Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mja, jag har mycket att lära på andra fronten och dessutom tycker jag det är kul. När man är självlärd så finns det myyycket att ta igen :)
 
@Maui Har det blivit nån röntgen för hästapållen?
Nej Agria tar inte kostnaden och det går på exakt 10” och han blir ju inte frisk av en röntgen :( Han är ombehandlad i hovleden och nästa vecka åker vi till Florian så får han säja vad han tror det är och hur han ska rehabiliteras. Vem vet han kanske också säjer röntgen o har bättre kontakter på Agria:confused:
Men då har vi ”slösat” bort massa pengar på andra undersökningar så att försäkringen inte räcker till röntgen :mad:.
Jag är i alla fall ”bra” i benet. Har kastat ortosen så nu kan jag sova och har börjat stödja på benet lite. Himla svårt att lära sig gå igen. Kommer att ta tid innan jag kan släppa kryckorna.
 
Skönt att du är på g att bli bättre @Maui.

Idag blev det ett ner i 95, Julia var i en annan värld och jag var väl också det :eek:O_o Haha!!
I 1m så red jag avd a för att slippa vänta för länge. Det gick riktigt bra och räckte till en tredje plats av 49 starter :) Blev ett litet missförstånd oss emellan då jag skulle gena mellan två stöd så vi fick sakta in, kanske hade räckt till en blågul annars, vem vet.. :D
 
@Maui Himal surt med försäkringsbolaget, ibland undrar man vad man betalar för. Hoppas Florian kommer till samma slutsats så det går att sätta press på bolaget att 2 olika kliniker har samma åsikt.

@Tessalonica Gud vad duktiga ni är!!! Stort grattis till rosetten!
 
Nej det är småbarnslivets förbannelse. På tal om det, hur är det med din man?

Ja det är ett pussel men det går och jag är nöjd det jag hinner :)
Jo han mår väl rätt okej. Det är givetvis inte bra än men när vi pratar om det är han glad att han lever. Såhär i efterhand har han pratat om den dödsångest han fick när han låg där och dåligt samvete för allt man inte säger och gör när man är frisk. Är tufft att höra men troligen nyttigt.
Han har bortsett från förlorat luktsinne även försämrad hörsel på ena örat och problem med nacken men går på sjukgymnastik för att få hjälp m det.
Nu blev det långt...
 
Oj, arme krake! Inte nog med all smärta så förlorat luktsinne o sämre hörsel är ju verkligen inte roligt. Hoppas ni iaf hade en olycksfallsförsäkring.
Nej man borde framförallt leva i nuet, en superenkel grej att säga men oerhört svårt att efterleva! Säga allt man tänker och leva varje dag som om det vore den sista.
 
Ja han är väl försäkrad, men det är ju ett väldigt litet plåster på såren med tanke på vad han får leva med resten av livet. Men lever gör han och det är vi glada för :)
Det finns inte en chans att han återfår luktsinnet? Jag förlorade ju känseln i vänster sida av kinden i en ridolycka för 5 år sen, har kommit tillbaka rätt mycket men inte allt för nerver slutar tydligen aldrig att försöka hitta tillbaka. Tänkte om det kanske var nåt sånt?
 
Det finns inte en chans att han återfår luktsinnet? Jag förlorade ju känseln i vänster sida av kinden i en ridolycka för 5 år sen, har kommit tillbaka rätt mycket men inte allt för nerver slutar tydligen aldrig att försöka hitta tillbaka. Tänkte om det kanske var nåt sånt?

Som jag fattat det är just lukt och smak svårare.
Jag har fått tillbaks mkt funktion i nerver som läkarna sa inte skulle gå. Jag skulle ju inte kunna springa etc. Men jag kan ju både rida flera hästar per dag och springa.
De jag känner som blivit av med lukt/smak har dock haft det kämpigare.

KL

Jag har jobbat som ett as och varit så sjukt trött att jag inte orkat så mkt. Det har varit kaos i stallet och nu är mer än hälften utflyttade. Även om jag inte varit i luven med någon så påverkar det ju en när det är bråk-klimat. Så jag har undvikit stallet en del iom det och allt jobb. Nu är det lugnare igen och jag kan vara kvar här tills jag orkar flytta även mig själv sas.
Jag har tränat lite på halvfart och hästen har känts fin. Han är ju en sån lycko-boost den där hästen. Jag själv är ju lite kass i både kropp och ork nu. Så det har fått bli vad det blir liksom. Vi har larvat oss en del med trickträning, frihetsdressyr etc också de dagar jag inte orkat riktigt.
Hagkompisen har börjat inse att han är rätt trevlig och de hänger ihop nu. Det är kul!

Nu imorgon åker vi med jobbet till Australien. Det ska bli så himla roligt!
Jag har aldrig varit där. Det är ju något iaf jag haft på min bucket list.
Och så får vi lite rolig utbildning etc också. Och någon dag ledigt. Det behövs!
Hästen får vila en sköts väl om av duktiga tjejen som äger hagkompisen. Så det känns lika relaxat att lämna som när vi var i Spanien. Skönt!
Fasar lite inför flygresan. Men har ju en kiro med som kan reparera lite.
 
Jag har legat lite lågt här men inte med ridningen...
Har fortsatt med min stärkande ridning och blandat in mer bommar än tidigare och även lite låg hoppning.
Lilla fröken har känts så fin och positiv så jag bokade in min första dressyrträning sen i somras.....
Men....
Fröken togs in från hagen i torsdags med sår på insidan av höger bak.
Jag tvättade och tyckte inte det såg så farligt ut men det har svullnat mer och mer och idag var det "elefantben".
Ingen feber.
Är orolig för Lymfangit och ska ringa ut veterinären direkt imorgon.
Jag har ingen egen erfarenhet alls av Lymfangit. Någon här som har?
Har för mig att @Maui skrivit om det tidigare??!
Är det farligt att vänta till imorgon med att ringa vet?
Ska givetvis kolla henne när hon tas in från hagen i em/ kväll också.
Men nu oroar jag mig så....
 
:(Jag har legat lite lågt här men inte med ridningen...
Har fortsatt med min stärkande ridning och blandat in mer bommar än tidigare och även lite låg hoppning.
Lilla fröken har känts så fin och positiv så jag bokade in min första dressyrträning sen i somras.....
Men....
Fröken togs in från hagen i torsdags med sår på insidan av höger bak.
Jag tvättade och tyckte inte det såg så farligt ut men det har svullnat mer och mer och idag var det "elefantben".
Ingen feber.
Är orolig för Lymfangit och ska ringa ut veterinären direkt imorgon.
Jag har ingen egen erfarenhet alls av Lymfangit. Någon här som har?
Har för mig att @Maui skrivit om det tidigare??!
Är det farligt att vänta till imorgon med att ringa vet?
Ska givetvis kolla henne när hon tas in från hagen i em/ kväll också.
Men nu oroar jag mig så....
Vår fux har vita bakben och får jättelätt tjocka bakben av mugg o skorv.
Har precis fått mugg i ena karleden och givetvis tjockt ben :(
Vi smörjer med mjuka salvor vaselin och när hon hade mer på benet var det jodopaxbandage. Viktigt att det är svag blandning. Har precis köpt nån ny salva som skulle vara bra. Tror att det är honung i.
Detta har oftast inte hjälpt :confused: utan det har slutat med penicillin. Har även fått metacam utskrivet men den gjorde ingen skillnad.
Nu låter det som om din har ett sår som har orsakat detta o då är det ju bäst att veterinär tittar så det inte finns nåt föremål kvar.
Hoppas det löser sig.
 
Vår fux har vita bakben och får jättelätt tjocka bakben av mugg o skorv.
Har precis fått mugg i ena karleden och givetvis tjockt ben :(
Vi smörjer med mjuka salvor vaselin och när hon hade mer på benet var det jodopaxbandage. Viktigt att det är svag blandning. Har precis köpt nån ny salva som skulle vara bra. Tror att det är honung i.
Detta har oftast inte hjälpt :confused: utan det har slutat med penicillin. Har även fått metacam utskrivet men den gjorde ingen skillnad.
Nu låter det som om din har ett sår som har orsakat detta o då är det ju bäst att veterinär tittar så det inte finns nåt föremål kvar.
Hoppas det löser sig.
Tack för ditt svar..
Jag ringer veterinären imorgon :)
 
Jag har legat lite lågt här men inte med ridningen...
Har fortsatt med min stärkande ridning och blandat in mer bommar än tidigare och även lite låg hoppning.
Lilla fröken har känts så fin och positiv så jag bokade in min första dressyrträning sen i somras.....
Men....
Fröken togs in från hagen i torsdags med sår på insidan av höger bak.
Jag tvättade och tyckte inte det såg så farligt ut men det har svullnat mer och mer och idag var det "elefantben".
Ingen feber.
Är orolig för Lymfangit och ska ringa ut veterinären direkt imorgon.
Jag har ingen egen erfarenhet alls av Lymfangit. Någon här som har?
Har för mig att @Maui skrivit om det tidigare??!
Är det farligt att vänta till imorgon med att ringa vet?
Ska givetvis kolla henne när hon tas in från hagen i em/ kväll också.
Men nu oroar jag mig så....

Min fick ju lymfangit i sensomrars för första gången på sitt vita ben.
Jag var till vet som efter konstaterat lymfangit ul:ade för att hysteriska jag skulle få se att senorna var ok.
Vi fick metacam och Hippotrim och skulle ha bandage lite. Vet sa att jag måste ha is i magen om svullnaden kvarstår även längre tid. Och att jag då kan linda.
Så det har jag gjort.
 
Hoppas du får penicillin utskrivet för det är oftast det enda som hjälper mot lymfangit och får det att gå ner helt så inget blir kvar, @happyrider . Har tyvärr sett min beskärda del av såna som inte fått ned svullnaden o det blir kroniskt. Är det ngn här som provat såna där strumpor som cirkulerar på fejan nu? Tror det är kollodialt silver i dom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
172
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 225
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 444
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 277
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp