Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p Jag hade ALDRIG vaccinerat om henne utan att iaf försöka få tag i vet. Du får väl kontakta fodervärden och höra vem de använde?
Det kostar ju pengar att vaccinera om och mig veterligen skiter ingen sådana nu för tiden :p
 
@polly p Jag hade ALDRIG vaccinerat om henne utan att iaf försöka få tag i vet. Du får väl kontakta fodervärden och höra vem de använde?
Det kostar ju pengar att vaccinera om och mig veterligen skiter ingen sådana nu för tiden :p

Självklart ska jag undersöka dom möjligheterna först. Men tror tyvärr det är gga rökt:p..
Pengar har jag verkligen inte gott om men tyvärr har jag nog inget alternativ.
 
Självklart ska jag undersöka dom möjligheterna först. Men tror tyvärr det är gga rökt:p..
Pengar har jag verkligen inte gott om men tyvärr har jag nog inget alternativ.

Det är väl bara att ringa till distriktet där och fråga om dom har din häst i sina rullar, så jädra stort är inte Linköping.
 
@polly p linköping är och har verkligen varit i många år, superlitet gällande veterinärer !
Jag hade definitivt ringt och frågat , innan jag avslog möjligheten .
DV Linköping avvecklades ju för några år sedan så sen dess är det DV Norrköping som har östra delen . Sen finns ju även några DV i angränsande som täcker området - Borensberg, Åtvidaberg .
Men rimligen finns ju journalen lätt att tillgå hos någon i FV's /kundens namn.
Oavsett så borde det ju funka att iaf kolla med FV först ?
 
Senast ändrad:
I torsdags var vi på återbesök på kliniken.
Det var ett positivt besök och vi fick tummen upp av både veterinär och kiropraktor.
Lilla fröken är fortfarande helt ren på böjprov och mjuk och fin för övrigt.
Hon har musklat sig fint och liksidigt och upplevs något stabilare bak :up:
Jag ska fortsätta med detta stärkande arbetet och åter igen till kliniken om 4 månader för att kontrollera att det fortsätter åt rätt håll.
Känner mig så nöjd och glad över att förbättringen var så tydlig på bara 4 månader. Lilla hästen svarar fint på den här ridningen och det känns skönt att veta att det går åt rätt håll:heart
 
Pay & Ride dressyr idag igen. Upp ett snäpp till LB:1. Lite seg häst som denna gång tyckte att domarbordet (och solstrimmorna) var lite läskigt så det blev bl.a. avbrott i galoppen. Sedan försökte hon kompensera det genom att galoppera när det skulle vara trav... :rofl: Blev 68% iaf :)


22228525_1452103194908830_5012407964567172313_n.jpg
 
Pay & Ride dressyr idag igen. Upp ett snäpp till LB:1. Lite seg häst som denna gång tyckte att domarbordet (och solstrimmorna) var lite läskigt så det blev bl.a. avbrott i galoppen. Sedan försökte hon kompensera det genom att galoppera när det skulle vara trav... :rofl: Blev 68% iaf :)


22228525_1452103194908830_5012407964567172313_n.jpg
Vilken jättefin kritik :)
 
Här hemma är det inte för muntert. Hedda blev ju sparkad i hagen av fuxen på sitt bakknä.
Röntgen visade inga skelettskador men då vi åkte tillbaka för att hon fortfarande haltade visade det sig att hon har en fraktur på knät. :( Ofta så synd inte detta direkt utan först efter ett tag.
Nu ska hon gå i sjukhage modell box i 6 veckor innan åb. Vad gör vi om hon inte är bättre då :cry:
Marco fortfarande halt o ska åter nästa vecka. Är han inte bättre vill de ge remiss till H-Borg för skiktröntgen. Då söver de ju honom :( Är inte säker på att jag vill det. Får fundera lite. Åker kanske till nån annan veterinär först :confused:
 
Här hemma är det inte för muntert. Hedda blev ju sparkad i hagen av fuxen på sitt bakknä.
Röntgen visade inga skelettskador men då vi åkte tillbaka för att hon fortfarande haltade visade det sig att hon har en fraktur på knät. :( Ofta så synd inte detta direkt utan först efter ett tag.
Nu ska hon gå i sjukhage modell box i 6 veckor innan åb. Vad gör vi om hon inte är bättre då :cry:
Marco fortfarande halt o ska åter nästa vecka. Är han inte bättre vill de ge remiss till H-Borg för skiktröntgen. Då söver de ju honom :( Är inte säker på att jag vill det. Får fundera lite. Åker kanske till nån annan veterinär först :confused:

Men, vad tråkigt på så många fronter!
Hur är det med dig och ditt ben nu?
 
Jag har varit sjuk i bihålejox med dövhet och feber som följd. Låg en v innan vi hade semester 1 v i Spanien. Sjuk där med. Men skönt iaf att komma iväg!
Fick några kinesiska ört-piller av en läkarvän där. Blev nästan frisk.
Så vi åkte till Jerez bla och kollade på ridakademin där. Det var himla roligt att se och har alltid varit ngt jag velat göra någon gång i livet.
Det var dels skolsprången, kadrilj etc som vanligt. Men sen hade de en vaquero som red med garocha. Han var nästan bäst faktiskt! Sån jävla feeling och duktig ryttare på så välskolad häst som svarade så korrekt på så små hjälper. Kul att se! Tänkte på @Gaia då. :p

Sen när jag kom hem blev jag sjuk igen(döv och febrig) och behövde jobba som en tok iaf. Så det går lite segt att bli frisk. Men nu tror jag att jag snart är på g. Längtar så efter att rida. Har bara ridit litegrann och inget orkat själv.
Jerez gav helt klart inspiration!
 
Å vad roligt @Gaia :)! Jättefina procent och kritik! Grattis!

Usch, stackare @Maui ..
Men undrar också som @fio varför du inte vill söva?
Samt hur det går med dig?

Blivit lite off i ridsuget då det är så himla mycket annat men ska iväg i morgon till tränaren.
Ska ju flytta hästarna i slutet av oktober och sen har vi ju officiellt tiĺlträde till gården 1:a November. Även om vi har dubbelboende ett tag så kommer jag nog välja att bo i mitt nya hus även om där är renoverings kaos :D.
Är ju bara ca 8km från lgh där vi hur nu och ligger mer åt rätt håll..

Usch, lillehästen har fått ett sår ovanför franknäet och var svullen nedanför det ganska rejält. Upptäckte det i går.
Inte halt och inte allmänpåverkad.
Om det är ett bett, spark eller stick/rivsår..?
Får väl försöka tvätta ordentligt och vänta några dagar och se?
Alltid oroligt ändå..
 
5Augusti2012
varför inte söva @Maui
Det är väl inte själv sövningen jag är emot utan hela grejen. Är en så omständig sak. Först åka ner o lämna o åka ner o hämta några dar senare och vad visar bilderna? Vet de då vad de ska behandla? Hade samma grej förra året och då valde vi att åka till Thonell istället som behandlade och han blev bra.
Nu är han behandlad på samma sätt men inte bra (än). Fick tips om att ringskor kanske kan hjälpa honom då han tydligen har dåliga hovar.
Får prata med vet på återbesöket.
Jag var på åb och allt ser bra ut på röntgen. De ändrade min ställning så jag kan röra knät 0-40 grader. Blev lite lättare att slippa ha rakt ben. Nu är det bara 4 veckor kvar...
FK är konstiga. Jag är sjukskriven i ca 93 dagar och då skall de ha en full rehab plan från jobbet hur de ska hantera mig efter 90 dagars sjukskrivning.
Hoppas att jag kan komma tillbaka så fort jag får stödja på benet. Är lite trist här hemma nu.
 
Det är väl inte själv sövningen jag är emot utan hela grejen. Är en så omständig sak. Först åka ner o lämna o åka ner o hämta några dar senare och vad visar bilderna? Vet de då vad de ska behandla? Hade samma grej förra året och då valde vi att åka till Thonell istället som behandlade och han blev bra.
Nu är han behandlad på samma sätt men inte bra (än). Fick tips om att ringskor kanske kan hjälpa honom då han tydligen har dåliga hovar.
Får prata med vet på återbesöket.
Jag var på åb och allt ser bra ut på röntgen. De ändrade min ställning så jag kan röra knät 0-40 grader. Blev lite lättare att slippa ha rakt ben. Nu är det bara 4 veckor kvar...
FK är konstiga. Jag är sjukskriven i ca 93 dagar och då skall de ha en full rehab plan från jobbet hur de ska hantera mig efter 90 dagars sjukskrivning.
Hoppas att jag kan komma tillbaka så fort jag får stödja på benet. Är lite trist här hemma nu.
Har ni pratat om Magnetröntgen av hoven? Det kan man göra stående under sedering, tar ca en timme sedan åker man hem. Där ser man allting inne i hoven.
Finns ju på fler o fler kliniker nuförtiden, googla på stående MRI
 
FK är konstiga. Jag är sjukskriven i ca 93 dagar och då skall de ha en full rehab plan från jobbet hur de ska hantera mig efter 90 dagars sjukskrivning.
Hoppas att jag kan komma tillbaka så fort jag får stödja på benet. Är lite trist här hemma nu.

Vad är det som är konstigt med det? Är väl jättebra att företag måste ta tag i sina långtidssjukskrivna så folk inte hamnar längre o längre bort från jobbet och får svårt att komma tillbaka sen.
 
@Maui Jag hade en häst som blev sparkad på framknät när vi var ute o red, den fick också en spricka där o var blockhalt. Stod i liten sjukhage på min gräsmatta i flera veckor men blev frisk jättefort faktiskt, märktes aldrig mer av nåt av det sen.

Ang Marco så låter det ju som han behöver utredas en gång för alla så Thornell är väl ett bra alternativ?
 
Vad är det som är konstigt med det? Är väl jättebra att företag måste ta tag i sina långtidssjukskrivna så folk inte hamnar längre o längre bort från jobbet och får svårt att komma tillbaka sen.
Men en plan för 3 dagar :confused: De måste väl inse att det är bortkastat.
Jag hoppas jag är tillbaka innan dess.
 
Har ni pratat om Magnetröntgen av hoven? Det kan man göra stående under sedering, tar ca en timme sedan åker man hem. Där ser man allting inne i hoven.
Finns ju på fler o fler kliniker nuförtiden, googla på stående MRI
Veterinären nämnde det också men menade att man såg mer på skiktröntgen. Är själv mer positiv till magnetröntgen.
Vi skor om honom imorgon med ringskor då vi hört andra som haft diffusa hältor där det hjälpt,
 
@Maui Ja nånstans måste ju gränsen gå o den är 90 dgr. Jag Kan tycka att det är för lång tid som företagen kan strunta i sina anställda, därmed inte sagt att ditt företag gör det.

Ang skor o hovar, har ni provat att ha sulor?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
149
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 828
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 366
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp