Bukefalos 28 år!

Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Här syftar jag förstås tillbaka till FlipThe Frogs inlägg och beskrivning av stallskötseln i en väl fungerande lösdrift. Du behöver ju inte fylla på något vatten i hagen när du har en frostfri vattenflottör, inte packa några påsar när du har storbalar med el. utan nät etc.

Jaha, jag trodde att du tänkte på 15 minuters stalljobb i största allmänhet.

En effektiv lösdrift skulle jag ju inte orka anlägga själv, vare sig med eller utan barn, och jag känner också viss matthet för den smärre maskinpark som krävs för att kunna hantera storbalar. Och den maskinparken ska lagas och underhållas, etc.

Totalt sett är det dock inte stalljobbet som är det tidskrävande i min hästhållning. Det tar längre tid än 15 minuter i snitt, men det är inte där tiden går åt, så det påverkar inte så mycket om jag skulle kunna kombinera häst med barn eller inte.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

fortsätter: Nä alla är förstås inte lämpade att ha en hästgård.

Kan man som hypotetiskt exempel bara umgås med sina barn över en fika och sedan inte kan se dem som sällskap utan enbart arbetskraft (när de blivit stora nog), så gör man förstås klokt i att ordna det för sig på annat sätt!
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det beror ju naturligtvis på var man bor och vad för sorts förskola man har tillgång till. Det är ju återigen det här med olika förutsättningar.

Den förskolan jag hade valt i stan har fasta tider, där barnen inte ens är på plats före kl 14.30, så att kräva att man hämtar innan det skulle heller inte finnas (eftersom de inte är på förskolan innan det).
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

fortsätter: Nä alla är förstås inte lämpade att ha en hästgård.

Kan man som hypotetiskt exempel bara umgås med sina barn över en fika och sedan inte kan se dem som sällskap utan enbart arbetskraft (när de blivit stora nog), så gör man förstås klokt i att ordna det för sig på annat sätt!

:rofl: :rofl: :rofl:

Ska vi tolka det där som att du trots allt har humor?
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag är fortfarande mammaledig men min ledighet gör inte någon större skillnad på tiden som jag lägger i stallet, bara för att jag är hemma mitt på dagen så är jag inte ute i stallet och håller på.

Går upp vid 6:30 och släpper ut hästarna (4 st) då under tiden är sambon inne med dottern och gör sig iordning för jobb, offtast sover dottern då, men kan variera. Jag släpper ut hästarna, fodrar hö i hagen, mockar och strör boxarna, fyller på hö och vatten, tar ca 30Minuter för allt. Sen går jag in och då kör sambon till jobbet.

Sen går hela dagen och jag gör annat eller som inann jag fick barn, var på jobbet. Sambon kommer hem mellan 17-18 då lagar vi mat och äter, sen går jag ut och tar in hästarna. ev rider och är tillbaka inne vid 20 tiden. Just nu fungerar det när barnet är litet då hon sover mycket och vi leker, gullar på dagen.

Jag tror absolut att det kommer bli svårare när hon är äldre då familje tid är väldigt viktigt för mig och jag kommer få prioritera om vilken tid jag rider... på kvällen vill jag ju gärna vara inne med barnet/barnen, så då får jag rida senare när dom gått och lagt sig alternativ rida på morgonen inann sambon kör och jobbar. Han är jordbrukare så vi är lite flexibla med tiderna, men till nackdel att det blir MKT jobb för hans del när det är säsong och då kommer min ridning ikläm. Av hästarna är bara 1 rid och tävlingshäst och 2 av de 4 försöker jag sälja för att minska ner.

Men jag lägger inte så mycket tid i stallet, renovera hagar m.m. gör man någon gång då och då, absolut inget som måste räknas in till de vardagliga inte heller inköp av hö och halm då vi ordnar så vi har minst 6-12 månaders lager.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag är fortfarande nyfiken på den nedlåtande kommentaren om caféhäng..?
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Kl

Nu, alla som ser ett effektivt liv med hästar som en omöjlighet skall jag bekänna!!!

Igår tog jag in min rena häst från hagen, av med täcket, på med tömkörningsprylar HELT UTAN ATT BORSTA :eek:!!!! Sen tömkörde jag i 20 min och av med grejerna och på med täcket och ut i hagen! Herregud vad hon led, eller inte... Hon fick röra på sig och var nöjd med det! Jag var oxå nöjd eftersom jag själv hade tränat hårt och mina ambitioner var inte högre än så den dagen.

Idag har jag varit på Horse Show med barnen och ägnat sammanlagt en kvart åt att ta ut 6 hästar, mocka två boxar, lägga in hö åt två och ta in 6 hästar. Jag togs tiden only for you.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det låter som ett väldigt stressigt sätt att ha häst(ar), men om du är nöjd med det så är ju det huvudsaken. :)
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

*Kl*

Tror poängen är att man kan vara ruskigt effektiv om man vill eller det krävs, men att det inte per automatik ser lika ut varje dag! Fördelen med att ha hästarna på hemmaplan är att de blir mer som familjemedlemmar, man ser dem många gånger varje dag och kan pyssla o prata en stund
med dem även om man inte ska rida precis då.
Jag använde ca 3 timmar i stallet inkl ridning när jag var inhyrd och kände mig stressad!

Hemma fördelar jag uppgifterna om jag vill.

Vi har då rakt ingen maskinpark heller. Inte ens en traktor. Trots tre hästar.
Vi använder oss av muskler, tyngdlag o hävstång :-)
Köper leverans. Lätt som en plätt!
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag skulle känna det som hästarna är ytterligare ett måste, en stress för att jag ska hinna med allting när jag läser om hur du gör. Tur att det funkar för dig givetvis, men också en ögonöppnare för migsjälv om att jag aldrig ska skaffa en hästgård eftersom jag helt enkelt bara skulle känna mig sjukt stressad hela tiden. Bra tråd det här där jag verkligen reflekterat över mitt (kommande) hästliv. I framtiden när jag ska köpa häst blir det inackordering med fullständig service! Och barnen ska vara mera självgående än i dagsläget.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag skulle känna det som hästarna är ytterligare ett måste, en stress för att jag ska hinna med allting när jag läser om hur du gör. Tur att det funkar för dig givetvis, men också en ögonöppnare för migsjälv om att jag aldrig ska skaffa en hästgård eftersom jag helt enkelt bara skulle känna mig sjukt stressad hela tiden. Bra tråd det här där jag verkligen reflekterat över mitt (kommande) hästliv. I framtiden när jag ska köpa häst blir det inackordering med fullständig service! Och barnen ska vara mera självgående än i dagsläget.

Jag hade definitivt inte gjort annorlunda om jag hadehaft hästen på helinackordering.

Kostnaden för en helinackordering ca 5500 ? ska ju ändå ut så i nån ände får du kanske jobba mer då ändå!
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Nåja, en hästgård är väl inte heller gratis?
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag hade definitivt inte gjort annorlunda om jag hadehaft hästen på helinackordering.

Kostnaden för en helinackordering ca 5500 ? ska ju ändå ut så i nån ände får du kanske jobba mer då ändå!

Men stallpriser varierar väldigt mycket i landet, jag bor inte i något storstadsområde. Sen är det så för mig att om jag ska ha häst så vill jag ha det som jag vill, annars får det vara för min del. Annars är det inte värt det, utan då rider jag hellre lektion som i dagsläget faktiskt.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag är fortfarande nyfiken på den nedlåtande kommentaren om caféhäng..?
Meh. Får jag leva resten av livet i ovisshet eller? :p

Jag har sett en kommentar om caféhäng som inte ens den mest lättkränkta människa i världen kan ta som nedlåtande. Var är de/n andra?
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

...maskinpark som krävs för att kunna hantera storbalar. Och den maskinparken ska lagas och underhållas, etc.


Det behövs inga stora maskinparker för att flytta silagebalar, det fungerar bra med en balvagn ( inköpspris runt tio, femton tusen) och en bil eller fyrhjuling :)
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Hur får man upp balen på balvagnen då? Att köra en bil in i hagar och höförråd låter annars opraktiskt och svårgenomförbart, så jag antar att fyrhjuling är alternativet - och den kostar ju lite tid och pengar att skaffa och underhålla.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det finns balvagnar som har en "arm" som själv "lägger upp" balen så det kanske är en sådan som det syftas på :).

--->

Allmänt.
Det har varit en ganska intressant tråd att läsa. Jag har inga barn själv så jag kan inte uttala mig personligen. Utifrån vad jag har sett/hört från vänner i aktuell situation så är det de som har hästarna hemma på gården som har bäst förutsättningar att få det hela att fungera eftersom det är möjligt att utnyttja tiden på ett helt annat sätt än om man måste åka iväg till ett stall som ligger några km/mil bort. :)
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Hur får man upp balen på balvagnen då? Att köra en bil in i hagar och höförråd låter annars opraktiskt och svårgenomförbart, så jag antar att fyrhjuling är alternativet - och den kostar ju lite tid och pengar att skaffa och underhålla.

Man får ju såklart anpassa hagar etc så att det blir optimalt. Jag kör inte in balen i hagen utan vi ställer den utanför så att jag kan kontrollera all mat jag ger hästarna.

Man backar vagnen mot balen, spänner fast den, använder en handvinsch som gör att balen kommer upp från marken. Kör iväg.

Nu svarade jag Petruska, för att jag anser att detta är ett bra mycket billigare alternativ än att behöva införskaffa en hel maskinpark (där jag antog det handlade om traktor med lastare etc).

En begagnad fyrhjuling som klarar av att dra detta behöver förövrigt inte kosta så mycket. Annars om man har ytor där en bil kan gå , fungerar det lika bra.

I vårt fall var balvagnen en otroligt bra investering, ångrar att vi inte köpt det tidigare...
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Har inte läst några andra svar (tråden var ju toklång :p)

Men så här ser min situation ut.
Har en dressyrhäst som tagit 2-3 timmar om dagen innan jag fick barn.
4 månader innan sonen föddes flyttade vi på en liten äldre gård.
Istället för att totalrenovera den gamla ladugården så gjorde vi en regäl vinterhage och fixade iordning en del av logen till ligghall.
skaffade en shettis och köpte en fölsing.

Nu sköter jag alla tre hästarna på 0,5 - 3 timmar per dag beroende på vilken dag det är och vad jag ska göra. Hästarna har fri tillgång på hösilage men jag har ingen bale i hagen utan "fyller på" 3 gånger om dagen.


Hur ser er dag ut?
När kliver ni upp? kl 06 Jag tar hand om barnet, sambon rastar hund och fodrar hästar.
Är barnen på dagis/annan dagvårdare, när åker ni dit? dagis, åker 07:10
Hämtar? kl 15, jobbar 75 %
När rider ni? efter läggning på kvällen
Mockar? efter läggning på kvällen
Sköter barnen? sambon kommer hem ca 16:30 och innan dess brukar vi antingen leka, packa hö, gå en promenad eller slänger in en tvätt osv
Går och lägger er? runt 22
Har ni hjälp i stallet, är ni ensamma som sköter allt? är ensam men sambon hjälper ofta till
När hinner ni med allt annat som ska skötas: städning, tvättning m.m. Försöker ta en liten del varje dag. Sambon sköter matlagning, handling och disken för det mesta. Jag städar och tvättar
Och när hinner ni med allt "extra" runt hästarna, förutom den vanliga dagliga skötseln: mocka hagar och sånt liknande. Helgerna
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 217
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 372
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp