Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså inte för att vara sån, men BYT sadel om du inte gillar den !
Jag var ju en tråkkärring redan när du skulle köpa en sån med att säga att jag aldrig hade köpt ett helt nytt sadelmärke utan tidigare historik utan valt att låta nya märket/enda dressyrmodellen de precis tagit fram vila in sig lite på marknaden för att sen kunna ta ställning till :cool:

Det är ju som sagt en jättefin häst i sak du har .
Om du trivs/inte trivs med henne måste givetvis vara upp till dig. Men om aspekter som sadeln är med i bilden så byt ut den direkt typ när du inte sitter bra i den ? :(

Det är självklart jätteviktigt med sadel som passar oss båda men i nu när jag inte riktigt vet hur det blir så är det definitivt inte läge att mecka med sadlar..
Jag tycker otroligt mycket om hästen för många saker och tycker också hon är fantastiskt fin men litar inte på min förmåga att kunna rida henne. Det hänger nog delvis ihop med min självbild.
Men ju mer vi kommer igång ju bättre känsla får jag och frågan är om jag med mer kontinuerlig träning och om jag lyckas få till ett bättre flow i vår resa än så som det såg ut 2016, att det faktiskt skulle kunna bli bra ändå. Men som sagt, jag får se vad som händer.
 
Ha ha..Det är livat på landet iallafall:D!
Dottern var med och vi skulle ut och skritta. Loppan ska ju ut på promenad på plant underlag men tyvärr har vi haft så mycket annat så just den rehaben har varit eftersatt och dottern har haft körtelfeber och ska vara lite rädd om sig. Vi tog den lilla asfaltsvägen och red till landsvägen och vände. Väldigt övertaggad Loppa men det är ju inte så konstigt..
Strax innan grannhuset på väg hem hör vi två rejäla smällar:eek:..
När vi kommer fram till vårat så frågar tjejen som hyr den andra gården på samma ställe som vi förskrämt om han sköt efter oss??

Det var nog så, för tydligen gillar inte han inte hästfolk och har visst blivit anmäld tidigare..
Spännande!
Är ju allmänna vägar osv..Men jag kommer nog låta bli att rida förbi just det där i fortsättningen:crazy:.
 
@polly p frågan är ju varför din kompis inte gör shockwave på senan hos veterinären? Eller ingår inte det i hennes försäkring? Är ju betydligt billigare iallafall tror jag än hos Osteopaten som jag nog har en aning om vem det är , härnere i Kungsbacka va? S.A ?

Här är en bra länk om Shockwave iallafall där veterinär Spångfors uttalar sig

http://www.alltomhastar.se/artiklar/hast-halsa/shock-wave-chockvagor-stotvagor-tryckvagor/
Tack! Jag har tyvärr rehab på Loppan. Bellona har och fick också behandling.
Ja det var nog S.A jag syftade till isf. Men jag kan göra hos veterinären också. OM det kan ha gynnsam effekt?
Blev ändå inte helt klok på vad som åsyftades i artikeln men det låter ju som att det anses ha gynnsam effekt?
 
Tack! Jag har tyvärr rehab på Loppan. Bellona har och fick också behandling.
Ja det var nog S.A jag syftade till isf. Men jag kan göra hos veterinären också. OM det kan ha gynnsam effekt?
Blev ändå inte helt klok på vad som åsyftades i artikeln men det låter ju som att det anses ha gynnsam effekt?

Vad Per åsyftade var att det anses ha gynnsam effekt men eftersom det finns få studier på häst så kan man inte vara helt säkert och det är väl därför försäkringsbolagen inte ersätter eller bara ersätter en eller två behandlingar. Per menade på att det INTE har en gynnsam effekt på gamla skador.
 
@polly p Malin jag vill typ gråta när jag läser hur dålig självkänsla du har inom ridningen. Antingen är du en självplågare som gillar att trycka ner dig själv eller så kan du helt enkelt inte se att du faktiskt är duktig!!! Du behöver inte vara en Grand Prix ryttare för att klara av att rida tex msv. Det kanske inte blir med samma finess men du klarar det helt klart!

Det enda jag kan se som kan hjälpa dig är MENTAL TRÄNING. Du måste för bövelen lära dig att tro på dig själv. Klart du klarar att lära dig rida Bellona.
Kom igen nu Malin :up:
 
Jag hejar också på Malin!

kl

Idag har jag och pålle fått efterlängtad behandling av Kiro som äntligen kommit hem från resa.
Hästen blir alltid skev av att stå pga defekt i ena bak. Han har ju stått ca 4-5 mån pga min axelskada.
Så han var skev. Han gick ju omkull i hagen för ca 2-3 mån sen. Men rörde sig normalt efter. Så jag kollade inte det mer. Men Kiro trodde en låsning hästen hade, som han inte brukar ha ens i kris, berodde på vurpan. Det var tydligen typisk för sånt.
Jag fick cred för att jag lyckats rida byten? Piruetter etc på en häst som var så låst.
Sen fick jag skällning för att jag inte märkt att han breddat sig så pass att sadeln nu är för smal med padd. Utan är den bra. Fy mig!
Häst och jag är kopior i var vi har låsningar. Det är intressant. Vi formar varann. Han får lite av min skit och jag lite av hans.

Imorgon jobbar vi för hand.
På måndag blir spännande att rida!
 
Tack för ni är snälla och jag jobbar väl lite på det nu.
Dessutom vad som än händer på Bellona fronten så är det kul nu och känns bättre och bättre att rida.
Igår var det en härlig dag!
Dottern red ut Bellona och jag tog Loppan och ledde ut en tur.
https://www.instagram.com/p/BRiOB8rBMzw/
https://www.instagram.com/p/BRiOpSbhf10/
Vet inte om Loppan fick nå konstiga vårkänslor för hon fick tuppjuck när vi promenerade.
Var helt sjövild att leda och blåste upp sig och såg ut som en hingst. Reste sig och höll på..
Kan ju varit grisar eller älg i skogen..
Har iallafall aldrig varit med om att hon varit så vild..
Tur jag hade kedja..

Idag ska jag trimma Bellis lite. Eller rida ut. Kan vara smidigare..
Hade middag med vänner igår och är lite trött..
 
Senast ändrad:
Någon här som har erfarenhet av Amerigo Classic? För och nackdelar...

Det finns inga nackdelar om den passar hästen. Man sitter som ett smäck! Jag hade en fast den blev ju stulen och den passade inte Grå ändå så det var ju bra, nu har jag en Amerigo CC som jag älskar. Dock sitter man inte lika snyggt i den.
 
Någon här som har erfarenhet av Amerigo Classic? För och nackdelar...

Jag tycker det är en väldigt trevlig sadel. Jag sitter bra i dem och det är fin kvalitet. Lätta att sälja beg med.

Jag har ridit mycket i Classicen. Men har själv en CC:a som jag rider i på min. Hade hellre haft lite mer stöd och djup i sitsen just på honom, som Classicen tex.
Just för att man lättare sitter kvar om hästen kastar sig.
Annars gillar jag eg CC bättre.
 
En liten fråga..tänkte ev anmäla mig till en liten lokal dressyr i slutet av april. Men vad kan hända om hon frekvent går med tungan ute mer än avdrag? Tycker ju hon blir finare och bättre även i mun ju mer hon rids. Men kan ju bli skillnad under viss stress från piloten mm. Tungan kan slinka över nu men inte alls lika som innan. Tror därför det har med kroppsligt och lösgjörande orsak att göra också. Ska boka tandkoll men har bara inte bestämt vem och vart..

Kommer ev spekulanter sista helgen i mars och dem kanske är en match in haven och känns det ju oki. Om inte får hon bo kvar så länge. Fina lilla rödis.
 
Ett tips är att sänka ner bettet så det nästan ligger löst (eller gör det) i munnen och sedan bara få henne att gå fram. Har fungerat kanon på en kompis häst. När hästen fick krav på sig med bettet för högt upp så åkte tungan över heeela tiden. Det blev en ond cirkel i många år.
En månad med förändringen och att den gick ordentligt fram så har det löst sig, återfall finns men nu sitter bettet normalt igen :)
 
Ett tips är att sänka ner bettet så det nästan ligger löst (eller gör det) i munnen och sedan bara få henne att gå fram. Har fungerat kanon på en kompis häst. När hästen fick krav på sig med bettet för högt upp så åkte tungan över heeela tiden. Det blev en ond cirkel i många år.
En månad med förändringen och att den gick ordentligt fram så har det löst sig, återfall finns men nu sitter bettet normalt igen :)
Himla lustigt för det provade jag igår. Iofs på kimbelwicket så det kan ju varit kedjan under hakan som satte P. Vad jag hade önskat få ordning på detta. Lägger så klart massa skuld på mig själv och det med rätta. Men å andra sidan är RGB:s Casall lika så det finns fler..
 
En liten fråga..tänkte ev anmäla mig till en liten lokal dressyr i slutet av april. Men vad kan hända om hon frekvent går med tungan ute mer än avdrag? Tycker ju hon blir finare och bättre även i mun ju mer hon rids. Men kan ju bli skillnad under viss stress från piloten mm. Tungan kan slinka över nu men inte alls lika som innan. Tror därför det har med kroppsligt och lösgjörande orsak att göra också. Ska boka tandkoll men har bara inte bestämt vem och vart..

Kommer ev spekulanter sista helgen i mars och dem kanske är en match in haven och känns det ju oki. Om inte får hon bo kvar så länge. Fina lilla rödis.
Jag skrev för en domare där hästen hade tungan ute hela programmet och jag har för mig att det inte blev speciellt mycket avdrag då den gick likadant hela tiden.
Igår åkte jag och tränade :p Trodde jag skulle ha träningsvärk men det slapp jag.
Fick lite hemläxa då vi inte tränat galoppfattningar så nu var vi åter där hon vill slå sig fri. Annars var det helt ok.
Hon är seg i början i traven men efter galoppen är det tvärtom med nästan för mycket bjudning.
 
Vår lånehäst har fått ett svullet bakben. Har haft lite skorv, mugg runt kotan och i går var benet tjock från hasen och ner :(
Hon har så känsliga ben och är väl lymfangit hon har fått. Ringde veterinär som rekommenderade jodopax omslag över helgen annars får vi sätta in metacam. Så svårt när hon är så känslig.
Vi har bestämt oss att försöka betäcka Hedda igen. Lilltjejen har slutat rida henne så vi behöver inte ta hänsyn till henne.
Funderar på en Hästak hingst då de grå är efter Dirco Hästak så varför inte fortsätta men väljer Triton. Känner ju dem lite så vi kan ju hoppas att Hedda får speciell omvårdnad så hon tar sig.
 
Idag har jag köpt mig en dressyrsadel.
Det blev en begagnad Amerigo classic.
Hästen verkade väldigt nöjd och travade på som aldrig förr...
Jag satt jätteskönt i den men det kändes lite ovant.
Känns roligt iaf :up:

Åh avundsjuk... jag älskar verkligen den modellen så synd att den inte passar Grå!

I går red vi kick off dressyr för den här Johan. Var faktiskt väldigt bra! Inget nytt under solen vilket var positivt ändå! Ville mest ha reda på om det vi gör var på rätt väg, vilket det var! Är ju lite svårt när man inte har speglar. Andra fick ju påpekande om formen, att dom var för låga och för bakom lod och för långsamma bakben så det känns ju väldigt bra att vi inte fick den kritiken iallafall.

Fick mest kritik för det jag redan visste om, han går emot vänster skänkel i båda varven, det gäller att komma ihåg att hålla den skänkeln intill samt att jag är kass på att planera min väg, att verkligen rida från punkt till punkt.

Nu gjorde vi inget avancerat utan höll oss till LA3 nivå vilket vi ska tävla nästa helg så på den nivån är allt bra iallafall!
Vi håller på med skolorna för oss själva , han är inte så gymnastiserad i dom för att jag inte gjort dom sedan november när jag var hos min tränare sist så nu har jag faktiskt börjat med detta på riktigt.

Gör även ganska mkt raka diagonslutor på lång flack linje alltså mer åt skänkelvikning men ställd i rörelseriktningen och räknar galoppsprång så det blir lika många åt båda hållen, svårast var åt höger såklart undan vänster och det är ju min vänster skänkel där som skapat att han är lite svagare i vänster bak då jag tillåtit honom att flyta ut lite för mkt där. Men efter 4-5 försök där han tom stannade för det var så jobbigt så hade han gympat upp sig och gjorde det lika bra åt båda hållen! Varför dom ska vara långa och flacka är att han inte får ta för stora galoppsprång åt sidan så då tvingar man honom att samla ihop sig och verkligen bära vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
202
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 827
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 165
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp