Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inte länge du hade Bellona borta. Vad var avsikten med den korta tiden?
Hoppas du hittar en bra lösning för er.
Tanken var att få en liten prisbild och plan på hur man lägger upp en försäljning samt lite tilltuffsning. Men Bellona ska ju byggas och ridas lite lugnare IOM under igångsättning och det klarar jag hemma. Men då hon ända har sin skada samt lägger tungan över bettet blir prisbilden därefter och då beslöt jag att försöka själv även om jag inte har lust att tackla ev knasbollar. Så hon är ute på annons och känns värd tre gånger mer att rida nu än vad hon kostar;).. Var ju och tränade i förrgår och hon var så himla fin och igår red vi ut och det var samma härliga känsla:)! Så även om vi ligger i skilsmässa jag å pållan känns det som vi kan ha roligt ihop så länge för hon blir bara bättre och bättre att rida.
 
Tanken var att få en liten prisbild och plan på hur man lägger upp en försäljning samt lite tilltuffsning. Men Bellona ska ju byggas och ridas lite lugnare IOM under igångsättning och det klarar jag hemma. Men då hon ända har sin skada samt lägger tungan över bettet blir prisbilden därefter och då beslöt jag att försöka själv även om jag inte har lust att tackla ev knasbollar. Så hon är ute på annons och känns värd tre gånger mer att rida nu än vad hon kostar;).. Var ju och tränade i förrgår och hon var så himla fin och igår red vi ut och det var samma härliga känsla:)! Så även om vi ligger i skilsmässa jag å pållan känns det som vi kan ha roligt ihop så länge för hon blir bara bättre och bättre att rida.


Fast lägga tungan över bettet finns det ju miljoner anledningar till och många olika vägar att komma tillrätta med det. Vad var problemet i hasen? Minns inte riktigt?
 
Tanken var att få en liten prisbild och plan på hur man lägger upp en försäljning samt lite tilltuffsning. Men Bellona ska ju byggas och ridas lite lugnare IOM under igångsättning och det klarar jag hemma. Men då hon ända har sin skada samt lägger tungan över bettet blir prisbilden därefter och då beslöt jag att försöka själv även om jag inte har lust att tackla ev knasbollar. Så hon är ute på annons och känns värd tre gånger mer att rida nu än vad hon kostar;).. Var ju och tränade i förrgår och hon var så himla fin och igår red vi ut och det var samma härliga känsla:)! Så även om vi ligger i skilsmässa jag å pållan känns det som vi kan ha roligt ihop så länge för hon blir bara bättre och bättre att rida.

Jag såg din annons igår och skulle nog ta hjälp och göra om den lite ;)
Det är ju en BRA häst! Mamma elit-premierad, tävlat på 70% i LA osv. Tryck mer på förtjänsterna, mindre på skadan och munnen. Lättlastad? Snäll? Bra att sko? Fler av hennes förtjänster tycker jag ska med. Som avelshäst och för hobbyridning (som du ju formulerar att hon säljs som) är ju de defekterna inte betydelsefulla alls.
 
Fast lägga tungan över bettet finns det ju miljoner anledningar till och många olika vägar att komma tillrätta med det. Vad var problemet i hasen? Minns inte riktigt?

Håller med om tungan. Just att de lägger tungan över bettet hade jag inte bekymrat mig alls för. Jag har nämligen inte mött en enda häst som inte slutat fippla med tungan när de är lösgjorda och har en hyfsat korrekt gjord trut.
Det går att rida rätt "fula trutar" med stängd och lugn mun bara man utbildat dem rätt.
Så just den biten hade jag personligen inte brytt mig om vid ev köp.
 
Idag red vi i lite kaosigt ridhus. Enorm häst var rädd och skrämde en unghäst upprepat. Men min sneglade bara och höll sig i skinnet. Mkt bra av honom! För några år sen hade det där inneburit en helvetes cirkus där man varit rädd om livet.

Vi fortsatte gårdagens bytesträning. Idag lade pålle in några karatesparkar när vi skulle byta till hans jobbigare galopp. Han är ju sned och exet är inbokad så fort han är hemma från DK. Pålle blir alltid sned vid vila pga sitt deformerade bakknä.
Det är inget som de flesta skulle känna iom att han är så överrörlig i övrigt. Men det finns en antydan till oliksidighet.
Så jag bara lät honom hållas och red på. Försökte gasa igenom bockningarna. Det hjälpte lite.
Vi fick några fina byten och några bockhopp eller avbrott. Jag är nöjd iaf!
 
Jag har 06:a! Gaia med väl?
Fast lägga tungan över bettet finns det ju miljoner anledningar till och många olika vägar att komma tillrätta med det. Vad var problemet i hasen? Minns inte riktigt?
Uttänjd tåsträckare. Har alla journaler. Visst kan det vara så att tungan inte behöver vara ett problem för någon annan eller att det går att få ordning på genom att hitta orsak och ge henne bättre förutsättningar ryttarmässigt:)!
 
Jag såg din annons igår och skulle nog ta hjälp och göra om den lite ;)
Det är ju en BRA häst! Mamma elit-premierad, tävlat på 70% i LA osv. Tryck mer på förtjänsterna, mindre på skadan och munnen. Lättlastad? Snäll? Bra att sko? Fler av hennes förtjänster tycker jag ska med. Som avelshäst och för hobbyridning (som du ju formulerar att hon säljs som) är ju de defekterna inte betydelsefulla alls.
Kände ju att jag vill skriva så inte alla frågar varför hon är såpass billig.. Likförbannat är det fler istället som vill kunna klättra i klasserna med henne, det får dom gärna försöka men så trist när dom ifrågasätter. Förmodligen är jag för ärlig..Lägg till en nolla å köp en msv:à häst då istället för att dividera om min. Hon är superfin, känns som idioti att sälja på ett sätt i och ned mellan kostnaden till en ny blir ganska hög och har förstått att det inte är plättlätt.Men jag är helkass på att sälja;). Tänkte också att avels intresserad kollar blup? Hon är världens snällaste. Lastar sig själv. Sover när hon blir klippt . Rids ut på ensam och kan ev.stanna och backa men med lite större bokstäver så går hon direkt. Eget driv och fin fina gångarter. Tack för att du tycker hon är en fin häst och för konstruktiva råd:)!
 
@polly p men alltså 45 papp om skadan är obetydlig ? :confused:

Det är ju en jättefin häst och håller med @JohannaB om annonsen . Känns som texten blandar info om tävling/tävlingsrelaterad info och skador/problem samt även promenad/avel ? Varför nämns öht tex att hästen startat LA med några placeringar för 2 år sedan ?

Utifrån annonstexten kan jag förstå att många undrar över det låga priset och har frågor :)
 
@polly p men alltså 45 papp om skadan är obetydlig ? :confused:

Det är ju en jättefin häst och håller med @JohannaB om annonsen . Känns som texten blandar info om tävling/tävlingsrelaterad info och skador/problem samt även promenad/avel ? Varför nämns öht tex att hästen startat LA med några placeringar för 2 år sedan ?

Utifrån annonstexten kan jag förstå att många undrar över det låga priset och har frågor :)
Fast jag vet ju inte om skadan är sas obetydlig men att enligt veterinär såg hon inte att den skulle hämma henne i att gå lägre klasser dressyr så som hon gjort tidigare. Men som sagt har jättesvårt att formulera mig när min största intention är att hitta ett så gott hem som möjligt.
 
@polly p ja som sagt tror att både jag och @JohannaB bara reagerat på spretigheten i annonsen som iallafall jag läser den, och försökt kommentera utifrån det :)

Den är jättespretig och utifrån det kommer du få massor med frågor ang annonsen precis som du redan märkt ;)

Kanske ta lite hjälp av den du lämnade henne till några veckor för tillridning/försäljnings råd ang annonstexten ? :)
 
Idag imponerade min kusling på mig genom att först vara lugn när en häst skenade och skrämde upp en unghäst pga snöras.

Sen fortsatte vi bytesjobbet. Jag gjorde först ett enkelt byte åt vardera håll och sen gjorde vi tre rena byten på rad. Då fick det räcka och jag hoppade av.
Vi får se imorgon om jag hade tur eller om han fattat övningen.
 
@polly p Hur gick det, skulle det inte komma spekulanter?
Sen skulle du väl rida dressyr för bloggaren?

Var på ponny och childrenstävling idag. Såg MSVA med d-ponny. Gisses vad de hoppade. Hindren var 130 och ponnyerna bara gick nära och skuttade över. Kajsa Björe vann och hon red riktigt bra.
Sen har ju children blivit en klass med fd topphästar som småbarn rider. Niklas Arvidssons son vann på pappans fina hästar. Är verkligen inget för barn med "vanliga" hästar. Visst red de fint men mycket fixade hästarna själva.
 
@polly p Hur gick det, skulle det inte komma spekulanter?
Sen skulle du väl rida dressyr för bloggaren?

Var på ponny och childrenstävling idag. Såg MSVA med d-ponny. Gisses vad de hoppade. Hindren var 130 och ponnyerna bara gick nära och skuttade över. Kajsa Björe vann och hon red riktigt bra.
Sen har ju children blivit en klass med fd topphästar som småbarn rider. Niklas Arvidssons son vann på pappans fina hästar. Är verkligen inget för barn med "vanliga" hästar. Visst red de fint men mycket fixade hästarna själva.

Träningen var ju tänkt med Loppan men hon blev halt. Bellona vet jag inte om jag tycker är tillräckligt igång och stark än. Spekulanterna bokade om till mitten mars då dom ev skulle neråt och kolla annan häst.
 
Kände ju att jag vill skriva så inte alla frågar varför hon är såpass billig.. Likförbannat är det fler istället som vill kunna klättra i klasserna med henne, det får dom gärna försöka men så trist när dom ifrågasätter. Förmodligen är jag för ärlig..Lägg till en nolla å köp en msv:à häst då istället för att dividera om min. Hon är superfin, känns som idioti att sälja på ett sätt i och ned mellan kostnaden till en ny blir ganska hög och har förstått att det inte är plättlätt.Men jag är helkass på att sälja;). Tänkte också att avels intresserad kollar blup? Hon är världens snällaste. Lastar sig själv. Sover när hon blir klippt . Rids ut på ensam och kan ev.stanna och backa men med lite större bokstäver så går hon direkt. Eget driv och fin fina gångarter. Tack för att du tycker hon är en fin häst och för konstruktiva råd:)!

Jag tycker du gör rätt som säljer henne billigare och till avel/hobby, det finns inget värre än att få igen en såld häst för att köparen trodde de köpte något annat än vad man sålde :P och idag verkar det finnas en hel del reklamationer i hästköp...

Så jag skulle nog behålla informationen om skadan på bakbenet (tåsträckaren? eller vad det var?) och skriva "Säljes till avel, hobbyridning eller som läromästare i dressyr. Ej tävling." typ?
Men sedan skulle jag skriva allt hon är bra på ;) Nu kan jag inte er historia men t ex (såklart ska du beskriva henne och inte ta det jag föreslår ;) men som exempel)
"Stort, rörligt halvblodssto med vacker sida. Tre bra gångarter. Bra temperament. Välstammad (skriv stam såklart) med ELIT-premierad mamma. Lätt att lasta, sko och hantera. Skada (som jag inte minns) ej medfödd defekt gör att hon ej bör fortsätta sin karriär inom dressyren. Tävlad (en säsong?) dressyr till LA med resultat 70%"

Vill man skriva massa text kan man gå igenom syskonen, fanns många:
Halvsyster efter samma mamma visad på kvalitets med 9-9 på typ-HHB och 9:or på samtliga gångarter uppsuttet (tror jag? jag studsade iaf när jag såg den i BLUP, det är riktigt bra! Skriv inget om halvsyskonet med en 3:a på extremiteter ;) Undrans vad den hade för fel? Aldrig sett en så låg siffra?)

Men jag är värdelös som hästsäljare :D Läser däremot en del annonser ;) för nöjes skull
 
Vid fsg så lämna med alla journaler och kontakter med försäkringsbolag så kan de ju inte komma sen och säja att de inte visste.
Vi sålde en "promenadhäst" och lämnade med allt. Fungerade bra.
Konstigt att de inte kom och tittade. Hon låter ju som ett fynd i annonsen :confused:
Uppfödaren vill inte ha henne åter till avel?
 
Jag tycker du gör rätt som säljer henne billigare och till avel/hobby, det finns inget värre än att få igen en såld häst för att köparen trodde de köpte något annat än vad man sålde :P och idag verkar det finnas en hel del reklamationer i hästköp...

Så jag skulle nog behålla informationen om skadan på bakbenet (tåsträckaren? eller vad det var?) och skriva "Säljes till avel, hobbyridning eller som läromästare i dressyr. Ej tävling." typ?
Men sedan skulle jag skriva allt hon är bra på ;) Nu kan jag inte er historia men t ex (såklart ska du beskriva henne och inte ta det jag föreslår ;) men som exempel)
"Stort, rörligt halvblodssto med vacker sida. Tre bra gångarter. Bra temperament. Välstammad (skriv stam såklart) med ELIT-premierad mamma. Lätt att lasta, sko och hantera. Skada (som jag inte minns) ej medfödd defekt gör att hon ej bör fortsätta sin karriär inom dressyren. Tävlad (en säsong?) dressyr till LA med resultat 70%"

Vill man skriva massa text kan man gå igenom syskonen, fanns många:
Halvsyster efter samma mamma visad på kvalitets med 9-9 på typ-HHB och 9:or på samtliga gångarter uppsuttet (tror jag? jag studsade iaf när jag såg den i BLUP, det är riktigt bra! Skriv inget om halvsyskonet med en 3:a på extremiteter ;) Undrans vad den hade för fel? Aldrig sett en så låg siffra?)

Men jag är värdelös som hästsäljare :D Läser däremot en del annonser ;) för nöjes skull

I sådana fall är jag ännu sämre hästsäljare:crazy:..
Fast redan innan jag såg ditt inlägg hade jag filat om lite i annonsen men vete 17 om det blev tydligare..

Hittar inte den halvsystern men hittade någon som hoppat 9-10.
Halvbrodern med benen, där skyller vi på strl och hingstval;). Har också sett den på blup. Det lustiga är att samma ägare har på en dotter till min hästs mamma betäckt med samma hingst och den avkomman är jättefin:love:.
 
Vid fsg så lämna med alla journaler och kontakter med försäkringsbolag så kan de ju inte komma sen och säja att de inte visste.
Vi sålde en "promenadhäst" och lämnade med allt. Fungerade bra.
Konstigt att de inte kom och tittade. Hon låter ju som ett fynd i annonsen :confused:
Uppfödaren vill inte ha henne åter till avel?

Självklart gör jag det. Det hade ju varit ett drömscenario om hon fick komma hem sas men jag tror inte hon vill ha mer häst, snarare tvärtom..
 
Jag tycker du gör rätt som säljer henne billigare och till avel/hobby, det finns inget värre än att få igen en såld häst för att köparen trodde de köpte något annat än vad man sålde :P och idag verkar det finnas en hel del reklamationer i hästköp...

Så jag skulle nog behålla informationen om skadan på bakbenet (tåsträckaren? eller vad det var?) och skriva "Säljes till avel, hobbyridning eller som läromästare i dressyr. Ej tävling." typ?
Men sedan skulle jag skriva allt hon är bra på ;) Nu kan jag inte er historia men t ex (såklart ska du beskriva henne och inte ta det jag föreslår ;) men som exempel)
"Stort, rörligt halvblodssto med vacker sida. Tre bra gångarter. Bra temperament. Välstammad (skriv stam såklart) med ELIT-premierad mamma. Lätt att lasta, sko och hantera. Skada (som jag inte minns) ej medfödd defekt gör att hon ej bör fortsätta sin karriär inom dressyren. Tävlad (en säsong?) dressyr till LA med resultat 70%"

Vill man skriva massa text kan man gå igenom syskonen, fanns många:
Halvsyster efter samma mamma visad på kvalitets med 9-9 på typ-HHB och 9:or på samtliga gångarter uppsuttet (tror jag? jag studsade iaf när jag såg den i BLUP, det är riktigt bra! Skriv inget om halvsyskonet med en 3:a på extremiteter ;) Undrans vad den hade för fel? Aldrig sett en så låg siffra?)

Men jag är värdelös som hästsäljare :D Läser däremot en del annonser ;) för nöjes skull

Intressant val att visa en häst med SÅ dåliga extremiteter.
De väljer man väl att bara hoppas sälja bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 329
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 775
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 334
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp