Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas du får penicillin utskrivet för det är oftast det enda som hjälper mot lymfangit och får det att gå ner helt så inget blir kvar, @happyrider . Har tyvärr sett min beskärda del av såna som inte fått ned svullnaden o det blir kroniskt. Är det ngn här som provat såna där strumpor som cirkulerar på fejan nu? Tror det är kollodialt silver i dom?
Ja det hoppas jag också...
Står och väntar på veterinären nu :(
 
Sådärja...
Veterinären tyckte såret såg torrt och fint ut och visst är hon svullen men inte så han blev orolig för lymfangit. :crazy: nojig hästägare antar jag....
Nåväl, Metacam idag och 5 dagar framåt och om det mot förmodan inte ger med sig är nästa åtgärd penicillin :)

Känns ändå bra i hjärtat att hon blev undersökt idag :heart
 
Skönt att det inte verkade vara lymfangit @happyrider :)! Men gott att checka av med vet.

Här rids ingenting nu! Hinner inte då vi typ tokrenoverar. :D
Men det är så himla roligt!
Loppan har dessutom trampat av en sko och vaccinerades i torsdags så är väl ingen ko på isen. Hovis kommer på fredag.
Lillehästen drog jag vargtänder på och gjorde en liten "skönhetsoperation".
Han hade en ful hudflik över ögat som såg ut som en vårta eller ink ( det var det INTE).
Himla snäll liten pålle som tar det mesta med ro:).
Förutom att han bitit/dragit sönder mitt Amigo täcke. Bushäst! Kunde väl gett sig på ett gammalt billigt skräp täcke istället!
 
Jag får ta det lite lugnt ett tag, landade på skallen efter en liten luftfärd förra tisdagen o skakade den lilla hjärna jag har.
Men det som mest upptar allas tankar här just nu är att det är ju vår trakt som är drabbad av sadelstölder! Pratade med ett "offer" igår och hen berättade att de hade upptäckt att personerna först varit o rekat på gården, fy fagerlund vad obehagligt! Mina sadlar befinner sig inte i stallet längre, jag har inte råd att förlora dom, men det är ett himla meck att släpa fram o tillbaka.
 
Jag får ta det lite lugnt ett tag, landade på skallen efter en liten luftfärd förra tisdagen o skakade den lilla hjärna jag har.
Men det som mest upptar allas tankar här just nu är att det är ju vår trakt som är drabbad av sadelstölder! Pratade med ett "offer" igår och hen berättade att de hade upptäckt att personerna först varit o rekat på gården, fy fagerlund vad obehagligt! Mina sadlar befinner sig inte i stallet längre, jag har inte råd att förlora dom, men det är ett himla meck att släpa fram o tillbaka.
Hmmm du får vara rädd om dig!

Ja fy för sadelstölder. Riktigt obehagligt att utomstående smyger in i stallarna. Tror knappt det hjälper att låsa sadelkammaren heller... vill de in så går de in :down:
 
Träning igår. Bara att fortsätta att träna på att bolla Bianca mellan skolorna för att få henne mjukare, starkare och kvickare. Eller ja, bara och bara... :p
/QUOTE]

Vad sa hon om att Blanca hänger mot din vänstra tygel? Hur ska du rida ut henne på yttertygel?
Ser att du också köpt måndagsexemplar av tyglar? Är så himla trött på att mina också blir längre o längre ju längre jag rider.... :o:D:D
 
@Novali01
Med reservation för icke exakt återgivelse: Jag måste få henne att sas rotera bäckenet rätt, så att hon sänker inner höft och tar emot sig och trampar in under sig. Då kommer hela ryggraden rätt ända upp till nacken så att hon inte lägger huvudet på sned. I öppnan måste jag nu försöka vara övertydlig och vrida bak inner axel men ha tyngdpunkten i färdriktningen. Vänster bog sticker gärna iväg ut åt vänster och bakdelen svänger in. Hänger säkert ihop med både hennes gamla skador höger bak och en inkompetent pilot :o

Visst är det hopplöst med tyglar som töjer sig?:devil::p Får skaffa sådana där med öglor som man stoppar in händerna i :rofl:
 
Vad skönt happy att hästen mår bättre :)

Polly, lyxigt att fixa till när man flyttar till nytt.

Nova, läste om olyckan på FB. Tur det inte blev värre! Krya på dig.

Jag har larm i min sadelkammare med videoövervakning så jag hoppas slippa tjuvar här hemma..
 
Inte klokt vad de stjäl sadlar. De har ju hållt på i en månad i dina trakter @Novali01
Jag trodde att de lämnade landet men de kanske gör många resor för inte kan de väl få sålt sadlarna här :confused:
Fuxen fick ju givetvis tjockt ben av mugg o vi (Sara) fick inte ned det trots smörj med fet salva och lindade bakben :(
Bokade veterinär igår o när vi kom dit var hon inte det minsta tjock :D men hade muggen kvar men de tyckte vi skulle fortsätta som innan o smörja o tvätta med hibiskrubb.
Gjorde en hälsokoll på henne och hon var superfin ;)
Tänkte jag skulle hjälpa till lite idag o ta in hästar när det var storm i regn/snö.
Var tvungen att mocka en box först o när jag skulle hämta skottkärran trillade jag :mad: Hade vissa problem att resa mig igen så stallet får nog vara ett tag till. Men får stödja på benet och det hjälper enormt. Har börjat arbeta deltid också :).
 
@Maui Nej, man kan bli galen på dom! De skeppas visst ur landet med vändande färja har jag förstått. Utan larm kan man helt enkelt inte vara längre, känns ju helt sjukt faktiskt.
Men SNÄLLA du! Sluta för guds skull att göra saker som kan förlänga din konvalescens! Det är ju helt enkelt inte värt det, bara att acceptera att du varit med om en svår olycka o ska ta det lugnt. :o:)
Själv satt jag upp för första gången i förrgår, på Misty då såklart. Jag tar ju min stadiga 6-åring när jag behöver rehabas...:laugh:. Helt ärligt var det läskigt att sitta upp i ridhuset för en unge höll på att hoppa, nej, det var inte "hoppdag" o borde inte varit hinder där, och 2 andra galopperade runt...men Misty är ju en klippa så trots att hon vilat i över 3 veckor är det bara att sitta upp och ta vid där vi slutade sist.:bow:
 
skönt Monica att du börjar bli bättre. Det är gott med stabila kusar :)

Har tävlat i helgen. 100,110 igår o 110 idag. Igår var vi värda nedslagen, hon var helvild och bara lekte runt med mig på ryggen :laugh: Idag kan jag skratta åt det men igår var jag kanske inte lika impad.
Idag fick vi mer fel än vi förtjänade. Superfin när jag red fram och likaså framhoppningen. Väl inne på banan blev hon rädd för de som skulle ut ur ridhuset så det blev ett stopp på hinder 1 :banghead: Sedan var hon egentligen jättefin men lite spooky så det föll en bom och givetvis en massa tidsfel. Tänkte avslutat säsongen denna helgen men det känns fruktansvärt när jag inte är nöjd så jag hoppas på bra väder den 10/12 :nailbiting:
 
Jag är sådär barnsligt lycklig som bara ett bra ridpass kan göra mig :)
Lilla hästen var så mjuk och fin och med på noterna under kvällens pass så jag red med ett leende :)
Igår däremot var hon billig :crazy:
Skogsturen började så bra men slutade med att hon bockade och for iväg i full fart när jag skulle fatta galopp så jag fick ta till kraftiga förhållningar :down: trist....
Men men det var tydligen glömt ikväll :)
Inte ofta hon är såhär fin från start till slut:heart
 
Har lite dåligt samvete över Loppan men äh..
Att hon knappt hinns ridas annat än sporadiskt nu och en tid framåt är väl eg ingen ko på isen..

Tycker det är viktigare att lägga krut på att få hjälpligt ordning åtm kök och sovrum så vi kan flytta in ordentligt och städa ur den andra. Vi måste ju vara klara med det innan jul..Då har nya hyresgästen tillträde:).
Usch med sadelstölder..har mina hängandes i stallet..får nog ta in i källaren

Tänker sen när stallet är klart nästa höst och jag förhoppningsvis har sadelkammaren om man skulle ha larmat?
Vi är ju anslutna till Verisure så antar att man kan.?
 
Har lite dåligt samvete över Loppan men äh..
Att hon knappt hinns ridas annat än sporadiskt nu och en tid framåt är väl eg ingen ko på isen..

Tycker det är viktigare att lägga krut på att få hjälpligt ordning åtm kök och sovrum så vi kan flytta in ordentligt och städa ur den andra. Vi måste ju vara klara med det innan jul..Då har nya hyresgästen tillträde:).
Usch med sadelstölder..har mina hängandes i stallet..får nog ta in i källaren

Tänker sen när stallet är klart nästa höst och jag förhoppningsvis har sadelkammaren om man skulle ha larmat?
Vi är ju anslutna till Verisure så antar att man kan.?

De har väl olika paket. Och vill ni ha sensorer och kamera i sadelkammaren kan nog priset stiga. Vi hade ju dem. Men kommer inte ihåg exakt hur paketen såg ut. Men det fanns ju någon form av grundpaket med visst antal sensorer och kameror.
Ska man sen kunna larma av i sadelkammaren med blir det kanske 2 paket man måste ha.

Kl

Vi hade det helt fantastiskt i Australien. Jättespännande jobbmässigt och en ledig dag med koalor, fantastiska havsvyer(12 apostlarna bl.a.), regnskog med jordens skönaste, gladaste guide med adhd x 1000 uppfödd på en farm i outbacken. Han var otroligt intressant iom sitt för oss märkliga liv och sin kunskap om djuren/naturen.
Det var dock tufft med två 24-h resor och jetlag och jobba under 1 v. Så jag blev kanonsjuk och har legat däckad sen vi kom hem.

Pålle ser förfärlig ut med utvuxen man, börjar bli lite vinterpälsskäggig etc. Han längtar efter att få träna, arbetsmyran. Och jag med!
Nu tror jag det vänt. Så hoppas kunna köra om några dagar iaf.
 
Nu har vi bokat tid för magnetröntgen. Efter att ha diskuterat med nästa veterinären som också sa att vi borde ta reda på orsaken till hältan insåg vi att det inte fanns något val.
Nu har vi förbrukat hela försäkringsersättningen på att åka till veterinärer som bara föreslår röntgen som Agria säjer nej till :banghead: Det känns precis som om Agria ville att vi skulle besöka olika veterinärer tills pengarna var slut.
Hade de gått med på röntgen direkt när första veterinären föreslog så hade han ju redan varit röntgad och klar en månad tidigare :(.
Nu får vi betala allt själva och åka till Ängelholm om tio dar. Hoppas på bra svar så vi kan ge honom den rehaben som krävs och att han blir frisk igen :cry:
Fattar inte hur bolaget resonerar då sista veterinär besöket kostade som en röntgen och det besöket gav ju egentligen inget mer än att ytterligare en veterinär sa röntga honom samt behandlade där han redan var behandlad :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 631
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 322
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp