Nattning av små barn

L åt aldrig välling, men höll i sin kvällsflaska med ersättning tills hon var kanske drygt två? Är usel på att minnas sådana här saker, men jag tror det var någon gång tidigt i somras som jag äntligen kastade sista flaskan. På slutet fick hon knappt i sig något, låg bara och lekte lite med flaskan sådär som på rutin.

Angående nattningsmetoder, @Amk, har L nog tröskat igenom varenda en. En period fick man bunta ihop henne a la tunnbrödsrulle för att hon skulle somna, en period kunde man bara lägga ner henne och gå ut och hon somnade själv, en period fick vi gå och guppa och guppa och guppa, en period var det ligga bredvid och stryka magen som gällde, en annan period fick vi lägga ner henne ungefär trehundra gånger osv osv.

Numer sitter vi bredvid hennes säng om hon somnar där eller ligger bredvid om hon somnar i vår och efter några minuter sover hon i regel. Ibland vill hon ha lite sång eller bli klappad på, men oftast inte.

Hon har dock i regel aldrig varit ledsen/arg/krälig/busig vid läggdags, antalet gånger det hänt är lätträknade och det gör det ju lättare att stå ut när hon envist kör sina förhalningstaktiker. Favoritförhalningstaktiken just nu består av att klättra upp på en, om man ligger bredvid, säga "Himlen är vaken, och jag med! Vi måste leka!", peta upp ens öga och säga "Ska vi bygga en snögubbeeee?". Alla ni som går eller har gått igenom "Frost"-perioden med era barn vet vad jag menar...
A åt ingenting innan han gick och la sig, från det att han slutade amma vid 10 månader eller så. Jag brukade hålla honom i mina armar, stående vid spjälsängen, och sjunga och så la jag ned honom ibland när det såg ut som att han nästan somnade. Inte hyperbekvämt kanske. När han fick stor säng så kröp jag ned och läste en bok bredvid, eller somnade... Har dock aldrig kunnat lägga ned honom att somna själv. Det hände inte förrän han var 4 eller så.

Han ha aldrig heller varit krälig och busig, bara lite ålig. Nu bäddar jag ned och lämnar kvar en serietidning :).
 
Nu känner jag mig lite osäker eftersom vi inte körde med välling osv, men måste barn verkligen ha välling precis innan de går och lägger sig? Jag vet att jag jagade lillebror med vällingflaskan till vansinne varje gång jag passade honom (han ville inte ha, men skulle dricka enligt "instruktionerna"), så jag skippade det helt med mitt barn. (Äta är ju ett sätt att hålla sig vaken på, tex vid bilkörning).

Så A fick lägga sig utan att precis ha druckit en flaska välling. Inte för att det tog kort tid att natta iofs, mellan 30 min och 60 min (upp till 1,5 timma med otur) och jag eller man var där hela tiden, upp till 4 års ålder. Hans kusins föräldrar körde med att lägga barnet och gå ut, men varken jag eller min man klarar att lämna barn som hellre har föräldrarna kvar.
Nej det måste de nog inte. :) Vår dotter somnar bra när hon snuttar och har alltid gjort, tar inte napp. Så det är väl mest därför vi ger, bekvämt liksom. Sen är hon liten i storleken och gick mer mycket(!) i vikt efter en magsjuka så hon mår bara bra av att äta extra.
 
Vi har varit med. Runt 3-3.5 började de somna själva. Fram till dess låg vi där och ammade, sjöng eller smekte över ryggen, eller bara "sov"/vilade intill barnet. Det kunde ta lång tid. 40 min-1h var nog standard men sen kunde det variera.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 029
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 247
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Nä nä, man kallar inte sina älskade som telningar för ungjävel. Men när varje nattning varit en kamp sedan den dagen hon föddes gör jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 332
Senast: Mabuse
·
Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 437
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp