Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker läsa lite emellanåt men är så dålig på att hänga med och kommentera, det mesta är så himla rörigt.

Oj vad tråkigt med ett sån skada @twiga.


---------------------------------------------
Rino hade ju precis börjat komma igång efter sin skada men så fick han muggen från helvetet på skadade benet och blev sjukt halt, det blev en trebent häst och då krachade han i bogarna också. Tack och lov så kommer han igen väldigt bra bara han kan röra på sig och är en riktigt kämpe trots månader av sårvård på vänster bak.
Får se hur framtiden blir för det benet/hoven, ser inte helt kul ut faktiskt. Rinon tar sig iaf och börjar komma igång lite smått igen.

Stråla hälsar att hon tänker satsa på en karriär i fälttävlan med sin medryttare
Nåja, skutt över små pinnar. :D Men det var så roligt att se hästen som bara snubblar över hinder på ridbanan och inte går att motivera till att galoppera över dom, hon fattar verkligen inte poängen, tagga till i skogen och till och med gasa så medryttaren fick svårt att hitta bromsen.
temporary-image1463082725572_5734deece087c3554ed0a350.jpg

Sen slet hon av sig en sko i leran i hagen och hovslagaren är borta så nu går hon med en barfotaboot som reservdäck och tuffar på i halvfart tills vi får på skon igen. Funkar men inte optimalt. Hon är iaf galet fin att rida nu, riktigt roligt.
 
Det går bra nu :banghead:
Kom till stallet igår och skulle ta in F, han vill inte komma som han brukar. Visar sig att han troligen blivit sparkad av kompisen på sidan av bogen och stod med ett blödande sår samt var rejält halt. Beslutade mig för att köra in honom till Strömsholm (tur vi har nära), och det var ganska klokt. Såret hade en rejäl ficka som tur var så gick den inte in i någon led. Eftersom han var så pass halt så blev det även röntgen för att utesluta spricka/fraktur. Bilderna blev dock otydliga så fick komplettera med ultraljud. På ultraljudet syntes det att skelettet hade en liten oregelbunden struktur på ett område, men det skulle troligtvis inte vara någon större fara.
Idag var han nästintill ohalt och såret såg riktigt bra ut. Hoppas att det fortsätter så!

Men! Vilket oflyt ni har!
Hoppas F kryar på sig snabbt och väl nu.

Jag är hemma nu igen och har mötts av en sälformad häst. Jag tog honom en sväng i lina idag. Han är feeeet! :o
Nu är det bantning för oss båda.
Ska be sambon justera det som är kvar sen efter tandis och knäet. Tycker han är lite skev. Det går att joxa in honom i ramen och forma korrekt. Men det märks att det tar emot i ena varvet.

Vi stötte på en Beach Boy-häst i Spanien. Det tyckte jag var kul. Av alla jävla hingstar så var den enda häst vi skulle kolla på där efter BB. Den var riktigt trevlig dessutom.
Men vi hann inte med något Jerez. Så i övrigt såg vi bara alla halta kusar som drog runt turister. Uscha!
Läkaren var jättebra och vi har hittat en del att jobba med. Så förhoppningsvis blir jag piggelin och smal och orkar jobba och rida mer. ;)
 
Vilken otur @SkorpSmulan. Hoppas han kryar på sig snarast! Men vad fina bilder på Stråla! Precis lagom terränghinder tycker jag:).
@tuaphua Mina hästar är nog rätt feta dom med iom jag fick beställa en 140 gjord till lilla Loppan. Hon har ju rätt djup bål. Även Bellona är rätt fläskig. Å matten, fast det liksom är som jag e skapt.

Tränade med Loppis igår och idag är det hemmatävling. Hur jag nu tänkte då, när jag anmälde mig:yuck:.
Tyckte inte denna träning gick så bra men vi får hoppas hitta en bra feeling..
Det bästa är att min tränare ska ta Bellona lite så hoppas jag vi liksom hittar ihop lite mer och att jag får den hjälp vi behöver.

Red henne barbacka ett hyffsat pass igår och det var ett av dom bästa passen på länge.
Sen tänkte jag inte helt rätt där heller, i att rida en lite mer "storgångad" häst med manke barbacka dagen innan jag ska tävla:angel:..
 
Vilken otur @SkorpSmulan. Hoppas han kryar på sig snarast! Men vad fina bilder på Stråla! Precis lagom terränghinder tycker jag:).
@tuaphua Mina hästar är nog rätt feta dom med iom jag fick beställa en 140 gjord till lilla Loppan. Hon har ju rätt djup bål. Även Bellona är rätt fläskig. Å matten, fast det liksom är som jag e skapt.

Tränade med Loppis igår och idag är det hemmatävling. Hur jag nu tänkte då, när jag anmälde mig:yuck:.
Tyckte inte denna träning gick så bra men vi får hoppas hitta en bra feeling..
Det bästa är att min tränare ska ta Bellona lite så hoppas jag vi liksom hittar ihop lite mer och att jag får den hjälp vi behöver.

Red henne barbacka ett hyffsat pass igår och det var ett av dom bästa passen på länge.
Sen tänkte jag inte helt rätt där heller, i att rida en lite mer "storgångad" häst med manke barbacka dagen innan jag ska tävla:angel:..

Skönt att du får hjälp av tränaren med Bellona!
Lycka till på tävlingen idag!
 
Det gick helt ok! Inga höga procent 61,3 i lb:3 men vi skärpte upp oss ytterligare till la:n och fick 62,7, samma bana och domare så det är ju oki . Ibland blir ridkänslan lite som att springa på hal is när hon är lite spänd och strak. Så det blir lite försiktigt men jag tycker vi kom runt och överlevde och domaren tyckte hon hade trevlig attityd vilket hon har oftast:).
Så jag är glad över min positiva lilla röda snäcka idag även om det alltid är kul med högre valörer sas..
 
Jag sköter stallet över helgen IOM att stallägaren skulle bort.
Det innebär att jag sköter världens sötaste föl. Åh, vad bedårande den är! En liten fuxflicka med mycket vitt i ansikte och på ben, angloarab.
Djurbebisar är så härligt!

Min säl har ålat sig runt ridbanan stånkande med vågor över magen..
Han var duktig men lite småslö för att vara honom. Sen gick vi prommis ute gör att slimma ner oss.
 
Fs sår håller på att läka, tycker det ser riktigt bra ut förutom att han har en liten svullnad ovanför såret som jag hoppas går ner (tror det är där själva sårfickan är). Ingen feber iaf och hältan i skritt är borta. Kollade honom i trav på lina idag och då syns det att han är pyttelite stel ingen direkt hälta. Han får ta det lugnt med skrittpromenader några dagar till. Dock tycker han livet är ganska tråkigt när han får gå själv i sjukhagen. Men försöker beta med honom så mycket som det går :)
Det som känns jobbigt är att han var så himla fin att rida innan det hände :(

@Maui Låter som ni fått tag i en riktigt trevlig unghäst :)

@tuaphua låter ju toppen att du hittat en läkare! hoppas att du får hjälp nu. Mindre kul låter det med alla halta hästar :(
 
Fs sår håller på att läka, tycker det ser riktigt bra ut förutom att han har en liten svullnad ovanför såret som jag hoppas går ner (tror det är där själva sårfickan är). Ingen feber iaf och hältan i skritt är borta. Kollade honom i trav på lina idag och då syns det att han är pyttelite stel ingen direkt hälta. Han får ta det lugnt med skrittpromenader några dagar till. Dock tycker han livet är ganska tråkigt när han får gå själv i sjukhagen. Men försöker beta med honom så mycket som det går :)
Det som känns jobbigt är att han var så himla fin att rida innan det hände :(

@Maui Låter som ni fått tag i en riktigt trevlig unghäst :)

@tuaphua låter ju toppen att du hittat en läkare! hoppas att du får hjälp nu. Mindre kul låter det med alla halta hästar :(

Har man en gång hittat den där fina känslan brukar det vara hyfsat lätt att hitta dit igen. :)
Skönt att han ser ok ut!

Kl

Min rulle fick behandling av sambon idag. Intressant att se var han tycker problemen sitter och att det stämmer med min bild.
Han hade en liten låsning i halsen och sen det där jag upplevde som skevt bak i korsled. Det släppte bra och verkade nytt sas. Så det kommer nog av då han var halt.

Tog honom i lina och för hand efter. Då var han rak som en pil och mjuk som en katt.
Duktig tjockis!

Ikväll åker vi på ny Skåne-tour och kikar på gårdar. Spännande!
 
@Maui det går sådär med hästletandet... Har provat 6 olika från 4 till 12 år men inte fastnat för någon än.
Ska kolla på ett fyraårigt sto imorgon som är väl framme i utbildningen. Den har jag höga förväntningar på, hoppas, hoppas........

Beroende på vad du letar efter och prisklass kanske någon av oss andra vet ngt. :)
 
@Maui Vi har ju inte jättebråttom. Det är ju lite speciellt hus iom strl och att det är från 1809 eller 12 eller vad det nu kan vara..
Men det känns ju rätt positivt i nuläget tycker jag.
Samtidigt vore det skönt att få sålt under sommaren men vi är ju inställda på att det kan ta ett år eller så.

Spännande @happyrider. Håller alla tummar att du hittar en fin vän snart!

Idag har jag ridit ut på Bellona och jag fick så härlig känsla så nu är det hopp om livet igen. På måndag åker vi till tränaren och hon blir kvar till fredag. Lyxlir men va fasen, kör man fast och allt känns hopplöst får man bita i det sura äpplet..

Hittade ett pappersfoto på Loppan när vi var och tittade då hon var föl :love:
13336001_1143959015625616_3349729961984925648_n.jpg

Här är mina flickor igår. Stora tösen lyckades rida ner med Bellona i sjön. Där har jag gått bet. Det gillade hon när hon väl var i..
13335579_1143385452349639_5491434201717416738_n.jpg

Vi på tävlingen..Jag gillar inte den rosa bubblan mitt på och att jag i morgonhasten tog långa mintgröna strumpor..Det var inte såå fancy:crazy:
13330945_1142777829077068_4063682780340943918_n.jpg

Å så lite Rut som fått en två årig welsh cob som kompis..:
13321686_1143474752340709_3691772764093266005_n.jpg
13325594_1143506969004154_4350377774109491190_n.jpg

13344783_1143507349004116_261588930750620268_n.jpg
 
Länge sedan sist! Har inte skrivit på länge men tittat in lite då och då. Var iväg på WE pay & ride teknikmoment igår (med min äkta -06:a ;)). Så himla kul! Red LB och LA. LB gick bra, fick ihop 67,8%. LA var mest för att testa, Bianca har ju haft svårt för galoppen men det börjar att lossa så smått. Lite trött i kropp och knopp, men skötte sig fint ändå. Hon blev smått förvirrad i paralellslalomen i LA när varannan båge skulle vara i galopp och varannan i trav, det har vi inte gjort innan så hon ville mest ta galopp hela tiden :o Fick ihop 62,8%.

LB

LA (minneskortet blev fullt så filmen slutat lite abrupt)

13339678_990611231058031_3707428274401665559_n.jpg
 
@fio och @tuaphua Jag söker egentligen en ridbar allroundhäst. Viktigt för mig att det inte ska kännas "tungt" att rida...

Det lilla stoet igår blev jag mycket förtjust i. Däremot var hon lite grönare än jag hade förväntat mig.
Vilket gör det svårt för dottern. Men hur mycket hänsyn ska jag egentligen ta? Det ska ju vara min häst samtidigt som jag vill att dottern ska kunna hantera och rida någon gång i veckan. Om jag tänker lite mer långsiktigt så tror jag absolut hästen kan passa dottern men idag är hästen för grön.
Usch vad svårt... Jag gillade henne verkligen, hon hade en fantastisk arbetsvilja, energi och bjudning. Hon var nätt i typen och 163 cm hög... helt perfekt för mig.
Även min dressyrtränare gav tummen upp :up:
Jag har verkligen något att tänka på. Hur hade ni tänkt i ett sådant här läge?
 
@fio och @tuaphua Jag söker egentligen en ridbar allroundhäst. Viktigt för mig att det inte ska kännas "tungt" att rida...

Det lilla stoet igår blev jag mycket förtjust i. Däremot var hon lite grönare än jag hade förväntat mig.
Vilket gör det svårt för dottern. Men hur mycket hänsyn ska jag egentligen ta? Det ska ju vara min häst samtidigt som jag vill att dottern ska kunna hantera och rida någon gång i veckan. Om jag tänker lite mer långsiktigt så tror jag absolut hästen kan passa dottern men idag är hästen för grön.
Usch vad svårt... Jag gillade henne verkligen, hon hade en fantastisk arbetsvilja, energi och bjudning. Hon var nätt i typen och 163 cm hög... helt perfekt för mig.
Även min dressyrtränare gav tummen upp :up:
Jag har verkligen något att tänka på. Hur hade ni tänkt i ett sådant här läge?

Att det är tillräckligt svårt att hitta en häst som man vill ha att när man gör det så ska man köpa den, annars kommer du gå och tänka på den hästen hela tiden.

Jag kallar det mistysyndromet :D
 
@fio och @tuaphua Jag söker egentligen en ridbar allroundhäst. Viktigt för mig att det inte ska kännas "tungt" att rida...

Det lilla stoet igår blev jag mycket förtjust i. Däremot var hon lite grönare än jag hade förväntat mig.
Vilket gör det svårt för dottern. Men hur mycket hänsyn ska jag egentligen ta? Det ska ju vara min häst samtidigt som jag vill att dottern ska kunna hantera och rida någon gång i veckan. Om jag tänker lite mer långsiktigt så tror jag absolut hästen kan passa dottern men idag är hästen för grön.
Usch vad svårt... Jag gillade henne verkligen, hon hade en fantastisk arbetsvilja, energi och bjudning. Hon var nätt i typen och 163 cm hög... helt perfekt för mig.
Även min dressyrtränare gav tummen upp :up:
Jag har verkligen något att tänka på. Hur hade ni tänkt i ett sådant här läge?
Jag hade köpt ;) Hästen kommer ju att bli mer och mer utbildad och snart även passa dottern bra. Om du ska rida 5-6 ggr i veckan är det ju viktigast att den passar dig.

@Gaia Ser ju roligt ut med WE. Hade nog passat Rivica bra då hon var helt orädd.
Lånehästen är betydligt fegare och skulle aldrig klara det. Vi tränar dressyr och ska starta på måndag :o
Vilket väder vi har fått. Red vid åttatiden och det var väldigt varmt. Orkade bara skritta i skogen och hunden hoppade i en lite sjö och simmade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 126
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 591
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp