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Och det kryllar av föräldrar som säger att det inte är särskilt frihetsberövande att skaffa barn :D

Jag har vänner som börjat lämna sina 7-åringar för löprundor, gym, åka en sväng till stallet.
Dealen är närvaro på mobiltelefon.
Är sju år att anse som märkvärdigt tidigt?

Det beror på barnet och på föräldrarna.
Vissa sjuåringar kan inte lämnas ensamma i köket ens om föräldrarna är i sovrummet medans andra klarar sig hemma någon timme.

Eftersom jag har två barn med två års mellanrum så var det ju inte aktuellt att lämna sjuåringen ensam för skulle jag och femåringen någonstans så följde sjuåringen med och när den lilla var sju så var ju storebror 9...

Närvaro på mobil och nära hem anser jag är ok men jag skulle inte vilja vara 20 minuter bort om något händer när en sjuåring är ensam hemma.

Sonen gjorde ofta äppelpaj själv när han var 8, han gjorde allt själv, skalade och skar och ställde in den i ugnen själv men jag tog ut den för det ville jag inte riskera.
Han gjorde middag också vid den åldern, enklare saker som ris, makaroner och något stekt till utan problem.

Visst är det bindande att ha barn men oj vad det är värt det:love:
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

elias var 3 ½ månad när han sov hos sin farmor o farfar första gången, inte för att vi var ute o roade oss utan vi var tvugna till att ha barnvakt, jag skulle genomgå en poliklinisk op i malmö 25mil hemifrån och kunde inte köra själv så min man var med.
han har efter det sovit 3-4 gånger hos farmor och ungefär lika många nätter hos min föräldrar, och det är jag glad att han har gjort, är vi hos någon annan som han inte är van att sova hos är det omöjligt för honom att hitta ro o somna så tyvärr blir det att åka hem när det är läggdags.

i maj ska vi åka på minisemester till holland i 4 dagar och då kommer elias vara hemma med farmor och mormor, det blir 4 lååånga dagar för oss men bäst för honom. han är då 14 månader.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Vi har till och med grilla korv med vårt barn innan han fick ut något av det. Men vi tyckte att det var helroligt ändå!

Alltså... Varför ska man inte göra saker med sitt barn bara för att de "inte får ut något av det"? Men JAG då? Jag gör väl saker som jag tycker är roligt och klart att ungen ska hänga med!
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

KL

Det är ju så individuellt att det inte ens går att säga nånting om något, mer än hur man själv gjort.

Mina flickor har varit med olika barnvakter från dag 1 i princip. Ibland korta stunder, ibland längre. Jag jobbade mitt första pass när de var 5 veckor, då "anställdes" en kollega som barnvakt och kom med bebisarna när de var dags att tanka. När de var 3 månader åkte jag iväg på min brors bröllop och var borta två nätter, de var hos samma kollega. De var (är) typiskt såna barn som gick från famn till famn och var störtnöjda hela tiden.

Pappan och jag var separerade och de var med pappan två nätter i veckan.

Och de är numera två oerhört sunda och välmående 19åringar.

Min princip har varit att ha med barnen så mycket som möjligt, men också om det varit fel läge så har de fått vara med barnvakt. I vår familj har det aldrig varit någon big deal varken för föräldrar eller barn att vara med barnvakter.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Nej det är det inte, om du frågar mig.
Men det beror ffa på barnen
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

KL

Nyhetsmorgons (tv4) barnpsykolog sa att en bra tumregel var att barn inte skulle sova borta fler nätter per år än de var gamla. Alltså 3år 3nätter/år. OM det inte var så att de träffade den de sov hos i stort sett varje dag. Hon sa också att det kunde vara mkt traumatiskt för små barn att bli bortlämnade över natten om de inte kände personen mkt väl eller om de inte var mogna för det.

En mormor/farmor ringde in och skulle passa sitt barnbarn på 1,5år (tror jag det var, inte äldre iaf) i en vecka, de träffades med jämna mellanrum men inte varje vecka, detta sa psykologen var totalt olämpligt att utsätta sig själv och barnet för.

Tål att tänkas på.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag skulle inte lämna ett barn under året mer än några timmar och ett barn 1-3 år max en helg eftersom de behöver rutiner och lugn för att få vara trygga.

Precis min åsikt.:bow:

Sedan är det ju så att barn är härdiga och klarar det allra mesta. Vad som i slutändan är bra för dem hoppas man ju att barnens föräldrar/förälder ska kunna utläsa.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

KL

Nyhetsmorgons (tv4) barnpsykolog sa att en bra tumregel var att barn inte skulle sova borta fler nätter per år än de var gamla. Alltså 3år 3nätter/år. OM det inte var så att de träffade den de sov hos i stort sett varje dag. Hon sa också att det kunde vara mkt traumatiskt för små barn att bli bortlämnade över natten om de inte kände personen mkt väl eller om de inte var mogna för det.

En mormor/farmor ringde in och skulle passa sitt barnbarn på 1,5år (tror jag det var, inte äldre iaf) i en vecka, de träffades med jämna mellanrum men inte varje vecka, detta sa psykologen var totalt olämpligt att utsätta sig själv och barnet för.

Tål att tänkas på.

Men om man hårddrar det då så ska inte heller en tolvåring (som ju fortfarande är ett barn?) sova borta mer än 12 nätter per år? När jag var tolv var jag liksom många andra i min ålder på ridläger, kollo, läger med fritids, hajk med scouterna och så vidare... Det blev nog sammantaget bra mycket mer än 12 nätter, och jag var extremt mammig när jag var yngre kan jag säga eftersom pappa jobbade mycket utomlands.

kl
Jag känner så här (jag är medveten om att detta inte kommer att låta bra med tanke på vad jag har skrivit i tråden om hur jag känner av att vara gravid så missförstå mig inte nu) att som förälder behöver man nog lite egentid också. Då menar jag inte naturligtvis att lämna bort barnet över natten det första man gör, utan mer det där att faktiskt kunna skaffa barnvakt i form avhttp://stallweli.blogspot.com/ mormor eller farmor och gå på bio en kväll eller så. Dock, sedan är det nog som ni säger, den där egentiden kanske inte blir så viktig när barnet är fött utan då vill man säkert inte lämna det för en sekund... Hoppas det, för då slipper jag fundera mer över det:D

Angående London resan - jo, jag är medveten (som någon påpekade) att det finns barn i London också;) frågan är dock om de blir medsläpade på till exempel friidrott när de är två år gamla, det är trots allt en storstad med mycket stress och det kan troligen bli väldigt mycket för ett litet barn (jag var själv där första gången när jag var fyra, har inget minne av den resan men det var tydligen inte uppskattat om man ska tro min mamma)... Som sagt, annars har vi väl inget inplanerat så utan det var mer den funderingen jag hade. Jag tror att det kanske är lättare att ta med barnet på exempelvis en solresa där det ändå är hyfsat lugnt och kanske inte kräver lika mycket planering än att ta med barnet till ens storstad. Men jag kan ha fel.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Men om man hårddrar det då så ska inte heller en tolvåring (som ju fortfarande är ett barn?) sova borta mer än 12 nätter per år? När jag var tolv var jag liksom många andra i min ålder på ridläger, kollo, läger med fritids, hajk med scouterna och så vidare... Det blev nog sammantaget bra mycket mer än 12 nätter, och jag var extremt mammig när jag var yngre kan jag säga eftersom pappa jobbade mycket utomlands.


Nä det gäller ju små barn, upp till skolåldern, alltså runt 6 år;) Min åsikt är att inte lämna fler dagar i sträck borde vara en bättre regel. Per år har ju väldigt lite relevans i ett barns tidsuppfattning.
Mina barn har inte farit illa av att ha varit ifrån mej fler nätter per år, jag tror absolut att de hade mått sämre om de hade fått tillbringa en natt per år/ år de var, med sin pappa.
Däremot är det tufft för ett ettårigt barn att vara ifrån primärföräldern mer än en natt i taget.



kl

Jag känner så här (jag är medveten om att detta inte kommer att låta bra med tanke på vad jag har skrivit i tråden om hur jag känner av att vara gravid så missförstå mig inte nu) att som förälder behöver man nog lite egentid också. Då menar jag inte naturligtvis att lämna bort barnet över natten det första man gör, utan mer det där att faktiskt kunna skaffa barnvakt i form avhttp://stallweli.blogspot.com/ mormor eller farmor och gå på bio en kväll eller så. Dock, sedan är det nog som ni säger, den där egentiden kanske inte blir så viktig när barnet är fött utan då vill man säkert inte lämna det för en sekund... Hoppas det, för då slipper jag fundera mer över det:D

Jag tycker inte alls att det låter illa, du/ni som de flesta andra föräldrar lär inse vad som fungerar bäst för ert barn och kommer säkerligen tycka att det är den bästa lösningen att "lyda" barnet:D. (Jag orkade inte hitta vad du menar i bloggen men gissar.) Oavsett hur viktig egentiden är så är det viktiga att man hittar ett sätt att leva som gör att alla mår bra.
Man går ju inte på bio och njuter av den om man vet att bebis illskriker hela tiden hemma, det är ju ganska självklart.
Att få barn handlar inte bara om att ett barn föds, en helt ny familj föds med allt vad det innebär.
Ingen skulle ju anse att bara för att man skaffar en ny partner så ska man ändra på det eller detta utan alla ordnar ju sin tillvaro så att alla trivs.



Angående London resan - jo, jag är medveten (som någon påpekade) att det finns barn i London också;) frågan är dock om de blir medsläpade på till exempel friidrott när de är två år gamla, det är trots allt en storstad med mycket stress och det kan troligen bli väldigt mycket för ett litet barn (jag var själv där första gången när jag var fyra, har inget minne av den resan men det var tydligen inte uppskattat om man ska tro min mamma)... Som sagt, annars har vi väl inget inplanerat så utan det var mer den funderingen jag hade. Jag tror att det kanske är lättare att ta med barnet på exempelvis en solresa där det ändå är hyfsat lugnt och kanske inte kräver lika mycket planering än att ta med barnet till ens storstad. Men jag kan ha fel.

Jag tror absolut att en 2,5 åring har det bättre hemma än i London på OS. När ni nu planerar något så långt i förväg så kommer ni ju också se till att göra allt för att ni ska kunna åka.
Om det skulle visa sig att ni inte kan åka så ta det problemet då. Kanske vill ni inte ens åka eller så åker ni och allt blir super och ni kommer hem till en 2,5 åring som har massor att berätta:love: för vad ni har att berätta är inte så intressant för ert barn:rofl:

Lycka till med allt!
 
Senast ändrad:
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Helt utan förberedelse någon gång när de var runt 14-15 år.

:eek:
Vaddå för förberedelse? Sa du till flera dagar innan att du t ex ska åka och handla kl. 15.00 på torsdag?

Som det låter på dig kommer det alltså dröja 13-14 år från det att vårt eventuella barn är för stort för att bära tills jag och sambon kan ta en hundpromenad tillsammans igen?:crazy: Det lät ju verkligen asroligt...:cry:

Jag har iaf två yngre bröder (2 resp. 4) år yngre och jag kan enbart komma ihåg några få tillfällen som vi hade barnvakt (har givetvis varit fler men då var jag för liten för att komma ihåg det). Jag har däremot passat som hur många gånger som helst.

Min sambos systerdotter är 6 år (7 i år) och har har svårt att se varför hon inte skulle kunna sitta och titta på en film eller så i 1-2 timmar själv.... Sen kanske hon inte vill, men jag anser det vara skillnad på att vilja och kunna.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Själv tycker jag att man måste se till barnet i första hand. Visst den generella rekommendationen kan vara så, men barn är så extremt olika. Ett barn kan vara tryggt i sig själv utan att hänga fast i sina vårdnadshavare 24*7
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Men om man hårddrar det då så ska inte heller en tolvåring (som ju fortfarande är ett barn?) sova borta mer än 12 nätter per år? När jag var tolv var jag liksom många andra i min ålder på ridläger, kollo, läger med fritids, hajk med scouterna och så vidare... Det blev nog sammantaget bra mycket mer än 12 nätter, och jag var extremt mammig när jag var yngre kan jag säga eftersom pappa jobbade mycket utomlands.

Det där är väl bara en generell rekommendation. Den gäller dock (vad jag förstått) nätter i rad. Inte antal nätter på ett år.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

:eek:
Vaddå för förberedelse? Sa du till flera dagar innan att du t ex ska åka och handla kl. 15.00 på torsdag?

Som det låter på dig kommer det alltså dröja 13-14 år från det att vårt eventuella barn är för stort för att bära tills jag och sambon kan ta en hundpromenad tillsammans igen?:crazy: Det lät ju verkligen asroligt...:cry:

Jag har iaf två yngre bröder (2 resp. 4) år yngre och jag kan enbart komma ihåg några få tillfällen som vi hade barnvakt (har givetvis varit fler men då var jag för liten för att komma ihåg det). Jag har däremot passat som hur många gånger som helst.

Min sambos systerdotter är 6 år (7 i år) och har har svårt att se varför hon inte skulle kunna sitta och titta på en film eller så i 1-2 timmar själv.... Sen kanske hon inte vill, men jag anser det vara skillnad på att vilja och kunna.


Japp, helt allvarligt.



Nej, vad jag menar är att då kunde jag utan att "bry mej om" vad de gjorde sticka iväg på det jag ville.
Så som jag/vi bor så kräver allt mycket planering även nu när dottern är 18 snart så behöver hon ju komma hem från skolan och eftersom det inte går bussar hit så måste ju någon hämta henne.
Jag skulle kanske skrivit att de klarar sig helt själva när de har körkort och egen bil:devil:

Varför är du så rädd för att ditt barn är beroende av dej?
Det har jag så svårt för att förstå eftersom jag aldrig har känt så själv så det kunde vara bra att få veta det.

Men ja, jag säger fortfarande till dottern när handling sker, vill hon ha något så är det ju bra om det kommer med på listan för jag kan inte åka och handla igen efter en kvart.
En hundpromenad följde mina barn med på ändå oftast så det var inga problem, annars sa jag bara att jag går ut med hunden och det gjorde jag ju när de var 7 och 9 år med.

Jag lever med mina barn, de är inget bihang eller något jag inte vill ha med, de är det viktigaste för mej och jag vill få umgås med dem så mycket som möjligt.

När de var 14-15 år kunde jag säga att jag sticker ut och rider utan förberedelse dvs. jag behövde inte planera in att jag skulle göra det för att de skulle ha någon hemma hos sig utan när det passade så gjorde jag det.

Sonen ville inte följa med när vi skulle bort i två nätter när han var 14 år och visst fixade han att vara själv hemma. En annan fjortonåring hade varit rent dumt att lämna ensam eftersom risken då skulle vara stor att både barskåp och övriga huset inte var sig likt när man kom hem.

Mina barn har inte haft barnvakt särskilt mycket, de har varit hos sin pappa ibland några helger men annars har vi levt ihop utan behov av barnvakt.
Jag har anpassat mina arbetstider efter deras skoltider eller så att de har kunnat välja om de vill följa med eller vara hemma själva när eftermiddags jobb har varit nödvändigt.
Jag valde att jobba mindre när de var små för mitt viktigaste jobb var att vara med dem, jag ville inte ha mina barn på dagis från 7-18 utan jag valde att ha mindre pengar och mer tid med dem.

Tiden går enormt fort med barn och snart är småbarns tiden bara ett minne, mitt minne ville jag inte skulle vara enbart dagis hämtning och lämning och mat och sedan sova, jag ville uppleva livet med mina barn.

Jag skulle aldrig lämna en sjuåring ensam som inte själv tycker att det är ok, det tycker jag är elakt och grymt, fast det tycker jag oavsett ålder att man bara inte gör.
Mina barn ska inte känna att de blir övergivna för att jag inte har insett innan jag fick dem att de behöver sin mamma.

Jag låter kanske elak men det värsta jag vet är när folk gnäller om sin egentid och inte inser att deras barn ska gå före deras egna behov. En vuxen har alltid val, ett barn får vad föräldrarna vill ge.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Hmm är det inte där ngnstans som barn börjar känna igen sin omgivning och personer på riktigt? Vännernas barn har oftast blivit lite blyga runt just 6 månader. Tråkigt, tänk om hon var borta just den veckan som du tog det utvecklingsskuttet.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

När jag var tio så kom jag hem från skolan själv varje eftermiddag och mamma kom hem klockan 7. Såvitt jag märkte tyckte jag det var perfekt tid att i lugn och ro läsa en bok eller umgås med kompisar.

När jag var 14 fick jag däremot inte vara hemma en hel vecka själv när mamma var bortrest, var hur irriterad som helst. Var tvungen att bo hos en fd väninna där jag inte var välkommen (av väninnan). :crazy:
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag har vänner som börjat lämna sina 7-åringar för löprundor, gym, åka en sväng till stallet.
Dealen är närvaro på mobiltelefon.
Är sju år att anse som märkvärdigt tidigt?

När jag var 7 år var jag ensam hemma på morgonen innan skolan. Mamma började jobba kl 7 och skolan började kl 9. Då hade jag ansvar att klä på mig, fixa hygienen, äta frukost, och rasta hunden innan skolan började. Skolan slutade halv 2 och mamma kom hem halv 5. Då rastade jag hunden igen och gjorde mellanmål åt mig tills mamma kom hem.
Tror inte mamma var jättenöjd med situationen, men vad gör man som ensamstående mamma när man måste ha mat på bordet :confused:

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta då jag uppenbarligen inte tagit skada av det. Kan inte minnas att jag var rädd eller tyckte något var jobbigt, utan det var bara så det var helt enkelt.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Hmm är det inte där ngnstans som barn börjar känna igen sin omgivning och personer på riktigt? Vännernas barn har oftast blivit lite blyga runt just 6 månader. Tråkigt, tänk om hon var borta just den veckan som du tog det utvecklingsskuttet.

Överhuvudtaget kan inte en sexmånaders komma ihåg en person så lång tid. Den period du syftar på är nog den som infaller runt 8 månader då barnet inser att den inte sitter ihop med primärföräldern?! Innan barnet inser att den är en egen person och har hunnit bli trygg med det så säger det ju sig självt att det inte är så lämpligt att primärföräldern försvinner i flera dygn.

Barn runt 6 månader börjar ju bli mer medvetna och det är därför de ofta uppfattas som blyga. De vill inte gå från famn till famn längre som vissa kanske tyckte var ok när de var runt tre månader.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Varför är du så rädd för att ditt barn är beroende av dej?
Det har jag så svårt för att förstå eftersom jag aldrig har känt så själv så det kunde vara bra att få veta det.

Tack för förklaringen, det lät mycket mer normalt. Jag blev lite förskräckt;)

Vi har ju pratat om detta hur många gånger som helst och ni har klankat ner på mig om vilken kass person jag är och att jag inte borde skaffa barn osv...
Men vi tar det en gång till då;)

Jag trivs med mitt liv och vill göra så små ändringar som möjligt. Jag njuter t ex av mina och sambons hundpromenader väldigt mycket eftersom det är en stund där man inte gör så mycket mer än att bara går och pratar, tycker det är ganska trist att gå själv. Att då få "veta" att jag kan få vara utan den stunden i över 10 år är inte speciellt kul.
Jag har ju som sagt två hundar och tycker de är alldeles tillräckligt beroende (och därmed begränsande) och då känns det lite ångestfyllt att skaffa någon som är ännu mer beroende av en (iaf i ganska många år). Jag tröttnade på valpens "krav" efter två dagar och bara önskade att han skulle bli stor så man inte måste passa honom hela tiden.
Jag vet att vi kvinnor ska njuta och tycka det är helt fantastiskt med någon som är så beroende av en men jag är inte sådan.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Vår barnmorska sa igår att hon inte tycker man ska lämna barn en vecka, ens med far eller mor föräldrar, om de är under tre år...

Nej och det har med barnets minne och minnesbilder att göra. Ett så litet barn skall ej vara separerad från sina föräldrar under en såpass lång tid. Det kan även skada anknytningen mellan barn och föräldrar som är så viktig för barns välmående och utveckling.

Personligen skulle jag inte lämna varken min 3 åring, 4 åring, 6 åring eller 8 åring en vecka men det är jag det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 020
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 537
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 274
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp