Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Galenpannan har fått lekt av sig lite i helgen igen :o:D

16298563_10154668998709667_1295707441988607200_n.jpg


:rofl:
Det är såå underbart att se glädjen i din häst! :heartheart
Jag blir glad av ditt filmklipp :bump:
 
Och jag har varit på äventyr...denna gången red jag jakt på Irland! Oh my goodness säger jag bara!:eek: Om någon för en vecka sedan hade sagt att jag skulle hoppa över flera meter breda diken som var lika djupa som raviner så hade jag legat på marken o vridit mig av skratt!:o Men jag gjorde det jag trodde var omöjligt och hängde faktiskt med hela dagen från 1100-ca 1600 så jag var väldigt nöjd! Kan ju säga att mina irländska värdar, efter fredagens tjuvträning på diken, inte trodde jag skulle våga hoppa ett enda!:D
Jag hade iaf en sån fantastiskt duktig liten häst, Pinto 14 bast, som verkligen tog hand om mig.

Träning fredag:'

Ger oss av lördag:
 
Och jag har varit på äventyr...denna gången red jag jakt på Irland! Oh my goodness säger jag bara!:eek: Om någon för en vecka sedan hade sagt att jag skulle hoppa över flera meter breda diken som var lika djupa som raviner så hade jag legat på marken o vridit mig av skratt!:o Men jag gjorde det jag trodde var omöjligt och hängde faktiskt med hela dagen från 1100-ca 1600 så jag var väldigt nöjd! Kan ju säga att mina irländska värdar, efter fredagens tjuvträning på diken, inte trodde jag skulle våga hoppa ett enda!:D
Jag hade iaf en sån fantastiskt duktig liten häst, Pinto 14 bast, som verkligen tog hand om mig.

Träning fredag:'

Ger oss av lördag:
Men herregud vilket äventyr, jakt på Irland ...:bow:
Det är sånt vi andra bara får drömma om ;)

Fortfarande skitfeber här...:wtf:
 
Jag lyckas räkna till 63 iaf :up::nailbiting::banana:
hahaha åååååkeeeej! Det enda jag vet var att jag hängde i mitten när vi travade på vägarna och när man kom till fälten o dikena så sållades fältet ut. Man hoppade sitt dike o sen for lille Pinto iväg i 790 knyck efter så det var bara att hänga med. Tur jag inte är farträdd iaf...men på dike nr 3 vände jag mig om till tjejen bakom o sa: Finns det verkligen ingen annan väg???:eek:
 
Vilket äventyr @Novali01. Fan vad tuff du är:D! Coolt!
@Gaia å jag instämmer med @happyrider . Vilken glädje hon visar och det ser svårt men superkul ut!!!

Jo, @Maui..det känns riktigt deppigt på hästfronten. Ska boka tid för jag tycker det känns som hon behöver utredas och kollas upp ordentligt. Tog Loppan lite på lina igår bara för att checka av. Det är höger fram som spökar och vill kunna få till en röntgen/ul. Var på vä fram hon trampade av skon och blev lite påverkad av men detta är något annat så..
Det känns väldigt, väldigt oroligt. Men, men, hon är ju inte blockhalt utan att vanlig hagvistelse är ok vilket ju är bra när vi åker på skidsemester ett par dagar, jag å gubben min.
 
Jag var lite piggare igårkväll och kunde rida ett kortare pass i ridhuset.
Måste säga att det gick över förväntan, fick till en lugn och avslappnad form så jag är nöjd med hennes insats :)

Vi har ett dilemma när det kommer till sällskap i ridhuset... Igår var jag helt själv och då är hon hyfsat fokuserad från start.
Kommer det in någon så blir hon helt övertaggad. Speciellt om ponnyn som står på gården kommer in :confused:.
Jag förstår att det är en träningssak men det är väldigt tydligt att vissa behöver träna mer O_o. Är iaf tacksam att hon inte är mötesskygg utan det här är något annat...

Men tänk om allt bara hade gått på räls. Vad tråkigt det hade varit....
Den här lilla hästen utmanar mig på många sätt och jag tvingas tänka i nya banor.
Men det är såå kul!!!:banana::banana:
 
Jag var lite piggare igårkväll och kunde rida ett kortare pass i ridhuset.
Måste säga att det gick över förväntan, fick till en lugn och avslappnad form så jag är nöjd med hennes insats :)

Vi har ett dilemma när det kommer till sällskap i ridhuset... Igår var jag helt själv och då är hon hyfsat fokuserad från start.
Kommer det in någon så blir hon helt övertaggad. Speciellt om ponnyn som står på gården kommer in :confused:.
Jag förstår att det är en träningssak men det är väldigt tydligt att vissa behöver träna mer O_o. Är iaf tacksam att hon inte är mötesskygg utan det här är något annat...

Men tänk om allt bara hade gått på räls. Vad tråkigt det hade varit....
Den här lilla hästen utmanar mig på många sätt och jag tvingas tänka i nya banor.
Men det är såå kul!!!:banana::banana:
På vilket sätt övertaggar hon? Att vissa individer taggar mer än andra märkte jag också igår. Misty är väldigt cool i ridhuset normalt sett. Igår red jag där, passet gick väldigt bra och när vi var färdiga stod vi en stund i mitten och hjälpte Emma och Bosse. En ridtravare och hans matte var också där och det var när de började galoppera som Misty fick spunk! Han rör sig ju väldigt annorlunda mot en "vanlig" ridhäst och dessutom har de inte ordning på sig utan det går veeeeldigt fort i galoppen! Misty blev superrädd för denna flåsande räser-råtta och jag fick kasta mig av, lämna över henne till en kompis som fick stå i ett hörn med henne medan jag hjälpte Emma klart och den lilla rådisen skenade klart därinne.
Så ponnyn kanske har ett rörelsemönster som triggar din häst?
 
På vilket sätt övertaggar hon? Att vissa individer taggar mer än andra märkte jag också igår. Misty är väldigt cool i ridhuset normalt sett. Igår red jag där, passet gick väldigt bra och när vi var färdiga stod vi en stund i mitten och hjälpte Emma och Bosse. En ridtravare och hans matte var också där och det var när de började galoppera som Misty fick spunk! Han rör sig ju väldigt annorlunda mot en "vanlig" ridhäst och dessutom har de inte ordning på sig utan det går veeeeldigt fort i galoppen! Misty blev superrädd för denna flåsande räser-råtta och jag fick kasta mig av, lämna över henne till en kompis som fick stå i ett hörn med henne medan jag hjälpte Emma klart och den lilla rådisen skenade klart därinne.
Så ponnyn kanske har ett rörelsemönster som triggar din häst?
Ja ponnyn står i det andra stallet på gården så hon tycker att det är en liten märklig varelse när hon träffar på den.

Egentligen har hon alltid piggnat till rejält när det kommer in någon men för ca en och en halv månad sen kom det in en häst utifrån som betedde sig råilla. Det bockade och sparkade helt hysteriskt och jag fick avbryta det passet.
Tycker faktiskt problemet blev värre efter den incidenten. Min häst blir väldigt fokuserad på vad som pågår runt omkring och vill gärna springa runt och titta, helt ofokuserad på mig.
Men jag är övertygad om att det löser sig med träning. Lugnt och konsekvent :)
 
Ja ponnyn står i det andra stallet på gården så hon tycker att det är en liten märklig varelse när hon träffar på den.

Egentligen har hon alltid piggnat till rejält när det kommer in någon men för ca en och en halv månad sen kom det in en häst utifrån som betedde sig råilla. Det bockade och sparkade helt hysteriskt och jag fick avbryta det passet.
Tycker faktiskt problemet blev värre efter den incidenten. Min häst blir väldigt fokuserad på vad som pågår runt omkring och vill gärna springa runt och titta, helt ofokuserad på mig.
Men jag är övertygad om att det löser sig med träning. Lugnt och konsekvent :)
Ja framförallt att du kräver att hon "stannar hos dig" mentalt. Hon är tillräckligt gammal nu att ställa det kravet på, dvs kommer det in någon så fortsätter du med dina övningar men gör dom ÄNNU tydligare just i det ögonblicket. Det är INTE ok att titta på den som kommer in, INTE ok att gå ur form för att det kommer någon. Böj igenom henne, gör volten mindre, flytta för skänkeln, gör vad som helst som får henne att "stanna hos dig"!
 
Ja framförallt att du kräver att hon "stannar hos dig" mentalt. Hon är tillräckligt gammal nu att ställa det kravet på, dvs kommer det in någon så fortsätter du med dina övningar men gör dom ÄNNU tydligare just i det ögonblicket. Det är INTE ok att titta på den som kommer in, INTE ok att gå ur form för att det kommer någon. Böj igenom henne, gör volten mindre, flytta för skänkeln, gör vad som helst som får henne att "stanna hos dig"!
Absolut!
Men allt med den här lilla tjejen kräver mer fingertoppskänsla än jag är van vid.
Roligt och utmanande...
 
Så har jag då bevisat att irländare med ponnygångarter kan gå dressyr med lite träning! :D 65% i LB:1 för mig o Pållan igår, 7:e plats av 19 känns som en helt ok början på året. Nästa tävling är hoppning där jag tänkte hoppa 100 cm direkt, tror inte det är ett problem för henne, möjligtvis för mig! :eek:
 
Så har jag då bevisat att irländare med ponnygångarter kan gå dressyr med lite träning! :D 65% i LB:1 för mig o Pållan igår, 7:e plats av 19 känns som en helt ok början på året. Nästa tävling är hoppning där jag tänkte hoppa 100 cm direkt, tror inte det är ett problem för henne, möjligtvis för mig! :eek:
Himla duktigt gjort @Novali01 :D Det är inte fy skam med 65%.
Jag pausar min träning :p Det får bli varmare. Hade iallafall på mig ridbyxor ngr ggr förra veckan och red i manege. Har varit termobraller och mest skogen innan.
Försökte inför två hästfria dagar i veckan men det sprack direkt :banghead: Men vad skulle jag göra då?
I helgen startade ju Saras hopptävlingar och jag insåg att det är ju kul att vara med speciellt när det går bra ;).
 
Men hur många har ni @Maui? Fyra va?
Shit..hur hinner/orkar ni:eek:..

Mina rymlingshästar ( har gått ur hagen två dagar i rad ). I förrgår blev jag uppringd av en på anläggningen. Jag lagade staket och preparerade stolpar ( dom äter stolp och lyfter dom, är som bävrar..).
Igår var "bara" Bellona ute. Dock, när Loppan travade i hagen så har hon nu en märkar hälta i fram. Hon har ju bara varit i hage, iof säkert sprungit. Misstänker att det inte blir så kul besked i morgon.
Har misstanke om gaffelband eller liknande men är ju veterinärens sak att diagnosticera..


Nåväl..Igår vart snälla maken uppe med vårat muskedunder el-aggregat. Vår hage var tidigare sammankopplad med gubbens men det tog nog lite ström på vägen.
 
Jobbigt med rymmare.. hur går det med fsg på bellona?

Hur går det med Julia? Vi ska rida på ponnytävlingarna nu framöver på Krk .. yey. Var ju reserv men kom med i 100 nu på onsd och sen 115 3 mars .. vi har ju varit ute på en Pay&jump i februari där han skötte sig bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
149
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 824
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 366
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp