Bukefalos 28 år!

Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

*KL*

Jag är ensamstående till en dotter på 6 år, eller jag har en ny karl, men vi bor inte tillsammans och han jobbar på oljerigg utanför Norge så han är borta en del. Barnets pappa jobbar 60 mil bort, men är oftast hemma på helgerna och har henne en del då. Dottern har en kromosomavvikelse, och sover knasigt under vissa perioder.
Jag har två hästar, en äldre som oftast är igång. Tävlingsmässigt ligger hon på ca MSV nivå. Tävlandet har inte varit högprio de senaste åren, utan det blir några tävling per år bara. Under vår/sommar/höst åker jag 10 mil enkel väg till en tränare och har en tränare på hemmaplan. Den här vintern har hästen inte varit helt igång, vi har varit i Stockholm på utredning med dottern och hon har sovit sämre än vanligt, så då valde jag att rida mindre under en period.
Sen har jag en ettåring som går på lösdrift. (häst alltså, inte ett ettårigt barn:p)
Jag jobbar 75%, dagtid mån-torsdag. Innan pluggade jag heltid på distans på universitet.
Nu har jag sökt in på en magisterutbildning och kommer då jobba 50% och plugga 50%. Så då fixar jag stallet på dagtid och pluggar när dottern somnat.
En vanlig vecka så rider jag tisdag, torsdag,fredag el lördag och söndag. Har en medryttare som rider en dag per vecka och ibland rider mamma en dag. På helgerna brukar dottern följa med till stallet, hon gillar att hjälpa till med vattnet och höet, sen leker hon ute på stallplanen medans jag mockar. Sen fikar vi och dottern leker med stallkatterna.
En normaldag tar hästarna mellan 1-4 timmar, beroende på om den stora rids eller inte. Jag rider bara om jag har barnpassning.
Sen hinner vi med annat oxå, cyklar, leker kurragömma, läser böcker, målar, busar, tittar på film, spelar spel, lägger pärlplattor, går promenader osv...
Idag är vi hemma och vabbar och just nu ligger lillungen inkurad i en filt och tittar på barnprogram och jag sitter bredvid och har datorn i knäet.

Hur ser er dag ut? En vanlig dag så lämnar jag dottern på dagis strax före 8. Jobbar sen mellan 8-16.30, vissa dagar hämtar min mamma på dagis, andra dagar hämtar jag. Aldrig senare än 16.45. Hem och äter, sen åker jag eller mamma till stallet. Nån dag i veckan fixar mamma nattningen om jag rider då.

När kliver ni upp? Jag kliver upp mellan 6.30-7 och dottern väcker jag 7.30
Är barnen på dagis/annan dagvårdare, när åker ni dit? dagis, vi åker strax före 8, utom på onsdagar då börjar hon 9. Fredagar helt ledig
Hämtar? Senast 16.45
När rider ni? Olika. På veckorna blir det direkt efter middagen, på helgerna på dagen.
Mockar? I samband med ridningen.
Sköter barnen? All tid som jag inte jobbar eller är i stallet.
Går och lägger er? runt 23, dottern mellan 19.30-20.00
Har ni hjälp i stallet, är ni ensamma som sköter allt? Har en medryttare som rider 1 dag i veckan, plus en tjej som hjälper till när det krisar. Sen delar jag och mamma på hästeriet även fast det är mina hästar.
När hinner ni med allt annat som ska skötas: städning, tvättning m.m. Prioriterar att laga vettig mat, att det är lite rörigt spelar inte så stor roll. Kör en storrensning nån gång ibland och småplockar mellan varven. Men det är ALDRIG som det ser ut i inredningskataloger:crazy: Slänger i en tvätt på väg till jobbet och hänger den medans jag lagar mat.
Och när hinner ni med allt "extra" runt hästarna, förutom den vanliga dagliga skötseln: mocka hagar och sånt liknande. Har den ena uppstallad på en ridskola och där är det personal som sköter det mesta sånt. Vi hjälps åt nångång per år att städa hagar och hela anläggningen. Den andra är på en lösdrift och där blir det ju inte så mycket stallskötsel utan bara påfyllning av hösilage och vatten och det sköter de som har lösdriften.

Kan tillägga att mamma hade ridskola hemma på gården när jag var liten. Så hästintresset har alltid funnits och vi har alltid haft hästar tillsammans.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Då har du iofs varken småbarn eller heltidsjobb, och inte heller hästarna i eget stall som du sköter själv.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det är väl ganska många i tråden som har äldre barn, jobbar deltid och har hästen uppstallad borta?

För min del hade det varit betydligt enklare att ha hästarna hemma än på olika ställen.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Fast sexåringar är rätt små, och enligt min erfarenhet rätt begränsat självgående - tex inte alls så självgående som de tror själva, vilket inte i sig minskar arbetsbördan. Även om de så klart inte måste passas som ettåringar.

Men inlägget innehåller ju svar på frågan, som jag ser det. Ett sätt att lösa det är att vänta ut att barnet/-n blir lite större, ha hästen inackorderad och jobba lite mindre än heltid. Låter som ett förhållandevis rimligt alternativ till att ha flera riktigt små barn, stall hemma med flera hästar och dessutom heltidsjobb borta. Även om man har stallet 30 meter från huset, så brukar ju lantlivet istället innebära pendling till jobbet, vilket också tar tid.

Jag hade nog inte fått ihop det ekonomiskt med deltidsjobb, men det är ju en annan fråga.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Iofs, men då är vi ju nere på lösningar som innebär att man inte kombinerar just småbarn, heltidsjobb och hästar hemma. En annan vanlig lösning är ju att inte ha barn eller häst alls, t ex. Har man inga barn är det ofta möjligt att kombinera häst och heltidsjobb. Och har man ingen häst funkar det att ha småbarn och jobba heltid.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Fast sexåringar är rätt små, och enligt min erfarenhet rätt begränsat självgående - tex inte alls så självgående som de tror själva, vilket inte i sig minskar arbetsbördan. Även om de så klart inte måste passas som ettåringar.

Men inlägget innehåller ju svar på frågan, som jag ser det. Ett sätt att lösa det är att vänta ut att barnet/-n blir lite större, ha hästen inackorderad och jobba lite mindre än heltid. Låter som ett förhållandevis rimligt alternativ till att ha flera riktigt små barn, stall hemma med flera hästar och dessutom heltidsjobb borta. Även om man har stallet 30 meter från huset, så brukar ju lantlivet istället innebära pendling till jobbet, vilket också tar tid.

Jag hade nog inte fått ihop det ekonomiskt med deltidsjobb, men det är ju en annan fråga.

Den jobbigaste åldern var när hon var 5 tycker jag.. eller jobbig var fel ord, men då var hon svårast att lämna utom synhåll. För då drog hon rätt vad det var snabbt som attan. Hon har dessutom en hörselskada så jag vill gärna ha henne inom räckhåll. Nu förstår hon mer att det är farligt på vägen och att hon inte får gå ner till hästarna själv osv.... men jag lämnar ju aldrig henne själv nån längre stund. Jag har min box närmast dörren så om jag inte hör henne så går jag såklart ut och kollar vart hon är.
Ang att få ihop det ekonomiskt så går det inte ihop:D Jag har en snäll mamma och så har jag vårdbidrag på dottern. Utan vårdbidraget hade jag varit tvungen att jobba heltid, och dottern fixar inte att vara heltid på dagis pga hennes funktionshinder. Så vårdbidragspengarna går inte till hästarna utan till att jag faktiskt kan gå ner i tid på jobbet och ge henne kortare dagar och en extra ledig dag.
Jag har en del träningar själv så jag försöker se till att de pengar jag får in där går tillbaka till träningar för min egen och tävling.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Iofs, men då är vi ju nere på lösningar som innebär att man inte kombinerar just småbarn, heltidsjobb och hästar hemma. En annan vanlig lösning är ju att inte ha barn eller häst alls, t ex. Har man inga barn är det ofta möjligt att kombinera häst och heltidsjobb. Och har man ingen häst funkar det att ha småbarn och jobba heltid.

Jo, så är det ju. :)

Men tidigare svar i tråden har ju både indikerat att en del hästägare inte behöver lägga så mycket tid på barnen därför att partnern/annan tar hand om dem, och andra svar har indikerat att medryttare plus sporadisk ridning är lösningen.

Så sett går väldigt många av lösningsförslagen lite i samma riktning, kan man säga. Lösningen är helt enkelt att inte tänka sig att man ska umgås med barnet många timmar varje dag och dessutom, förutom heltidsarbete, hålla minst en häst i tävlingskondition.

Med andra ord, jag tror att rätt få verkligen kombinerar allt det där och jag tycker att tråden styrker den tron.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Att det inte är en livsstil som passar dig är ju klart redan från början. Så då undrar jag varför du ens är med i denna diskussion.

TS vill ju mera veta HUR man kan göra än höra om alla som inte vill ha den livsstilen.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

TS vill ju mera veta HUR man kan göra än höra om alla som inte vill ha den livsstilen.

De som har sådana tips kan väl skriva dem? Av någon anledning kommer det fler inlägg som handlar om att förhandla mellan behov och önskemål och prioritera rätt hårt, än om att få ihop allt man vill.

Jag tycker att diskussionen är intressant. Jag tycker att vår extremt krävande sport belyser en massa intressanta saker, inte minst när det gäller att få ihop sitt liv.

Om jag fick information som åtminstone antydde att livsstilen heltidsjobb, eget stall, tid för små barn medan de är vakna och häst i kondition är genomförbar för en vanlig dödlig, så skulle jag ju finna den mer attraktiv! :)
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det tycker jag att tex FlipTheFrog och Sar har visat på att det går. Men det är ju en livsstil som inte passar dig. Du har ju fler än en gång uttryckt att gård är ingenting för dig så det spricker ju liksom redan där.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Vilket var det nedlåtande inlägget om caféhäng? Kan inte se att du svarat på det än..? :)
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Hur får man upp balen på balvagnen då? Att köra en bil in i hagar och höförråd låter annars opraktiskt och svårgenomförbart, så jag antar att fyrhjuling är alternativet - och den kostar ju lite tid och pengar att skaffa och underhålla.

Vår hösilagegubbe levererar och lyfter in balen. Voila är allt klart utan inköp av ngn sorts maskin.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Det tycker jag att tex FlipTheFrog och Sar har visat på att det går. Men det är ju en livsstil som inte passar dig. Du har ju fler än en gång uttryckt att gård är ingenting för dig så det spricker ju liksom redan där.

Vad spelar det för roll vad som passar mig i sammanhanget?

Jag håller med om att Sar verkar få ihop det, dock utan egen gård om jag fattat rätt? Och hon jobbar väl 80 procent?

FTF:s lösning låter i mina öron lite för bra för att vara sann. Jag tror att info har utelämnats där.:-)
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jo eftersom TS fråga var såhär:
Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Så är ju utgångspunkten just hästar hemma. Och du har ju flera gånger (inte bara i denna tråd) talat tydligt om att det är en livsstil som inte passar dig.

Jag tycker att det nästan är oförskämt att inte tro på FtF bara för att hon uppenbarligen får ihop ekvationen.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Vad spelar det för roll vad som passar mig i sammanhanget?

Jag håller med om att Sar verkar få ihop det, dock utan egen gård om jag fattat rätt? Och hon jobbar väl 80 procent?

FTF:s lösning låter i mina öron lite för bra för att vara sann. Jag tror att info har utelämnats där.:-)

Utan gård, jobbar 80% och studerar varierat 25-50% (kvarts- eller halvfart) beroende på kurser så sammanlagd sysselsättning är minst 100%.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag har egen gård, en dotter på 2 år, jobbar heltid och har 8 hästar hemma. 5 på lösdrift 3 på stall. Två som rids resten unghästar.

Klockan ringer 06.15. Väcker barnet, klär på oss, gör en macka till mig, sätter barnet i bilen och fodrar och släpper ut hästarna innan vi åker. Jag har bara 5 min till jobbet och dottern på förskola i närheten. Lämnar ca 07.00.

Ibland åker jag hem på lunchen och mockar eller longerar en häst så det är gjort när vi kommer hem.

Hämtar 16.00 om inte morfar redan hämtat. Gör stallet klart tillsammans med barnet som hjälper till mycket. Leker, busar och har kul.

17.30 kommer mannen hem då äter vi tillsammans. Jag har oftast lagat maten och eller hunnit sätta på tvätt. Efter maten går jag ut och rider en häst.

19.30 nattning av barn (alltid jag), då städer mannen av huset. Efter det kvällsfodring.

Vissa kvällar träning med häst. Helgerna går åt till fix av lösdrift, foder, träningar, tävlingar och umgänge med familj. Vännernas liv är likadana som mitt så inga problem där.

Det är tufft och om det är hovslagare, equiteprepeut el veterinär så spricker ju den dagens planering och man hinner inte rida. Men mina hästar går i stora hagar med fri tillgång på foder och ligghallar så vi är inte så tidsbundna. Det som skulle underlätta livet mest vore ett ridhus då det läggs mkt tid på att åka på vintern och den tiden finns inte så det blir vintervila för iaf en häst.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag jobbar heltid, har tre hästar hemma och en son på tre år.
Jobbar dagtid men kan förlägga min arbetstid lite hur jag vill, oftast ca halv sju till halv fyra= 8,5h om man tar en halvtimmes lunch vilket gör att jag kan gå vid lunch en dag i veckan, 06.30-12.30=6h. Sambon lämnar på dagis och jag hämtar.

Rider Lördag-Söndag samt en kväll i veckan vilket är lika mycket som innan jag fick barn. Hade jag velat rida fler kvällar så hade jag gjort det mellan 8 och 10 på kvällen alternativt börjat lite senare på jobbet någon morgon och ridit innan. Det är bara en av hästarna som rids då en är pensionerad och en inte inriden ännu.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag tycker det ser ljuvligt ut!

Jag har inga egna barn men tycker att denna debatten återkommer på alla sidor här på buke. På ena sidan frågar nån om man klarar gymnasie/ högskola + häst= 80% svarar nej. På nästa sida frågar nån om man kan jobba heltid + häst= även där svarar 80% nej.

Ingen på mitt jobb förstår när jag hinner med stallet. "När du är hemma och gör alltiing det där som kallas ingenting" svarar jag. Jag gör snudd på aldrig ingenting. Allt är noga planerat, det finns ingen tid för långs middagar eller spontantid mitt i veckan. Ohyggligt tycker vissa, underbart enligt mig.

Jag har 4mil enkel väg till stallet, är borta ink körtid ca 3-3,5 timme. Av de är 1,5-2 timmar körtid. 2 timmar ör gott om tid i mitt stall, jag borstar inte svansar och hästen är inte så mycket för att mysa. Så det är inga problem att hinna, känner mig inte stressad det minsta. Har jag mer tid spenderar jag sällan mer tid där ändå.

Det jag vill säga är att alla är olika och alla har olika intressen och behov.
Att visa respekt emot de som väljer annat är ingen dum ide.
 
Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Nu har ju inte jag häst hemma, men ändå...

Jag har ett barn och en tävlingshäst. Hästen uppstallad på anläggning där fodringar och utsläpp (vardagar) ingår. Helgernas utsläpp delar vi på och även intagen. Helgjourer ca 4 dagar/termin.

Har två jobb, 50% på varje. Ena har fasta tider, andra jag jag styra själv.

Två sena kvällar i veckan rider jag dressyrträning, en dag promeneras hästen och en dag longeras den. Helgen (fre-sön) varierar beroende på om det är kurs osv. Dagarna då hästen jobbas från marken är jag i stallet max 1,5 timme och eftersom jag har nära dit kan jag dela upp det och tex promenera honom på lunchen. Rider jag dressyr tar det längre.

För oss funkar det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 216
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 372
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp