Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för omtanken allihop. Vi har varit inne igen då Elias fick kraftigt ont i nacken. Visade sig vara en blödning på ryggraden nära huvudet och den i sin tur trycker på ryggmärgen. Han fick domningar i armarna så man misstänkte någon form av förlamning.
Just nu känner han inte av smärtan så mycket tack vare medicinering men vi tror även att blödningen håller på att försvinna.
Mycket yrsel är kvar men vi är som sagt otroligt tacksamma att han är kvar här hos oss :heart
Hoppas på ett bra och snabbt tillfrisknande :heart
 
Tack för omtanken allihop. Vi har varit inne igen då Elias fick kraftigt ont i nacken. Visade sig vara en blödning på ryggraden nära huvudet och den i sin tur trycker på ryggmärgen. Han fick domningar i armarna så man misstänkte någon form av förlamning.
Just nu känner han inte av smärtan så mycket tack vare medicinering men vi tror även att blödningen håller på att försvinna.
Mycket yrsel är kvar men vi är som sagt otroligt tacksamma att han är kvar här hos oss :heart

Kramar! Finner inga ord men tänker mycket på dig/er:heartheart:heart!
 
Tack för omtanken allihop. Vi har varit inne igen då Elias fick kraftigt ont i nacken. Visade sig vara en blödning på ryggraden nära huvudet och den i sin tur trycker på ryggmärgen. Han fick domningar i armarna så man misstänkte någon form av förlamning.
Just nu känner han inte av smärtan så mycket tack vare medicinering men vi tror även att blödningen håller på att försvinna.
Mycket yrsel är kvar men vi är som sagt otroligt tacksamma att han är kvar här hos oss :heart
Åh herregud! Skönt att ni fick snabb hjälp iaf och nu måste det bara gå sakta men säkert åt rätt håll. :heart
 
I onsdags under värsta snöyran skickar en som bor på gården där hästarna står att Loppan varit på rymmen. Hon såg en häst i paddocken som sprang så fint, dock med täcke och utan ryttare. Osedvanligt korkat att rymma dit:laugh:..
Hon tog givetvis in henne och även Bellona som stressat upp sig rejält. Änglavakt ändå, att hon var hemma och kunde ta rätt på hästarna. Men hoppas inte det dragit upp nå mer på Bellis som ska åb på onsdag..
Halvkul att sen gå och laga staket i yrande snöblåst och blött och plumsigt..
Inga synliga skador iallafall så långt.

Torsdag när vi tar in hästarna så är det en rejält halt Loppa. Trampat av sig en sko:(..
Ser liiite mindre halt idag men jag är sjukt orolig. Orka en konvalescent till där uppe dessutom. Det är bökigt och ledsamt nog med sjuka hästar men när man inte har det hemma och kan styra som man vill riktigt med sjukhagar mm..:down:
Nu står båda inne på box. Bellona behöver ju det inte i sak men hon klarar sig inte utan Loppan fastän hon ser dom andra två, utan vandrar eller springer och det känns som obra för hennes skada i den här väderleken/underlaget. Så, jippi..

Håll en tumme att det bara är en liten vrickning som jag kan vila ut men frågan är hur länge jag liksom vågar vänta? Onsdag är ju Bellonas tur och Loppan kan jag inte ta med mig så frågan är måndag ( jobbar kväll) om det är fortsatt lite hälta eller om jag isf ska vänta till torsdagen då jag är ledig?
Ingen svullnad/värme eller ökad puls direkt vad jag kan lokalisera men inte ren i skritt även om det är mycket bättre än i torsdags...
 
I onsdags under värsta snöyran skickar en som bor på gården där hästarna står att Loppan varit på rymmen. Hon såg en häst i paddocken som sprang så fint, dock med täcke och utan ryttare. Osedvanligt korkat att rymma dit:laugh:..
Hon tog givetvis in henne och även Bellona som stressat upp sig rejält. Änglavakt ändå, att hon var hemma och kunde ta rätt på hästarna. Men hoppas inte det dragit upp nå mer på Bellis som ska åb på onsdag..
Halvkul att sen gå och laga staket i yrande snöblåst och blött och plumsigt..
Inga synliga skador iallafall så långt.

Torsdag när vi tar in hästarna så är det en rejält halt Loppa. Trampat av sig en sko:(..
Ser liiite mindre halt idag men jag är sjukt orolig. Orka en konvalescent till där uppe dessutom. Det är bökigt och ledsamt nog med sjuka hästar men när man inte har det hemma och kan styra som man vill riktigt med sjukhagar mm..:down:
Nu står båda inne på box. Bellona behöver ju det inte i sak men hon klarar sig inte utan Loppan fastän hon ser dom andra två, utan vandrar eller springer och det känns som obra för hennes skada i den här väderleken/underlaget. Så, jippi..

Håll en tumme att det bara är en liten vrickning som jag kan vila ut men frågan är hur länge jag liksom vågar vänta? Onsdag är ju Bellonas tur och Loppan kan jag inte ta med mig så frågan är måndag ( jobbar kväll) om det är fortsatt lite hälta eller om jag isf ska vänta till torsdagen då jag är ledig?
Ingen svullnad/värme eller ökad puls direkt vad jag kan lokalisera men inte ren i skritt även om det är mycket bättre än i torsdags...
Himla trist att Loppan är skadad också. Du får väl avvakta helgen och se hur det utvecklar sig. Vad kan veterinären göra för att hon skall bli bättre? Brukar åka snabbt om jag tror att de kan bli hjälpta av veterinären annars avvakta om jag tror att vila hjälper.
Om du tycker att hon är bättre hade jag passat på att fråga ut veterinären på onsdag om Loppan och vad de tycker du ska göra. Brukar finnas tid över att prata om "annat" på ett besök.

Märker att jag har blivit mer fritidsryttare och mest rider i skog och i bra väder. Sara får ansvara för hästarna och så hjälper jag till när jag har lust.
Tror inte jag löser nån licens i år. Kommer dock fortsätta med dressyrlektionerna.
 
Märker att jag har blivit mer fritidsryttare och mest rider i skog och i bra väder. Sara får ansvara för hästarna och så hjälper jag till när jag har lust.
Tror inte jag löser nån licens i år. Kommer dock fortsätta med dressyrlektionerna

App app app NEJ Beata, du gillar ju att tävla! Kom igen nu!
 
Loppan ser bättre ut dock markerar hon lite i trav men jag tror att det får bli hage för båda damerna idag. Igår red tösen Bellona och vi tog Loppan för hand på en härlig 5km promenad. Det kändes och dottern som anmält mig till motionslopp på dito sträcka:yuck:, då bör jag ju för syns skull springa lite också:p.
Lite bild bomb från stall och omgivning :
Screenshot_20161223-125648_zpsrzqfed9s.png
[/URL][/IMG]
Screenshot_20161223-125648_zpsrzqfed9s.png

20161219_131137_zpshetiu8kp.jpg
Screenshot_20161218-132813_zpslyrbhhho.png
 
så har även min lille Eskil fyllt 4 och börjat sättas igång...herregud, känns på ett sätt som igår när jag vakade dygnet runt på den lille busen när mamma inte vill ha honom! men på samma sätt känns det väldigt avlägset o länge sen...nåja i vilket fall är han hjärtegod och superlätt i all hantering! Reds in förra våren, reds i 3 veckor o då kunde han gå i alla gångarter och hoppa litet 30 cm hinder. Satte igång igen i julas, han bockade första dagen men har sen varit hur snäll som helst och nu travas han i ridhuset. Snart galopp igen o sen ska vi hoppa in honom lite lätt. Tillbaka hem i februari och vila till mars. Sen är det slut på lekskola och förskolan tar vid! Han mäter 167 cm i bak och 165 i fram nu.

Liten film, ignorera den stolta mattens kommentarer...:
 
Ser jättetrevlig ut, mjuk och taktmässig, förstår dina glada tillrop;) @Novali01. Minns vilken jätteinsats du fick göra när han var föl så det är klart härligt att det blir så bra!
 
Tummen upp för Bellona idag vid åb :D!!! Så nu kan vi lägga in lite andra gångarter så smått men vetten tyckte också jag skulle ha två-tre regelrätta skrittdagar i veckan. Hon tyckte hästen hade börjat muskla på sig fint så man ska kanske inte ska undervärdera dom där promenaderna även om det är båååring...
Loppan såg också helt ren ut när jag släppte henne i padocken och jag bollade även henne med veterinären som gott tyckte jag kunde rida och lulla igång igen så här är hopp om´et igen:D!
 
Tummen upp för Bellona idag vid åb :D!!! Så nu kan vi lägga in lite andra gångarter så smått men vetten tyckte också jag skulle ha två-tre regelrätta skrittdagar i veckan. Hon tyckte hästen hade börjat muskla på sig fint så man ska kanske inte ska undervärdera dom där promenaderna även om det är båååring...
Loppan såg också helt ren ut när jag släppte henne i padocken och jag bollade även henne med veterinären som gott tyckte jag kunde rida och lulla igång igen så här är hopp om´et igen:D!
Så roligt att det har gått bra och att även Loppan är ok.
 
Tummen upp för Bellona idag vid åb :D!!! Så nu kan vi lägga in lite andra gångarter så smått men vetten tyckte också jag skulle ha två-tre regelrätta skrittdagar i veckan. Hon tyckte hästen hade börjat muskla på sig fint så man ska kanske inte ska undervärdera dom där promenaderna även om det är båååring...
Loppan såg också helt ren ut när jag släppte henne i padocken och jag bollade även henne med veterinären som gott tyckte jag kunde rida och lulla igång igen så här är hopp om´et igen:D!

Hurra, vad härligt!

Kl

Jag tog kusen för hand i skogen igår. Kul
Att man kan gå ut på isgata, ute i skogen, med paj axel och jobba räserråttan för hand i alla gångarter.
Det tar sig tom med honom.
Han blev dock så rädd att jag hörde hans hjärta slå som en trumma vid när vi passerade stalldörren och ngt monster bara fuxfarors ögon kan se. Ställde honom där och hela hästen var som en fiolsträng med du kande hjärta. Jeeez! Hans nerver alltså..
 
Jag är igång och rider igen sen ca 1 vecka.
Har känts okej men min lilla är så reaktiv och har väldigt lätt att tappa fokus.
Igår var det snöras från ridhuset var 3 minut. Hon reagerar givetvis varje gång...
Nåväl, det kunde varit värre. Jag kunde ändå styra runt i skritt och trav trots fiolsträng.

Trillade som satan efteråt när jag var påväg ut i hagen med hö och vatten. Tar emot mig på ena knät rakt ner i den förbannade isen.
Hann bli ordentligt rädd innan jag kände att knät ändå var helt. Öm och svullen idag men inget värre. Så rida fixar jag absolut :up:
 
Fin han blivit Eskil!
Vad har du för planer med honom? Behålla? @Novali01

@polly p
Åh vad skönt att pållarna verkar på rätt väg. Måste kännas skönt att få komma igång lite mer...
Han är min pensionsförsäkring!:D Skojar lite men inte helt...ska utbilda och se om han har så mycket talang som jag tror. Har han inte det så får han bli fälttävlanskackel åt mig, får väl sälja en rödhårig då men det sitter låååååååångt inne!:cry:
 
Jag är igång och rider igen sen ca 1 vecka.
Har känts okej men min lilla är så reaktiv och har väldigt lätt att tappa fokus.
Igår var det snöras från ridhuset var 3 minut. Hon reagerar givetvis varje gång...
Nåväl, det kunde varit värre. Jag kunde ändå styra runt i skritt och trav trots fiolsträng.

Trillade som satan efteråt när jag var påväg ut i hagen med hö och vatten. Tar emot mig på ena knät rakt ner i den förbannade isen.
Hann bli ordentligt rädd innan jag kände att knät ändå var helt. Öm och svullen idag men inget värre. Så rida fixar jag absolut :up:
Longera lite innan du rider så hon blir av med värsta överenergin, då kan du sitta upp och börja trava direkt istället för att behöva skritta fram. Alternativt rid ut en sväng först o gå in i ridhuset sen.
 
Longera lite innan du rider så hon blir av med värsta överenergin, då kan du sitta upp och börja trava direkt istället för att behöva skritta fram. Alternativt rid ut en sväng först o gå in i ridhuset sen.

Dilemmat är att vi inte får lina i ridhuset och utebanan har uruselt underlag för tillfället.
Jag har istället promenerat aktivt 15-20 min för hand innan jag hoppar upp. Har funkat bra förutom den dagen det var snöras :p

Idag red jag ett litet ordentligare pass med en hel del galopp och mot slutet kändes det okej.
Svårigheten är helt klart hennes otroliga energi. När den väl går att kanalisera kommer det bli riktigt bra :up:
Nu däremot är hon så pigg, så pigg och då vill hon bara springa och springa och springa....
Jag har fått lite övningar av tränaren som jag gör så gott det går. Men som sagt mot slutet var hon riktigt avslappnad och gick att lägga ner ordentligt. Sög sig ner och fram i traven på nästan helt lång tygeln :)
 
@happyrider känner igen det där... Grå är mer i luften än på marken just nu.. sjukt jobbigt och jag har träningsvärken allan i både rygg och mage efter alla bockserier som han ligger inne med... Nu lyckas han inte få ner huvudet så han capriolar istället , sen får jag galoppera 20 minuter i ridhuset och sen är det ganska lugnt för den dagen, tills nästa dag :laugh: På söndag kan jag äntligen rida ut och galoppera i backarna iallafall!
 
Är ju likadant för alla nu verkar det som, Bosse han är helt galen så ungen kunde knappt rida häromdagen i ridhuset och ute drar han järnet med henne....grrr.... t om mina som faktiskt är ganska lugna har överenergi som bare den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
194
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: mamman
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 701
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 908
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp