Ni som avlar på hobbynivå.

Det där tankefelet gör de flesta uppfödare som inte skattar för sin uppfödning. En kennel är som ett företag egentligen. Dvs man räknar in Alla utgifter och Alla inkomster och det som sen finns kvar är antingen en vint eller en förlust. Oftast det sistnämnda när man är på hobbynivå.

Däremot finns det ju stora uppfödare som om inte regelrätt är en valpfabrik är jäkligt nära och tassar omkring där, som spottar ut valpar av olika raser snabbare än man hinner harkla sig och de gör säkerligen en vinst, dels pga antalet som produceras och dels för att de brukar inte vara så noga med kvaliteten.

Det som får en att fortsätta trots att det inte går +, att det är mycket slit, många kostnader är ju det stora hundintresset man har, att man vill tillföra rasen något, men att låtsas om att man inga kostnader har för verksamheten förutom just när man har en valpkull är lite galet..

Om man inte bryr sig om att förbättra rasen är man enligt mig inte bättre än en blandrasuppfödare och hamnar i samma kategori vad gäller möjlighet att göra vinst. Men även där är det en möjlighet, inte någon garanti. En tik av vilken ras/blandras som helst kan behöva snittas på jourtid och då spelar det ingen roll att man använt sin egen hane och inte haft några utgifter för meritering.

Själv skulle jag inte köpt den valp jag har nu om inte uppfödaren lagt tid och pengar på utvärdering av både de egna hundarna och de kullar som tagits. Helgen som var åktes det t ex 30 mil enkel resa för att se en uppfödning gå MT. De ordnar kull-MH och med valpen som köptes medföljde massor av infomaterial, leksaker och mat/godis. Eftersom de inte vet vilken i kullen som är lämpligast för avel - om nu någon är det! - så säljer de alla och får betala för att låna in en av tikarna och ta en kull om de vill fortsätta använda linjerna. Köper man in en valp från någon annan finns det ju heller inte någon som helst garanti att den duger som avelshund. Som seriös uppfödare måste man sålla.
 
Men hjälp vad hårt ni går på Ts.

Förklara istället varför det kostar som det gör. För mig som aldrig avlat något i mitt liv låter 65.000 galet, Ts är ju intresserad varför det kostar så mycket.
''Därför'' är inget bra svar :p

Om ni vill att det ska finnaa fler bra uppfödare i världen kan det ju vara bra att inte skrämma iväg de som visar ett intresse.

Tror knappast Ts planerat att ha valpfabrik utan endast är intresserad.

Ang profit på föl eller inte kanske tog inte Ts med stallplats, mat etc med i beräkningen, jag vet inte men jag tror inte hon massproducerar föl heller :)
 
Klart det finns uppfödare som går med vinst, det finns ju folk som lever på hunduppfödning, även om de inte är ett överflöd.
De jag vet som lever på hundavel har en stabilt populär ras (topp 10) som får stora valpkullar och tar minst 4 kullar per år. De använder främst eget material, har en hel del hundar och tar maxantalet kullar på både tikar och hanar i de flesta fall. Hundar som inte kan gå i avel avyttras. Får de då 40 valpar per år som säljs för 12000 blir det en liten summa som gör att de kan gå runt och leva på det.

Raser där meritering är viktigt gör ju att marginalerna försvinner. Jag har en högt meriterad tik där championaten kostat mig 35-40000 med allt inräknat, det är klart att en valpkull hade rätat ut de siffrorna lite. Men många raser har inga större krav, hälsoundersökning för några tusenlappar och nån utställning så är det okej att avla på.
 
Men hjälp vad hårt ni går på Ts.

Förklara istället varför det kostar som det gör. För mig som aldrig avlat något i mitt liv låter 65.000 galet, Ts är ju intresserad varför det kostar så mycket.
''Därför'' är inget bra svar :p

Om ni vill att det ska finnaa fler bra uppfödare i världen kan det ju vara bra att inte skrämma iväg de som visar ett intresse.

Tror knappast Ts planerat att ha valpfabrik utan endast är intresserad.

Ang profit på föl eller inte kanske tog inte Ts med stallplats, mat etc med i beräkningen, jag vet inte men jag tror inte hon massproducerar föl heller :)

Låt oss säga att hunden äter för 500 kr i månaden, på fyra år är det 24 000 kr.
Försäkring, 300 kr i månaden i fyra år är 14 400 kr.
Sen tar vi vaccineringar, ev. vetkostnader, hälsoundersökningar, mentaltester/beskrivningar, tränings och tävlings kostnader.

Tycker inte 65 000 kr låter galet alls?
 
Men hjälp vad hårt ni går på Ts.

Förklara istället varför det kostar som det gör. För mig som aldrig avlat något i mitt liv låter 65.000 galet, Ts är ju intresserad varför det kostar så mycket.
''Därför'' är inget bra svar :p

Om ni vill att det ska finnaa fler bra uppfödare i världen kan det ju vara bra att inte skrämma iväg de som visar ett intresse.

Tror knappast Ts planerat att ha valpfabrik utan endast är intresserad.

Ang profit på föl eller inte kanske tog inte Ts med stallplats, mat etc med i beräkningen, jag vet inte men jag tror inte hon massproducerar föl heller :)
Jag skrev ett låångt svar om vad som kostar. Läst det?
 
Jag tycker att flera skrivit vad det är som kostar? :p

Det finns flera jaktlabbeuppfödare som lever på sina hundar (oftast har den andra hälften med ett vanligt jobb), men aveln är en del av verksamheten då och inte hela. De flesta kombinerar det med att hålla träningar, internat, helgkurser osv.
Det finns några större wachteluppfödare som tar mer än en kull per år, men vad jag vet finns det ingen som lever på det utan att ha ett annat jobb.
 
@RedChili Jo jag läste:p
@Tonto Som sagt, eftersom jag inte vet är det en galen summa. Tack för förklaringen :)

Det var mest som exempel med kostnaden. Tyckte bara ni gick hårt på Ts utan anledning.
Chilla lite, det var ju bara frågor :laugh:
 
Vadå går hårt åt? Vad ska vi säga då? Vi går oftast med förlust,den enda frågan är med hur mycket.
OBS också att detta är en av dom trådarna där det inte diskuteras,skälls på, eller någon ska vara motvalls, vi är för en gång skull rörande överens.
 
Jag tänker att alla som föder upp en kull kanske inte kan räkna alla kostnader för hunden. Alla köper inte in en hund med målet att ta en kull valpar, men tiken visar sig sen bli så bra så man vill ha valpar.
Då tänker jag att kostnaden för inköp av hunden hade man redan. Mat ska ju hunden ha oavsett avel eller ej. Många sysslar med utställning och meritering utan tankar på avel. Så de som köpt en hund att ha utom avel, men där det sen visat sig att hunden är såpass bra att man väljer att avla, de lär ju gå plus.
Där blir ju merkostnaden ev hälsotester (om man inte gjort det tidigare för egen skull) parningsavgift, veterinärkostnad och regkostnad för valparna. Matkostnad för valparna och ev dyrare kost för tiken under en period. Beroende på hur livssituationen ser ut i övrigt kanske man måste ta extra ledigt från jobbet, men alla måste ju inte det heller. Säg då att man får in 50 000 på den kullen. Då lär man gå plus.

Det är kanske där det blir fel. Ni räknar kostnader för hunden från start, medan det i många fall är en kostnad man haft oavsett när man främst köpte en hund för egen skull och inte hade en tanke på avel. Jag tänker hobbyavel som sån där man tar enstaka kull på en tik också, inte enbart kennel.
 
Det där tankefelet gör de flesta uppfödare som inte skattar för sin uppfödning. En kennel är som ett företag egentligen. Dvs man räknar in Alla utgifter och Alla inkomster och det som sen finns kvar är antingen en vint eller en förlust. Oftast det sistnämnda när man är på hobbynivå.
Om en kennel drivs som ett företag så är det väl per definition inte längre hobbyverksamhet?

Jag tycker de här diskussionerna blir lite konstiga. Folk får väl räkna sina inkomster/utgifter hur de vill men att en del uppfödare inte räknar med själva hundhållning och "vanlig meritering" till kennelns utgifter är väl inget att hetsa upp sig över?
 
Låt oss säga att hunden äter för 500 kr i månaden, på fyra år är det 24 000 kr.
Försäkring, 300 kr i månaden i fyra år är 14 400 kr.
Sen tar vi vaccineringar, ev. vetkostnader, hälsoundersökningar, mentaltester/beskrivningar, tränings och tävlings kostnader.

Tycker inte 65 000 kr låter galet alls?
Jag kan säga att i de 65.000:- jag räknade upp ingår inga som helst "hundägarutgifter". Det bara rena utgifter direkt kopplade till kullen. Och det är lågt räknat.
 
För mig som aldrig avlat något i mitt liv låter 65.000 galet, Ts är ju intresserad varför det kostar så mycket.
''Därför'' är inget bra svar

Jag köpte en meriterad och frisk tik med avsikt att ha som stamtik. Billigt jämfört med att köpa in en valp som ska födas upp och meriteras. Inköp: 45.000:-
Resa 130 mil för att hämta hunden, inkl övernattning och färja: 3500:-
Ögonlysning och besiktning inför parning: 1200:-
Extra försäkring inför parning(utöver grundförsäkringen):1200:-
Resa för att titta på hanhund inför beslut, (gjordes "när jag hade vägarna förbi" och tog därför "bara" 2 timmar): 500:-
Avmaskning för parningsresa: 600:-
Parningsresa 80 mil (exkl mat och övernattningar 4 dygn): 1600:-
Vägtullar vid parningsresan: 300:-
Parningsavgift: 11.000 NKR
Valp till tikens säljare som del av betalning: 12.000:-
Förlorad arbetsinkomst vid parningsresa: 4000:-
Förlorad arbetsinkomst 2 veckor i anslutning till förlossningen: 14.000:-

Sen tillkommer alltså -samtliga- utgifter för valparna från födsel till försäljning. Minst två kommer gå på export och därför bo hos mig en månad extra. Dessutom missar jag unghundsSM med min andra tik pga det krockar med kullen, en meritering som i sig är värd flera tusen på den hundens livvärde.
 
Jag köpte en meriterad och frisk tik med avsikt att ha som stamtik. Billigt jämfört med att köpa in en valp som ska födas upp och meriteras. Inköp: 45.000:-
Resa 130 mil för att hämta hunden, inkl övernattning och färja: 3500:-
Ögonlysning och besiktning inför parning: 1200:-
Extra försäkring inför parning(utöver grundförsäkringen):1200:-
Resa för att titta på hanhund inför beslut, (gjordes "när jag hade vägarna förbi" och tog därför "bara" 2 timmar): 500:-
Avmaskning för parningsresa: 600:-
Parningsresa 80 mil (exkl mat och övernattningar 4 dygn): 1600:-
Vägtullar vid parningsresan: 300:-
Parningsavgift: 11.000 NKR
Valp till tikens säljare som del av betalning: 12.000:-
Förlorad arbetsinkomst vid parningsresa: 4000:-
Förlorad arbetsinkomst 2 veckor i anslutning till förlossningen: 14.000:-

Sen tillkommer alltså -samtliga- utgifter för valparna från födsel till försäljning. Minst två kommer gå på export och därför bo hos mig en månad extra. Dessutom missar jag unghundsSM med min andra tik pga det krockar med kullen, en meritering som i sig är värd flera tusen på den hundens livvärde.
Men du måste väl hålla med om att det inte hör till standard att "hobbyuppfödare" köper vuxna och meriterade hundar för 45000 kr med primärt syfte att ha till avel?
Fler kanske borde göra på det sättet dock ;)
 
Men du måste väl hålla med om att det inte hör till standard att "hobbyuppfödare" köper vuxna och meriterade hundar för 45000 kr med primärt syfte att ha till avel?
Fler kanske borde göra på det sättet dock ;)
Fast om jag räknar på vad avelsmeriteringen hade kostat att göra( för att inte tala om tiden!), hälsoundersökningarna som är gjorda + ett valppris så blir det ju betydligt dyrare.

Jag räknar inte "min befintliga tik är söt och iaf inte sjuk så jag tar en kull" som uppfödning. Det är valpproduktion.
 
Fast om jag räknar på vad avelsmeriteringen hade kostat att göra( för att inte tala om tiden!), hälsoundersökningarna som är gjorda + ett valppris så blir det ju betydligt dyrare.

Jag räknar inte "min befintliga tik är söt och iaf inte sjuk så jag tar en kull" som uppfödning. Det är valpproduktion.
Jag tänkte mer på "jag har en jättefin tik som jag tävlat med massor eftersom att det är min hobby, hon har mycket att ge till aveln även om det inte var syftet när jag köpte henne".
Då är det ju inte säkert att man känner behov av att räkna in meritering osv utan ser det som något man hade gjort oavsett avel eller ej.
 
Som @Modig_Korn var inne på så har min uppfattning också alltid varit att hundavel alltid "bara" är en dyr hobby. Paradoxalt nog är det just att det är en hobby som säger att det är seriöst - en måste ju ha ett enormt engagemang för att göra det trots alla utgifter, tid och arbete som en inte får nånting för i rena pengar, och det engagemanget leder till sund djursyn och uppfödning.

Innan den här tråden hade jag aldrig hört talas om uppfödare som går med vinst, men det kanske kan hända en och annan gång. Alltså att de på nåt sätt "råkar" gå med vinst, inte vill göra vinst. Det sistnämnda tycker jag definitivt är ett rent buskavelsmotiv.
Det går inte att jämföra med hästuppfödning heller, hästsport är liksom en gigantisk industri, hundar är det inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 791
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: KaffeKask
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 238
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp